1. احمدی، سیدعلیاکبر؛ درویش، حسن؛ سبحانیفر، محمدجواد و فاضلی کبریا، حامد. (1393). طراحی و تبیین الگوی مفهومی شایستگیهای منابع انسانی در نهجالبلاغه با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و ISM. مطالعات راهبردی بسیج، 17 (64)، 56-27. [R6]
2. اسدیفرد، رویا؛ خائف الهی، احمدعلی و رضائیان، علی. (1390). مدل شایستگی مدیران دولتی ایران (براساس صحیفه امام (ره)) رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد. مدیریت دولتی، 3 (8)، 75-92. [R3]
3. افشارکرمانی، عزیزالله. (1390). مراتب فضیلت و اخلاق از منظر علامه طباطبائی. پژوهشنامه قرآن و حدیث، (8)، 61-78.
4. اکرامی، محمود و رجبزاده، سمیه. (1390). توسعه مؤلفههای مقیاس سنجش شایستگی مدیران. فرایند مدیریت توسعه، 77، 69-49. [R3]
5. ایمانی، عبدالمجید و قدرتی، سمانه. (1395). مدل مفهومی شایستگی مدیران منابع انسانی در چارچوب نظام ارزشی اسلام. پژوهشهای مدیریت عمومی، 9 (33)، 191-221. [R8]
6. آقا محمد، جواد و اسدی، سید احسن. (1395). شایستگیهای مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان. پژوهشهای اجتماعی اسلامی، 22 (2)، 75-102. [R8]
7. بنیادی نایینی، علی و تشکری، محمود. (1391). طراحی الگوی شایستگیهای مدیران و فرماندهان ناجا از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مدظله العالی. نظارت و بازرسی، 6 (19)، 7-30. [R4]
8. پناهی، سیده معصومه. (1394). شناسایی و ارزیابی شایستگیهای حرفهای مدیران گروههای پژوهشی جهاد دانشگاهی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات. [R7]
9. پورکریمی، جواد و صداقت، مریم. (1393). تبیین رابطه شایستگی با سبک رهبری تحول آفرین مدیران در سازمانهای پژوهشی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 1 (6)، 201-222.
10. پورکریمی، جواد؛ احتشام، زهرا؛ قموشی، زهرا و محسنی، زهرا. (1395). اخلاق حرفهای مدرسان از منظر شهید ثانی: الگویی مفهومی. گرگان، سومین کنگره بینالمللی پژوهشهای کاربردی علوم انسانی اسلامی.
11. پورکریمی، جواد؛ عزیزی، مهدی؛ فرزانه، محمد و کردی، الهام. (1394). شایستگیهای حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاه تهران: تحلیلی بر شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب. نوآوریهای مدیریت آموزشی، 11 (1)، 79-98.
12. پورکریمی، جواد؛ قموشی، زهرا؛ احتشام، زهرا و محسنی، زهرا. (1396). اخلاق حرفهای مدرسان: الگویی مفهومی مبتنی بر مطالعات پیشین. دانشگاه تهران. همایش ملی دانشگاه اخلاقمدار.
13. تاجآبادی، حسین و بیات، مهدی. (1392). شایستگیهای کلیدی در نصب مدیران دستگاه قضایی براساس بیانات و مکتوبات مقام معظم رهبری (مدظلی العالی). مدیریت اسلامی، 21 (1)، 83-104. [R5]
14. ترکزاده، جعفر و انصاری، سمیه. (1394). تدوین و اعتباریابی چارچوبی برای ارزیابی شایستگیهای مدیران دانشگاهی با توجه به آموزههای اسلامی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1 (4)، 3-22.
15. ترکزاده، جعفر و محمدی، قدرت الله. (1394). ارزیابی شایستگی مدیران مدارس براساس معیارهای شایستگی مدیریتی اسلامی (معلمان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز). تحقیقات مدیریت آموزشی، 7 (2)، 40-58. [R7]
16. تشکری، محمود. (1393). شایستگیهای سرمایههای انسانی پلیس اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی). مطالعات دفاعی راهبردی، 55، 136-111. [R6]
17. توکلی، غلامرضا؛ فیض عارفی، مجید و حیدری، امید. (1394). طراحی الگوی شایستگی مدیران هستههای نوآوری در سازمانهای با محصولات پیچیده و فنآوری پیشرفته. بهبود مدیریت، 9 (3)، 25-52. [R7]
18. جعفری مقدم، سعید و دانسفهانی، نرگس. (1396). شناسایی مؤلفههای دانشگاه اخلاقمدار، مطالعه موردی؛ دانشگاه تهران. همایش ملی دانشگاه اخلاقمدار.
