دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696124720191122The Philosophy of Higher Education: Nature and Scopeفلسفه آموزش عالی: ماهیت و قلمرو73210378210.22034/jsfc.2019.103782FAرضا محمدی چابکیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200224Since higher education systems are part of the overall education system of a society, the discussion of issues related to this part from a philosophical perspective should come under the philosophy of education. In this regard, the present paper is an attempt, through analytical-historical approach, to describe the nature and depict the scope and the theoretical framework of the field of knowledge of “philosophy of higher education” and also elucidate particular issues of this field. To this end, in the first place, a number of philosophical studies about higher education are reviewed, and, in the next step, in the light of some viewpoints about the concept of higher education and its relation with other educational programs as well as some viewpoints related to the objectives of higher education, the nature of the philosophy of higher education is studied and analyzed. Furthermore, through elucidation of some issues about basic studies of science and technology in higher education and political-social philosophy of higher education as well as explanation of some philosophical aspects of the status of religion and ethics in higher education, the scope of the field of studies of philosophy of education is depicted.از آنجا که نظامهای آموزش عالی، بخشی از نظام تعلیم و تربیت یک جامعه محسوب میشوند، پرداختن به مباحث مربوط به این بخش از منظری فلسفی باید زیرمجموعه فلسفه تعلیم و تربیت قرار داشته باشد. بر این اساس، پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی ـ تاریخی بهدنبال توصیف ماهیت و ترسیم قلمرو و چارچوب نظری حوزه دانشی «فلسفه آموزش عالی» و تشریح مسائل ویژه این حوزه بوده است. در اینراستا، ابتدا مجموعهای از مطالعات فلسفی پیرامون آموزش عالی مرور میشود. سپس، با نظر به دیدگاههایی درباره مفهوم «آموزش عالی» و نسبت آن با سایر مقاطع تحصیلی و دیدگاههایی مرتبط با اهداف آموزش عالی، ماهیت فلسفه آموزش عالی بررسی و تحلیل میگردد. در ادامه، با شرح مباحثی پیرامون مطالعات بنیادین علم و فنّاوری در آموزش عالی و فلسفه سیاسی ـ اجتماعی آموزش عالی و توضیح جنبههای فلسفی جایگاه دین و اخلاق در آموزش عالی، قلمرو حوزه مطالعاتی فلسفه آموزش عالی ترسیم میشود.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696124720191122The Philosophy of Higher Education Curriculum: Suggestion of a Framework for Philosophizingفلسفه برنامه درسی آموزش عالی: پیشنهاد چهارچوبی برای فلسفهورزی335210378110.22034/jsfc.2019.103781FAیحیی قائدیدانشیار دانشگاه خوارزمیJournal Article20200224Curriculum and higher education curriculum, like other scientific programs, have their own philosophy. There are different ways to study the philosophy of higher education curriculum. For instance, one may focus on metaphysical, epistemological or axiological questions and raise the following questions: How and which parts of the higher education curriculum are affected by the answers offered to the question of the nature of reality? Is reality objective, subjective or objective-subjective? How does it shape the subjects of the scientific courses and disciplines? For instance, it is said that considering the reality as dual has caused some parts of the higher education to be theoretical and pure and some other parts empirical and applied. There are some other relevant questions such as those about the fundamentals, objectives, the nature of methods and the nature of teacher-students relationship, etc. Sometimes an investigation may focus on the answers given by philosophers within the history of philosophy to the questions about the nature of higher education curriculum, which have been written down and turned into a separate discipline. The present study, organized in two parts, is an attempt to study the philosophy of higher education curriculum. Dialectic with self and conceptualizing based on the existing experiences is used in the first part; and, documental method is employed in the second part.برنامه درسی و برنامه درسی آموزش عالی همانند سایر رشتههای علمی دارای فلسفهای است. به صور مختلفی میتوان فلسفه برنامه درسی آموزش عالی را مورد بررسی قرار داد. مثلاً میتوان به سؤالات متافیزیکی، معرفتشناختی و ارزششناختی رو کرد و پرسید که پاسخهای ارائه شده به پرسشِ ماهیت واقعیّت، چگونه و چه بخشی از برنامه درسی آموزش عالی را متأثر میسازد و اینکه واقعیت عینی است، ذهنی است یا عینی ذهنی است، چگونه موضوعات درسی و رشتههای علمی در آموزش عالی را شکل میبخشد؟ برای نمونه گفته میشود که دوگانه دانستن واقعیت، موجب شده است که بخشی از آموزش عالی نظری و محض تلقی شود و بخش دیگر آن عملی و کاربردی. سؤالات دیگری نظیر پرسش از بنیادها، اهداف، ماهیت روشها و ماهیت استادی و شاگردی... نیز قابل طرح است و گاه ممکن است کندوکاو در پاسخهایی باشد که فلاسفه در طول تاریخ فلسفه در مورد ماهیت برنامه درسی آموزش عالی پرسیدهاند و اینها مکتوب شده و در قالب یک شاخه دانش درآمدهاند. این مقاله که در دو بخش تنظیم شده، قصد دارد با روش دیالکتیک با خود و مفهومیابی از تجارب، برای بخش اول و روش مطالعه اسناد و مدارک برای بخش دوم، فلسفه برنامههای درسی آموزش عالی را مورد بررسی قرار دهد.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696124720191122Critiquing of Research Principles in Modern Era in Heidegger’s Viewpointنقادی بنیانهای پژوهش در دوره مدرن از منظر هایدگر537910379010.22034/jsfc.2019.103790FAسیدمحمدمهدی موسوی مهراستادیار دانشگاه صداوسیماJournal Article20200224The modern era’s prevailing researches in different fields of humanities have become an inextricable part of science. Some critical viewpoints put forth by thinkers, like Heidegger, critique and analyze this approach. This paper is an attempt to define the features of modern research in Heidegger’s viewpoint as well as his critiques. While enumerating the fundamental problems of the existing research systems, Heidegger looks for the solution to these problems in a phenomenological approach to science and contends that some serious changes should be made in the principles of research systems. <br /> The present paper is an attempt to extract these critiques through documental method. The findings of the research are given below: It is necessary to explain and modify the philosophical requirements of research methods employed in different fields, particularly in humanities; It is necessary to pay attention to phenomenological research methods and their features and efficacies; It is necessary to focus on organized and developmental utilization of indigenous research methods; and, it is necessary to pay attention and employ research methods in the light of national master plans. Such critiques will be useful for the Iranian society that is looking for meeting local needs through scientific research.پژوهشهای متداول دوره مدرن، در حوزههای مختلف علوم انسانی امروزه به جزء لاینفک علم تبدیل شده است. برخی دیدگاههای انتقادی که توسط متفکرانی همچون هایدگر ارائه شده است به نقد و ارزیابی این نگاه میپردازد. در این مقاله نگارنده سعی خواهد کرد ضمن تعریف و بیان ویژگیهای پژوهش مدرن از منظر هیدگر، نقدهای او را بیان نماید. هایدگر ضمن برشمردن اشکالات بنیادین نظامهای پژوهشی موجود، چاره این مشکلات را در نگاه پدیدارشناسانه به علم جستجو میکند و مدعی است که باید در مبانی نظامهای پژوهشی تغییرات جدی بهوجود آورد. <br />مقاله حاضر به روش کتابخانهای سعی دارد این نقدها را استخراج کند. نتایج حاصل از این بررسی را میتوان در تبیین الزامات فلسفی روشهای پژوهشی بهکار گرفته شده در حوزههای گوناگون علوم بهویژه علوم انسانی و جرح و تعدیل آنها، توجه به روشهای تحقیق پدیدارشناسانه و ویژگیها و کارآمدیهای آن، بهرهگیری سازمانیافته و توسعهگرایانه از روشهای پژوهشی بومی و توجه و بهکارگیری روشهای پژوهشی با توجه به برنامههای کلان ملی ملاحظه نمود که این نقدها برای جامعه ایرانی که به دنبال یافتن نیازمندیهای بومی خود از بستر پژوهشهای علمی است، حائز اهمیت است.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696124720191122A Philosophical Criticism of the Narrative of Quality as Efficacy in Iran Higher Educationنقدی هستیشناختی بر فراروایت کیفیت بهمثابه کارآمدی در آموزش عالی ایران8110710380010.22034/jsfc.2019.103800FAحجت صفارحیدریدانشیار دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندرانJournal Article20170309The question of higher education’s quality is a subject that has preoccupied many experts, policymakers and planners. The objective of this paper is to critically study the narrative of quality, which is introduced as efficacy. According to this approach, a university with academic quality is an institution that prepares the grounds for the production and sale of knowledge in the global market. Given the philosophical nature of this research, critical and deductive methods have been employed for the purpose of this study. The findings of the research indicate that the application of efficacy criterion to all spheres of higher education – especially in ethical and spiritual spheres – is not admissible. Such an inadmissible generalization, not only overlooks man’s status and position, but also reduces any type of true education to the level of limited activities. Hence, by relying on Karl Jaspers multi-spheres theory of human beings, attempts have been made in this paper to rethink the concept of quality as well as its range and scope in higher education.