دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369682920150601A Methodology for Development of Cultural-Social Assessment of Economic Plansروششناسی تهیه ارزیابی فرهنگی ـ اجتماعی برای طرحهای اقتصادی73515064FAمرتضی درخشاندانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه اصفهانمهدی طغیانیاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهانJournal Article20160524One of the issues often relevant in implementation of economic plans is their social and cultural impacts. Over the past few decades, assessment of social impacts of development plans have been seriously put on the agenda in the world, but assessment of cultural impacts are still in their embryonic stages. The present paper is an attempt to introduce the process of cultural assessment through library study, interview and brainstorm among experts, scholars and executives. Thus, through designing and proposing indigenous cultural-social indexes, the grounds will be prepared for calculation, weighing and estimation of cultural-social impacts of each plan, and, in the next step, through introduction of a statistical method for integration of results of the report of economic feasibility and level of estimation of cultural and social requirements of plans, an operational method will be introduced for cultural-social assessment. The findings of this study indicate that some of the economic projects which are economically feasible are not socially and culturally feasible and vise versa.یکی از مسائلی که همواره در اجرای طرحهای اقتصادی وجود دارد، تبعات اجتماعی و فرهنگی همراه آنها است. ارزیابیهای اجتماعی در دهههای اخیر بهصورت جدی در دنیا مطرح شده ولی ارزیابی فرهنگی هنوز در گامهای آغازین راه است. در این پژوهش با استفاده از جستجوی کتابخانهای و مصاحبه و استفاده از روش طوفان مغزی در جلسات کارشناسی با حضور نخبگان علمی و اجرایی، فرایند ارزیابی طراحی و ارائه خواهد شد. برای این منظور با طراحی و پیشنهاد شاخصهای فرهنگی ـ اجتماعی بومی، زمینهای برای محاسبه و وزندهی و برآوردسازی فرهنگی ـ اجتماعی برای هر طرح فراهم میشود و با ارائه روشی آماری برای تلفیق نتایج گزارش امکانسنجی در زمینههای توجیه اقتصادی و میزان برآورد الزامات فرهنگی و اجتماعی در طرحها، روشی عملیاتی برای ارزیابی فرهنگی اجتماعی ارائه خواهد شد. نتایج حاکی از آن است که برخی از پروژههایی که در ارزیابی اقتصادی توجیه دارند، در مجموع با ارزیابی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی توجیه اجرایی پیدا نخواهند کرد و بالعکس.http://www.jsfc.ir/article_15064_159706f54e2069109120b186892ad14c.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369682920150601A Conceptual Review of Metatheorization with Emphasis on Its Challenges and Requirements in Sociology of Iranواکاوی مفهومی فرانظریهپردازی با تأکید بر چالشها و الزامات آن در جامعهشناسی ایران376015065FAابراهیم اخلاصیاستادیار جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطباییعطیه خاکسارفرددانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160524The present paper is an attempt to shed light on metatheorization perspectives and significance of metatheoretical and paradigm studies in order to analyze sociological theories for their more effectiveness in the context of Iranian society. The main question of this study is: what are the factors behind disarray and irreconcilability of sociological theories and how can be they alleviated? The following pivots were taken into consideration in providing answers to the above question: “attention to impacts of cultural, social, psychological and intellectual factors in formation of sociological ideas”, “criticism of fundamental strengthening factors constituting sociological theories” and “deepening of metatheorization discourse”. On the basis of the findings of this paper, the limits of metatheorization are often the borders of “autonomous reason” and its embodiments in the modern world-life; in contrast, in metatheorization based on ontology, anthropology and epistemology founded on monotheistic metaphysics, following the “rational and revelational” definitions of science, the theoretical bottlenecks, stemming from secular approach to society, man and knowledge, are removed and the grounds are prepared for transition from the current disarrays in sociological theories to theoretical unity on the level of fundamental presuppositions constituting the theory.