رویکرد فازی و شبکه‌ای به سرقت ادبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه اخلاق و حقوق اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

چکیده

سرقت ادبی یکی از مهم‌ترین معضلات اخلاق پژوهش و در کل حرفه نویسندگی در کشور ماست. علی‌رغم اینکه آثار متعددی در زمینه سرقت ادبی وجود دارد، به گمان نگارنده، هنوز در مورد خود مفهوم سرقت ادبی، ترجمه آن و نیز نحوه تشخیص مصادیق این مفهوم نیاز به بحث و نظرورزی وجود دارد. ارائه تعریفی چندکلمه‌ای یا چند سطری از سرقت ادبی آسان‌ترین و همزمان مسئله‌دارترین کاری است که می‌توان انجام داد. در این مقاله پس از بررسی اجمالی ادبیات موضوع، در وهله نخست به تحلیل مفهوم سرقت ادبی و نقد برخی از تعاریف رایج آن خواهیم پرداخت. سپس با تفکیک پلاجیاریزم از سرقت و نقض حق مؤلف نشان خواهیم داد که تعبیر «سرقت ادبی» ترجمه چندان دقیقی برای پلاجیاریزم نیست و تلاش خواهیم کرد که بدیل بهتری را معرفی کنیم. پس از آن با تحلیل مؤلفه‌های اخلاقی این پدیده استدلال خواهیم که سرقت ادبی مفهومی فازی است و در تعیین مصادیق این مفهوم و درجات آنها شبکه‌ای از عواملِ متنی و فرامتنی نقش بازی می‌کنند. برای این کار ما هشت موقعیت را ترسیم خواهیم کرد که در آن عوامل متنی و فرامتنی در تعین مصادیق سرقت ادبی و درجات آنها اثرگذار هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Fuzzy and Network Approach to Plagiarism

نویسنده [English]

  • Rahman Sharifzadeh
Assistant Professor, Information Ethics and Law Department, Iran Information Science and Technology Research Institute (Irandoc)
چکیده [English]

Plagiarism is a serious problem in research ethics in particular, and in general, in entire profession of authoring in Iran. Despite the fact that various works have been published on plagiarism, the author of this work is of the opinion that much discussion and theorization is needed to be carried out in terms of the concept of plagiarism, its interpretation, and discerning its examples. Defining plagiarism in a few words or a few lines is the simplest work one can do. After a brief literature review, this paper first analyzes the concept of plagiarism and continues with critical review of the common definitions of the word. Then, making a distinction between plagiarism and theft and violating the author’s copyright, we will show how the “literary theft” is not an appropriate and precise equivalent in Persian language for plagiarism, whereby we will try to present a better equivalent. Analyzing ethical components of this phenomenon, we will argue that “literary theft” is a fuzzy concept and in determining examples of which and their degrees a set of textual and trans-textual factors play a role. To do this, we have pictured eight situations in which textual and trans-textual factors have a role in setting examples for plagiarism and its degrees.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethics
  • Plagiarism
  • Network Approach
  • Fuzzy Approach
  • Author’s Copyright
1. اسلامی، ‌حسن. (1390). چو دزدی با چراغ آید، سرقت علمی در سطح دانشگاهی. آینه پژوهش. دوره 22. شماره 127. 
2. اسلامی، حسن (1393). وماادریک مالسارق، سرشت و سویه‌های غیراخلاقی انتحال. کتاب ماه. شماره 18. 
3. بیگ‌زاده، صفر. (1398). سرقت علمی و قوانین و مقررات حاکم بر آن در ایران. انتشارات حقوق‌یار. 
4. پاینده حسین. (1383). نقد و بررسی کتاب درسی: شحنه باید که دزد در راه است (مصداق‌ها و پیامدهای سرقت ادبی). سخن سمت. شماره 13. 
5. همایی، جلال‌الدین. (1389). فنون بلاغت و صناعات ادبی. تهران: اهورا.
6. Cohen, R. (2005). Translating Copycat. New York Times. Aug. 13. Section 6. Page 18 of the National Edition with the Headline: The Way We Live Now.
7. Dames, K. M. (2008). Plagiarism Is Not the Same as Copyright Violation. In Williams, Heidi, Plagiarism. Issues that Concern You. Greenhaven Press.
8. Evans, G. (1985). The Casual Theory of Names. In Collected Papers on Mathematics, Logic, and Philosophy. ed. Brian McGuinness. Oxford and New York: Basil, Blackwell.
9. Evering, L. C. & G. Moorman. (2012). Rethinking Plagiarism in the Digital Age. Journal of Adolescent & Adult Literacy. 56(1).
10. Fishman, T. (2009). We Know It when We See It’ Is not Good Enough: toward a Standard Definition of Plagiarism that Transcends Theft, Fraud, and Copyright. 4th Asia Pacific Conference on Educational Integrity (4APCEI) 28–30 September 2009 University of Wollongong NSW Australia.
11. Latour, B. (1987). Science in Action, How to Follow Scientists and Engineers Through Society. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
12. Murray, L. J. (2008). Plagiarism and Copyright Infringement: The Costs of Confusion. In Caroline Eisner and Martha Vicinus, Originality, Imitation, and Plagiarism, Teaching Writing in the Digital Age. The University of Michigan Press.
13. Neville, C. (2010). The Complete Guide to Referencing and Avoiding Plagiarism. Open University Press. 
14. Pecorari, D. (2010). Academic Writing and Plagiarism: A Linguistic Analysis. Continuum International Publishing Group.
15. Posner, R. A. (2007). The little book of Plagiarism. New York: Pantheon Books. 
16. Randall, M. (2001). Pragmatic Plagiarism: Authorship, Profit, and Power. University of Toronto Press.
17. http://wpacouncil.org/positions/WPA Plagiarism.pdf
18. https://college.tulane.edu/code-of-academic-conduct
19. https://communitystandards.stanford.edu/policies-and-guidance/what-Plagiarism
20. https://library.brown.edu/libweb/Plagiarism.php