دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696104020180220Social Engineering, Resuscitator of Sociology: Jonathan Turner’s Viewpointمهندسی اجتماعی، احیاگر جامعهشناسی؛ دیدگاه جاناتان ترنر73558660FAمحمدرضا طالباندانشیار جامعهشناسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20180314Many sociologists since late 20th century have embarked on a pathological study of their discipline and raised serious criticisms against the existing sociology. Among them, Jonathan Turner went beyond a pathological analysis and offered a curative plan for the improvement of sociology. In Turner’s viewpoint, the fundamental problem of sociology has its roots in the gap between theory and research and action, which has hindered sociology from becoming a cumulative science. If sociology fails to become a cumulative science, it cannot leave any real impact on the social world. Social engineering, whose existential essence is “social action” or practice inspired by sociological theory, is the most appropriate approach for creating a difference in the real world and the social world. Engineering approach in sociology depends on the development of clearer and more precise theories, verification of such theories and inclination of actors to apply these theories when they are dealing with the problems of their clients or employers. Thus, social engineering can make the mutual relationship between the theory and research inevitable and connect them to each other and to action. According to Turner, the most encouraging way to reintegrate the theory and research in sociology is action; while the best way for using sociological action is adoption of social engineering approach by sociologists.بسیاری از جامعهشناسان از اواخر قرن بیستم به بعد، دست به آسیبشناسی رشتهشان زدند و از وضعیت موجود جامعهشناسی انتقادهای جدی نمودند. در این میان، جاناتان ترنر فراتر از یک تحلیل آسیبشناسانه رفت و یک برنامه درمانی نیز برای بهبود جامعهشناسی پیشنهاد نمود: بهوجود آوردن یک شاخه مهندسی در جامعهشناسی. از نظر ترنر، مشکل بنیادین جامعهشناسی ریشه در انفصال میان تئوری با پژوهش و عمل داشته که مانع از آن گردیده است تا جامعهشناسی یک علم انباشتی شود؛ و اگر جامعهشناسی نتواند یک علم انباشتی شود، نمیتواند هیچ تأثیر واقعی بر جهان اجتماعی داشته باشد. مهندسی اجتماعی که جوهر وجودیاش عبارت است از «عملِ جامعهشناختی» یا کنشورزیِ ملهم از تئوری جامعهشناختی، بهترین رویکرد برای ایجاد تفاوت در عالمِ واقع و جهان اجتماعی است. رویکرد مهندسی در جامعهشناسی وابسته است به توسعه نظریههای روشنتر و دقیقتر، آزمون یا راستیآزماییهای چنین نظریههایی و تمایل عملکنندگان به استفاده از ایدههای نظری هنگامی که به مشکلات مشتریان یا کارفرمایانشان میپردازند. بدینترتیب، مهندسی اجتماعی میتواند ارتباط متقابل میان نظریه و تحقیق را اجتنابناپذیر سازد و این دو را به یکدیگر و به عمل پیوند بزند. بنا به دیدگاه ترنر، امیدوارانهترین راه برای ادغام مجدد نظریه با تحقیق در جامعهشناسی، عمل است؛ و بهترین راه برای استفاده از عملِ جامعهشناختی، اتخاذ رویکرد مهندسی اجتماعی توسط جامعهشناسان است.http://www.jsfc.ir/article_58660_461e162568d4102e8529e458386f4ed0.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696104020180220Sociology of Collective Memory: Paradigmatic or Nonparadigmatic Field of Study?جامعهشناسی حافظه جمعی: حوزه مطالعاتی پارادایمیک یا ناپارادایمیک؟