TY - JOUR ID - 130382 TI - واکاوی رویکردهای مختلف درباره پیوند جهانی‌شدن و بومی‌گرایی و اشارات تربیتی آن JO - فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ JA - JSFC LA - fa SN - 2008-3696 AU - طاهرپور, محمدشریف AU - عبدلی, افسانه AD - استادیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه ملایر AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستان Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 14 IS - 53 SP - 183 EP - 213 KW - جهانی‌شدن KW - بومی‌گرایی KW - تعلیم و تربیت DO - 10.22034/jsfc.2021.130382 N2 - بررسی رویکردهای مختلف درباره پیوند جهانی‌شدن و بومی‌گرایی و کارکردهای تربیتی آن، هدف اصلی مقاله حاضر است. برای نیل به این هدف از روش ‌تحلیلی استفاده‌ شد. بر این اساس، چهار رویکرد یکسان‌سازی، کثرت‌گرایی رادیکال، اختلاط و پیوند فرهنگی و جهانی محلی‌شدن و نیز کارکردهای تربیتیِ هر یکاز این رویکردها موردمطالعه قرار گرفت. در میان این رویکرد‌ها، رویکرد یکسان‌سازی، با توجه به تلاش آن برای حاکم کردن فرهنگ غربی، نسبت به بومی‌گرایی و تعلیم‌وتربیت بومی بی‌تفاوت است. رویکرد کثرت‌گرایی رادیکال نیز با دامن زدن به نسبیت‌گرایی رادیکال، نوعی بومی‌گرایی و تعلیم‌وتربیت بومی افراطی را تجویز می‌کند و باب هر نوع تعاملی را بین فرهنگ‌های مختلف و نظام‌های آموزشی می‌بندد. اما رویکرد جهان محلی‌شدن نسبت به بومی‌گرایی و تعلیم‌وتربیت بومی، رویکرد معتدل‌تری دارد و بر تعامل جنبه محلی و بومی با جنبه جهانی تأکید می‌کند. UR - http://www.jsfc.ir/article_130382.html L1 - http://www.jsfc.ir/article_130382_fe95d9b2f1a5c74dd84b59a9bbbd12c3.pdf ER -