دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369693420160822Paradox of Refusal of Moral Issue in Technologyتناقضنمای امتناعِ امر اخلاقی در فنّاوری72434096FAرضا علیزاده ممقانیدکترای فلسفه علم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتپریسا صادقیهکارشناسارشد ادبیات انگلیسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجJournal Article20161010There are two kinds of moralities in the field of technology respectfully called pre-technological and post-technological moralities. It is argued in this paper that these two cases are related to the domain of public morality of creators, craftsmen, actors and users of technologies. Some intellectual tests are presented showing the refusal of direct entry of morality into the sphere of technology, connecting it to the domain of public morality of all actors. This analysis will come to two conclusions, according to one of which morality is a priori and according to the other it is a posteriori to the technology that has already laid in its value and ideological aspects and will be established afterwards. Based on this analysis, there is a kind of indeterminacy in post-technological morality arising from the complexities of the function. The domain of this indeterminacy can even be expanded to pre-technological morality and this is what renders the duty of morality in technology unclear and almost suspended. This conclusion can be used as evidence to the contention that technology lacks the essence which Heidegger attributed to it. However, the solution to any crisis arising from technology, including moral crisis, is still what he suggested.در زمینه فنّاوری دو گونه اخلاق وجود دارد که از آنها بهترتیب تحت عنوانهای اخلاق پیشافنّاوری و اخلاق پسافنّاوری یاد میشود. استدلال خواهد شد که هر دوی این موارد به حوزه اخلاق عمومی آفرینندگان، صنعتگران، کنشگران و کاربران فنّاوریها اختصاص دارد. چند آزمایش فکری پیشنهاد خواهدشد که بیانگر امتناع ورود مستقیم اخلاق به ساحت فنّاوری است و آن را به حوزه اخلاق عمومی همگی کنشگران منتسب میسازد. این واکاوی به دو نتیجه خواهد رسید که مطابق یک تحلیل، اخلاق، امری پیشین و در تحلیلی دیگر، امری پسین نسبت به فنّاوری است که در وجوه ارزشی و ایدئولوژیک آن پیشتر مستتر شده است و باز پستر مستقر خواهد شد. براساس این تحلیل نوعی عدم تعیّن در اخلاق پسافنّاوری وجود دارد که ناشی از پیچیدگیهای امر کارکرد است. دامنه این عدم تعیّن را حتی میتوان به اخلاق پیشافنّاوری نیز بسط داد و این همان نکتهای است که تکلیف اخلاق در زمینه فنّاوری را ناتمام و تاحدودی معلق میگذارد و این خود شاهدی بر این مدعاست که فنّاوری فاقد ذات به آن معنایی است که هایدگر به آن نسبت میداد. اما راهحل هرگونه بحران حاصل از فنّاوری مشتمل بر بحران اخلاقی هنوز همان است که او ارائه داده بود.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369693420160822Technocracy in Policymaking of Science and Technologyفنسالاری در سیاستگذاریِ علم و تکنولوژی254334097FAعلیرضا منصوریاستادیار گروه فلسفه علم و فنّاوری پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20161010Development requires planning, policymaking and management in all stages of preparation of the vision, strategy and implementation. Attempts have been made to show that division of labor and specialization of science on the side of some philosophies involve threatening influence of technocracy on policymaking. Technocracy ultimately prevents development from moving towards the direction of public welfare. Hence, in order to have suitable indigenous development and progress, we need philosophical backgrounds as suitable contexts for possibility of criticism and reformation of policymaking.توسعه در تمام مراحل تهیه چشمانداز و راهبرد و پیادهسازی نیازمند برنامهریزی و سیاستگذاری و مدیریت است. نشان میدهیم که تقسیمکار و تخصصیشدن علوم در کنار برخی فلسفهها، نفوذ تهدیدآمیز تکنوکراسی در سیاستگذاریها را در بر دارد؛ تکنوکراسی در نهایت باعث میشود توسعه در جهت رفاه عموم مردم شکل نگیرد. به همین دلیل برای توسعه و پیشرفتِ مناسب و بومی نیازمند نهادها و رویکردها و زمینههای فلسفی هستیم که بستر مناسبی برای امکان نقد و اصلاح سیاستگذاریها فراهم کند.