@article { author = {Sadeghi, Alireza}, title = {Characteristics and Necessities of Developing a Multicultural Curriculum in Iran; Review of Challenges, Presentation of Strategies}, journal = {}, volume = {5}, number = {شماره 18-17}, pages = {93-121}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present paper is aimed at developing a framework for a curriculum compatible with cultural diversity in Iran. A curriculum is basically a political-cultural document and a contextualized, culture-sensitive topic which would prove effective only if its building blocks are compatible with the cultural characteristics of society and those of the learner. The present paper tries to build on descriptive-analytical method to initially examine Iran’s cultural and ethnic diversity and then argue in favor of the necessity to develop multicultural curricula from a “national” and “transnational” perspective. “Multicultural curriculum” approach and “requirements of the times” can be listed as transnational and global necessities of such curricula. As for domestic necessities, the current paper will focus on “upstream rules” and “Iran’s special geopolitical conditions”. This paper will then explain the goals of a multicultural curriculum before turning its focus to challenges associated with development of such curricula. At the end, practical strategies to introduce a multicultural curriculum, based on challenges that lie ahead and in line with upstream rules of the country, are presented for Iranian education policymakers and planners.}, keywords = {Curriculum,multicultural curriculum,Cultural Diversity}, title_fa = {ویژگی‌ها و ضرورت‌های تدوین برنامه درسی چندفرهنگی در ایران: بررسی چالش‌ها و ارائه راهبردها}, abstract_fa = {هدف این مقاله تدوین چارچوب‌های برنامه درسی متناسب با تنوع فرهنگی در ایران است. برنامه درسی اساساً یک سند سیاسی ـ فرهنگی و مقوله‌ای زمینه‌‌مند و حساس به فرهنگ است و در‌صورتی اثربخش خواهد بود که عناصر تشکیل‌دهنده آن با ویژگی‌های فرهنگی جامعه و به‌تبع آن با ویژگی‌های فرهنگی یادگیرنده سازوار و متناسب باشد. این مقاله می‌کوشد بر مبنای روش توصیفی ـ تحلیلی، ابتدا به بررسی وضعیت کنونی ایران از حیث تنوع فرهنگی و قومی پرداخته، سپس ضرورت طراحی برنامه‌های درسی چندفرهنگی را از دو بعد «فراملی» و «ملی» مستدل سازد. در مورد ضرورت‌های فراملی وجهانیِ چنین برنامه‌هایی، از جمله می‌توان به رویکرد «برنامه درسی چند فرهنگی» و «ضرورت‌های عصری» اشاره نمود. در‌مورد ضرورت‌های داخلی نیز در این مقاله به دو الزام «قوانین بالادستی» و «شرایط خاص سیاسی و جغرافیایی ایران» اشاره خواهد شد. در ادامه، ضمن تشریح اهداف برنامه درسی چندفرهنگی، چالش‌های تدوین چنین برنامه‌هایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پایان، راهبردهای عملی استقرار برنامه درسی چندفرهنگی، بر مبنای چالش‌های فرارو و نیز در راستای اسناد بالادستی کشور برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان نظام تعلیم و تربیت ایران پیشنهاد شده است. }, keywords_fa = {برنامه درسی,برنامه درسی چندفرهنگی,چالش‌ها,راهبردها}, url = {http://www.jsfc.ir/article_43856.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_43856_56b093c5ffc806263b4b85d87c824ec5.pdf} }