19. جهانیان، رمضان و سهندی طرق، سکینه. (1396). بررسی شایستگیهای حرفهای مدیران از دیدگاه مدیران، معلمان، کارشناسان دورههای آموزشی در مدارس ابتدایی ناحیه یک و دو شهر ری. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 19، 213-242. [R9]
20. چیتساز، احسان؛ ذوالفقارزاده، محمدمهدی؛ غیاثی ندوشن، سعید. (1391). تدوین الگوی شایستگیهای محوری مدیران فرهنگی- اجتماعی دانشگاهها در ایران اسلامی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 2 (1)، 27-48.
21. حاجیپور، بهمن و بهادران شیروان، مصطفی. (1391). شایستگیهای محوری دانشگاه مطلوب با تأکید بر اندیشههای مقام معظم رهبری. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1 (2)، 227-250. [R4]
22. دامغانیان، حسین؛ رستگار، عباسعلی و یزدانی زیارت، محمد. (1396). مدل تفسیری شایستگیهای بین فردی در ارتباطات سازمانی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 25 (7)، 95-116.
23. داناییفرد، حسن و زنگویینژاد، ابوذر. (1390). تئوری شایسته سالاری مدیریتی بر مبنای استراتژی داده بنیاد: برداشتی از نهج البلاغه. دانشگاه شاهد، 18 (1)، 243-264. [R3]
24. داناییفرد، حسن؛ رجبزاده، علی و حصیری، اسد. (1388). ارتقاء اعتماد درون سازمانی در بخش دولتی: بررسی نقش شایستگی مدیریتی مدیران. پژوهشهای مدیریت، 4 (2)، 59-90. [R1]
25. داناییفرد، حسن؛ رجبزاده، علی و درویشی، آذر. (1389). تبیین نقش شایستگی اخلاقی- اسلامی و فرهنگ خدمتگزاری در ارتقاء پاسخگویی عمومی بیمارستانهای دولتی. اخلاق و تاریخ پزشکی، 4 (3)، 57-70. [R2]
26. درخشان، مژگان و زندی، خلیل. (1396). راهکارهای ارتقای شایستگیهای مدیران گروههای آموزشی. آموزش و ارزشیابی، 37 (10)، 163-189.
27. درویشی، آذر. (1388). ارتقاء پاسخگویی عمومی: تبیین نقش شایستگی اخلاقی- اسلامی مدیران عمومی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
28. دیانتی، محمد و عرفانی، مریم. (1388). شایستگی؛ مفاهیم و کاربردها. تدبیر، 206، 19-14.
29. دیبایی صابر، محسن؛ عباسی، عفت؛ فتحی واجارگاه، کوروش و صفایی موحد. (1395). تبیین مؤلفههای شایستگی حرفهای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 13 (2)، 109-123. [R8]
30. رحیمنیا، فریبرز و هوشیار، وجیهه. (1391). واکاوی ابعاد و مؤلفههای مدل شایستگیهای مدیران در سیستم بانکی. مدیریت فردا، 11 (31)، 117-138. [R4]
31. رنجبر، منصور؛ خائف الهی، احمد؛ داناییفرد، حسن و فانی، علی اصغر. (1392). دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 23 (109)، 104-113. [R5]
32. زمانیان نجف آبادی، فاطمه. (1394). ویژگیهای روانسنجی سیاهه شایستگی اخلاقی و رابطه آن با هوش معنوی کارکنان سازمانهای دولتی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. [R7]
33. زیرک، مهدی؛ کوهستانی، حسینعلی؛ خوینژاد، غلامرضا و آهنچیان، محمدرضا. (1388). بررسی استانداردهای حرفهای رؤسای دانشگاهها به منظور ارائه چارچوب مناسب برای ارتقای کیفی مدیریت آموزش عالی. پژوهشنامه تربیتی، 19 (5)، 1-34.