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369693420160822Relationship between Science and Technology from the Perspective of Policymaking, Engineering Education and Public Sphereرابطه علم و فنّاوری از منظر سیاستگذاری، آموزش مهندسی و حوزه عمومی456134098FAعلی چاپرکدانشجوی دکتری دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهرانحجتالله حاجیحسینیدانشیار سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانJournal Article20161010Science and technology play a key role in most fields in the world today. This role is particularly very crucial in the fields of policymaking, engineering education and public sphere. Hence, the nature and quality of their relationship is very important. With regard to the relationship between the two, public opinion often maintains that technology is applied science. The main objective of this paper is to study and critically review the said belief through theoretical and empirical arguments. Attempts have been made to show that this reading of the relationship between science and technology is not correct nor is it precise and hence requires revision and redefinition. Finally, some suggestions are given regarding the alternative type of relationship between science and technology.علم و فنّاوری در جهان امروز دارای نقشی کلیدی در اکثر حوزههاست. این نقش بهویژه در سه حوزه سیاستگذاری، آموزش مهندسی و فضای عمومی از اهمیت بسیار برخوردار است. از اینرو چیستی و چگونگی رابطه بین آنها اهمیت فراوانی دارد. در باور عمومی غالب رابطه این دو بدینصورت تعریف میشود که فنّاوری همان علم کاربردی است. هدف ما در این نوشته بررسی و نقد این باور از طریق استدلالات نظری و تجربی است. نشان داده میشود که این خوانش از رابطه علم و فنّاوری درست و دقیق نیست و نیازمند بازبینی و بازتعریف است. در انتها نیز پیشنهادهایی برای حالات بدیل رابطه بین علم و فنّاوری مطرح میگردد.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369693420160822Social Networks and Human Solitudeشبکههای اجتماعی و خلوت انسانی638934099FAآرش موسویاستادیار گروه اخلاق علم و فنّاوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورکیوان الستیاستادیار گروه اخلاق علم و فنّاوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article20161010The ethics of social networks is a nascent research branch which has sprouted from the main trunk of applied ethics. This growing literature discusses Web-based social networks in their relations with issues like identity, privacy, and the concept of friendship. In this paper, attempts have been made to develop the list of subjects discussed in the field to include the phenomenon of solitude and its relations with broad changes that social networks have brought about in today’s man lifestyle. Solitude is a rich experience in human life and has been broadly reflected upon in literary, mystical, and philosophical writings of all traditions in the East and West. Contrary to the feeling of loneliness and isolation, this experience is not an unpleasant one. It is full of outstanding exclusive spiritual qualities. In this paper, attempts have been made to discuss the nature, dimensions, and virtues of solitude to show that newly emerging technologies, particularly social networks, will gradually put this experience out of human reach if they are used carelessly and recklessly.اخلاق شبکههای اجتماعی شاخه مطالعاتی جوانی است که در سالهای اخیر بر تنه اخلاق کاربردی روئیده است. این حوزه نوظهور مطالعاتی درباره شبکههای اجتماعی مبتنی بر وب و نسبت آنها با موضوعات متفاوتی از جمله هویت، حریم خصوصی و مفهوم دوستی بحث میکند. مقاله حاضر میکوشد تا سیاهه مقولات مورد بحث در این حوزه مطالعاتی را گسترش داده و باب مطالعه و تأمل درخصوص مقوله خلوت انسانی را نیز در این حوزه بگشاید و نسبت این مقوله را با تغییرات وسیعی که شبکههای اجتماعی در سبک زندگی انسان امروزی ایجاد کردهاند بکاود. تجربه خلوتنشینی تجربهای غنی در زندگی بشری است که در آثار ادبی، عرفانی و فلسفی شرق و غرب انعکاس وسیعی یافته است. این تجربه برخلاف حس تنهایی و انزوا تجربه ناخوشایندی نیست، بلکه سرشار از کیفیتهای معنوی ممتاز و منحصربهفرد است. در این مقاله در مورد ماهیت، ابعاد و فضیلتهای این تجربه بحث کرده و تلاش میکنیم نشان دهیم که برخی از فنّاوریهای ارتباطی جدید و بهطور خاص شبکههای اجتماعی، در صورتی که بهشکلی نیندیشیده و بیمهار مورد استفاده قرار گیرند، بهمرور این تجربه را تحتالشعاع قرار داده و از دسترس انسان خارج خواهد کرد.