@article { author = {Araghiyeh, Alireza and Fathi Vajargah, Kourosh}, title = {Position of Multiculturalism in School Education and Higher Education}, journal = {}, volume = {5}, number = {شماره 18-17}, pages = {187-204}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present research is designed to examine multiculturalism in school education and its impact on higher education. It is based on the assumption that what is learned in school as far as multiculturalism is concerned does play a role in higher education and that the type of student learning is effective in promoting cultural compatibility or in throwing up obstacles in the way of higher education. The present research, which employed ethnography, involved 40 senior high school students who contributed to the study during the course of one school year. The sampling was purposive and the results of the study suggest that family and social background plays a role in students mocking other cultures, in their development of a sense of superiority and in cultural bigotry. It also indicates that there is limited religious knowledge with regard to human parity and a similar lack of knowledge among students when it comes to prominent cultural works and figures of different ethnicities. These could complicate cultural compatibility. They can also cloud rational attitudes toward cultures and interfere with efforts to prevent cultural monopolism in higher education. These in turn could set the stage for the shrinkage of the national culture as a result of inattention to native cultures, and thus create an identity crisis among Iranians.}, keywords = {Multiculturalism,Cultural Bias,School Education,Higher education}, title_fa = {جایگاه چندفرهنگی در آموزش مدرسه‌ای و آموزش عالی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی جایگاه چندفرهنگی در آموزش مدرسه‌ای و تبیین آثار آن در آموزش عالی است. پیش‌فرض این تحقیق این است که یادگیری‌های آموزش مدرسه‌ای در زمینه آموزش چندفرهنگی بر آموزش عالی تأثیرگذار بوده و نوع یادگیری‌های دانش‌آموزان در گسترش فضای سازگاری و توافق میان فرهنگ‌ها و یا ایجاد مانع در آموزش عالی مؤثر است. روش پژوهش در این تحقیق، روش قوم‌نگاری و شرکت‌کنندگان، تعداد 40 نفراز دانش‌آموزانی بوده‌اند که در سال آخر دوره متوسطه به تحصیل اشتغال داشته‌اند و در مدت یک سال تحصیلی با پژوهشگر همکاری نموده‌‌اند. نمونه‌گیری تحقیق از نوع  هدف‌مند بوده و نتایج پژوهش، وجود زمینه‌های خانوادگی و اجتماعی در استهزاء سایر فرهنگ‌ها، احساس برتری و تعصبات فرهنگی؛ ضعف اطلاعات دینی در خصوص برابری و برادری همه انسان‌ها، ضعف اطلاعات دانش‌آموزان از شخصیت‌ها و آثار فرهنگی برجسته را نشان می‌دهد. این مسائل می‌تواند فضای سازگاری و توافق میان فرهنگ‌ها، نگاه عقلانی به فرهنگ‌ها و پرهیز از انحصارگرایی فرهنگی در آموزش عالی را با دشواری همراه ساخته و زمینه‌ساز کاهش خزانه فرهنگ ملی در اثر بی‌اعتنایی به عناصر اساسی فرهنگ‌های بومی گردیده و بحران هویت در شهروندان ایرانی را فراهم آورد.}, keywords_fa = {جایگاه چندفرهنگی,آموزش مدرسه‌ای,آموزش عالی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_43859.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_43859_534dc24978f81cf9657a42cb0a75edac.pdf} }