دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369693320160501Typology of Mindset of Policymakers and Executives Regarding Dealing with Lack of Proper Observance of Hijab in Iran: A Study Based on Q Methodologyگونهشناسی ذهنیتهای خطمشیگذاران و مجریان درباره مدیریت مواجهه با بدحجابی در ایران؛ پژوهشی مبتنی بر روششناسی کیو73915191FAسیدمجتبی امامیاستادیار دانشگاه امام صادق علیهالسلاممصباحالهدی باقریکنیاستادیار دانشگاه امام صادق علیهالسلامسجاد لطفیعضو مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلامJournal Article20160530Hijab, as a social action, on the one hand, is under the influence of cultural, social political and economic structures and, on the other, it is affected by social actors. In the post-revolution years, due to domestic vulnerability and foreign threats, one of the important problems has been the gradual fading away of the culture of chastity and hijab. Every public problem has different causes. It seems that one of the important reasons for emergence, continuation and lack of settlement of a problem can be the policy and performance of the officials. Regarding lack of proper observance of hijab, besides other reasons, one may refer to the weaknesses among the policymakers and executives and the policies at the level of implementation. The findings of this research show that the main problem at this level is “differences of opinion among policymakers and executives in charge of management of lack of proper observance of hijab”. The main objective of this paper is to identify and classify the mindsets of the policymakers and executives in field of management of lack of proper observance of hijab in Iran. Q Methodology was employed to test the hypotheses. The statistical population consisted of policymakers and executives in field of managing lack of proper observance of hijab. 26 officials were contacted and through factor analysis five mindsets were found, i.e. executive-oriented, policy-oriented, approach-oriented, populists, and the bewildered. حجاب بهمثابه کنشی اجتماعی، از سویی تحت تأثیر ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و از سوی دیگر، متأثر از کنشگران اجتماعی. در سالهای پس از انقلاب، بهدلیل آسیبپذیری درونی جامعه و تهدیدهای بیرونی، یکی از معضلات مهم کشور کمرنگ شدن تدریجی فرهنگ عفاف و حجاب بوده است. هر مسئله عمومی علل مختلفی دارد؛ بهنظر میرسد یکی از علل مهم در ایجاد، تداوم و همچنین عدم حلّ مسئله، میتواند خطمشی و عملکرد مسئولان آن جامعه باشد. در مسئله بدحجابی نیز در کنار علل مختلفی که وجود دارد یکی از ضعفهای اصلی در سطح خطمشیگذاران و مجریان و در مرحله تحقّق خطمشیهاست. با بررسیها مشخص شد که مهمترین عامل مشکلساز در این سطح، «اختلاف نظر خطمشیگذاران و مجریان عرصه مدیریت مواجهه با بدحجابی» است. هدف اصلی این پژوهش «شناخت و دستهبندی ذهنیتهای خطمشیگذاران و مجریان عرصه مدیریت مواجهه با بدحجابی در ایران» است. برای نیل به این هدف از «روششناسی کیو» استفاده شد؛ جامعه آماری شامل خطمشیگذاران و مجریان در عرصه مدیریت مواجهه با بدحجابی بود. به 26 نفر از این مسئولان مراجعه و در نهایت با «تحلیل عاملی»، پنج گونه ذهنیتی حاصل گردید که با عناوین «اجراگرایان»، «خطمشیگرایان»، «نگرشگرایان»، «عامّهگرایان» و «متحیّران» نامگذاری شدند.http://www.jsfc.ir/article_15191_319a12962abd9e14dd02488ec9171bb8.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369693320160501Understanding the Context and Consequences of Sequestration of Experience: A Qualitative Approachفهم زمینه و پیامدهای مصادره تجربه با رویکرد کیفی416515192FAمحمد عباسزادهدانشیار جامعهشناسی دانشگاه تبریز0000-0003-4837-0329فرهاد بیانیدانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریزJournal Article20160530Sequestration of experience is a continuous and invisible process that deprives human beings of some experiences and interactions on the pretext of maintaining man’s cosmological security and keeping him away from anxieties and worries. However, the said deprivation and quarantining of experiences damages a significant part of man’s existential and social dimensions and ironically increases his anxiety. The objective of this paper is to study the meanings and lived experiences of social actors of sequestered experiences