مقاله حاضر میکوشد، چشماندازهای فرانظریهپردازی را ایضاح و اهمیت مطالعات فرانظری و پارادایمشناسی را در کارآمدتر ساختن نطریههای جامعهشناسی در بستر جامعه ایرانی تحلیل نماید. پرسش اصلی مقاله این است که عوامل پراکندگی و جمع ناپذیری نظریههای جامعهشناسی کداماند و چگونه میتوان آنها را مرتفع نمود؟ «توجه به تأثیرات حاصل از عوامل فرهنگی، اجتماعی، روانشناختی و فکری در تکوین آراء جامعهشناختی»، «نقد مقومات بنیادین سازنده نظریههای جامعهشناسی» و «تعمیق گفتمان فرانظریهپردازی» از اهم محورهای اساسی در پاسخ نظری به سؤال مذکور است. به استناد یافتههای مقاله، در جریان اصلی جامعهشناسی حد یقف فرانظریهپردازی غالباً محدود به مرزهای «عقل خودبنیاد» و تعینات آن در زیست جهان مدرن میباشد؛ بهطور متقابل، در فرانظریهپردازی مبتنی بر هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسیِ برخاسته از متافیزیک توحیدی، متعاقب تعاریفِ «عقلی و وحیانی» از علم، مضیقههای نظری حاصل از تلقی سکولار از جامعه، انسان و معرفت، برطرف و زمینه مناسب برای گذار از تشتتهای فعلی در نظریههای جامعهشناسی و رسیدن به وحدت نظری در سطح مفروضات بنیادین سازنده نظریهها تأمین میگردد.http://www.jsfc.ir/article_15065_1170dfb5d9da07b561652ec565d723b1.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369682920150601Methodological Principles of Documentary Research in Social Sciences; Case of Study: Impacts of Modernization on Iranian Familyمبانی روششناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی؛ مورد مطالعه: تأثیرات مدرنشدن بر خانواده ایرانی619115066FAسهیلا صادقی فساییدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهرانایمان عرفانمنشدانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی دانشگاه تهرانJournal Article20160524Documentary research method is one of the main characteristics of methodology in research in humanities, particularly in macro-level sociological studies. Systematic and targeted use of documentary method requires knowledge of its epistemological backgrounds and technical aspects. Research documents and sources are a tool for understanding the meanings, objectives and incentives behind the actions of social agents and gaining information about social phenomena. The present paper is an attempt to prepare the grounds for introduction of documentary method beyond a mere technique through shedding light on the status of this method among research methods. Hence, besides explaining the different types, characteristics, applications, technical features and validity of documentary method, the way of its application, in five systematic stages, through giving an example about impacts of modernization on Iranian family changes, has been introduced as a case of study and practical guide.بهکارگیری روش پژوهش اسنادی یکی از ویژگیهای عمده روششناختی در پژوهشهای علوم انسانی، بهویژه مطالعات جامعهشناختی با بُرد کلان، بهشمار میرود. استفاده نظامیافته و هدفمند از روش اسنادی، مستلزم آگاهی از زمینه معرفتشناختی و جنبههای تکنیکی آن است. منابع و اسناد مطالعاتی بهمثابه ابزاری برای پی بردن به معانی، مقاصد و انگیزههای کنشهای عاملان اجتماعی و اطلاع از پدیدههای اجتماعی تلقی میشوند. این مقاله تلاش میکند تا امکان معرفی روش اسنادی را فراتر از یک تکنیک صرف با شفافسازی جایگاه این روش در میان روشهای پژوهشی مشابه فراهم نماید. از اینرو، علاوه بر بیان انواع، ویژگیها، کاربردها، شاخصههای تکنیکی و اعتبار روش اسنادی، نحوه اجرای آن در پنج مرحله نظاممند با ارائه مثالی درباره تأثیرات مدرنشدن بر تغییرات خانواده ایرانی، بهعنوان مورد مطالعاتی و بهمنزله راهنمایی عملی، معرفی شده است.http://www.jsfc.ir/article_15066_85596675920158ac30c357262fd3b30d.