Cultural alienation among students of Tehran universities: A phenomenological study

Document Type : Original Article

Authors

1 Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran/Iran

2 Assistant professor, Division of Research and Assessment, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Department of Social and philosophical foundations of education/ University of Tehran

Abstract

The issue of alienation as a trauma and crisis not only targets human identity and takes him away from the path of perfection, but also threatens human health and causes psychological distress, uncertainty about the future, emptiness, disintegration of beliefs, powerlessness and identity crisis. The aim of this study is to identify the effective factors and markers in the formation of the phenomenon of cultural alienation. For this purpose, using criterion sampling, 18 people (5 males and 13 females) of Tehran university students were selected and interviewed individually in the form of e-mail, telephone and virtual mobile networks. In the fourteenth interview, theoretical data saturation was obtained, but in order to validate the findings, the interviews were continued up to the eighteenth person. Data analysis was performed using Colizzi’s seven-step strategy. In order to increase "accuracy", "reliability" and "verifiability", comments were sent to the participants, sufficient evidence was provided about the phenomenon and sufficient details of the data collection and analysis process were used. Consecutive reviews of the interviews identified three themes: "individual", "family" and "social", 14 sub-themes and 46 indicators and finally, the identified factors were discussed and solutions to improve the current situation were presented. Considering that the phenomenon of cultural alienation and the investigation of its causes among students who are on the verge of entering a new period of life and work environment have received less attention, an effort was made to present ways to prevent or reduce this phenomenon and Its consequences.

Keywords

Main Subjects


  1.  

    1. قرآن کریم.
    2. ابدالی، هاجر. (1390). بررسی میزان ازخودبیگانگی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه اصفهان. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
    3. ابراهیمی­لویه، عادل. علی، صحبتی‌ها. همایون، رضایی‌زاده. (1393). بیگانگی اجتماعی جوانان و عوامل موثر بر آن( مورد مطالعه، جوانان 20 تا 30 ساله­ی شهرستان خدابنده). بررسی مسائل اجتماعی ایران. دوره 5، شماره 1، 1-17.

    4.احمدی، نسرین. (1395). بررسی میزان ازخودبیگانگی و عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آن در بین دانشجویان دانشگاه‌های شهر یاسوج: مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه یاسوج و علوم پزشکی. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه یاسوج.