as well as identification of the context of emergence and spread of sequestration of experience and understanding the consequences of it for the social actors. Qualitative research method (grounded theory method) was used which attained theoretical saturation after conduction in-depth interviews with 12 people. The samples were selected through theoretical sampling based on most diverse strategy. The contents of the interviews were analyzed after open, thematic and selective coding and the semantic units, main categories and central cores were identified. The findings of the research show that “deliberate forgetting” is the central core of the lived experiences of people of their sequestered experiences. Also “self-centeredness” is the main reason for spread of sequestration of experience and “reinforcement of self-centeredness” and “decline of emotion”, particularly “dehumanization” is the main consequence of sequestration of experience. In conclusion one may say that sequestration of experience causes loss of peace and tranquility of social actor through elimination of some interactive and emotional experiences.مصادره تجربه فرایندی پیوسته و نامرئی است که بهبهانه تأمین امنیت هستیشناختی انسان و دور کردن او از اضطرابها و نگرانیها، انسان را از برخی تجارب و برخی تعاملات محروم میکند. اما محرومیت مذکور و در قرنطینه کردن تجارب، به بخش مهمی از ابعاد وجودی و اجتماعی انسان آسیب میزند و دست بر قضا بر اضطراب او نیز میافزاید. هدف این مقاله بررسی معانی و تجارب زیسته کنشگران اجتماعی از تجارب مصادرهشده، شناسایی زمینههای ظهور و گسترش مصادره تجربه و فهم پیامدهای مصادره تجربه بر روی کنشگران اجتماعی است. روش پژوهش، کیفی از نوع نظریه مبنایی بوده که پس از مصاحبه عمیق با 12 نفر نمونه اشباع نظری حاصل شد. جهت انتخاب نمونه، از شیوه نمونهگیری نظری و از طریق استراتژی بیشترین تنوع استفاده شده است. محتوای مصاحبهها پس از پیادهسازی، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مورد تحلیل قرار گرفتند و واحدهای معنایی، مقولات اصلی و هسته مرکزی شناسایی شدند. یافتهها نشان میدهد «فراموشی آگاهانه» هسته مرکزی تجارب زیسته افراد از تجارب مصادرهشده است. همچنین «خودمحوری» دلیل اصلی رونق مصادره تجربه است و «تقویت خودمحوری» و «زوال عاطفه» و بهویژه «انسانزدایی» پیامد اصلی مصادره تجربه است. بهعنوان نتیجه کلی میتوان گفت مصادره تجربه با حذف برخی تجارب تعاملی و عاطفی سبب از دست رفتن آرامش کنشگران اجتماعی شده است.http://www.jsfc.ir/article_15192_5a8d496e607610372c1a0529ea1471ee.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369693320160501A Sociological Analysis of Religious Propagation Approach to Health; Case Study: Preachers and Audience of Religious Speeches in Qumتحلیل جامعهشناختی جهتگیری تبلیغ دینی نسبت به امر سلامت/ مورد مطالعه: مبلغان و مخاطبان سخنرانیهای مذهبی شهر قم679115193FAفاطمه جواهریدانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمیسیدحسین سراجزادهدانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمینیلوفر اورعیکارشناسی ارشد جامعهشناسی از دانشگاه خوارزمیJournal Article20160530Religious propagation is one of the most effective tools for strengthening values and behaviors related to health and good quality of life. The objective of this article is to identify the approaches of religious preachers and those of their audience to explanation of health-related issues in their religious speeches. Qualitative and quantitative methods were employed. In the qualitative section, semi-organized interviews were conducted with 19 preachers of Shia Islam residing in the city of Qum. The data were analyzed through theoretical codification relying on phenomenology and data-driven theorization. The finding of this section indicate that all preachers pay attention to mental aspects of health. But, they consider physical aspects of health and environmental issues irrelevant to religious occasions, to expectations of the audience and that of their role. Also other issues such as lack of enough expertise, lack of financial and intellectual support by government institutions and lack of acceptance by the audience have been mentioned as other reasons. In the second section, through a survey, 116 audiences who almost regularly