مصرف رسانه، مدیریت بدن و رفتار باروری؛ مورد مطالعه: زنان معلم یاسوج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه جمعیت‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

2 کارشناس‌ارشد جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران

چکیده

دنیای نوین، فضای به‌هم پیوسته‌ای است که افراد در نقاط مختلف آن در یک نظام اطلاعاتی واحد مشارکت دارند. رسانه‌ها عامل اصلی این پیوستگی‌اند و می‌توانند تأثیر عمده‌ای بر نگرش افراد نسبت به ابعاد خانواده و فرزندآوری داشته باشند. همچنین رسانه‌ها این قابلیت را دارند تا با ارائه بدن‌های ایده‌آل و تعاریفی از زیبایی ظاهری، نگرش زنان نسبت به الگوهای موجود در هر فرهنگ را دستخوش تغییر قرار دهند. فرزندآوری همواره با بدن زنان در ارتباط بوده و تغییراتی زیستی و ظاهری را در بدن آنها پدید می‌آورد. در بسیاری از جوامع چنین تصور می‌شود که حاملگی اختلالاتی در کنترل بدن ایجاد و تغییراتی را در اندازه و شکل بدن ایجاد می‌کند. هدف این پژوهش تبیین تفاوت‌های باروری با استفاده از میزان مصرف رسانه‌ای و رفتارهای مرتبط با مدیریت بدن در بین زنان فرهنگی شهر یاسوج است. روش تحقیق این پژوهش کمّی و به‌شیوه پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه خود ابرازی انجام شده است. یافته‌های تحقیق نشان داد که با کنترل سن، استفاده از اینترنت و مدیریت ظاهر بدن، اثر منفی و مصرف رسانه خارجی اثر مثبت بر رفتار باروری دارد. همچنین با کنترل سن، مصرف اینترنت و رسانه خارجی و مدیریت ظاهر بدن بیش از %42 از تغییرات رفتار باروری را در بین نمونه مورد بررسی تبیین کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Consumption of Media, Body Management and Pregnancy Behavior (A Study of Women Teachers in Yasuj)

نویسندگان [English]

  • Hossein Mahmoudian 1
  • Masoud Kochani Isfahani 2
  • Saeed Moqadas 3
1 Associate Professor, Department of Demography, Faculty of Social Sciences, University of Teh-ran
2 MA (Demography), University of Tehran
3 MA (Demography), University of Tehran
چکیده [English]

Modern world is an interconnected space in which people in its different parts participate in a single common information system. The media are the main vehicles for this connectivity and can leave a strong impact on the attitudes of individuals towards aspects of family and childbearing. The media are also capable of changing the attitude of women toward the existing patterns of each culture through introducing ideal bodies and definitions of apparent beauty. Childbearing has always been related to women’s body, creating some biological and apparent changes in their bodies. It is perceived in many societies that pregnancy creates some disorders in body control and also some changes in the size and form of the body. The objective of this paper is to explain the differences in fertility behavior due to using and consuming media and the behaviors related to managing body among women teachers of the city of Yasuj. Survey method was employed and the data were collected by self-expression questionnaire. The findings indicate that with age control, use of internet and management of appearance of body have negative impacts and consumption of foreign media has positive impacts on fertility behavior. Also with age control, consumption of internet and foreign media and management of body appearance explain more than 42% of variations in fertility behavior of the sample.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fertility behavior
  • Media consumption
  • Body Management
  • Yasuj