هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی نظاممند از شایستگی اخلاقی مدیران دانشگاهی است. روش پژوهش کیفی و از نوع فراترکیب است و برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه، تمامی منابع علمی مرتبط با موضوع شایستگیهای اخلاقی مدیران دانشگاهی است که در فاصله سالهای 1377 تا 1397 (1998 تا 2018) منتشر شده است. کلیدواژههای شایستگی اخلاقی، شایستگی حرفهای، شایستگی مدیران (دانشگاهی) از پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، نورمگز، مگایران، پرتال جامع علوم انسانی، پایاننامه دانشگاه تهران و گنج بتا و پایگاه دادههای خارجی همچون Scholar.google، Elsevier، Proquest مورد جستجو قرار گرفت. نتایج نشان داد که با بررسی 55 منبع از 2380 منبع اولیه، 3 مؤلفه اصلی و 54 مؤلفه فرعی بهعنوان شایستگی اخلاقی قابل احصاء است. بر این اساس ابعاد اساسی شایستگیهای اخلاقی مدیران شامل این سه مقوله است: 1. شایستگی اخلاقی فردی (تقوا، اعتماد به نفس، شجاعت و جسارت، پاکدامنی و حیا، کظم غیظ، پرهیز از شخصی کردن امور، فروتنی و...)؛ 2. شایستگی اخلاقی بینفردی (برقراری روابط حسنه، عدالت و انصاف، صبوری، امانتداری، حسن ظن، فداکاری و...)؛ 3. شایستگی اخلاقی فرا فردی (پرهیز از پنهانکاری، قانونگرایی، مقدس شمردن خدمترسانی، مصلحتاندیشی، مسئولیتپذیری سازمانی، مشارکتجویی، وجدان کاری و...).