    1. ادهمی، جمال. (1397). عوامل موثر بر بیگانگی اجتماعی و فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج. بررسی مسائل اجتماعی ایران. دوره 9. شماره 1. 5-27.
    2. افراسیابی، حسین. جویباری، فهیمه. (1394). هویت دانشجویی و عوامل مرتبط با آن در میان دانشجویان دانشگاه­های یزد. پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی. دوره 21. شماره 4 .1-19.
    3. بازرگان، عباس. (1391). مقدمه­ای بر روش تحقیق کیفی و آمیخته (رویکرد­های متداول در علوم رفتاری). تهران: نشر دیدار.
    4. بازرگان، عباس. (1384). ضرورت توجه به دیدگاه­های فلسفی زیربنایی معرفت­شناسی در علوم انسانی برای انتخاب روش تحقیق با تأکید بر روش­های کیفی پژوهش و ارزشیابی آموزشی (مجموعه مقالات). تهران: انتشارات سمت.
    5. بنی­فاطمه، حسین؛ و رسولی، زهره. (1390). بررسی میزان بیگانگی اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز و عوامل مرتبط با آن. جامعه­شناسی کاربردی، دوره 22. شماره 1. 1-26.
    6. توفیقیان­فر، علی­حسن. حسینی، سید احمد. (1391). بررسی بیگانگی اجتماعی جوانان و عوامل اجتماعی مرتبط با آن(نمونه: جوانان شهر یاسوج). مطالعات جامعه­شناختی جواناندوره 3. شماره 8 . 45-58.
    7. جانسون، لزلی. (1979). منتقدان فرهنگ: از ماتیو آرنولد تا ریموند ویلیامز. ترجمه ضیا موحد : انتشارات طرح نو.
    8. جهانگیری، جهانگیر. فاطمه، ابوترابی زارچی. فاطمه، تنها. و حمیده، ابوترابی زارچی. (1391). بررسی رابطه بین رضایت از زندگی خوابگاهی و ازخودبیگانگی دانشجویان دختر خوابگاهی(مطالعه موردی: دانشگاه اصفهان). زن در فرهنگ و هنر، دوره 4 . شماره 4. 89-106.
    9. جوادی، رقیه. (1391). اندیشه­های فلسفی مارکس. پارسه. 18و19، 53-79.
    10. جولایی، سودابه. ندا، مهرداد. ناصر، بحرانی. (1385). بررسی نظرات دانشجویان پرستاری نسبت به حرفه پرستاری و دلایل ترک آن. پژوهش پرستاری. دوره 1 . شماره 1. 21-28.
    11. حقیقتیان، منصور. مرادی، گلمراد. (1393). اثر ازخودبیگانگی در ایجاد و شکل‌گیری رفتار‌های اعتراضی جمعی( مورد مطالعه: جوانان شهر کرمانشاه). مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، دوره 11 . شماره 1. 155-179.
    12. خدایار، ابراهیم. فتحی، اعظم. (1387). هویت ملی در کتاب‌های درسی آموزش و پرورش(مورد مطالعه: دوره متوسطه). مطالعات ملی، دوره 9 . شماره 3 . 27-52.
    13. خواجه­نوری، بیژن. لیلا، پرنیان. صغری، همت. (1393). مطالعه ارتباط شاخص­های جهانی شدن فرهنگی و ازخودبیگانگی زنان. جامعه­شناسی نهاد­های اجتماعی، دوره 1. شماره 4. 57-92.
    14. روشن، امیر. (1386). علی شریعتی و الیناسیون فرهنگی. پژوهش علوم سیاسی. شماره 4 . 1-18.
    15. زکی، محمدعلی. (1388). بیگانگی اجتماعی جوانان( مورد مطالعه: دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان). پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه،. شماره 3، 25-52.
    16. زکی­خانی، محمد صادق (1389). بیگانگی دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج. علوم سیاسی. شماره 10، 91-105.
    17. ستوده، هدایت­الله. (1387). ناکامی آموزشی و ازخودبیگانگی: پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، دوره 3. شماره 2 . 93-115.
    18. سخاوی یزدی، محمدصادق. (1388). هویت فردی و ازخودبیگانگی از منظر آیات و روایات. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه باقرالعلوم.
    19. سید محمد، وجیهه. (1386). مروری بر شکل‌گیری گروه‌های تخدیری با تکیه بر گروه شیطان پرستان. مطالعات امنیت اجتماعی، شماره 11و12. 91-110.
    20. شریعتی، علی. (1361). انسان بی­خود ( مجموعه آثار 25). تهران: انتشارات قلم.
    21. صالحی، کیوان. عباس، بازرگان. ناهید، صادقی. محسن، شکوهی یکتا. (1394). بازنمایی ادراک و تجارب زیسته معلمان از آسیب­های احتمالی ناشی از اجرای برنامه ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی. مطالعات اندازه­گیری و ارزشیابی آموزشی. دوره 5. شماره 9 . 59-99.
    22. صداقتی­فرد، مجتبی. ابی­زاده، فرهاد. (1390). جستاری در رویکرد مولوی به ازخودبیگانگی انسان با نگرشی به انسان معاصر. ادبیات عرفانی و اسطوره­شناختی، دوره 7، شماره 25 . 107-142.
    23. فولادیان، احمد. (1394). بررسی رابطه بین میزان بیگانگی اجتماعی و میزان بی­تفاوتی اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد. مطالعات جامعه­شناختی جوانان. دوره 5. شماره 17. 125-144.
    24. کلدی، علیرضا. صفی­پور، جلال. (1381). تحلیل جامعه­شناختی ازخودبیگانگی در میان دانشجویان، مطالعه­ای در تهران. پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 35، صص 149-180.
    25. کوهی، کمال؛ و فریادی، طیبه. (1397). بررسی تأثیر دینداری و بیگانگی اجتماعی بر همنوایی دانشجویان با هنجارهای اجتماعی، مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز. پژوهش­های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، دوره 7. شماره 3. 1-16.
    26. گرانمایه­پور، علی. (1393). بررسی تطبیقی مصرف رسآنهای و بیگانگی فرهنگی اجتماعی در میان دانشجویان دانشکده روان‌شناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. فرهنگ ارتباطات. شماره 13. 179 -226.
    27. مجیدی، امیر. (1391). بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با بی‌تفاوتی اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه کردستان و دانشگاه پیام نور مرکز سنندج در سال 1390. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور مرکز سنندج.
    28. محسنی تبریزی، علیرضا. (1381). آسیب­شناسی بیگانگی اجتماعی و فرهنگی و بررسی انزوای ارزشی در دانشگاه­های دولتی شهر تهران. پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، دوره 8. شماره 4. 182-119.
    29. مطهری، مرتضی. (1353). سیری در نهج‌البلاغه. تهران: صدرا.
    30. مطهری، مرتضی. (1366). فلسفه اخلاق. تهران: صدرا.
    31. مطهری، مرتضی. (1372). سیری در نهج البلاغه. تهران: صدرا.
    32. ممتاز، فریده. (1381). انحرافات اجتماعی نظریه‌ها و دیدگاه‌ها. تهران: شرکت سهامی انتشار.
    33. میرزایی، خلیل. (1396). مطالعه بین مصرف رسآنهای و بیگانگی فرهنگی- اجتماعی در میان جوانان تهرانی. مطالعات جامعه‌شناختی. دوره 25. شماره2 . 653-690.
    34. منوچهری، عباس. (1376). شریعتی و پرسش مدرنیته. نامه پژوهش. شماره 7 . 357-375.
    35. نوری، شهلا. (1391). مطالعه جامعه­شناختی ارتباط بین احساس خودارزشمندی و بیگانگی اجتماعی، مورد مطالعه: دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز در سال 19-1390. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز.
    36. وثوقی، منصور. ساری، محسن. (1392). گونه­های مختلف بیگانگی اجتماعی جوانان( تحقیقی در شهر تهران). مطالعات توسعه اجتماعی ایران، دوره 5 . شماره 3. 89-106.
    37. هیکی، احمد. محمدرضا، نجف‌وند. احسان، آریادوست. (1394). جهانی شدن و ازخودبیگانگی فرهنگی در ایران(مطالعه موردی شهرستان اندیمشک). کنفرانس بین­المللی علوم‌انسانی روانشناسی و علوم اجتماعی مرکز همایش­های بین­المللی صداوسیما.