attended the religious speeches in the mosques of the city of Qum were interviewed. The findings of this section indicate that 85 percent of the audience of religious propagations maintain that the preachers mainly deal with the mental elements of health, while, if they discuss other aspects of health, it will be interesting and effective for them. The findings also show that the understanding of the religious preaches are not concomitant with the expectations of their audience. تبلیغ دینی یکی از مؤثرترین ابزارها برای تقویت ارزشها و رفتارهای مرتبط با سلامت و کیفیت خوب زندگی است. هدف این مقاله، شناسایی نگرش مبلغان دینی و مخاطبان آنها نسبت به طرح موضوعات سلامتمحور در متن سخنرانیهای مذهبی است. به این منظور از دو روش کیفی و کمّی استفاده شده است. بخش کیفی از طریق مصاحبههای نیمهساخت یافته با 19 نفر از مبلغان شیعهمذهب ایرانی ساکن شهر قم انجام شده است. دادهها با استفاده از کدگذاری نظری و در قالب دو روش پدیدارشناسی و نظریهپردازی دادهنگر تحلیل شد. یافتههای این بخش نشان داد که همه مبلغان به بعد روانی سلامت توجه دارند. اما پرداختن به ابعاد جسمانی سلامت و امور زیستمحیطی را موضوعاتی خارج از مناسبتهای مذهبی، انتظارات مخاطبان و انتظارات نقش خود میدانند. همچنین به عوامل دیگری مانند فقدان تخصص کافی، عدم حمایت مالی و فکری نهادهای دولتی و عدم پذیرش مخاطبان اشاره شده است. در بخش دوم در چارچوب روش پیمایش 116 نفر از مخاطبان نسبتاً دائمی سخنرانیهای مذهبی در مساجد شهر قم مورد مصاحبه قرارگرفتند. یافتههای این قسمت نشان داد که 85 درصد از مخاطبان تبلیغ دینی معتقدند که مبلغین بیشتر به عنصر «روانی» سلامت میپردازند درحالیکه اگر مبلغان مذهبی به ابعاد دیگر سلامت هم بپردازند برای آنان جالب و اثرگذار خواهد بود. این یافته نشان میدهد که استنباط مبلغان دینی با نوع انتظارمخاطبانشان تطابق ندارد. http://www.jsfc.ir/article_15193_9c8dfcb802432a50e8d8d1e6ca35a313.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369693320160501Principles of Social Model of Religiosity Assessment in Iranمبانی الگوی اجتماعی سنجش دینداری در ایران9311615194FAنعمتاله کرمالهیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)قاسم جوکارکارشناسارشد جامعهشناسی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20160530A glancing study of the surveys of religiosity assessment since 1990s in Iran shows a shift in the approach of scholars of religion from application of Western Christian models of religiosity assessment to indigenous Islamic models. Nevertheless, despite the fact that the indigenous models are based on experience of religiosity in Iran, the differences in these models and several shortcomings in their principles and fundamentals, make it necessary to conduct precise research in order to develop principles and fundamentals of indigenous models. The present paper is an attempt to explain the principles of social model of religiosity assessment in Iran. Its results can be presuppositions for developing an indigenous model, particularly through a sociological approach. Thus, by explaining seven fundamental issues (including, possibility or necessity of religiosity assessment; possibility of developing a general model of religiosity assessment for special purpose; role of culture in developing an assessment model; etc.), their answers have been extracted as principles for developing a religiosity assessment model, including impossibility of developing a general model of religiosity assessment for special purpose; taking into consideration the culture, customs and traditions of Iranian society in developing the assessment model; and the necessity of attaching due significance to theology in the assessment model.بررسی اجمالی پژوهشهای پیمایشیِ سنجش وضعیت دینداری از دهه هفتاد تاکنون در ایران، نشانگر چرخش دینپژوهان ایرانی از کاربست الگوهای غربی مسیحی سنجش دینداری به الگوهای بومی اسلامی است. با وجود این، بهرغم معطوف بودن الگوهای بومی به سنجش تجربی دینداری در ایران، وجود تفاوت در این الگوها و نیز کاستیهای متعدد در اصول و مبانی آنها، ضرورت انجام پژوهشهای دقیق برای بیان اصول و مبانی الگوهای بومی را روشن میسازد. نوشتار حاضر با هدف تبیین مبانی الگوی اجتماعی سنجش دینداری در ایران تدوین شده است و نتایج آن میتواند بهعنوان پیشفرض و اصول موضوعه برای طراحی الگوهای بومی، بهویژه با رویکردی جامعهشناختی، مبنا قرار داده شود. بدینمنظور با تبیین هفت مسئله بنیادی (از جمله: امکان یا ضرورت سنجش دینداری؛ امکان طراحی الگوی عام سنجش دینداری با کاربرد خاص؛ نقش فرهنگ در طراحی الگوی سنجش و...)