377058662FAحیدر جانعلیزاده چوببستیدانشیار جامعهشناسی دانشگاه مازندراناکبر علیوردینیااستاد گروه جامعهشناسی دانشگاه مازندرانمحمدمهدی فرزبددانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه مازندرانJournal Article20180314The present paper is an attempt to find out whether collective memory is a paradigmatic or nonparadigmatic field of study. Therefore, while introducing the collective memory field of study as a new approach in the social sciences, attempts have been made to offer a systematic assessment of the weak and strong points of the theoretical and practical approaches that have been employed in this field. In this regard, Ritzer’s paradigm theory has been used as a theoretical framework. Hence, in the first place, the available literature related to collective memory studies and the four constituting components of a paradigm, i.e. (exemplar, image of the subject matter, theories and methods) were reviewed. In the next step, the hypothesis of some scholars who argue that this field of study is nonparadigmatic were assessed. Then, a new formulation of the theoretical developments, methodological strategies and challenges that this field faces in its progress was presented. Finally, concomitant with these challenges, some suggestions have been made to face the said challenges in order to maximize the theoretical cohesion of the collective memory studies.هدف اصلی این مقاله بررسی حوزه مطالعاتی حافظه جمعی از جهت پارادایمیک بودن یا ناپارادایمیک بودن آن است. برای تحقق این هدف سعی شد ضمن معرفی حوزه مطالعاتی حافظه جمعی بهعنوان رویکردی جدید در علوم اجتماعی، ارزیابی نظامیافتهای نیز از نقاط ضعف و قوت رویکردهای نظری و عملی بهکار گرفته شده در آن، صورت پذیرد. در اینراستا از نظریه پارادایم ریتزر بهعنوان چارچوب بحث و بررسی استفاده شده است. بدینترتیب که با مرور ادبیات مطالعات حافظه جمعی در قالب چهار مؤلفه اصلی شکلدهنده پاردایم، یعنی مثالواره، تصور بنیادی از موضوع، تئوریها و روشها، افزون بر سنجش فرضیه ناپارادایمیک بودن این حوزه مطالعاتی که از جانب برخی از محققان آن مطرح گشته، صورتبندی جدیدی از تحولات نظری، استراتژیهای روششناختی و نیز چالشهایی که این حوزه در مسیر پیشرفت با آن مواجه است ارائه میشود. در پایان مقاله نیز تلاش شده متناسب با این چالشها، پیشنهادهایی برای مواجهه با آنها در جهت افزایش انسجام نظری حوزه مطالعاتی حافظه جمعی داده شود. <br /><br />http://www.jsfc.ir/article_58662_f2c08d3012f02e85721981ef5bae167f.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696104020180220An Experimental Phenomenology of Reaction to Death: A Case Study of Women of Mashhad Cityپدیدارشناسی تجربی واکنش به مرگ؛ مطالعه زنان شهر مشهد719458658FAملیحه تابعیکارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعیعلی یوسفیدانشیار جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-9847-0750غلامرضا صدیق اورعیاستادیار جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20161116The conflict between life and death, denial of death and the necessity of continuation of life have forced human beings to accept the death. As a result, human beings always move on the borderline between acceptance and denial of death. Moreover, what make death acceptable or deniable are socially constructed meanings of death, which are transferred to the society through various processes of learning. The results of experimental phenomenological analysis of reactions of eight women respondents of the city of Mashhad to death, who were selected with the maximum level of variation in their religiosity, show that first of all, the semantic units of reaction to death can be classified under three main themes, including “readiness for death”, “knowing the time of death” and “willing to die”, the three of which signify the more general meaning of the concept of “acceptance or denial of death”. Secondly, religious understandings have a profound impact on experience of reaction to death. Religious people are more inclined towards accepting the death while non-religious people are more inclined towards denying the death. Continuous thinking about the death, inclination towards knowing more about death and making the preparations for death are among the signifiers of acceptance of death among the religious respondents and substitution of thinking about the death, disinclination towards knowing about death and lack of preparation for the death among the non-religious respondents are clear connotations of marginalization