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369682920150601Principles and Methods of Interaction with Other: Based on Anthropological Fundamentals of Islamاصول و روشهای تعامل با دیگری؛ برگرفته از مبانی انسانشناختی مکتب اسلام9311915067FAمحمدشریف طاهرپوردانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهدطاهره جاویدی کلاته جعفرآبادیدانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهدخسرو باقریاستاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهرانحسن نقیزادهدانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسیJournal Article20160524The main objective of the present paper is to study the principles and methods of interaction with the other on the basis of anthropological fundamentals of Islam for which logical induction method has been used. There are many approaches to the issue of interaction with others, including civil society, Emmanuel Lévinas’s otherism, and spiritual non-violence. In contrast, one may introduce moderate otherism on the basis of Islamic teachings. The question that is raised here is: is it possible to offer different principles and methods for interaction with others on the basis of moderate otherism and anthropological fundamentals of Islam? In order to provide answer to this question, in the first place, anthropological fundamentals of Islam have been discussed based on the holy Quran and its exegesis (Al-Mizan) and some principles and methods have been inferred for suitable interaction with others. Some of the anthropological fundamentals of Islam are: merciful dignity, transcendental love of the Almighty, and rationality. Also some of the principles and methods for interaction with others are: dignifying of human beings, dialogue, philanthropy, forgiveness while in power, open-mindedness in dialogue, having mercy and avoiding violence.استنباط اصول و روشهای تعامل با دیگری براساس مبانی انسانشناختی مکتب اسلام، هدف اصلی مقاله حاضر است و برای نیل به این هدف، روش استنتاج منطقی مورد استفاده قرار گرفته است. درباره موضوع تعامل با دیگری، تاکنون رویکردهای مختلفی از قبیل رویکرد جامعه مدنی، دیگرگرایی لویناس و عدمخشونت معنوی بهمنصه ظهور رسیدهاند. در مقابل این رویکردها، رویکرد دیگرگرایی اعتدالی براساس آموزههای اسلام قابل طرح است. سؤال این است که آیا با نظر به رویکرد دیگرگرایی اعتدالی و مبانی انسانشناختی مکتب اسلام میتوان اصول و روشهای متفاوتی را برای چگونگی ارتباط با سایرین استنباط نمود؟ بهمنظور پاسخ به این سؤال، ابتدا مبانی انسانشناختی اسلام براساس قرآن کریم و تفسیر المیزان مورد بررسی قرار گرفتهاند و سپس براساس آن، اصول و روشهایی برای چگونگی تعامل مناسب با دیگری ارائه شده است. برخی از مبانی انسانشناختی مکتب اسلام عبارتاند از کرامت رحمانیه، حب ذات متعالی و عقلانیت. همچنین برخی از اصول و روشهای تعامل با دیگری عبارتاند از تکریم انسان، گفتگو، نوعدوستی، بخشایش درحین قدرت، داشتن سعهصدر برای گفتگو، داشتن رقت قلب و دوری از خشونت.http://www.jsfc.ir/article_15067_50466cbd602aee177b930f9bc809a4de.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369682920150601Values of Child-Raising among Mothers of Three-Five-Years-Old Children: A Phenomenological Studyارزشهای فرزندپروری مادرانکودکان 3 تا 5 ساله؛ مطالعهای پدیدارشناسانه12114815068FAمریم حلیسازدانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمحمدعلی مظاهریاستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانلیلی پناغیدانشیار پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانفریبا حسنیاستادیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20160524Cognitions of child-raising are rather different in various cultures. An important component of these cognitions is values of child-raising. The main objective of this paper is to study the values of child-raising among mothers of three-five-years-old children. Phenomenological research method was employed in this study, which is a qualitative research. Semi-structured interview and targeted sampling were used to collect the data. 15 mothers raising children of 3-5 years of age, residing in Tehran, discussed their viewpoints about raising their children. Their talks were recorded and analyzed through Colaizzi’s method. On the basis of this study, five main themes with their subthemes were extracted. The main themes are: acceptability by others, having human values, considering specific status for parents, having religious tendencies and having faith in cultural values. Regarding the reasons for the said values, mothers’ responses focused on two pivots, i.e. “not being left alone” and “having peace of mind in life”. The mothers seemingly believe that if their children possess the said values, they will experience peace of mind in their lives and will not be left alone.