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369693420160822Islamic Ethic’s Responses to Ethical Challenges Created by Modern Technologyپاسخگویی اخلاق اسلامی به چالشهای اخلاقیِ برآمده از تکنولوژی مدرن9111334101FAزهرا زرگردانشجوی دکترای فلسفه علم و تکنولوژی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20161010Modern technology has created unprecedented ethical challenges for man. On the one hand man has become the subject of technology and on the other the extensive and inevitable impacts of the ever increasing spread of technology on environment has turned decision-making about the use of technology into ethical challenges. Hans Jonas, in an article titled “Technology and Responsibility: Reflections on the New Tasks of Ethics,” reviewing the changes in status of man and his condition due to development of modern technology, tries to show that the traditional ethical systems due to their characteristics cannot respond to the newly emerged ethical issues. Based on Jonas’ article, attempts have been made in this article to formulate and analyze the arguments that consider traditional ethics incapable of responding to the problems caused by modern technology. Since Islamic ethics too is a subject of Jonas’ verdict about traditional ethics, in this article, we will examine Jonas’ contention specifically from the perspective of Islamic ethics and study the capacity of Islamic doctrines in responding to the newly emerged queries and preventing the contemporary crises.تکنولوژی مدرن انسان را با چالشهای اخلاقی بیسابقهای مواجه کرده است. از طرفی قرار گرفتن خود انسان بهعنوان موضوع تکنولوژی و از طرف دیگر آثار گسترده و اجتنابناپذیرِ رواج روزافزون تکنولوژی بر روی محیط زیست، تصمیمگیری درباره نحوه توسعه و بهکارگیری تکنولوژی را به چالشهایی اخلاقی بدل کرده است. یوناس در مقاله «تکنولوژی و مسئولیت، تأملاتی بر مأموریت جدید اخلاق» با مروری بر تغییراتی که جایگاه انسان و شرایط او در نتیجه توسعه تکنولوژی مدرن داشته است میکوشد نشان دهد نظامهای اخلاقی سنتی با خصوصیاتی که دارند نمیتوانند پاسخگوی مسائل اخلاقی نوظهور باشند. در این مقاله سعی شده است بر مبنای مقاله یوناس، استدلالهایی که اخلاق سنتی را در پاسخگویی به مسائل ناشی از تکنولوژی مدرن ناتوان میداند صورتبندی و تحلیل شوند. از آنجا که اخلاق اسلامی نیز مشمول حکم یوناس درباره اخلاقهای سنتی است، ما در این مقاله بهطور خاص از منظر اخلاق اسلامی، ادعای یوناس درباره اخلاقهای سنتی را محک میزنیم و ظرفیت این آموزهها در پاسخگویی به پرسشهای نوظهور و پیشگیری از وقوع بحرانهای معاصر را بررسی میکنیم.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369693420160822Technology, Agency and Decisionتکنولوژی، عاملیت و تصمیم11513634102FAرحمان شریفزادهدکترای فلسفه علم و فنّاوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20161010Actor-network theory (ANT), as an important theory in the field of science and technology studies, treats artifacts as mediators and agents on the side of human beings in social networks. Human beings and technologies are mediators which transform the essence of each others. So, human actions, agencies and decisions are mediated; we decide and act »with« artifacts not »by« them. Decisions do not stem from an isolated human nature, and action and agency do not exclusively belong to human beings, but are distributed to a socio-technical network of human beings and objects. This approach creates some questions about relationship between artifacts and human beings and agency and human decision-making, including the followings: Does not distributed agency and agency of artifacts take away intentionality and freewill from man? What will happen to ethical and legal responsibilities of human beings? Following the distributed agency is the responsibility too distributed to the artifacts? Attempts have been made to provide answer to these questions in this paper. Based on the Actor-network theory (ANT)’s approach, it will be demonstrated that network and symmetric approach to artifacts and considering them as mediators and agents, would not take away intentionality from human beings nor will it give intentionality to artifacts nor does it have non-intuitional consequences regarding responsibility.