and denial of the death. <br /><br /> Key words: Empirical phenomenology, Response to the death, Acceptance death, Denial death, Meaning units تضاد مرگ با زندگی، انکار مرگ و ضرورت تداوم زندگی، انسانها را ناگزیر از پذیرش مرگ ساخته است. این وضعیت سبب شده انسانها همواره در مرز پذیرش و انکار مرگ حرکت کنند. بهعلاوه آنچه مرگ را پذیرفتنی یا قابل انکار میسازد، معانی ساختهشده اجتماعی مرگ است که از طریق فرایندهای متعدد یادگیری به جامعه منتقل میشود. <br />نتایج تحلیل پدیدارشناختی تجربی واکنش به مرگ بین 8 مشارکتکننده زن در مشهد که با حداکثر نوسان از لحاظ دینداری برگزیده شدهاند نشان داده اولاً واحدهای معنایی واکنش به مرگ را میتوان در ذیل سه موضوع اصلی شامل «آمادگی برای مرگ»، «دانستن زمان مرگ» و «اراده مرگ» قرارداد که هر سه بر معنای کلیتر مفهوم «پذیرش یا انکار مرگ» دلالت دارند. ثانیاً فهمهای مذهبی تأثیر عمیقی بر تجربههای واکنش به مرگ دارند. افراد مذهبی میل به پذیرش و افراد غیرمذهبی میل به انکار مرگ دارند؛ فکر مداوم درباره مرگ، میل به دانستن بیشتر درباره مرگ و تمهید برای مرگ از جمله دلالتهای پذیرش مرگ بین مشارکتکنندگان مذهبی و جایگزینی فکر مرگ، عدم تمایل به دانستن درباره مرگ و تمهید ننمودن برای مرگ بین مشارکتکنندگان غیرمذهبی دلالت روشنی بر به حاشیه راندن و انکار مرگ دارد. <br /><br />http://www.jsfc.ir/article_58658_ed22a9e4925004747e6abf361f97ad28.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696104020180220Designing a Network for Interactive Implementation of National Cultural Policiesطراحی شبکه اجرای تعاملی سیاستهای فرهنگی کشور9512858664FAمجید مختاریانپوراستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20180314The stage of implementation enjoys a crucial significance in the process of policymaking, for the real fruits of the policy are borne at this stage. The present paper is an attempt to offer an interactive implementation network through which the national cultural policies can be implemented more successfully. Thematic analysis method, consisting of three stages, i.e. descriptive coding, interpretative coding and development of universal themes, has been used. In order to develop a model for the implementation of national cultural policies, semi-structured interviews were conducted with the experts, policymakers, and cultural executives until data saturation was achieved. The results of the research included 548 codes categorized into 72 descriptive codes, 43 interpretative codes and 20 universal themes. Establishment of relations between these themes led to the development of a network for interactive implementation of national cultural policies. In the proposed model, the implementation of policy takes place in two stages: “planning and establishment of a support network”, and “launching of the plans”. In the first stage, which contains four steps, i.e. “decision-making”, “decision-taking and adjustment of operational plans”, “establishment of software support network” and “establishment of hardware support network”, four actors, i.e. cultural policymakers, cultural elites, cultural managers, and governmental cultural experts, play their roles. In the stage of launching the plans, the governmental cultural executives, private cultural organizations, non-governmental organizations, promoters of culture and finally the society (people), through their cordial cooperation and using all the capacities of the country, engage in interactive implementation of cultural policies. The roles of the said eight actors have been clearly explained. In this model, people, as the ninth actor, through playing four roles, i.e. executive, observer, objective and index, participate in the implementation of the cultural policies.