فرهنگ کیفیت در دانشگاه فرهنگیان؛ ارائه مدلی بر پایه نظریه داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی

2 استاد دانشگاه محقق اردبیلی

3 دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

به‌منظور فهم «فرهنگ کیفیت» در دانشگاه فرهنگیان، روش «نظریه داده‌بنیاد» به ما کمک خواهد کرد تا به مدل مفهومی خاص در نظام تربیت معلم کشور نائل شویم و این مدل، درک درستی از کیفیت برای جامعه فراهم خواهد کرد. تلاش محققان بر آن بوده است تا با استفاده از رویکرد نمونه‌گیری هدفمند، در مجموع تعداد 23 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی به‌عنوان مشارکت‌کنندگان در پژوهش انتخاب شوند. از سه ابزار اصلی گردآوری داده‌ها؛ مصاحبه، یادداشت‌برداری و مرور اسناد استفاده شد. داده‌ها به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. با بررسی داده‌های به‌دست‌آمده در مرحله اول کدگذاری باز، 784 مفهوم به‌دست آمد. داده‌های مرحله دوم کدگذاری باز، در قالب 120 مفهوم و 45 مقوله عمده طبقه‌بندی شدند. در مرحله کدگذاری محوری، 10 مقوله هسته‌ای تعیین شدند. در مرحله کدگذاری انتخابی نیز 10 مقوله هسته‌ای به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاء داده شد و بر حسب ویژگی‌های شرایطی، تعاملی/ فرایندی و پیامدی طبقه‌بندی گردید.
سه مقوله اساسی فرهنگ کیفیت در این دانشگاه بر پیشایند‌ها (توسعه فرهنگ کیفیت)، فرایند‌ها (توانمندسازها) و برایند‌ها (مسئله بهبود کیفیت) قابل تقسیم‌اند و دانشگاه با حرکت به‌سوی این الگو، شاهد تغییر اساسی در جهت بهبود کیفیت خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Quality Culture in Farhangian University: Presenting a Model Based on Grounded Theory

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohammad Seyedkalan 1
  • Adel Zahed-babolan 2
  • Mahdi Moeinikia 3
  • Ali Rezaeisharif 3
1 PhD Student (Educational Management), University of Mohaghegh Ardabili
2 Professor, Mohaghegh Ardabili University
3 Associate Professor, Mohaghegh Ardabili University
چکیده [English]

In order to better understand ‘quality culture’ in the Farhangian University, the ‘grounded theory’ helps us develop a particular conceptual model for the teacher training system in our country, and, this model will provide a proper understanding of quality for the society. The sample of this study includes 23 faculty members of universities and research institutes. Three tools were used to collect the data, namely, interview, taking notes, and review of documents. The data were analyzed through content-analysis method. In the first stage of open coding, 784 concepts were obtained. In the second stage, the data were classified in the form of 120 concepts and 45 categories. In the stage of axial coding, 10 core categories were obtained. In the selective coding stage too the 10 core categories were promoted to the higher abstract level and were classified based on conditional, interactive/procedural and consequential characteristics.
The three fundamental categories of quality culture in this university are dividable to inputs (development of quality culture), processes (enablers), an outputs (the issue of improvement of quality) and the university will witness a fundamental change towards improvement of quality by moving towards this model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality Culture
  • Structural/Managerial Elements
  • Cultural/Psychological Elements
  • Database Theory