Introduction and Evaluation of Hofstede’s Transcultural Studies Theory

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Management, Ferdowsi University, Mashhad

2 PhD Student (Management), Faculty of Administrative Sciences and Economics, Ferdowsi University, Mashhad

Abstract

Hofstede’s transcultural studies theory is known as one of the mostly applied theories in the field of national culture studies and numerous articles and researches have been written based on this theory. However, it seems that most of the studies applying Hofstede’s theory do not have enough knowledge of the dimensions, shortcomings, limitations, context and conditions for specific application and the critiques of this theory. Attempts have been made in this article to review Hofstede’s theory about cross-cultural studies and then compare it with the theory of Golab that is one of the well-known studies in the field of national culture. Finally, relying on the existing literature, the critiques of Hofstede’s theory are discussed. In the next step, this theory is reviewed in a more organized manner based on general, detailed, and utility criteria of the theory. The findings of the research show that the following criticisms are applicable to this theory: Lack of generalization, neglect of cultural dimensions, overlooking of sub-cultures, etc.

Keywords


1. جمی، مجتبی و اکبر اعتباریان. (1395). مدیریت به اقتضای فرهنگ در سازمان‏های ایرانی براساس شاخص‏های فرهنگی هافستد (مورد مطالعه: ادارات مرکزی مخابرات استان‏های اصلی ایران). مدیریت فرهنگ سازمانی. (4)14.
2. خاکپور، عباس. (1390). سنخ‌شناسی مطالعات فرهنگ سازمانی. راهبرد فرهنگ. شماره 14-15.
3. دانایی‌فرد، حسن. (1389). نظریه‌پردازی: مبانی و روش‌شناسی‌ها. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
4. زارعی متین، حسن؛ رضا طهماسبی و سید محمدمهدی موسوی. (1388). نقش مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی در اعتمادسازی: بررسی روابط بین ابعاد فرهنگی گلاب و اعتماد. فصلنامه علوم مدیریت ایران. (15)4.
5. فانی، علی‌اصغر؛ جبار باباشاهی؛ مهدی افخمی اردکانی و محسن ابراهیمی. (1391) ارتقای کارآفرینی؛ تحلیلی بر نقش شاخص‌های مدل فرهنگی گلاب. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی. (2)5.
6. فرهنگی، علی‌اکبر؛ وحید شاهمیرزایی و علی حسین‌زاده. (1394). نظریه‌پردازان و مشاهیر مدیریت. فراندیش.
7. لطیفی، فریبا. (1384) فرهنگ سازمان های ایرانی. سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت. http://www.civilica.com/Paper-IRIMC03-IRIMC03_064.html
8. همتی، حسن و محمد گراوند. (1393). ارزش‌های فرهنگی هافستد در حسابداری. حسابدار رسمی. شماره 25. 
9. Bacharach, S. B. (1989). Organizational Theories: Some Criteria for Evaluation. Academy of Management Review. 14(4). 
10. Baskerville, R. F. (2003). Hofstede Never Studied Culture. Accounting, Organizations and Society. 28(1). 
11. Hofstede, G. (1984). Culture’s Consequences: International Differences in Work-Related Values: Sage Publications.
12. Hofstede, G. & M. H. Bond. (1988). The Confucius Connection: From Cultural Roots to Economic Growth. Organizational Dynamics. 16(4).
13. Hofstede, G. & M. Minkov. (2013). Values Survey Module 2013 Manual. 1-17. Retrieved from http://geerthofstede.com/wp-content/uploads/2016/07/Manual-VSM-2013.pdf
14. Hofstede, G. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Geert_Hofstede.
15. Hofstede, G.  Bibilography. Retrieved from https://library.wwu.edu/ref/subjects/cbe/guides/hofstedebib.shtml.
16. Hofstede, G.; G. J. Hofstede. & M. Minkov. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind. Third Edition: McGraw-Hill Education.
17. House, R. J.; P. J. Hanges; M. Javidan; P. W. Dorfman. & V. Gupta. (2004). Culture, Leadership, and Organizations: The GLOBE Study of 62 Societies: Sage publications.
18. Minkov, M. & G. Hofstede. (2011). The Evolution of Hofstede’s Doctrine. Cross Cultural Management: An International Journal. 18(1). 
19. Parboteeah, K. P.; J. W. Bronson. & J. B. Cullen. (2005). Does National Culture Affect Willingness to Justify Ethically Suspect Behaviors? A Focus on the GLOBE National Culture scheme. International Journal of Cross Cultural Management. 5(2). 
20. Shi, X. & J. Wang. (2011). Interpreting Hofstede Model and Globe Model: Which Way to Go for Cross-Cultural Research? International Journal of Business and Management. 6(5).
21. Smith, P. B.; S. Dugan. & F. Trompenaars. (1996). National Culture and the Values of Organizational Employees: A Dimensional Analysis Across 43 Nations. Journal of Cross-Cultural Psychology. 27(2). 
22. Tayeb, M. (1994). Organizations and National Culture: Methodology Considered. Organization Studies. 15(3). 
23. Westwood, R. G. & J. E. Everett. (1987). Culture’s Consequences: A Methodology for Comparative Management Studies in Southeast Asia?. Asia Pacific Journal of Management. 4(3).