TY - JOUR ID - 103800 TI - نقدی هستی‌شناختی بر فراروایت کیفیت به‌مثابه کارآمدی در آموزش عالی ایران JO - فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ JA - JSFC LA - fa SN - 2008-3696 AU - صفارحیدری, حجت AD - دانشیار دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 47 SP - 81 EP - 107 KW - آموزش عالی KW - کیفیت KW - کارآمدی KW - نقد فلسفی KW - ایران DO - 10.22034/jsfc.2019.103800 N2 - مسئله کیفیت آموزش عالی موضوعی است که ذهن بسیاری از صاحب‌نظران، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان را به خود مشغول کرده است. هدف این مقاله بررسی انتقادی آن روایتی از کیفیت است که آن را به‌عنوان کارآیی معرفی می‌کند. از این‌منظر دانشگاه با کیفیت، نهادی است که امکان تولید و فروش دانش را در بازار جهانی فراهم سازد. از لحاظ روش‌شناختی با توجه به ماهیت فلسفی تحقیق در این مقاله از روش‌های انتقادی و استنتاجی استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که کاربرد معیار کارآیی برای سنجش کیفیت همه ساحت‌های آموزش عالی ـ به‌ویژه ساحت‌های اخلاقی و معنوی ـ روا نیست. چنین تعمیم ناروایی نه‌تنها مقام و موقع انسان را نادیده می‌گیرد بلکه ارزش هرگونه تربیت راستین را به سطح انجام فعالیت‌های محدود تقلیل می‌دهد. از این‌رو در این مقاله تلاش شده است تا به اتکاء به نظریه چند ساحتی یاسپرس از انسان، مفهوم کیفیت و حدود و ثغور آن در آموزش عالی مورد بازاندیشی قرار گیرد. UR - http://www.jsfc.ir/article_103800.html L1 - http://www.jsfc.ir/article_103800_dce7a40a68ab451a19fe1017c58b094b.pdf ER -