به سوی توسعه غوطه‌ور در اخلاق؛ تغییر مسیر آینده برنامه‌ریزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشگاه خوارزمی

چکیده

این نوشته رویکردهایی در مورد توسعه و نیز امکان رهایی از فقر الگو و منطق سخت‌افزاری را در چند بخش و لایه مرتبط و متداخل بررسی می‌کند. روش ‌مورد استفاده، بداهت‌زدایی از مفاهیم رایج و نگاهی تاریخی به طرح مسئله است. بدین ترتیب، ترکیبی انتقادی از سازه‌های مرتبط ارائه شده که مبتنی بر خوانشی انتقادی از ساختارها و عاملیتِ کنشگران فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است. مطابق یافته‌های پژوهش، برای رفع انسداد عاملیتِ عام‌گرایانه و به منظور طراحی توسعه، می‌توان شیوه تفاهمی، میانجیگرانه و وفاق‌محور را پیشنهاد نمود. مسیر مورد نظر، یک الگوی هنجاری و تجویزی بدیل و تلفیق عمل و نظر هنرمندانه مورد توافق کنشگران، جهت رهایی از آثار توسعه ناموزون و طی کردن مسیر به سوی «جامعه مهربان» است. کنشگری زنده، هنرمندانه، مبتکرانه و ایجابی، نیاز به شناخت گسست‌ها و حلقه‌های مفقوده، کاهش خشونت ساختارها و گسترش امکان تأثیرِ عامل برساختارها از نتایج تحقیق است. این فرایند به تحول نهادی هم راه می‌گشاید، زیرا امکان درک رابطه سازنده بین دو مؤلفه نظم دموکراتیک و وفاق تفاهمی هم‌افزا را ـ که شاخص آن امکان اخلاقی‌تر زیستن است ـ فراهم می‌آورد. بر این مبنا شاهراه توسعه غوطه‌ور در اخلاق را با شاخصی به نام وجد (عشق و شور وجودیِ برآمده از شخصی شدن آرمان‌های بزرگ برای کنشگران) می‌توان توصیه کرد. آموزه‌های تاریخیِ سنت تفهمی و تفسیری، سنت اثباتی، رویکرد مابعد ساختارگرا، پسا توسعه و هوش مصنوعی ممکن است الهام‌بخش و عبرت‌آموز برای توسعه غوطه‌ور در اخلاق باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Toward Ethics-based Development; Change in Future Path of Planning

نویسنده [English]

  • Ali Zakavati Gharagozlou
Associate Professor of Khwarazmi University
چکیده [English]

