• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1396)
دوره دوره 9 (1395)
دوره دوره 8 (1394)
شماره شماره 32
شماره شماره 31
شماره شماره 30
شماره شماره 29
دوره دوره 7 (1393)
دوره دوره 6 (1392)
دوره دوره 5 (1391)
دوره دوره 4 (1390)
دوره دوره 3 (1389)
دوره دوره 2 (1388)
ایروانی, شهین, مرجانی, بهناز. (1394). جایگاه دانش در مهارت‌آموزی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 8(30), 67-90.
شهین ایروانی; بهناز مرجانی. "جایگاه دانش در مهارت‌آموزی". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 8, 30, 1394, 67-90.
ایروانی, شهین, مرجانی, بهناز. (1394). 'جایگاه دانش در مهارت‌آموزی', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 8(30), pp. 67-90.
ایروانی, شهین, مرجانی, بهناز. جایگاه دانش در مهارت‌آموزی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1394; 8(30): 67-90.

جایگاه دانش در مهارت‌آموزی

مقاله 3، دوره 8، شماره 30، تابستان 1394، صفحه 67-90  XML اصل مقاله (411 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
شهین ایروانی 1؛ بهناز مرجانی2
1استادیار دانشگده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2استادیار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش
چکیده
این پژوهش با هدف یافتن نسبت دانش و مهارت و جایگاه دانش در مهارت‌آموزی انجام گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که خلأ دانش در فرآیند مهارت‌آموزی و آموزش‌های عملی احساس می‌شود. اگر چه که سوابق تاریخی، این دو حیطه را مستقل از یکدیگر نشان می‌دهد، اما تعریف عمیق مفاهیم، مؤید پیوند میان دانش و مهارت است و مبنای این پیوستگی ریشه عقلانی آنهاست که در فلسفه ارسطو تبیین شده است. در این فلسفه عقل نظری به امور کلی پرداخته و مبنای دانش جزئی یا عقل عملی قرار می‌گیرد و راهنمای آن به‌سوی عمل می‌گردد. این دانش کلی به‌عنوان مبنا، نقش بستر و زمینه مهارت‌آموزی را ایفا می‌کند و شامل فلسفه فنّاوری، نوع نگاه انسان به طبیعت و نحوه تعامل با آن و نسبت انسان با تولید است. بنابر نظر هایدگر، این فلسفه در دوره مدرن مبتنی بر تعرض بر طبیعت و نگاه ابزاری به فنّاوری است. دانش عملی (فن و هنر) در یونان، هماهنگی و تحقق قابلیت‌های اشیاء بود؛ اما هایدگر آن را نوعی انکشاف حقیقت و به‌حضور آوردن تولید می‌داند. پیامد ماهیت تعرضی فنّاوری امروز به طبیعت، تخریب محیط زیست و آسیب به تولید می‌باشد.
کلیدواژه‌ها
دانش؛ مهارت‌آموزی؛ عقل نظری؛ عقل عملی؛ فلسفه فنّاوری
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 250
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 108
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.