@article { author = {Vojdani, Fatemeh and Heydari, Samira}, title = {A Study of the Potential Impacts of Violent Videogames on Moral Behavior of Users Based on Rest-Narvaez' Model}, journal = {}, volume = {12}, number = {46}, pages = {133-164}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {10.22034/jsfc.2019.100940}, abstract = {The objective of this research is to study the potential impacts of violent videogames, as  learning environments, on the moral behavior of users, based on Rest-Narvaez' Four-Component Model of moral functioning (Moral Sensitivity, Moral Reasoning, Moral Integrity, and Moral Courage). This approach is an attempt to offer a more precise explanation of the processes and components of learning and moral education. Descriptive–analytical research and research synthesis methods have been employed in this study. In the first place, the criteria of appropriate learning environment for moral education were extracted from Rest-Narvaez' model through descriptive–analytical method, and, then the potential effects of violent videogames on the four dimensions were studied and explained through the study of contemporary experimental evidence. The findings of the research show that these games not only do not reinforce the items related to the four components of Rest-Narvaez' model, but, on the contrary, they move in the opposite direction of educational recommendations of this model. Hence, they can leave serious destructive impacts on users' moral education. Finally, some suggestions are proposed for decreasing the negative impacts of violent videogames.}, keywords = {Violent Videogames,Virtual Space,ethics,Moral education,James Rest,Darcia Narvaez}, title_fa = {بررسی ظرفیت تأثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای خشن بر عملکرد اخلاقی کاربران، براساس مدل رست ـ ناروائز}, abstract_fa = {هدف از انجام این تحقیق، بررسی ظرفیت تأثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای خشن به‌عنوان یک محیط یادگیری بر عملکرد اخلاقی کاربران، براساس مدل چهار مؤلفه‌ای رست-ناروائز است. این دیدگاه سعی می‌کند تبیین دقیق‌تری از فرایند‌ها و مؤلفه‌های یادگیری و تربیت اخلاقی ارائه کند. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و در بخشی از کار، سنتزپژوهی بود. ابتدا ملاک‌های محیط یادگیری مناسب برای تربیت اخلاقی از مدل رست ـ ناروائز با روش توصیفی ـ تحلیلی استخراج و سپس ظرفیت تأثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای خشن بر آن چهار بعد، از طریق مطالعه شواهد تجربی معاصر مورد بررسی قرار گرفت و تبیین گردید. یافته‌ها نشان داد که این بازی‌ها نه‌تنها آیتم‌های مربوط به چهار مؤلفه فوق را طبق مدل رست ـ ناروائز، تقویت نمی‌کنند، بلکه درست در جهت مقابل توصیه‌های تربیتی این مدل، حرکت می‌کنند و لذا می‌توانند تأثیرات جدی مخرب بر تربیت اخلاقی کاربران داشته باشند. در پایان پیشنهادهایی برای کاهش تأثیرات منفی بازی‌های رایانه‌ای خشن مطرح شد.}, keywords_fa = {بازی‌های رایانه‌ای خشن,فضای مجازی,اخلاق,تربیت اخلاقی,جیمز رست,دارسیا ناروائز}, url = {http://www.jsfc.ir/article_100940.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_100940_544b7de1365f29f28d2a08987651fef5.pdf} }