2
دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
3
عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران
10.22034/jsfc.2020.119938
چکیده
مقاله حاضر با عبور از رویکرد «سنجش دینداری» در جامعهشناسی دین تلاش میکند تا با اخذ مفهوم اصلی مورد مطالعه خود یعنی «گستره اجتماعی دین» از مفاهیم و مباحث «مطالعات سکولارشدن» و «کلام جدید»، ضعف مبنایی مطالعات سنجش دینداری را برای توضیح جایگاه دین در فرهنگ کنونی ایران جبران کند و با کاربست روش پیمایشی و با تدوین پرسشنامهای مستخرج از این چارچوب نظری و اجرای آن در میان جمعیت نمونه یکی از دانشگاههای مادر کشور (ورودیهای 84-90) توصیفی از قرائت دینی و نگرش به دین در میان دانشجویان ارائه دهد. نتیجه کلی تحقیق حکایت از آن دارد که بهصورت میانگین 44 درصد دانشجویان گرایش به عدم مداخله دین در حوزه عمومی دارند (سکولاریسم) که در مقابل 27 درصدی قرار میگیرند که گستره اجتماعی حداکثری برای دین قائلاند و در میانه آنها 29 درصد دانشجویان قرار میگیرند که موضع مشخصی در دوگانه سکولاریست ـ بنیادگرا نیافتهاند. در نهایت با توجه به توصیفی بودن تحقیق و فقدان آمار پیشین جهت استنتاجهای روندپژوهانه، تحلیل کلی نشان میدهد که جمعیت 30 درصدی بنیادگرایان را باید از ثمرات درخشان انقلاب اسلامی در نسل جدید دهه هشتاد شمسی بهشمار آورد.
پارسانیا, حمید, بادامچی, محمدحسین, کلانتری, عبدالحسین. (1399). گستره اجتماعی دین و قلمرو سکولاریسم در دانشگاه؛ مطالعه موردی دانشجویان ورودیهای 84-90 یکی از دانشگاههای مادر کشور. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 13(50), 7-50. doi: 10.22034/jsfc.2020.119938
MLA
حمید پارسانیا; محمدحسین بادامچی; عبدالحسین کلانتری. "گستره اجتماعی دین و قلمرو سکولاریسم در دانشگاه؛ مطالعه موردی دانشجویان ورودیهای 84-90 یکی از دانشگاههای مادر کشور". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 13, 50, 1399, 7-50. doi: 10.22034/jsfc.2020.119938
HARVARD
پارسانیا, حمید, بادامچی, محمدحسین, کلانتری, عبدالحسین. (1399). 'گستره اجتماعی دین و قلمرو سکولاریسم در دانشگاه؛ مطالعه موردی دانشجویان ورودیهای 84-90 یکی از دانشگاههای مادر کشور', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 13(50), pp. 7-50. doi: 10.22034/jsfc.2020.119938
VANCOUVER
پارسانیا, حمید, بادامچی, محمدحسین, کلانتری, عبدالحسین. گستره اجتماعی دین و قلمرو سکولاریسم در دانشگاه؛ مطالعه موردی دانشجویان ورودیهای 84-90 یکی از دانشگاههای مادر کشور. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1399; 13(50): 7-50. doi: 10.22034/jsfc.2020.119938