TY - JOUR ID - 34098 TI - رابطه علم و فنّاوری از منظر سیاست‌گذاری، آموزش مهندسی و حوزه عمومی JO - فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ JA - JSFC LA - fa SN - 2008-3696 AU - چاپرک, علی AU - حاجی‌حسینی, حجت‌الله AD - دانشجوی دکتری دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران AD - دانشیار سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 9 IS - 34 SP - 45 EP - 61 KW - علم KW - فنّاوری KW - سیاست‌گذاری KW - آموزش مهندسی KW - حوزه عمومی DO - N2 - علم و فنّاوری در جهان امروز دارای نقشی کلیدی در اکثر حوزه‌هاست. این نقش به‌ویژه در سه حوزه سیاست‌گذاری، آموزش مهندسی و فضای عمومی از اهمیت بسیار برخوردار است. از این‌رو چیستی و چگونگی رابطه بین آنها اهمیت فراوانی دارد. در باور عمومی غالب رابطه این دو بدین‌صورت تعریف می‌شود که فنّاوری همان علم کاربردی است. هدف ما در این نوشته بررسی و نقد این باور از طریق استدلالات نظری و تجربی است. نشان داده می‌شود که این خوانش از رابطه علم و فنّاوری درست و دقیق نیست و نیازمند بازبینی و بازتعریف است. در انتها نیز پیشنهادهایی برای حالات بدیل رابطه بین علم و فنّاوری مطرح می‌گردد. UR - http://www.jsfc.ir/article_34098.html L1 - http://www.jsfc.ir/article_34098_efe59a1e7b6b9edb9413b679fa985b70.pdf ER -