شناختهای فرزندپروری در فرهنگهای مختلف تا حدی متقاوت است. یکی از اجزای مهم این شناختها، ارزشهای فرزندپروری است. هدف این پژوهش بررسی ارزشهای فرزندپروری مادران کودکان 3 تا 5 ساله است. پژوهش حاضر، مطالعهای کیفی از نوع پدیدارشناسی است. این پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و نمونهگیری هدفمند انجام گرفته است. 15 مادر دارای کودک 3 تا 5 ساله ساکن در شهر تهران، دیدگاههای خود را پیرامون ارزشهای فرزندپروری بهبحث گذاشتند. مکالمات ضبط و سپس با استفاده از روش کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت. طی این پژوهش، پنج مضمون اصلی که هرکدام حاوی مضامین فرعی متعددی میباشند استخراج شد. مضامین اصلی عبارتاند از: در نظر دیگران مقبول بودن، داشتن ارزشهای انسانی، جایگاه خاص برای والدین قائل بودن، داشتن گرایشهای مذهبی و به ارزشهای فرهنگی باور داشتن. در زمینه علت اهمیت ارزشهای بیانشده، پاسخهای مادران حول دو محور «تنها نماندن» و «آرامش در زندگی» بود. بهنظر میرسد مادران اعتقاد دارند اگر فرزندانشان دارای ارزشهای مورد نظر باشند، در زندگیشان آرامش را تجربه کرده و تنها نخواهند ماند.http://www.jsfc.ir/article_15068_291dbc71b051ddfc4689b63d4c4b9eb6.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369682920150601A Study of the Experiences of Tabriz University’s Teachers and Students about Attention to Research Ethics: A Phenomenological Studyمطالعه تجربیات اساتید و دانشجویان دانشگاه تبریز از توجه به اخلاق پژوهش؛ مطالعهای پدیدارشناسانه14917815069FAیوسف ادیبدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریزاسکندر فتحی آذراستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریزسمیه مولا قلقاچیدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه تبریزJournal Article20160524Despite the growth of research in different fields, one witnesses lopsided attention to research ethics in higher educational grades. The present paper is an attempt to study experiences of teachers and students about attention to research ethics to depict a clear picture of misbehaviors and factors facilitating violations in the field of research in higher education. The present study was conducted through qualitative and phenomenological methods by collecting the sample via targeted sampling and deep interviews with 19 teachers and PhD students. The interviews were recorded and analyzed through Streubert and Carpenter (2003) method. In order to increase the precision, throughout the research, the manuscripts were reviewed by interviewees and the viewpoints of colleagues were taken into consideration. The findings based on the experiences of the teachers and students about research ethics were classified into six main themes, i.e. “misbehaviors in research”, “environmental pressures”, “individual traits”, “lack of management and guidance”, “educational system” and “consequences and results”, and several subthemes. The findings depict a clear picture of the experiences of the teachers and students about research ethics.بهرغم رشد چشمگیر پژوهشها در عرصههای گوناگون، کمتوجهی به اخلاق پژوهش در مقاطع تحصیلی و درجات علمی بالا مشاهده میشود. بر این اساس پژوهش حاضر بهتوصیف تجربیات اساتید و دانشجویان از توجه به اخلاق پژوهش میپردازد تا تصویر روشنی از سوء رفتارها و عوامل زمینهساز تخلفات در حوزه پژوهشهای آموزش عالی ارائه نماید. پژوهش حاضر بهشیوه کیفی و پدیدارشناسی با نمونهگیری هدفمند و بهوسیله مصاحبه ژرفنگر با 19 نفر از اساتید و دانشجویان دکتری انجام گرفت. مصاحبهها ضبط شدند و بهروش استرابرت و کارپنتر (2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت افزایش دقت و استحکام، بررسی دقیق و مشاهده مداوم در تمام مراحل پژوهشی، نظرات تکمیلی همکاران و مرور و بازنگری دستنوشتهها توسط مشارکتکنندگان مدنظر قرار گرفت. یافتههای حاصل از تجربیات اساتید و دانشجویان در خصوص اخلاق پژوهش در شش مضمون اصلی «سوء رفتارها در پژوهش»، «فشارهای محیطی»، «ویژگیهای فردی»، « فقدان مدیریت و راهنمایی»، «نظام آموزشی» و «عواقب و پیامدها» و چندین مضمون فرعی خلاصه گردید. یافتههای حاصل از مطالعه میتواند تصویری روشن از تجربه اساتید و دانشجویان از اخلاق پژوهش ارائه نماید.http://www.jsfc.ir/article_15069_02ff5279fdc5e3f441ab77b584ce63e8.