، پاسخ آنها بهعنوان اصول موضوعیِ طراحی الگوهای سنجش دینداری استخراج و ارائه شده است. از جمله: عدم امکان طراحی الگوی عام سنجش دینداری با کاربرد خاص؛ توجه به فرهنگ و آداب و رسوم جامعه ایرانی در ارائه الگوی سنجش و ضرورت کلامی بودن الگوی سنجش.http://www.jsfc.ir/article_15194_e481a10f2846b52f31336c188ef8c697.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369693320160501The Impacts of Pilgrimage on Positive and Negative Aspects of Loneliness among University Studentsتأثیر زیارت بر ابعاد مثبت و منفی احساس تنهایی دانشجویان11715315195FAفاطمه قابضیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیشهلا پاکدامناستادیار دانشگاه شهید بهشتیجلیل فتحآبادیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیمحمدرضا حسنزاده توکلیاستادیار دانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20160530The present paper is an attempt to study the impacts of pilgrimage on positive and negative aspects of loneliness among university students. A Total of 389 students in two groups, i.e. pilgrim students (test group including 60 male and 151 female) and non-pilgrim students (control group 59 male and 119 female) were selected from three universities in Tehran through available sampling method. The tools used included Iran Loneliness Questionnaire, Spiritual-Religious Loneliness Questionnaire, and Religious Orientation Scale. The results of the research were analyzed through covariance analysis by studying each subscales and by taking into account the balancing role of religious orientation and gender. The findings indicate that pilgrimage (particularly going on pilgrimage to Imam Reza’s Shrine), a religious behavior, reduced the negative impacts of loneliness among the people with weaker religious orientation through establishing emotional and spiritual relations between the pilgrim and the Saint. Moreover, among the people with higher religious orientation, pilgrimage caused an increase in positive aspects of loneliness among women and a decrease in positive aspects of loneliness among men.مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر زیارت بر ابعاد مثبت و منفی احساس تنهایی دانشجویان انجام گردید. به این منظور 389 دانشجو در دو گروه دانشجویان زائر (گروه آزمایش شامل60 مرد و 151 زن) و دانشجویان غیرزائر (گروه کنترل شامل 59 مرد و 119 زن) از سه دانشگاه شهر تهران، به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه احساس تنهایی ایرانی (ILQ)، پرسشنامه احساس تنهایی معنوی ـ مذهبی (S-RLQ) و مقیاس جهتگیری مذهبی بود. نتایج پژوهش به تفکیک هر یک از خردهمقیاسها و با توجه به نقش تعدیلکنندگی جهتگیری مذهبی و جنس، از طریق روش تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید که زیارت (به طور خاص زیارت امام رضا(ع)) بهعنوان یک رفتار دینی، از طریق برقراری پیوندهای عاطفی و معنوی میان زائران و اولیاء الهی، در افرادی که جهتگیری مذهبی پایینتری داشتند، موجب کاهش ابعاد منفی احساس تنهایی گردید. بهعلاوه زیارت در سطوح بالای جهتگیری مذهبی، موجب افزایش بعد مثبت تنهایی در زنان و کاهش آن در مردان شد.http://www.jsfc.ir/article_15195_0e971d188b7004b1610d2dc5805ba9f4.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369693320160501Impact of Perception of Parental Rejection–Acceptance and Control on Moral Intelligence and Distress Toleranceتأثیر ادراک طرد ـ پذیرش و کنترل والدین بر هوش اخلاقی و تحمل پریشانی15516915196FAفاطمه کلیشادیکارشناسارشد روانشناسی عمومی دانشگاه اصفهانفریبا یزدخواستیدانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20160530The objective of this paper is to study the relationship between Perception of paternal Rejection–Acceptance and Control on Moral Intelligence and Distress Tolerance of the residents of Isfahan City. A Total of 195 men and women of 20-30 years of age were selected through random sampling. The Parental Acceptance-Rejection/Control Questionnaire (Adult PARQ), MCI and Distress Tolerance Scale (DTS) were used. Path Analysis as well as descriptive-correlational research method