TY - JOUR ID - 100940 TI - بررسی ظرفیت تأثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای خشن بر عملکرد اخلاقی کاربران، براساس مدل رست ـ ناروائز JO - فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ JA - JSFC LA - fa SN - 2008-3696 AU - وجدانی, فاطمه AU - حیدری, سمیرا AD - استادیار دانشگاه شهید بهشتی AD - دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 46 SP - 133 EP - 164 KW - بازی‌های رایانه‌ای خشن KW - فضای مجازی KW - اخلاق KW - تربیت اخلاقی KW - جیمز رست KW - دارسیا ناروائز DO - 10.22034/jsfc.2019.100940 N2 - هدف از انجام این تحقیق، بررسی ظرفیت تأثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای خشن به‌عنوان یک محیط یادگیری بر عملکرد اخلاقی کاربران، براساس مدل چهار مؤلفه‌ای رست-ناروائز است. این دیدگاه سعی می‌کند تبیین دقیق‌تری از فرایند‌ها و مؤلفه‌های یادگیری و تربیت اخلاقی ارائه کند. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و در بخشی از کار، سنتزپژوهی بود. ابتدا ملاک‌های محیط یادگیری مناسب برای تربیت اخلاقی از مدل رست ـ ناروائز با روش توصیفی ـ تحلیلی استخراج و سپس ظرفیت تأثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای خشن بر آن چهار بعد، از طریق مطالعه شواهد تجربی معاصر مورد بررسی قرار گرفت و تبیین گردید. یافته‌ها نشان داد که این بازی‌ها نه‌تنها آیتم‌های مربوط به چهار مؤلفه فوق را طبق مدل رست ـ ناروائز، تقویت نمی‌کنند، بلکه درست در جهت مقابل توصیه‌های تربیتی این مدل، حرکت می‌کنند و لذا می‌توانند تأثیرات جدی مخرب بر تربیت اخلاقی کاربران داشته باشند. در پایان پیشنهادهایی برای کاهش تأثیرات منفی بازی‌های رایانه‌ای خشن مطرح شد. UR - http://www.jsfc.ir/article_100940.html L1 - http://www.jsfc.ir/article_100940_544b7de1365f29f28d2a08987651fef5.pdf ER -