34. سپهوند، رضا و شریعننژاد، علی. (1393). بررسی تأثیر شایستگی مدیریتی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاههای خرمآباد. مدیریت فرهنگ سازمانی، 12 (3)، 505-528. [R6]
35. سلیمی، قاسم؛ محمدی، مهدی؛ سلمانپور، محمدجواد؛ ترکزاده، جعفر و محمدی، قدرت الله. (1395). مورد کاوی شایستگیهای اخلاقی مدیران آموزش عالی به سوی یک چارچوب مفهومی (مورد مطالعه دانشگاههای دولتی استان فارس). فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4 (6)، 495-522. [R8]
36. سهرابی، بابک و خانلری، امیر. (1388). اخلاق، فنّاوری اطلاعات و رفتار شهروندسازمانی. اخلاق در علوم و فنّاوری، 2 و 1 (4)، 1-10.
37. سینکیویچ، لوکاس. (2014). مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی (دیدگاه یادگیری مادام العمر؛ رویکردی پژوهشی). جواد پورکریمی و محمد فرزانه (1396). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
38. شاه محمدی، نیره. (1393). تربیت معلم آلمانی؛ جایگاه شایستگی حرفهای معلمان در آلمان. رشد معلم، 31 (2)، 42-44. [R6]
39. شمس مورکانی، غلامرضا؛ خراسانی، اباصلت و عباسی کسانی، حامد. (1393). تدوین مؤلفههای شایستگی مدیران گروههای آموزشی: مطالعه کیفی. مدیریت بر آموزش سازمانها، 2 (3)، 37-64. [R6]
40. شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1392). سند دانشگاه اسلامی. تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
41. شیری، اردشیر؛ عزیزیانپور، مسعود و رستمی، کرم رضا. (1392). بررسی رابطه بین شایستگیهای اخلاقی- اسلامی با ابعاد بیتفاوتی سازمانی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 1 (3)، 3-18. [R5]
42. عارف، هادی و مرادی شیرازی، سید عباس. (1396). شفاف سازی مفهومی شایستگی در مدیریت منابع انسانی با رویکرد تحلیل مفهومی. مدیریت سازمانهای دولتی، 2 (5)، 13-30.
43. عاشقی، حسن؛ قهرمانی، محمد و قورچیان، نادرقلی. (1396). تدوین الگوی مفهومی طراحی برنامه آموزش مدیران مبتنی بر شایستگی مدیریتی: پژوهش کیفی (مورد بانک توسعه تعاون). نوآوریهای مدیریت آموزشی، 3 (12)، 47-61. [R9]
44. عبدالهی، مژگان؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ تقیپور ظهیر، علی و رحیمیان، حمید. (1394). شایستگیهای مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6 (4)، 23-33. [R7]
45. عسگری، ناصر؛ نیکوکار، غلامحسین؛ صفری، حسین و غلامی، مهرداد. (1394).الگوی شایستگیهای مدیران دولتی جمهوری اسلامی ایران براساس سند چشمانداز 1404. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 4 (1)، 23-38. [R7]
46. فتاحپور مرندی، مرتضی؛ کاشف، سید محمد؛ سیدعامری، میرحسن و شجیع، رضا. (1395). الگوی شایستگی مدیران ادارات کل ورزش و جوانان ایران با رویکرد نظریه داده بنیاد. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 4 (15)، 23-38. [R8]
47. قرباننژاد، پریسا و عیسیخانی، احمد. (1395). طراحی مدل شایستگی مدیران دانشگاهی براساس الگوهای اسلامی: مطالعهای تطبیقی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1 (5)، 1-12. [R8]
48. قموشی، زهرا؛ احتشام، زهرا و محسنیمهر، زهرا. (1396). واکاوی مؤلفههای اخلاقی مدرسان از منظر منابع اسلامی منتخب. جامعه المصطفی، همایش بین المللی اخلاق در ادیان، 24-1.
49. کاوسی خامنه، روشنک؛ پورعزت، علی اصغر و عباسی، طیبه. (1396). شناسایی و تدوین ویژگیهای مناسب برای احراز شایستگی وزیر علوم، تحقیقات و فنّاوری. مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 9 (1)، 35-60. [R9]
50. کردی، الهام. (1394). نیازسنجی شایستگیهای حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاه تهران و تدوین برنامه آموزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
51. کمالی، یحیی. (1396). روششناسی فراترکیب و کاربرد آن در سیاستگذاری عمومی. سیاست، 3 (47)، 721-736.
