بسیج و سازماندهی افراد و گروهها یکی از امکانهایی است که به وسیله رسانههای اجتماعی تسهیل شده است و میتواند همانند هر پدیدهای فرصتها و تهدیدهایی برای جوامع داشته باشد، لذا مقاله پیشِ رو بهدنبال شناخت نقش رسانههای اجتماعی موبایلی در آئینهای اجتماعی است و به صورت موردی پدیده تشییع جنازه 175 شهید غواص را مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش، با روش کیفی و از طریق تکنیک مصاحبه عمیق انجام گرفته است. بر اساس قاعده اشباع نظری و به روش نمونهگیری هدفمند، دیدگاههای 10 نفر از صاحبنظران رشته ارتباطات و متخصصان حوزه رسانههای اجتماعی موبایلی گردآوری شد. پس از جمعآوری دادهها، کدگذاری و مقولهبندی،10 کد انتخابی شامل «بسترسازی»، «همافزایی»، «سرعتدهی»، «تسهیلکنندگی»، «ایجاد ارتباط و شبکهسازی»، «کاربرسازی »، «چسبندگی»، «مدیریت»، «تغییر ذائقه خبری» و «آئینسازی» استخراج شد. با توجه به نتایج این پژوهش، سه کد انتخابی نقش «بسترسازی»، «همافزایی» و «مدیریت» رسانههای اجتماعی موبایلی با نقش این رسانهها در هدایت جریانهای اصلی تولید اخبار مراسم تشییع 175 شهید غواص به سمت نهادهای اصلی تولید اخبار مرتبط بودند. سه کد انتخابی «سرعتدهی»، «ارتباطات و شبکهسازی» و «آئینسازی» رسانههای اجتماعی موبایلی با نقش این رسانهها در شیوههای پوشش اخبار مرتبط بودند و چهار کد انتخابی «تسهیلکنندگی»، «کاربرسازی»، «چسبندگی» و «تغییر ذائقه خبری» رسانههای اجتماعی موبایلی با نقش این رسانهها در نحوه مصرف اخبار مرتبط بودند.
Salavatian, S., Pouya, A., Molaei Yeganeh, A., & Saadati, M. (2022). نقش رسانههای اجتماعی موبایلی در آئینهای اجتماعی: مطالعه موردی تشییع جنازه 175 شهید غواص. Strategy for Culture, 14(56), 7-31.
MLA
Siavash Salavatian; Alireza Pouya; Ahmad Molaei Yeganeh; Majid Saadati. "نقش رسانههای اجتماعی موبایلی در آئینهای اجتماعی: مطالعه موردی تشییع جنازه 175 شهید غواص". Strategy for Culture, 14, 56, 2022, 7-31.
HARVARD
Salavatian, S., Pouya, A., Molaei Yeganeh, A., Saadati, M. (2022). 'نقش رسانههای اجتماعی موبایلی در آئینهای اجتماعی: مطالعه موردی تشییع جنازه 175 شهید غواص', Strategy for Culture, 14(56), pp. 7-31.
VANCOUVER
Salavatian, S., Pouya, A., Molaei Yeganeh, A., Saadati, M. نقش رسانههای اجتماعی موبایلی در آئینهای اجتماعی: مطالعه موردی تشییع جنازه 175 شهید غواص. Strategy for Culture, 2022; 14(56): 7-31.