1. بل، دیوید. (۱۳۸۹). درآمدی بر فرهنگهای سایبر. مسعود کوثری و حسین حسنی. تهران: جامعهشناسان.
2. بل، ونل. (1392). مبانی آیندهپژوهی: تاریخچه، اهداف و دانش. مصطفی تقوی و محسن محقق. تهران: مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، مرکز آیندهپژوهی علوم و فنّاوری دفاعی.
3. پایا، علی؛ محسن بهرامی؛ حمیدرضا شرکا و سیدمحمد طباطبایی. (۱۳۹۰). ارزیابی آیندهپژوهانه تأثیرات علوم و فنّاوریهای همگرا بر حوزههای اخلاق، اجتماع و سیاست در ایران تا ۱۴۰۴. فصلنامه رهیافت. شماره ۴۹.
4. شماعی، علی؛ محسن نادریمنش و روحالله قدیری. (۱۳۹۰). آیندهنگاری فنّاوری اطلاعات در ایران 1404. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
5. عاملی، سعیدرضا. (۱۳۹۰). مطالعات جهانیشدن؛ دو فضاییشدنها و دوجهانیشدنها. تهران: سمت.
6. علی عسکری، عبدالعلی؛ سیاوش صلواتیان و هادی البرزی دعوتی. (۱۳۹۳). تدوین آیندههای محتمل و مطلوب رسانه ملی در فضای اینترنت. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال بیستویکم، شماره ۷۷.
7. کوثری، مسعود. (۱۳۸۴). آنومی اجتماعی در اجتماعات مجازی. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات. سال اول. شماره ۲ و ۳.
8. کوثری، مسعود. (1387). اینترنت و آسیبهای اجتماعی. تهران: سلمان.
9. مولایی، محمد مهدی. (۱۳۹۲). «بشمار وب: یک، دو، سه، چهار». ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات. سال چهاردهم. شماره ۱۲۹.
10. مولایی، محمدمهدی؛ حامد طالبیان؛ حسین نوری و محمدامین خرمی. (۱۳۹۵). آیندهپژوهی متغیرهای روابط بینالملل ایران در سال ۱۳۹۵: کاربردی از تحلیل ساختاری با نرمافزار میک.مک در چارچوب آیندهنگاری راهبردی. تهران: سومین همایش بینالمللی نظام بینالملل: تحولات منطقهای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران.
11. Anderson, J. & L. Rainie. (2012a). The Future of Big Data. Pew Research Center’s Internet & American Life Project. Retrieved 2015, May, 1 from http://www.pewinternet.org.
12. Anderson, J. & L. Rainie. (2012b). The Future of Gamification. Pew Research Center’s Internet & American Life Project. Retrieved 2015, May, 1 from http://www.pewinternet.org.
13. Anderson, J. & L. Rainie. (2012c). Millennials will Benefit and Suffer due to Their Hyperconnected Lives. Pew Research Center’s Internet & American Life Project. Retrieved 2015, May, 1 from http://www.pewinternet.org
14. Anderson, J. & L. Rainie. (2012d). The Future of Smart Systems. Pew Research Center’s Internet & American Life Project. Retrieved 2015, May, 1 from http://www.pewinternet.org.
15. Anderson, J. & et al. (2012). The Future of Higher Education. Pew Research Center’s Internet & American Life Project. Retrieved 2015, May, 1 from http://www.pewinternet.org
16. Arcade, J.; M. Godet; F. Meunier & F. Roubelat. (1999). Structural Analysis with the MICMAC Method & Actor’s Strategy with MACTOR Method. Futures Research Methodology. American Council for the United Nations University: The Millennium Project.
17. Boiko, B. (n.d). Defining Data, Information, and Content: A CM Domain White Paper. Retrieved 2017, June, 15 from http://www.metatorial.com/downloads/boiko_wp_definingdatainformationcontent.pdf.
18. CIGI, Chathham House. (2016). Global Commission on Internet Governance; One Internet. Centre for International Governance Innovation and The Royal Institute for International Affairs.
19. Cisco. (2016). The Zettabyte Era: Trends and Analysis. Cisco White Paper. Retrieved 2018, July, 16 from https://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-provider/visual-networking-index-vni/vni-hyperconnectivity-wp.html
20. Godet, M. & P. Durance. (2011). Strategic Foresight for Corporate and Regional Development. DUNOD–UNESCO–Fondation Prospective et Innovation. Paris.
21. Godet, M. (2001). Creating Futures. Economica.
22. Gothard, P. (2016). Bigger Data: How to Cope When 44 Zettabytes Takes over the World. the Inquirer Website. Retrieved 2018, July, 16 from https://www.theinquirer.net/inquirer/news/2478671/bigger-data-how-to-cope-when-44-zettabytes-takes-over-the-world
23. Intelligent Data Group. (2016). What Is the Difference between Data and Content?. Intelligent Data Group Website. Retrieved 2017, June, 11 from http://www.intelligentdatagroup. co.uk/difference-data-content/
24. Kastrenakes, J. (2017). The FCC just Killed net Neutrality. The Verge. Retrieved 2017, December, 11 from https://www.theverge.com/2017/12/14/16776154/fcc-net-neutrality-vote-results-rules-repealed
25. Leibtag, A. (2010). Content Strategy: Understanding the Difference between Data, Information and Content. Simpler Media Group, Inc. Retrieved 2017, June, 11 from http://www. cmswire.com/cms/web-engagement/content-strategy-understanding-the-difference-between-data-information-and-content-009088.php
26. McPhail, T. L. (2006). Global Communication: Theories, Stakeholders and Trends. Blackwell Publishing.
27. Murphy, N. (2010). The Evolving Internet. Cisco and Global Business Network. (GBN).
28. Murugesan, S. (2010). Handbook of Research on Web 2. 0, 3. 0, and X. 0: Technologies. Business, and Social Applications, Information Science Reference.
29. Naab, T. K. & A. Sehl. (2016). Studies of User-generated Content: A Systematic Review. Journalism.