     

    1. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2011). The Sage Handbook of Qualitative research. London: Sage Publications.
    2. Dicicco-Bloom, B.; & Crabtree, B. F. (2006). Making Sense of Qualitative Research. Medical Education, 40, 314-321.
    3. Easthope, H. (2009). Fixed Identities in a Mobile World? The Relationship Between Mobility, Place and Identity. Global studies in culture and Power, 16, 61-82.
    4. Elmi, M. (2019). Social Alienation and Identity Status of University Youth in Iran. Life Science Journal, 9(2), 15-20.
    5. Faisal, C. M., & Turnip, S. S. (2018). Support Group Intervention Reduce Social Alienation and Loneliness Among College Students With Victimization Experience. Advanced in Social Science education and humanities research, 229, 228-236.
    6. Fromm, E. (1959). The Sane Society. New York: Rinehart.
    7. Gabdrakhmanova, R. G.; E. A. Khodyreva.; & B. L. Tornyova. (2016). Problems of Students Identity Development in the Educational Environment of the University for Humanities. International Journal of Environmental and science education, 11(3), 95-105.
    8. Guba, E. G.; & Lincoln, Y. S. (2005). Paradigmatic Controversies, Contradictions and Emerging Confluences. London: Sage Publications.
    9. Heidarkhani, H.; M. Akhlaghipoor.; M. Amani.; A. Abdolmmahamadi.; & A. Firuzabadi. (2013). Surveing of the Factors that Influence the Social Alienation Among University Students Themselves With Emphasize on Religousity (case study, Gilan-e- Gharb PNU). Elixir Soc. Sci, 62, 17440-17443.
    10. Maxwell, J. (2005). Qualitative Research Design: An Interactive Approach. London: Sage Publications.
    11. Merleau-Ponty, M. (1996). Phenomenology of Perception. Motilal Banarsidass Publish.
    12. Neuman, L. (2007). Basics of Social Research: Qualitative and Quantitative Approaches. Allyn Bacon.
    13. Patton, M. Q. (1999). Enhancing the Quality and Credibility of Qualitative Analysis. Health Service Research, 34(5), 1189-1208.
    14. Petrides, K. V.; T. Chamoro-Premuzic.; N. Frederickson.; & A. Furnham. (2005). Explaining Individual Differences in Scholastic Behavior and Achievement. British Journal of Educational Psychology, 75(2), 239-255.
    15. Ritchie, J.; & Lewise, J. (2003). Qualitative Research Practice: A Guide for Social Science Students and Researchers. London: Sage Publications.
    16. Salehi, K.; & Golafshani, N. (2010). Using Mixed methods in Research Studies: An Opportunity with its Challenges. International Journal of multiple research approaches, 4, 186-191.
    17. Seeman, M. (1959). On the Meaning of Alienation. American Sociological Review, 24(6), 783-791. https://doi.org/10.2307/2088565
    18. Teddlie, C.; & Tashakkori, A. (2009). Foundations of Mixed Method Research: Integrating Quantitative and Qualitative Techniques in the Social and Behavioral Science. London: Sage publications.