خیر ایرانی ـ خیرِ عراقی؛ مقایسه الگوی فعالیت‌های خیر دینی ایرانیان و عراقیان در آیین پیاده‌روی اربعین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه علوم انتظامی امین

چکیده

آیین پیاده‌روی اربعین یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات زیارتی سالانه در دنیا است. از ویژگی‌های این آیین پیاده‌روی در کنار تجربه دینی حاصل از حضور در آن، مشارکت در فعالیت‌ها و خدمات رایگانِ داوطلبانه برای زائران است که مصداق مفهوم خیرِ دینی است. نمودهای این فعالیت‌ها و مشارکت‌های خیر دینی، دو سپهر عراقی و ایرانی دارد. از یک‌سو، عراقیان سهم اصلی و اکثریت در خدمات به زائران را بر عهده دارند. از سوی دیگر همراه با توجه به افزایش تعداد زایران ایرانی، مشارکت آنان در خدمات به زائران هم در حال افزایش است. روش پژوهش کیفی و با استفاده از تکنیک‌های مصاحبه و مشاهده مشارکتی با ثبت داده‌هایی همچون عکس، فیلم و یادداشت‌های میدانی بوده است. بر اساس یافته‌های پژوهش هفت نوع فعالیت خیر دینی در خدمات‌دهی داوطلبانه به زائران شناسایی شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که فعالیت‌ها و خدمات عراقیان و ایرانیان به‌رغم شباهت‌های کلی، شامل تفاوت‌های اساسی، از جمله در شیوه مدیریت و تأسیس موکب‌ها، نقش حکومت در سازماندهی اجرایی اربعین، انگیزه‌های سیاسی و انقلابی از فعالیت های خیر دینی و میزان رقابت برای خدمت رسانی می‌شود. بر این اساس، دلالت‌های نتایج پژوهش برای سیاستگذاریِ مناسب در نحوه مواجهه نظام حکمرانی با امر دینی و کنش‌های خیر در آیین پیاده‌روی اربعین مورد بحث قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Iranian Good-Iraqi Good A Comparative Study of the Iranian and Iraqi Religious Good Activities during the Arabaeen Ritual March

نویسنده [English]

  • Mohammad Reza Pouyafar
Assistant Professor of Sociology, Amin Police University
چکیده [English]