نظریه کنشگر شبکه بهعنوان یکی از نظریههای مهم در مطالعات علم و فنّاوری، از وساطت مصنوعات و عاملبودن آنها در کنار انسانها دفاع میکند. مصنوعات و انسانها واسطههاییاند که ماهیت یکدیگر را تغییر میدهند. از اینرو تصمیمها، کنشها و عاملیتهای انسان امری وساطتشده است، ما «به همراه» مصنوعات تصمیم خواهیم گرفت و کنش خواهیم کرد نه «به وسیله» آنها. تصمیم برخاسته از یک ذات ایزوله انسانی نیست و عاملیت و کنش تنها متعلق به انسان نیست بلکه بر روی شبکهای اجتماعی ـ فنی از انسان و مصنوعات توزیع میشود. این رویکرد مسائلی را در مورد رابطه مصنوعات با انسان و عاملیت و تصمیمگیری انسانها ایجاد میکند؛ از جمله اینکه آیا عاملیت توزیعشده و واسطهبودن مصنوعات، قصدیت و اراده را از انسان سلب نمیکند؟، آیا به مصنوعات قصدیت نمیدهد؟ چه بر سر مسئولیتهای اخلاقی و حقوقی انسان میآید؟ آیا بهتبع عاملیت توزیعشده، مسئولیت نیز بر روی مصنوعات توزیع میشود؟! اینها مسائلی است که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. ما با دفاع از موضع نظریه کنشگر شبکه، نشان خواهیم داد که نگاه شبکهای و متقارن به مصنوعات و واسطه و عامل دانستن آنها، نه از انسانها سلب قصدیت میکند نه لزوماً به مصنوعات قصدیت میدهد و همچنین پیامدهای غیرشهودی در باب مسئولیت را به همراه ندارد.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369693420160822A Critical Study of Transfer of Technology from the Perspective of Philosophy of Technologyنقد انتقال تکنولوژی از منظر فلسفه تکنولوژی13714934103FAعلیرضا منجّمیاستادیار گروه فلسفه علم و فنّاوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20161010The countries that import technology, in the first step, try to select the required technology concomitant with their needs and, in the second step, they try to make the imported technology compatible with their domestic conditions. Since, the issue of transfer of technology has been discussed in Iran either in the field of development or engineering sciences, question about the foundations of technology before the complete development of technology has been considered one of the main obstacles in the way of transfer of technology. The hypothesis of this paper is that philosophical question about foundations of technology not only is not an obstacle in the way of transfer of technology, but also is one of the main pillars for moving towards compatible and indigenized technology. After critically studying transfer of technology from the perspective of philosophy of technology, by focusing on three issues, i.e. value-orientedness of technical product, fundamental difference between technological knowledge and scientific knowledge and the significance of the social technical system, attempts have been made in this article to demonstrate that the prevailing approach to the transfer of technology is superficial. On the basis of this approach two solutions have been suggested for the transfer of technology.کشورهای واردکننده تکنولوژی در گام اول میکوشند تکنولوژی متناسب با نیازهای خود را انتخاب کنند و در گام دوم تلاش میکنند تا آن را هر چه بیشتر با موقعیت کشور خود سازگار نمایند. از آنجا که موضوع انتقال تکنولوژی در ایران یا در مباحث توسعه مورد مداقه قرار گرفته است یا در علوم مهندسی، پرسش از بنیانهای تکنولوژی تا پیش از توسعه کامل تکنولوژی خود بهعنوان یکی از موانع انتقال تکنولوژی تلقی شده است. نویسنده بر آن است که پرسش فلسفی از بنیانهای تکنولوژی نه تنها مانعی در انتقال تکنولوژی نیست، بلکه برای رفتن بهسمت سازگاری و بومی کردن تکنولوژی، یکی از ارکان اصلی آن است. در این مقاله از منظر فلسفه تکنولوژی ابتدا به نقد انتقال تکنولوژی پرداخته خواهد شد و با تمرکز بر سه محور ارزشمداری مصنوع تکنیکی، تفاوت بنیادین دانش تکنولوژیک و دانش علمی و اهمیت سیستم اجتماعی تکنیکی نشان داده خواهد شد که تلقی فعلی از انتقال تکنولوژی سطحی است. سپس بر اساس همین رویکرد دو راهکار برای انتقال تکنولوژی پیشنهاد خواهد شد.