52. محمدی، مرتضی؛ اسمعیلی، محمدرضا و سجادی هزاوه، سید حمید. (1395). شناسایی و تعیین شایستگیهای مورد نیاز مدیران ورزشی ناجا و ارائه الگو. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 3 (4)، 114-139. [R8]
53. محمودی، امیرحسین؛ عابدی، اکرم و حیدری، یونس. (1391). بررسی شایستگیهای حرفهای مدیران گروههای آموزشی. فرآیند مدیریت و توسعه، 79، 93-69. [R4]
54. محمودی، سید محمد؛ زارعی متین، حسن و بحیرایی، صدیقه. (1391). شناسایی و تبیین شایستگیهای مدیران دانشگاهی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1 (1)، 114-143. [R4]
55. مطلبیفرد، علیرضا؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ لطفی، لیلا و محبت، هدیه. (1391). نشانگرهای حرفهای مدیران آموزش عالی؛ با رویکرد کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا. رهبری و مدیریت آموزشی، 20 (6)، 87-110.
56. موسیزاده، زهره و عدلی، مریم. (1388). معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران با رویکرد شایستهگزینی در نهجالبلاغه. اندیشه مدیریت، 1 (3)، 103-132.
57. نجفی، فرشته؛ منجذبی، فاطمه و نیکپیما، نسرین. (1392). متاسنتز تحقیقات کیفی در پرستاری: یک مطالعه مروری. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 4 (2)، 320-335.
58. نصیری ولیک بنی، فخرالسادات و نویدی، پرویز. (1395). رابطه بین اخلاق حرفهای و چابکی سازمانی: نقش میانجی توانمندسازی شناختی. اخلاق در علوم و فنّاوری، 2 (11)، 61-68.
59. نظرزاده زارع، محسن. (1395). طراحی و تبیین الگوی شایستگی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر تعاملات بینالمللی. رساله دکتری، دانشگاه تهران.
60. نعمتی، محمدعلی و محسنی، هدی سادات. (1389). اخلاق در آموزش عالی؛ مؤلفهها، الزامات و راهبردها. آموزش عالی، 63، 9-46.
61. نورمحمدی، محمدرضا و نیک معین، جواد. (1394). معیارهای شایستگی مدیران با استفاده از رهنمودهای امام علی (ع) در نهجالبلاغه. اسلام و مدیریت، 4 (7)، 139-159. [R7]
62. نیرومند، پوراندخت؛ رنجبر، محبوبه و بامداد صوفی، جهانیار. (1390). شایستگیهای حرفهای مدیران و توسعه پایدار منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (ارائه یک چارچوب پیشنهادی). مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 4 (15)، 73-102. [R3]
63. واحدنژاد، سعید. (1396). شایستگیهای اخلاقی مدیران مدارس متوسطه اول و دوم شهر همدان از منظر اسلام (قرآن و نهج البلاغه). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ملایر. [R9]
64. الوانی، سید مهدی؛ اردلان، امید و محمدی فتاح، اصغر. (1395). طراحی و تدوین الگوی مناسب شایستگیهای مدیران و فرماندهان در سازمان ارتش ج.ا.ا با بهرهگیری از دیدگاه امام خامنهای مدظله العالی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، 8 (1)، 1-30. [R8]
65. الوانی، سیدمهدی و رحمتی، محمدحسین. (1386). فرآیند تدوین منشور اخلاقی برای سازمان. فرهنگ مدیریت، 5 (15)، 43-70.
66. هاشمی، سید احمد؛ ماشینچی، علی اصغر و محمدخانی، کامران. (1395). ارائه مدل ارزیابی شایستگیهای هیأت علمی در نظام دانشگاه آزاد اسلامی (مورد: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس). رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7 (4)، 185-210. [R8]
67. هاشمی، سید ذبیح اله. (1391). طراحی مدل شایستگیهای مدیران منابع انسانی ایران. مدیریت کسب و کار، 16، 141-115. [R4]
68. هدایتی، علی اصغر؛ برجعلی زاده، راضیه و اله بداشتی، ندا. (1390). اخلاق حرفهای در آموزههای دینی. تاریخ پزشکی، سال 3 (۸)، 38-63.
69. Abraham, S. E., Karns, L. A., Shaw, K., & Mena, M. A. (2001). Managerial competencies and the managerial performance appraisal process. Journal of Management Development, 20 (10), 842-852. [R11]
70. Asumeng, M. A. (2014). Managerial competency models: a critical review and proposed holistic-domain model. Journal of Management Research, 6 (4), 1-20. [R18]
71. Barkhordari-Sharifabad, M., Ashktorab, T., & Atashzadeh-Shoorideh, F. (2018). Ethical competency of nurse leaders: a qualitative study. Nursing ethics, 25 (1), 20-36. [R22]
72. Calder, G. (2015). Competence, ethical practice and professional ethics teaching. Ethics and Social Welfare, 9 (3), 297-311.