در فرایند خطمشیگذاری، مرحله اجرا از اهمیت دوچندانی برخوردار است چرا که در واقع ثمره واقعی خطمشی در این مرحله به بار مینشیند. این مقاله به ارائه شبکه اجرای تعاملیای میپردازد که از طریق آن میتوان با موفقیت بیشتری به اجرای سیاستهای فرهنگی کشور پرداخت. این تحقیق با استفاده از روش تحلیل مضمونی مشتمل بر سه مرحله کدگذاری توصیفی، کدگذاری تفسیری و تدوین مضامین فراگیر انجامگرفته و بهمنظور دستیابی به الگویی برای اجرای سیاستهای فرهنگی کشور، مصاحبههای نیمهساختیافتهای با خبرگان، سیاستگذاران و مجریان فرهنگی کشور تا دستیابی به مرحله اشباع نظری صورت گرفته است. حاصل پژوهش 548 کد بوده که در قالب 61 کد توصیفی، 11 کد تفسیری و 2 مضمون فراگیر طبقهبندی شدهاند و برقراری ارتباط بین این مضامین منجر به طراحی شبکه اجرای تعاملی سیاستهای فرهنگی کشور شده است. در الگوی پیشنهادی، اجرای خطمشی در دو مرحله «برنامهریزی و ایجاد شبکه پشتیبانی» و «پیادهسازی برنامهها» صورت میپذیرد. در مرحله اول که مشتمل بر چهار گام «تصمیمسازی»، «تصمیمگیری و تنظیم برنامههای عملیاتی»، «ایجاد شبکه پشتیبانی نرمافزاری» و «ایجاد شبکه پشتیبانی سختافزاری» میباشد، چهار بازیگر شامل سیاستگذاران فرهنگی، نخبگان فرهنگی، مدیران فرهنگی، کارشناسان فرهنگی دولتی به ایفای نقش میپردازند. سپس در مرحله پیادهسازی برنامهها، مجریان فرهنگی دولتی، مؤسسات فرهنگی خصوصی، تشکلهای فرهنگی مردمی، مروّجان فرهنگی و نهایتاً جامعه (مردم) با همکاری همدلانه خود و استفاده از تمام ظرفیتهای کشور به اجرای تعاملی سیاستهای فرهنگی میپردازند. در این مقاله نقشهای متعدد هر یک از بازیگران هشتگانه فوق تشریح شده است. در این الگو همچنین مردم بهعنوان بازیگر نهم، با ایفای چهار نقش بهعنوان مجری، پایشگر، هدف و شاخص در اجرای سیاستهای فرهنگی مشارکت مینمایند.http://www.jsfc.ir/article_58664_57a3bbed45473d22cd86802976982305.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696104020180220A Typology of Representation of Lifestyle of Iranian Youth in the Facebookگونهشناسی بازنمایی سبک زندگی جوانان ایرانی در شبکه اجتماعی فیسبوک12915858659FAزهرا اردکانیفردکارشناسارشد ارتباطات، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایرانحامد بخشیدانشیار جهاد دانشگاهی خراسان رضویJournal Article20161219Social networks are new media allowing people to produce their own massages and share different aspects of their lives and lifestyles with others through demonstrating pictures and texts. The objective of this research is to offer a typology of representation of lifestyle by Iranian youth in their Facebook pages. <br />To achieve this objective, the Facebook homepages of 44 young people aging 15-35 were analyzed through qualitative content analysis using targeted sampling method. <br />The findings of the research indicate that people exhibit their lifestyles in the Facebook mostly through five components: dressing and makeup styles, leisure hours, interpersonal relations, nutrition style and decoration of their homes. Based on the interest of people in representing each of the mentioned components, three types of lifestyle representation in the Facebook were identified and classified: self-exhibitionists, leisure hours-exhibitionists and relationship-exhibitionists. It was found that self-exhibitionists were further classified into three categories: body-exhibitionists, garment-exhibitionists, and specialization-exhibitionists. The leisure hour-exhibitionists are interested in exhibiting a happy and leisure-based lifestyle. The relationship-exhibitionists represent their lifestyles on the side of others and among others.شبکههای اجتماعی، رسانههای جدیدی هستند که به هر فردی امکان میدهند تولیدکننده پیام باشد و افراد از این طریق میتوانند ابعاد مختلف زندگی و سبک زندگی خود را با به اشتراگگذاری تصاویر و متون نمایش دهند. هدف از این تحقیق ارائه یک گونهشناسی از بازنمایی سبک زندگی توسط جوانان ایرانی در شبکه اجتماعی فیسبوک است. <br />این کار از طریق تحلیل محتوای کیفی بر روی صفحه فیسبوک 44 نفر از جوانان 18-35 ساله که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد. <br />یافتههای پژوهش حاکی از آن است که افراد در فیسبوک، سبکزندگی خود را عمدتاً براساس پنج مؤلفه سبک پوشش و آرایش، اوقات فراغت، روابط بینفردی، سبک تغذیه و دکوراسیون منزل نشان میدهند. با توجه به تأکید افراد در بازنمایی هر یک از این مؤلفهها، سه گونه از بازنمایی سبکزندگی در فیسبوک جوانان ایرانی تفکیک و شناسایی شد: گونه خودنما، گونه فراغتنما و گونه روابطنما. گونه خودنما، خود به سه دسته بدننما، پوششنما و تخصصنما تقسیم میشود. فراغتنماها نوعی از بازنمایی شاد و فراغتی از زندگی خود دارند و گونه روابطنما، سبک زندگی خود را در جمع و در کنار دیگران بازنمایی میکند. <br /><br />http://www.jsfc.ir/article_58659_ab0a71874b24370e175c52d17c07ac1e.