This research work studies approaches toward development and explores possibility of overcoming lack of hardware pattern and logic in several intertwined layers. Our methodology embarks on de-familiarization of common concepts and casts a historical lens on problem statement. To that end, the critical approach followed in this paper, is a combination of critical reading of structures and the agency of cultural, political and economic actors. Findings of the paper show that a mutually understandable, reconcilable and unity-oriented method can help remove restrictions in populist agency in line with planning development. The path under consideration is a normal model, a substitute prescription, and an artistic juxtaposition of thought and action unanimously agreed by actors, to get rid of the impacts of imbalanced development and to pave the way for emergence of a “compassionate community”. Lively, artistic, innovative and positive interaction, understanding gaps and missing links, reducing structural violence and boosting possibility of influence of agent on structure are results of this paper. This process will result in institutional development as well. This is because it paves the way for understanding the constructive relationship between the two components of democratic order and mutually agreed synergic accord. On this basis, the major pathway toward an ethics-based development passes through an indicator known as enthusiasm (existential love and rejoice coming from personalization of the big ideals for the actors). Such factors as historical teaching of the of understanding and interpretation tradition, positive tradition, post-structuralist approach, post-development and artificial intelligence can be inspirational and instructive to realization of ethics-based development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Thought and Action
  • Values (Ethical and Aesthetic)
  • Art
  • Mediation
  • Actor
  • Imbalanced Development
1. احمدیان، قدرت. (1396). نقد کتاب پایان توسعه؛ پساتوسعه‌گرایی و بن‌بست‌های پارادایم توسعه. پژوهشنامه انتقادی. دوره 17. شماره 8. شماره پیاپی 51. 
2. اسکات، دیوید. (1383). رئالیسم و پژوهش تربیتی. بختیار شعبانی‌ورکی و شجاع رضوی. تهران: انتشارات دبیزش.
3. اسمیت، آلفردجی. (1379). ارتباطات و فرهنگ. مهدی بابایی. تهران: سمت، . 
4. الوانی، سیدمهدی. (1391). مدیریت در عصر پیچیدگی. نامه فرهنگستان. شماره 24.
5. باستید، روژه. (1374). هنر و جامعه.غفار حسینی تهران: انتشارات توس.
6. برک، پیتر. (1381). تاریخ و نظریه اجتماعی. غلامرضا جمشیدیها. تهران: دانشگاه تهران. 
7. تسوایک، استفان. (1376). وجدان بیدار. سیروس آرین. تهران: انتشارات فرزان روز. 
8. چلبی، مسعود. (1385). نظم اجتماعی. تهران: نشر نی.
9. داوری اردکانی، رضا. (1354). فلسفه مدنی فارابی. تهران: انتشارات مرکز مطالعات فرهنگی. 
10. رابینگتون، ارل و مارتین اینبرگ. (1382). رویکردهای نظری هفتگانه در مسائل اجتماعی. رحمت‌اله صدیق سروستانی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 
11. رحمانی، تیمور و ماندانا گلستانی. (1388). تحلیلی از نفرین منابع نفتی و رانت‌جویی بر توزیع درآمد در کشورهای منتخب نفت‌خیز. مجله تحقیقات اقتصادی. شماره 89. 
12. خلیلی‌عراقی، منصور. (1384). مجموعه مقالات همایش چالش‌ها و چشم‌انداز‌های توسعه ایران. تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی. 
13. ریتزر، جرج. (1374). بنیان‌های جامعه‌شناختی.تقی آزادارمکی. تهران: نشر سیمرغ، . 
14. ستاری، جلال. (1379). بی‌دولتی فرهنگ، تهران: نشر مرکز. 
15. عبدالجابری، محمد. (1387). ما و میراث فلسفی ما. سید محمد آل‌مهدی. تهران: نشر ثالث.
16. علیا، مسعود؛ مالک حسینی و محسن کرمی. (1396) .نیچه اصالت زیبایی‌شناسی دفاع از نقد اخلاقی هنر، گزارش و نقد. فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری. سال دوازدهم. شماره 4. 
17. فروم، اریش. (1375). جامعه سالم. اکبر تبریزی. تهران: انتشارات بهجت. 
18. فی، برایان. (1381). فلسفه امروزین علوم اجتماعی. خشایار دیهیمی. طرح نو. 
19. کاستلز، مانوئل. (1380). اقتصاد و جامعه و فرهنگ در عصر اطلاعات. احدعلی قلیان و افشین خاکباز. طرح نو. 
20. کلمن، جیمز. (1387). بنیادهای نظریه اجتماعی. منوچهر صبوری. تهران: نشر نی.
21. گیدنز، آنتونی. (1387). جامعه‌شناسی. منوچهر صبوری. تهران: نشر نی. 
22. محسنی، نیک‌چهره. (1387). از روان‌شناسی بین فرهنگی تا روان‌شناسی فرهنگی. مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تهران. سال چهارم. شماره 1. 
23. مور، بلیک‌کن. (1391). مقدمه‌ای بر سیاستگذاری اجتماعی. علی‌اصغر سعیدی و سعید صادقی‌جقه. تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
24. هایدگر، م. (1373). پرسش از تکنولوژی. فصلنامه ارغنون. شاپور اعتماد. شماره 1. تهران: مؤسسه تحقیقات فرهنگی. 
25. هریسون لارنس و ساموئل هانتینگتون. (1383). اهمیت فرهنگ. گروه ترجمه انجمن
توسعه مدیریت ایران. تهران: امیرکبیر. 
26. همایون کاتوزیان، محمدعلی. (1377). نه مقاله در جامعه شناسی تاریخی. ایران: نشر نو. 
27. Guidelines for Development, Planing: Procedures: , Methods and Techniques. NewYork,Untied Nations ,1987. 
28. Popper, R. K. (1971). The Open Society and Its Enemies. New Jersey: 
Princeton Univ. Press
29. Sztompka, P. (1999). Trust a Sociological Theory. Cambridge. Cambridge, University Press. 
30. http://www.grade.org/rem/mire-than. html
31. Willard, C. A. (1992). Liberalism and the Social Grounds of Knowledge.
Chicago: Univ. of Chicago Press
32. http://www.grade.org/rem/mire-than. html
33. http://www.au.reachout.com/What-is-spirituality Target Domain -Cached -Similarthe source domain grammar. about. com/od/tz/g/targetdomainterm. htm -
Target Domain;. Grammar and Composition - About. com
grammar. about. com/od/tz/g/targetdomainterm. htm - Cached - Similar
In a conceptual metaphor, the quality or experience described by the source domain. Unlike the source domain, which is concrete and based on sensory. - Show quoted text -ideas. repec. org/e/pst33. html
34. Glaser, B. G. & A. L. Strauss. Developing Grounded Theory: Faculty. Babson. edu/krollag/org_site/craft_articles/glaser_strauss.html
35. www.ted.com/talks/mihaly_csikszentmihalyi_on_flowCached
36. https://en.wikipedia.org/wiki/Postdevelopment_theory
37. https://in.linkedin.com/in/srinivashari