73. Chong, E. (2013). Managerial competencies and career advancement: A comparative study of managers in two countries. Journal of Business Research, 66 (3), 345-353. [R17]
74. Christie, C., Bowen, D., & Paarmann, C. (2007). Effectiveness of faculty training to enhance clinical evaluation of student competence in ethical reasoning and professionalism. Journal of Dental Education, 71 (8), 1048-1057. [R13]
75. Cooper, T. L., & Menzel, D. C. (2013). Achieving ethical competence for public service leadership. ME Sharpe.
76. Dziekoński, K. (2017). Project managers’ competencies model for construction industry in Poland. Procedia Engineering, 182, 174-181. [R21]
77. Höglund, A. T., Eriksson, S., & Helgesson, G. (2010). The role of guidelines in ethical competence-building: perceptions among research nurses and physicians. Clinical Ethics, 5 (2), 95-102.
78. Kälvemark Sporrong, S. (2007). Ethical competence and moral distress in the health care sector: A prospective evaluation of ethics rounds (Doctoral dissertation, Acta Universitatis Upsaliensis).
79. Kälvemark Sporrong, S., Arnetz, B., Hansson, M. G., Westerholm, P., & Höglund, A. T. (2007). Developing ethical competence in health care organizations. Nursing Ethics, 14 (6), 825-837.
80. Kavathatzopoulos, I. (2005). Computers for ethical competence. In ETHICOMP.
81. Kavathatzopoulos, I., Kostrzewa, A., & Berg, K. (2008). Measuring ethical competence of organizations. 21st Annual European Business Ethics Network, Antalya, Turkey.
82. Kulju, K., Stolt, M., Suhonen, R., & Leino-Kilpi, H. (2016). Ethical competence: A concept analysis. Nursing ethics, 23 (4), 401-412.
83. Larkin, G. L. (1999). Evaluating professionalism in emergency medicine: clinical ethical competence. Academic Emergency Medicine, 6 (4), 302-311. [R10]
84. Lechasseur, K., Caux, C., Dollé, S., & Legault, A. (2016). Ethical competence: an integrative
85. Liikamaa, K. (2015). Developing a Project Manager’s Competencies: A Collective View of the Most Important Competencies. Procedia Manufacturing, 3, 681-687. [R19]
86. Lorber, M., & Skela Savič, B. (2011). Perceptions of managerial competencies, style, and characteristics among professionals in nursing. Croatian medical journal, 52 (2), 198-204. [R15]
87. Martina, K., Hana, U., & Jiri, F. (2012). Identification of managerial competencies in knowledge-based organizations. Journal of competitiveness, 4 (1), 129-142. [R16]
88. Meine, M. F., & Dunn, T. P. (2013). The search for ethical competency: Do ethics codes matter?. Public Integrity, 15 (2), 149-166.
89. Morales-Sánchez, R., & Cabello-Medina, C. (2013). The role of four universal moral competencies in ethical decision-making. Journal of Business Ethics, 116 (4), 717-734.
90. Pohling, R., Bzdok, D., Eigenstetter, M., Stumpf, S., & Strobel, A. (2016). What is ethical competence? The role of empathy, personal values, and the five-factor model of personality in ethical decision-making. Journal of Business Ethics, 137 (3), 449-474. [R20]
91. review. Nursing ethics, 0969733016667773.
92. Thomas Whetstone, J. (2005). A framework for organizational virtue: the interrelationship of mission, culture and leadership. Business ethics: a european review, 14 (4), 367-378.
93. Trivellas, P., & Drimoussis, C. (2013). Investigating leadership styles, behavioural and managerial competency profiles of successful project managers in Greece. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 73, 692-700. [R17]
94. Whitton, H. (2007). Developing the’Ethical Competence’of Public Officials-a Capacity-building Approach. Viesoji politika ir administravimas, (21). [R13]
95. Xuejun Qiao, J., & Wang, W. (2009). Managerial competencies for middle managers: some empirical findings from China. Journal of European Industrial Training, 33 (1), 69-81. [R14]
96. Young, M., & Dulewicz, V. (2005). A model of command, leadership and management competency in the British Royal Navy. Leadership & Organization Development Journal, 26 (3), 228-241. [R12]