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696104020180220A Study of Factors Affecting Social Happiness in Iran: A Meta-analysis of Conducted Researchبررسی عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی در ایران؛ فراتحلیلی از تحقیقات موجود15918059093FAحکیمهالسادات شریفزادهدانشیار علوم تربیتی دانشگاه مازندرانسیداحمد میرمحمدتباردانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهدصمد عدلیپوردانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تبریزJournal Article20180314Happiness given the importance of social happiness in Iran, several studies have been conducted in this field in recent years. Due to the abundance and diversity of studies conducted in the field of social happiness, it is necessary to conduct a combinative research, like meta-analysis, in this area. The main question of this research is: What are the most important factors affecting social happiness in the findings of researches conducted in Iran? <br />The population of the study consists of almost all research papers that studied social happiness and were published between 2001 and 2015 in Iran. Finally 24 researches were selected and analyzed by Comprehensive Meta-analysis software (CMA2). <br />The results showed that life satisfaction, self-esteem, religious and social relations – compared to other variables – have significant impacts on social happiness in Iran. The results of effect size showed that the relationship between life satisfaction and social happiness in the studies reviewed is positive and high level (effect size = 0.61). Also the relationship between self-esteem and social happiness in the studies reviewed is positive and high level (effect size = 0.58). Random combined effects show that the relationship between religious and social happiness, which stands at 0.39, is positive and moderate. The relationship between social relations and social happiness is also positive and moderate (effect size = 0.37).در سالهای اخیر، با توجه به اهمیت نشاط اجتماعی در ایران، تحقیقات متعددی در این حوزه انجام شده است. با در نظر گرفتن فراوانی و تنوع تحقیقات انجامشده در زمینه نشاط اجتماعی، نیاز به انجام تحقیقات ترکیبی مثل فراتحلیل در این حوزه احساس میشود. اصلیترین سؤال پژوهش حاضر این است که مهمترین عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی در تحقیقات انجامشده در ایران کداماند؟ <br />جامعه آماری تحقیق همه مقالات معتبر علمی است که طی سالهای 1384 تا 1394 با موضوع نشاط اجتماعی منتشر شده است. در نهایت 24 تحقیق انتخاب و با نرمافزار جامع فراتحلیل (CMA2)، مورد تحلیل قرار گرفتند. <br />یافتههای تحقیق نشان داد که متغیرهای رضایت از زندگی، عزت نفس، دینداری و ارتباط اجتماعی، به نسبت سایر متغیرها، تأثیر زیادی بر نشاط اجتماعی در ایران دارند. نتایج اندازه اثرات نشان میدهد که رابطه رضایت از زندگی و نشاط اجتماعی، معادل 0/61 و در حد زیاد میباشد. رابطه عزت نفس و نشاط اجتماعی در تحقیقات مرورشده حدود 0/58 و در حد زیاد قرار دارد. نتایج اثرات ترکیبی تصادفی نشان میدهد که رابطه دینداری و نشاط اجتماعی معادل 0/39 و رابطه ارتباط اجتماعی و نشاط اجتماعی، حدود 0/37 و هر دو در حد متوسط است. <br /><br />http://www.jsfc.ir/article_59093_ca040e201d23cf0f0fed37904d2e61b4.