این مقاله به بررسی چندبعدی نظریه ناسازگاری فرهنگ ملی ایران با کار جمعی و تیمی میپردازد. در این تحقیق نقش و تأثیر مؤلفههای فرهنگ ملی بر کارتیمی با بهرهگیری از سه رویکرد تاریخی ـ اجتماعی، بینفرهنگی و پیمایش، بررسی و الگوی مربوط ترسیم شده است. جامعه آماری پیمایش را سه شرکت بزرگ از سه صنعت خودروسازی، بازرگانی و نیروگاهی تشکیل میدهد. دستاورد مطالعات بینفرهنگی، فرهنگ ایرانی را مستعد کارتیمی میداند و یافتههای پیمایش نیز ـ که نشاندهنده میزان بالای جمعگرایی و گرایش بهکارتیمی در نمونه 576 نفری تحقیق است ـ آن را تأیید میکند. تساویطلبی جنسی، عملکردگرایی و جمعگرایی نهادی در سطح ارزش و همچنین فضای مورد انتظار کار تیمی و آمادگی برای کارتیمی بهطور مثبت و ابهامگریزی در سطح رفتار، مشاغل سرپرستی و سطح تحصیلات بالاتر تأثیر منفی بر گرایش بهکارتیمی دارند. بنابراین در چارچوب مدل تحلیلی تحقیق، سهم عمده تبیین چرایی سطح پایین کارتیمی در کشور ریشه در عوامل غیرفرهنگی (ساختاری، مدیریتی و رفتاری) در سطح ملی، سازمانی و فردی دارد.
تسلیمی, محمدسعید, فرهنگی, علیاکبر, عابدیجعفری, حسن, & رازنهان, فیروز. (1389). مدل اثرگذاری فرهنگ ملی بر کار تیمی در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 3(شماره 11-10), 127-162.
MLA
محمدسعید تسلیمی; علیاکبر فرهنگی; حسن عابدیجعفری; فیروز رازنهان. "مدل اثرگذاری فرهنگ ملی بر کار تیمی در ایران". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 3, شماره 11-10, 1389, 127-162.
HARVARD
تسلیمی, محمدسعید, فرهنگی, علیاکبر, عابدیجعفری, حسن, رازنهان, فیروز. (1389). 'مدل اثرگذاری فرهنگ ملی بر کار تیمی در ایران', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 3(شماره 11-10), pp. 127-162.
VANCOUVER
تسلیمی, محمدسعید, فرهنگی, علیاکبر, عابدیجعفری, حسن, رازنهان, فیروز. مدل اثرگذاری فرهنگ ملی بر کار تیمی در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1389; 3(شماره 11-10): 127-162.