رابطه سبک زندگی فراغتی و دینی با شادمانی اجتماعی؛ مورد مطالعه: دانش‌آموزان دبیرستانی شهر جهرم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز

2 استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز

3 استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز

چکیده

این مطالعه پیمایشی با هدف توصیف و تبیین رابطه بین سبک زندگی فراغتی و دینی با شادمانی اجتماعی دانش‌آموزان انجام شده است. جامعه آماری مطالعه، تمامی دانش‌آموزان دبیرستانی شهر جهرم بوده‌اند که 400 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار تحقیق، پرسشنامه‌ای مشتمل بر سه مقیاس شادمانی، سبک زندگی فراغتی و دینی بوده است. نتایج توصیفی پژوهش بیانگر آن است که میانگین نمره شادمانی دانش‌آموزان در سطح متوسط و رو به بالا است. دانش‌آموزان هر چه از سال‌های ابتدایی به سال‌های انتهایی دبیرستان می‌روند شادمانی‌شان کاهش و هر چه از طبقات پائین به‌سمت بالا، از سبک‌های دینداری جمع‌گرایانه به‌سمت فردگرایانه، از سبک‌های زندگی سنتی به‌سمت مدرن و از مدارس دولتی به غیردولتی می‌روند، شادمانی آنها افزایش می‌یابد. نتایج استنباطی نشان می‌دهد سبک زندگی فراغتی سنتی، سبک زندگی دینی جمع‌گرایانه، طبقه اجتماعی و درآمد خانواده با ابعاد شادمانی دانش‌آموزان رابطه دارند. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که یکی از منابع اساسی شادمانی، در ارتباطات اجتماعی نهفته است؛ از یک‌سو، ارتباطات گسترده و رضایت‌بخش و از سوی دیگر عضویت در اجتماعات انسانی و انجام فعالیت‌های جمعی ـ تفریحی یا مذهبی ـ می‌تواند شادمانی اجتماعی افراد و به‌تبع آن، جامعه را افزایش دهد، اما این متغیر‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند میزان بالایی از واریانس متغیر وابسته را تبیین کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Leisure and Religious Lifestyles with Social Happiness among High School Students

نویسندگان [English]

  • Saeed Kargar 1
  • Mohammad Taghi Iman 2
  • Mohammad Taghi Abbasi-Shavazi 3
1 PhD. Student in Sociology at University of Shiraz
2 Professor, Department of Sociology, Shiraz University
3 Assistant Professor, Department of Sociology, Shiraz University
چکیده [English]

The main objective of this survey is to describe and explain the relationship between leisure and religious lifestyles with social happiness among students. The statistical population of this study includes all students of Jahrom City, Fars Province, Iran, while 400 students were selected through multistage random sampling method. The research tool included a questionnaire containing three scales of happiness, leisure lifestyle and religious lifestyle. The descriptive findings of the research show that the students’ happiness average score is medium and upward. As students put their primary years behind and get closer to the last high school years, their happiness decreases and the more they move from the lower classes to the upper classes, from collective religious lifestyle to individualistic lifestyle, from traditional to modern lifestyle, and from public schools to private schools their happiness increases. The inferential results indicate that traditional leisure lifestyle, collective religious lifestyle, social class and household income are related to different dimensions of happiness of students. Overall, it may be concluded that one of the main sources of happiness lies in social communications: on the one hand, extensive and satisfactory communications, and, on the other, membership in social communities and collective activities – entertainment or religious – can increase the social happiness of the individual and consequently that of the society, but, these variables cannot independently explain the dependent variable’s high variation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Happiness
  • Leisure Lifestyle
  • Religious Lifestyle
  • Student