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369682920150601Values, Attitudes and Models of the Youth Actions in Choosing Spouses and Premarital Relations; Case of Study: Students of Universities of Khorasan Razavi Provinceارزشها، نگرشها و الگوهای کنش جوانان در خصوص همسرگزینی و روابط پیش از ازدواج؛ مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاههای استان خراسان رضوی17921215070FAمژگان عظیمیهاشمیاستادیار پژوهش گروه علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی مشهدفائزه اعظمکاریپژوهشگر گروه علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی مشهدمعصومه بیگناهپژوهشگر گروه علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی مشهدفاطمه رضامنشپژوهشگر گروه علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی مشهدJournal Article20160524The main thrust of this paper is to identify the values, attitudes and actions of the young students in their style of choosing spouses and premarital relations as well as studying the level of homogeneity of these values, attitudes and actions with those of the previous generation. Qualitative and survey methods were used and given the sensitivity of the problem, exploratory studies and in-depth qualitative interviews were conducted to prepare the grounds for the implementation of the survey. The students of the universities of Khorasan Razavi constituted the statistical population of the research; sampling method was stratified cluster sampling. The sample constituted 1,400 students of the said universities. The findings of this research indicate that there exist intergenerational and intra-generational differences about the values of choosing one’s spouse and relations with the opposite sex. The students are inclined to choose their spouses themselves. About one-third of the young generation would not agree with friendship of the opposite sexes, while the figure for the previous generation was almost twice this figure (57.2 percent of their families). Half of the youth would accept such a relationship under certain conditions, while the rest would easily accept it. Profounder studies indicate that these ratios acknowledge both intergenerational and intra-generational differences on this issue. The results regarding the kind of relationship with the opposite sex show a gap and polarization of values among the young generation of students. Also there is a significant intergenerational difference in this regard. 40 percent of the young students, besides having positive attitude towards friendship with the opposite sex, have experienced this friendship.مسئله اصلی نوشتار حاضر شناسایی ارزشها، نگرشها و کنشهای نسل جوان دانشجو در شیوههای همسرگزینی و روابط پیش از ازدواج و واکاوی میزان همسویی ارزشها، نگرشها و کنشهای مذکور با نسل پیشین است. روش تحقیق کمی و پیمایشی است که باتوجه به عمق و حساسیت موضوع مطالعه، مطالعات اکتشافی و مصاحبههای کیفی عمیق، پیشزمینه طرحریزی و اجرای پیمایش قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاههای استان خراسان رضویاند که بااستفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 1400 نفر بهعنوان حجم نمونه درنظر گرفته شدهاند. یافتههای مطالعه حاضر مؤید تفاوتهای بیننسلی و دروننسلی درمورد ارزشهای همسرگزینی و رابطه با جنس مخالف است. دانشجویان بهطور مشهودی تمایل دارند، همسرشان را خودشان انتخاب کنند. نزدیک به یکسوم نسل جوان دوستی دو جنس مخالف را نمیپذیرند که این نسبت در نسل قبل حدوداً دو برابر (57/3 درصد خانوادههای آنان) است. نیمی از جوانان با شرایط خاص و بقیه بهراحتی این روابط را میپذیرند که بررسیهای عمیقتر نشان داد این نسبتها هم مؤید تفاوتهای بیننسلی و هم دروننسلی در مورد این موضوع است. نتایج در خصوص نوع رابطه با جنس مخالف حاکی از شکاف و قطبیشدن ارزشی در نسل جوان دانشجو است. همچنین تفاوت معنیدار بیننسلی نیز در این مورد وجود دارد. 40 درصد از جوانان دانشجو، علاوه بر نگرش مثبت به دوستی با جنس مخالف، این دوستی را در عمل تجربه کردهاند.http://www.jsfc.ir/article_15070_21869aab56527fb82a5d9dea866223cd.pdf