were employed. The findings of the research indicate that the direct path between perception of parental rejection and acceptance with moral intelligence, perception of paternal rejection and perception of maternal control with distress tolerance as well as moral intelligence with distress tolerance is significant. On the other hand, perception of parental rejection and acceptance through moral intelligence has very low indirect impact on distress tolerance. The findings also show the impact of perception of parental rejection and acceptance on moral intelligence. Distress tolerance also is influenced by perception of maternal rejection and paternal control as well as moral intelligence.هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ادراک طرد ـ پذیرش و کنترل والدین بر هوش اخلاقی و تحمل پریشانی در ساکنین شهر اصفهان است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 195 نفر از بین زنان و مردان 20-30 ساله شهر اصفهان انتخاب شدند. پرسشنامههای ادراک طرد ـ پذیرش و کنترل والدین فرم بزرگسالان، هوش اخلاقی (MCI) و تحمل پریشانی (DTS) بر روی این گروه اجرا گردید. روش بهکار رفته در این پژوهش تحلیل مسیر است و از طرح پژوهشی توصیفی ـ همبستگی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که مسیر مستقیم بین ادراک طرد و پذیرش والدین با هوش اخلاقی، ادراک طرد پدر و ادراک کنترل مادر با تحمل پریشانی و نیز هوش اخلاقی با تحمل پریشانی معنادار است. از طرف دیگر ادراک طرد و پذیرش والدین از طریق هوش اخلاقی دارای اثرات غیرمستقیم بسیار پایین بر تحمل پریشانی است. نتایج، همچنین تأثیر ادراک طرد و ادراک پذیرش والدین بر هوش اخلاقی را نشان میدهد. تحمل پریشانی نیز تحت تأثیر ادراک طرد مادر و ادراک کنترل پدر و همچنین هوش اخلاقی قرار دارد.http://www.jsfc.ir/article_15196_03e585c31b9d40a44d7016bd081ca62b.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369693320160501Women’s Education in Researches After Islamic Revolution: A Meta-Analysisفراتحلیل پژوهشهای بعد از انقلاب اسلامی در موضوع آموزش زنان17119915197FAسهیلا صادقی فساییدانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانعاطفه خادمیدانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی
پژوهشکده مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوریJournal Article20160530From the beginning of Islamic Revolution, women’s education related to their social status, has been an important subject from the viewpoint of policy makers, administrators, legislators and elites. Present research studied the produced knowledge in the field of women’s education from the beginning of revolution up to now aiming to reveal the trend of the issue. By using meta-analysis, all relevant researches including books, articles, research reports and dissertations have been examined since 1357 onwards, using data of National Library of Iran, IRANDOC and Noormags. The results confirm that most of the researches on the field of women’s education have paid attention to the issue of high education, employment and escalating skill. The connection between education and employment is one of the focal points of researches and reveals the alignment of knowledge and the field of administration.آموزش زنان بهعنوان سرفصل مهمی در وضعیت اجتماعی آنها از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون همواره در سطوح مختلف نخبگانی، سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرایی مورد توجه بوده است. تمرکز و توجه به کم و کیف دانش تولیدشده در حوزه آموزش زنان از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، با هدف نمایانسازی روند طیشده در دهههای اخیر، موضوع مورد بررسی این پژوهش است. با استفاده از روش فراتحلیل، پژوهشهای انجامشده در این حوزه در بازه زمانی (1357-1394)، در قالب کتاب، پایاننامه، مقاله و طرحها وگزارشهای پژوهشی از طریق جستجو در پایگاههای علمی ـ تخصصی کتابخانه ملی، ایرانداک و نورمگز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که توجه به آموزش زنان با تمرکز بر آموزش عالی، اشتغال و مهارتافزایی، بیشترین میزان بررسی را در عرصه پژوهشی کشور به خود اختصاص داده و پیوند میان حوزه آموزش و اشتغال و تمرکز بر آموزش با هدف ایجاد اشتغال برای زنان نقطه برجستهای است که همسویی عرصه دانشی و اجرایی را آشکار میسازد.http://www.jsfc.ir/article_15197_1a3cee7c5c810d3e8d3e09bf3bdb0fdc.pdf