@article { author = {Ekhlasi, Ebrahim and Fatehi Dehaghani, Abolghasem and Haidarpour, Parviz}, title = {Bourdieu’s Reading of the Lived Experience of Inequality in the Field of University with an Emphasis on Symbolic Violence}, journal = {}, volume = {14}, number = {54}, pages = {7-42}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {10.22034/jsfc.2021.131213}, abstract = {Inequality and discrimination are highly debated issues in humanities studies. This research study intends to present a sociological interpretation of inequality phenomenon in the lived experience of students enjoying lesser cultural, economic, social and symbolic capital in Allameh Tabatabaei University. The conceptual framework of this work is based on Bourdieu’s outlook and its methodology based on the interrogative logic. To that end, 24 BA and MA male and female students were selected on the basis of inclusive and purposeful criteria and underwent semi-structured interviews. Upon thematization of data and descriptive concepts in the interviews with the aid of Hsiu-Fang & Shannon’s directed content analysis method, Twelve main themes were constructed as follows: yesterday’s cessation, today’s suspension, tomorrow’s concerns, collapse of dreams, chained in scandal-phobia, serious state of rebuke, end of humility, observer of injected culture, falsified performance, improvised stupefaction in light of foolishness, defeat coming from social rejection, cheated by those living in pleasure, rejected by the tastemakers of the structure, loser of the happy pampered, avoiding the drug of intelligence and ears, neglecting fabricator of faiths, and rival to proponent of normalization. One of the outstanding findings of the study is this that handling the phenomenon of inequality in the field of education, depends upon cultural planners of the university paying attention to adverse consequences resulting from cultural dominance of groups with more economic and cultural capital in the university field, the sort of phenomena chiefly coming from habitus dialectics of university professors and empathetic student groups. Democratization of educational field with the aim of fair expansion of this field is what this paper suggests to cultural and educational policymakers of the academic system.}, keywords = {Bourdieu,Experience of Inequality,Field of University,Dominance,Sociology of Culture}, title_fa = {خوانش بوردیویی تجربه‌زیسته نابرابری در میدان دانشگاه با تأکید بر خشونت نمادین؛ مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی}, abstract_fa = {نابرابری و تبعیض از مقولات مورد توجه در مطالعات علوم انسانی است؛ هدف این پژوهش تفسیری جامعه‌شناسانه، از پدیده نابرابری، در تجربه زیسته دانشجویان بهره‌مند از سرمایه کمتر فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و نمادین در دانشگاه علامه طباطبایی است. چارچوب مفهومی پژوهش بر پایه چشم‌انداز بوردیو و روش‌شناسی آن، مبتنی بر منطق استفهامی است. در این‌راستا، 24 نفر دانشجوی دختر و پسر مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، بر مبنای معیارهای شمول، هدفمندانه انتخاب و مورد مصاحبه نیمه‌ساختاریافته قرار داده‌ شدند. در پی مضمون‌بندی داده‌ها و مفاهیم توصیفی موجود در مصاحبه‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوای هدایت‌شده سیوفانگ و شنون، دوازده مضمون اصلی بدین شرح برساخت گردیدند: انقطاع دیروز، تعلیق امروز، بیم فردا، سقوط رؤیا، مصلوب رسوایی‌هراسی، وخامت ملامت، نهایت حقارت، ناظر فرهنگ‌ تزریقی، ادای تزویری، تخدیر با بداهت در سایه بلاهت، هزیمت برگرفته از طرد اجتماعی، مغبون متنعمین بهره‌بردار، مطرود ذائقه‌سازان ساختار، بازنده نازپروردگان سرخوش، گریزان از مخدره هوش و گوش، بی‌اعتنا به محصول کارخانه‌ عقیده‌ساز، رقیب عمله‌ نرمالیزاسیون. از مهم‌ترین نتایج پژوهش، یکی این است که رتق‌ و فتق پدیده نابرابری در میدان آموزش، متوقف بر امعان‌نظر برنامه‌ریزان فرهنگی دانشگاه به پیامدهای سوء برخاسته از غلبه فرهنگی جریان‌های واجد سرمایه بیشتر اقتصادی و فرهنگی در میدان دانشگاه است؛ پیامدهایی که غالباً از دیالکتیک عادت‌واره‌های اساتید و گروه‌های دانشجویان همساز با آنها ناشی شده‌اند. دموکراتیزاسیون میدان آموزش با هدف بسط عادلانه‌تر میدان آموزش، پیشنهاد اساسی این پژوهش خطاب به سیاست‌گذاران فرهنگی و آموزشی نظام دانشگاهی است.  از مهم‌ترین نتایج پژوهش، یکی این است که رتق‌ و فتق پدیده نابرابری در میدان آموزش، مزید بر پایش کمّی و پوزیتیویستی شاخص‌ها و معیارهای عینی تعریف‌شده، متوقف بر امعان نظر به پیامدهای سوء برخاسته از تغلب فرهنگی جریان‌های واجد سرمایه بیشتر اقتصادی و فرهنگی در میدان دانشگاه است؛ پیامدهایی که غالباً از دیالکتیک عادت‌واره‌های اساتید و گروه‌های دانشجویان همساز با آنها ناشی شده‌اند. دموکراتیزاسیون میدان آموزش با هدف بسط عادلانه‌تر میدان آموزش، پیشنهاد اساسی این پژوهش خطاب به سیاست‌گذاران فرهنگی و آموزشی نظام دانشگاهی است.}, keywords_fa = {بوردیو,تجربه نابرابری,میدان دانشگاه,سلطه,جامعه‌شناسی فرهنگ}, url = {http://www.jsfc.ir/article_131213.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_131213_347068c6930fe37cb2eb337a595b7059.pdf} }