The Arabeen Ritual March is one of the world’s greatest annual pilgrimage assemblies. In addition to the acquired religious experience through presentence in this march, participation in the voluntary gratuitous activates and services for the pilgrims is a referent of the concept of religious good. The manifestations of these activities and contributions to religious good have two spheres, i.e. Iranian and Iraqi. On the one hand, the Iraqis have the main contribution and render greatest chunk of services to the pilgrims, and, on the other hand, simultaneous with the increase in the number of Iranian pilgrims, their contribution to the services to the pilgrims too are increasing. Qualitative research method was employed and the necessary data was collected through interview and participative observation, by recording data including photos, films and field notes. Based on the findings of the research, seven types of charitable religious activities were identified in providing voluntary services to pilgrims. The findings of the research indicate that despite similarities between the Iranian and Iraqi services and activities, there are basic differences between them regarding their management style and establishment of makeshift service stations (mokebs), role of government in organizing the executive affairs of the Arabaeen March, political and revolutionary incentives behind the religious good activities and the level of competition for rendering services. On the basis of the abovementioned findings, the connotations of the findings of this research have been discussed for suitable policymaking related to the way of government’s handling of the religious and good actions during the Arabaeen Ritual March.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious Good
  • Pilgrimage
  • Arabaeen
  • Religious Experience
1. اﯾﻤﺎﻧﯽ ﺧﻮﺷﺨﻮ، ﻣﺤﻤﺪﺣﺴﯿﻦ و ﻣﻬﺪﯾﻪ ﺑﺪ. (1395). ﮔﻮﻧﻪ‌ﺷﻨﺎﺳﯽ زاﺋﺮان ﮐﺮﺑﻼ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻫﺪف و انگیزه از ﺳﻔﺮ؛ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: ﭘﯿﺎده‌روی ارﺑﻌﯿﻦ. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﯽ ـ ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﮔﺮدﺷﮕﺮی و ﺗﻮﺳﻌﻪ. دوره 5. شماره 3. 
2. پویافر، محمدرضا. (1395). از خیر قدسی تا خیر عرفی؛ بررسی پیامد‌های مرزبندی بین امور خیر در جامعه ایرانی. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی خیر ماندگار، مطالعه و ازیابی امور خیر در ایران. 
3. پویافر، محمدرضا. (1397 الف). پیمایش سنخ‌شناسی زائران پیاده‌روی اربعین. پژوهش آزاد. 
4. پویافر، محمدرضا. (1397 ب). پدیدارشناسی تجربه زیارت. مدیریت پژوهش و برنامه‌ریزی آستان قدس رضوی.
5. تیموتی، دالن. جی و السن دانیل اچ. (1392). گردشگری دین و سفر‌های معنوی. محمد قلی‌پور و احسان مجیدی‌فرد. تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
6. جوادی‌یگانه، محمدرضا و محمد روزخوش. (1398). روایت پیاده‌روی اربعین. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
7. جیمز، ویلیام. (1393). تجربه دینی: اصل و منشأ، در: «درباره تجربه دینی». گزیده مایکل پترسون و دیگران. مالک حسینی. چاپ دوم. تهران: انتشارات هرمس.
8. رضوی‌زاده، ندا. (1393). ادراک و تجربه زیسته زائران پیاده ایرانی در عراق (مورد مطالعه: پیاده‌روی اربعین آذر ۱۳۹۳؛  عراق). مجله مطالعات اجتماعی گردشگری. دوره 2. شماره 4. پاییز و زمستان.
9. سلیمانیه، مهدی. (1394). اربعین؛ منظری اجتماعی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
10. فرهادی محلی، مجتبی. (1397). پدیدارشناسی تجربه پیاده‌روی اربعین (مورد مطالعه کاروان ایرانی زیارتی کربلا). پایان‌نامه کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی. دانشگاه گیلان.
11. فولادی، محمد و محمدجواد نوروزی. (1394). جایگاه زیارت در آیین کاتولیک و مذهب شیعه؛ بررسی و مقایسه. معرفت ادیان. شماره 25.
12. مظاهری، محسن حسام. (گردآوری و تدوین) (1397). مجموعه مقالات پیاده‌روی اربعین؛ تأملات جامعه‌شناختی. تهران: نشر آرما.
13. موسوی، انتصار. (1397). بررسی کیفی الگوی ابراز هویت زائران ایرانی و عراقی در آیین پیاده‌روی اربعین. پایان‌نامه کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی. دانشگاه آیت‌الله بروجردی.
14. موسوی، سیدمحمد؛ خدیجه یاری؛ بتول  باغ فلکی و ایرج  نیکجو. (1395). تأثیر برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی در کشور و افزایش شور و اشتیاق بین مردم و به‌خصوص نوجوانان و نقش سازنده آن بر روی تربیت نسل ارزشی در کشور. مجله مطالعات روان‌شناسی و علوم تربیتی. شماره 3.
15. همایون، محمد‌هادی و مهدیه بد. (۱۳۹۵). تبیین انگیزه‌‌های معنوی گردشگران در سفر‌های معنوی مطالعه موردی رویداد پیاده‌روی اربعین. سمینار علمی جایگاه گردشگری در اقتصاد مقاومتی. تهران: انجمن علمی گردشگری ایران. دانشگاه علم و فرهنگ.
16. Cheek, D. W; F. M. Kramarek & P. Rooney. (2015). Charity and Philanthropy: Overview. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. 2nd Edition. Vol. 3.
17. Fletcher, R. A. (1984). Saint James’s Catapult: The Life and Times of Diego Gelmírez of Santiago de Compostela. Oxford University Press
18. Gardiner, E. (1989). Visions of Heaven and Hell before Dante. New York: Italica Press.
19. Gothoni, R. (1993). Pilgrimage = Transformation Journey. In The problem of Ritual: Based on Papers Read at the Symposium on Religious Rites Held at Åbo, Finland, on the 13th-16th of August 1991.
20. Griffin, K. & R. Raj. (2017). The Importance of Religious Tourism and Pilgrimage: Reflecting on Definitions, Motives and Data. International Journal of Religuos Tourism and Pilgrimage. Vol. 5. Issue 3. Available at: https://arrow.dit.ie/ijrtp/vol5/iss3/2
21. McLean, K. (2009). Seeing, Being Seen, and Not Being Seen: Pilgrimage, Tourism, and Layers of Looking at the Kumbh Mela. Ebscohost. Web. 28. Sept. 2014.
22. Mujtaba Huseinm, U. (2018). A Phenomenological Study of Arbaeen Foot Pilgrimage in Iraq. Tourism Management Perspectives. No. 26.
23. Paz, O. (1976). Introduction to Jacques Lafaye’s Quetzalcalcoatl and Guadalupe. The Formation of Mexican National Consciousness 1531–1813. Chicago: University of Chicago Press.
24. Reader, I. (1999). Legends, Miracles and Faith in Kōbō Daishi and the Shikoku Pilgrimage. In Tanabe, George J. Religions of Japan in Practice. Princeton University Press. 
25. Rodriguez, F. M. (2016). The Angel of Fatima and Reparation at Holy Mass (PDF). The Fatijma Crusader (116).
26. Terner, V. & T. Edith. (1978). Image and Pilgriamge in Cgristian Culture. New York: Columbia University Press.
27. www.viefrancigene.org/en
28. www.javananhelal.ir