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696104020180220Moderating Role of Cultural Values in the Relationship between Perceived Justice and Deviant Behaviorsنقش تعدیلکننده ارزشهای فرهنگی در رابطه عدالت با رفتارهای انحرافی18121059499FAمحسن گلپروردانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)سعید حیدریانکارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)Journal Article20180314Justice in many studies has been introduced as a variable that prepares the ground for inhibition of deviant behaviors. Nevertheless, the findings of various studies conducted on this issues show that the obtained results are sometimes inconsistent with each other. Therefore, the present research was conducted with the objective of studying the moderating role of five cultural values, including, power distance, uncertainty avoidance, masculinity/femininity, collectivism/individualism and work dynamic on the relationship between perceived justice and deviant behaviors. The research sample consisted of 288 respondents who were selected through convenience sampling technique. Research instruments included Cultural Values Questionnaire, Perceived Justice Questionnaire and Deviant Behaviors Questionnaire. Hierarchical regression analysis was employed to analyze the garnered data. The results indicated that in high masculinity/femininity and power distance there is a positive significant relationship between distributive justice and deviant behaviors toward the organization, and in high masculinity/femininity, there is a positive significant relationship between distributive justice and deviant behaviors toward individuals. In low work dynamic compared to high work dynamic, there is a stronger relationship between procedural justice and deviant behaviors toward the organization. Also in low uncertainty avoidance, there is a positive significant relationship between procedural justice and deviant behaviors toward individuals, and in low masculinity/femininity there is a negative significant relationship between procedural justice and deviant behaviors toward individuals, but in high masculinity/femininity there is a positive significant relationship between procedural justice and deviant behaviors toward individuals.. The results of this study showed that the cultural values can affect the normal relations between perceived fairness and deviant behaviors. The findings of the present study are highly important for future research and theorizing in Iran.عدالت در بسیاری از پژوهشها بهعنوان متغیری که زمینه بازداری از رفتارهای انحرافی را فراهم میکند، معرفی شده است. با این حال نتایج بهدست آمده در مطالعات انجامشده در این مورد، گاهی با یکدیگر ناهمخواناند. به همین دلیل این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیلکننده پنج ارزش فرهنگی شامل فاصله قدرت، اجتناب از تردید، مردانگی/ زنانگی، جمعگرایی/ فردگرایی و غایتنگری زمانی (پویاییِ کار) در رابطه عدالت ادراکشده با رفتارهای انحرافی اجرا شد. نمونه پژوهش 280 نفر بودند که بهشیوه سهلالوصول (در دسترس) انتخاب شدند. ابزارهای سنجش متغیرها شامل پرسشنامه ارزشهای فرهنگی، پرسشنامه عدالت ادراکشده و پرسشنامه رفتارهای انحرافی بودند. نتایج نشان داد که در مردانگی/ زنانگی و فاصله قدرتِ بالا، بین عدالت توزیعی با رفتارهای انحرافیِ معطوف به سازمان و در مردانگی/ زنانگیِ بالا، بین عدالت توزیعی با رفتارهای انحرافیِ معطوف به افراد، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در پویاییِ کار پایین، رابطه عدالت رویهای با رفتارهای انحرافی معطوف به سازمان نیرومندتر از این رابطه در پویاییِ کار بالا است. همچنین در اجتناب از تردیدِ پایین، عدالت رویهای با رفتارهای انحرافیِ معطوف به افراد، دارای رابطه مثبت و معنادار و در مردانگی/ زنانگیِ پایین، رابطه عدالت رویهای با رفتارهای انحرافیِ معطوف به افراد منفی است. ولی این رابطه در مردانگی/ زنانگیِ بالا مثبت است. در مجموع نتایج پژوهش نشان داد که ارزشهای فرهنگی میتواند روابط متعارف بین عدالت ادراکشده با رفتارهای انحرافی را تحت تأثیر قرار دهد. این یافته برای پژوهش و نظریهپردازی در ایران، واجد اهمیت است.http://www.jsfc.ir/article_59499_aba8e6f23028ae0b51a6bbb5cf400f67.pdf