مطالعۀ پدیدارشناختی تجربۀ تنهایی در بین دانشجویان با رویکرد تفسیری (مورد مطالعه: دانشجویان پسر خوابگاه شهید آشتیانی دانشگاه علامه طباطبایی)

Document Type : Original Article

Authors

1 Allame Tababa'i university

2 Faculty member of Allameh Tabataba'i University

3 Allameh university

Abstract

مقالۀ حاضر با هدف واکاوی تجربۀ تنهایی در دانشجویان خوابگاهی پسر دانشگاه علامه طباطبایی و شناخت تاکتیک‌های آن‌ها در مواجهه با این تجربه نوشته شده است. برای نیل به این مقصود، به‌منظور تأمین حساسیت نظری مقاله، چهار رویکرد کنش متقابل، روان‌پویشی، اگزیستانسیال (وجودی) و شناختی انتخاب شدند و در بخش روش نیز، از پدیدارشناسی تفسیری استفاده شد. تحلیل پدیدارشناسانۀ تفسیری، هر دو سنت پدیدارشناسی هرمنوتیکی و متعالی را یکپارچه می‌کند و با استفاده از اصول نظری پدیدارشناسی هرمنوتیکی و خاص‌انگاری، به کشف معنابخشی افراد به تجربه‌های مهم مبادرت می‌ورزد. نمونه های مورد مطالعه به تعداد 12 نفر، با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، از میان دانشجویان خوابگاه شهید آشتیانی دانشگاه علامه طباطبایی انتخاب شدند. در نهایت، با اتکا به روش پدیدارشناسی تفسیری و چارچوب مفهومی مناسب، مضامین اصلی «جامعۀ رقابتی»، «جامعۀ نظارتی و ناامن»، «حکمفرمایی سکوت» و «جامعۀ یکرنگ» حاصل شدند و سه تاکتیک «انکار تنهایی»، «درون‌گرایی» و «تسلیم انفعال» به‌عنوان تاکتیک‌های دانشجویان در مواجهه با تنهایی کشف شدند.

Keywords

Main Subjects


  1. ایمان‌زاده، علی و سریه علی‌پورف.(۱۳۹۷) «بازنمایی تجربه­­ی حس تنهایی اگزیستانسیال دانشجویان دختر مراجعه‌کننده به مرکز مشاورۀ دانشگاه تبریز». زن در توسعه و سیاست، دوره ۱۶، شماره ۲.صص ۱۹۷-۲۲۰.
  2. حریری. نجلا. (۱۳۹۵) اصول و روش‌های پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
  3. دهکردی، محمدی، فریده. (۱۳۹۵) عوامل اجتماعی مؤثر بر احساس تنهایی (انزوای) اجتماعی دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز: دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران.
  4. روتستاین، بو. (۱۳۹۳) دام‌های اجتماعی و مسئلۀ اعتماد، ترجمه­ی لادن رهبری، محمود شارع‌پور، محمد فاضلی و سجاد فتاحی. تهران: آگه.
  5. شهیدی، مهشید. (۱۳۹۳) کاربرد رهیافت کیفی در بررسی جامعه‌شناسانه­ احساس تنهایی (مطالعه­ی موردی: جوانان ۳۵ - ۱۸ سالۀ شهر تهران) تهران: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
  6. فروم، اریک. (۱۳۸۸) گریز از آزادی. ترجمه­ی عزت‌الله فولادوند. تهران: مروارید.
  7. محمدپور، احمد. (۱۳۹۲) روش تحقیق کیفی ضد روش ۲: مراحل و رویه‌های عملی در روش‌شناسی کیفی. تهران: جامعه‌شناسان.
  8. یالوم، اروین. (۱۳۹۷) روان‌درمانی اگزیستانسیال، ترجمه­ی سپیده حبیب. تهران: نشر نی.

 

  1. Alaviani. Parvan.R. Karimi F. SafiriS. & Mahdavi.N. (2017). Prevalence of Loneliness and Associated Factors Among Iranian College Students During 2015. Journal of Archives in Military Medicine 5(1).
  2. Bekhet. k. Zauszniewski J. A. & Nakhla، W. E. (2008). Loneliness: A Concept Analysis. Nursing Forum 43(4)، 207-213.
  3. Gierveld، d. (1998). A review of loneliness: concept and definitions، determinants and consequences. Reviews in Clinical Gerontology 8(1)، 73-80.
  4. Girveld J. J. Tilburg T.، & Dykstra P. A. (2006). Loneliness and Social Isolation. In D. Perlman، & A. Vangelisti، The Cambridge handbook of personal relationships (pp. 485-500). Cambridge: Cambridge University Press.
  5. Jones، H. (1990). Loneliness and Social Exclusion. Journal of Social and Clinical Psychology 9(2)، 214-220.
  6. Killeen. (1998). Loneliness: An Epidemic in Modern Society. Journal of Advanced Nursing 28(4)، 762–770.
  7. Moustakas.E. (1972). Loneliness and Love. Prentice-Hall.
  8. Nicpon. Huser. L. Blanks.E. Sollenberger، S.، Befort، C.، & Kurpius، S. (2006). The Relationship of Loneliness and Social Support with College Freshmen's Academic Performance and Persistence. Journal of College Student Retention: Research، Theory & Practice 8(3)، 345-358.
  9. Perlman. & Peplau، L. A. (1981). Toward a Social Psychology of Loneliness. In S. Duck، & R. Gilmour، Personal relationships in disorder (pp. 31-56). London: Academic Press.
  10. Quan, L., Zhen, R., Yao, B., & Zhou, X. (2014). The Effects of Loneliness and Coping Style on Academic Adjustment Among College Freshmen. Social Behavior and Personality an international journal, 42(6), 969-977.
  11. Raissa، Chan، C.، & Farmer، L. (2018). Interpretative Phenomenological Analysis: A Contemporary Qualitative Approach. Counselor Education and Supervision 57(4)، 240-254.
  12. Reichmann, F. (1959). Loneliness.Psychiatry: Journal for the Study of Interpersonal Processes, 22,1–15.
  13. Ritchie،، & Lewis، J. (2003). Qualitative Research Practice: A Guide for Social Science Students and Researchers. SAGE Publications Ltd.
  14. Smith،، Flowers، P.، & Larkin، M. (2009). Interpretative phenomenological analysis: theory، method and research. Sage.
  15. Sullivan, H. S. (1953).The interpersonal theory of psychiatry.W W Norton & Co.
  16. Tillich, P. (1952). The Courage to Be. New Haven, CT: Yale University Press.
  17. Tzouvara، Papadopoulos، C.، & Randhawa، G. (2015). A narrative review of the theoretical foundations of loneliness. British Journal of Community Nursing 20(7)، 329-334.
  18. Vasileiou, K., Barnett, J., Barreto, M., Vines, J., Atkinson, M., Long, K., Wilson, M. (2019). Coping with loneliness at University: A qualitative interview study with students in the UK. Mental Health & Prevention, 13, 21-30.
  19. Victor،، Scambler. S.، Bond، J.، & Bowling، A. (2000). Being Alone in Later Life: Loneliness، Social Isolation and Living Alone. Reviews in Clinical Gerontology 10(4)، 407-417.
  20. Weiss، & Bowlby، J. (1973). Loneliness: the Experience of Emotional and Social Isolation. Cambridge، Mass.: MIT Press.
  21. Younger, J. (1995). The Alienation of the Sufferer. Theory and Knowledge Development. Advances in Nursing Science. 17(4), p53-72.