وضعیت مدیریت دانش و عوامل مؤثر بر استقرار آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران

چکیده

در جهان امروز، دانش به یک منبع کلیدی تبدیل شده است که بقای سازمان‎ها مستقیم یا غیرمستقیم بدان وابسته است. عوامل مختلفی وجود دارند که می‎توانند بر استقرار مدیریت دانش تأثیر بگذارند از جمله می‎توان به فرهنگ و ساختار سازمانی، فنّاوری، رهبری و یادگیری اشاره نمود. هدف مطالعه حاضر، بررسی وضعیت مدیریت دانش و عوامل مؤثر بر استقرار آن از منظر کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. جامعه آماری این پژوهش 278 نفر از کارکنان ستادی دانشگاه و نمونه مورد نظر شامل 96 نفر بوده است که به شیوه نمونه‫گیری تصادفی ساده انتخاب گردیده‫اند. جهت گردآوری داده‌های مورد نیاز از پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا با پایایی 0/92 و جهت تعیین عوامل مؤثر بر مدیریت دانش از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده گردید. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که مدیریت دانش از وضعیت نسبتاً مطلوبی در میان کارکنان برخوردار است. به‌علاوه متغیرهای فرهنگ سازمانی، عوامل مدیریتی، زیرساخت فنّاوری اطلاعات، ساختار سازمانی، عوامل محیطی، ساختار دانش و مشارکت کارکنان، به‌ترتیب از عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش ذکر گردیده‎اند. می‌توان چنین نتیجه گرفت که برای استقرار مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی نسبت به فنّاوری و امثال آن مهم‌تر می‌باشد. بنابراین حفظ و تقویت مؤلفه‏های فرهنگی مؤثر بر مدیریت دانش باید از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

کلیدواژه‌ها