مسئله کیفیت آموزش عالی موضوعی است که ذهن بسیاری از صاحبنظران، سیاستگذاران و برنامهریزان را به خود مشغول کرده است. هدف این مقاله بررسی انتقادی آن روایتی از کیفیت است که آن را بهعنوان کارآیی معرفی میکند. از اینمنظر دانشگاه با کیفیت، نهادی است که امکان تولید و فروش دانش را در بازار جهانی فراهم سازد. از لحاظ روششناختی با توجه به ماهیت فلسفی تحقیق در این مقاله از روشهای انتقادی و استنتاجی استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که کاربرد معیار کارآیی برای سنجش کیفیت همه ساحتهای آموزش عالی ـ بهویژه ساحتهای اخلاقی و معنوی ـ روا نیست. چنین تعمیم ناروایی نهتنها مقام و موقع انسان را نادیده میگیرد بلکه ارزش هرگونه تربیت راستین را به سطح انجام فعالیتهای محدود تقلیل میدهد. از اینرو در این مقاله تلاش شده است تا به اتکاء به نظریه چند ساحتی یاسپرس از انسان، مفهوم کیفیت و حدود و ثغور آن در آموزش عالی مورد بازاندیشی قرار گیرد.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696124720191122An Analysis and Explanation of the Ethical Functions of University in Contemporary Eraتحلیل و تبیین کارکردهای اخلاقی دانشگاه در دوران معاصر10912610379110.22034/jsfc.2019.103791FAمنیره رضائیدانشیار سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشیJournal Article20200224The main objective of the present paper is to study the necessity of revival of ethical functions of higher education and university in contemporary era. Different factors affect the formation, development and actualization of ethical attributes and traits in individuals. One of these factors is suitable environmental conditions. University is one of the most effective environments for institutionalization of ethical principles and values. Attempts have been made in this paper to discuss the significance of higher education, ethics in higher education, different functions of ethics in the fields of education and research as well as ethic’s professional function in higher education. In the next step, the factors that weaken or limit ethical functions of the university are studied. Analytical-deductive method has been employed in this study. On the basis of this analysis and given that the decline or weakness of ethical function of the universities affect their orientation and cause them to focus on production of mere professional workforce instead of spiritual and ethical sublimation, it is concluded that the revival of the university’s ethical functions, which is in fact its most fundamental function, is not a choice, but a necessity.هدف اصلی این مقاله، بررسی ضرورت احیای کارکردهای اخلاقی آموزش عالی و دانشگاه در دوران معاصر است. عوامل مختلفی در شکلگیری، بروز و شکوفایی صفات و ویژگیهای اخلاقی در افراد مؤثرند که یکی از آنها شرایط مناسب محیطی است. دانشگاهها یکی از تأثیرگذارترین محیطها بهمنظور نهادینه کردن اصول و ارزشهای اخلاقی قلمداد میشوند. در این مقاله، با بهرهگیری از روش تحلیلی ـ استنتاجی، ابتدا اهمیت آموزش عالی و سپس اخلاق در آموزش عالی و کارکردهای مختلفی که اخلاق در زمینههای آموزش و پژوهش و در مجموع بهلحاظ حرفهای در آموزش عالی دارد، مورد بررسی قرار میگیرد. سپس عواملی که بر تضعیف یا تحدید کارکردهای اخلاقی دانشگاه مؤثر بودهاند، بررسی میشود. در پایان، براساس این تحلیل و با عنایت به آنکه زوال یا ضعف کارکرد اخلاقی دانشگاهها، موجب تغییر جهتگیری آنها از ارتقای معنوی و اخلاقی انسان بهسوی تولید نیروی کار صرفاً متخصص شده است؛ نتیجه گرفته میشود که احیای کارکردهای اخلاقی دانشگاه که در واقع اساسیترین کارکرد آن نیز هست، نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696124720191122Neoliberalism and the Rise of “Accountability”
in University: A Reflection on the Approach to University as a Quasi-market Institutionنولیبرالیسم و خیزش «پاسخگویی» در دانشگاه؛ تأملی بر تلقی دانشگاه بهعنوان نهاد «شبه بازار»12714910379710.22034/jsfc.2019.103797FAحمداله محمدیدانشآموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهرانفاطمه زیباکلامدانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهرانJournal Article20200224The objective of this research is to critically study the accountability system and the approach to the university as a quasi-market in the neoliberal system. This research is qualitative and falls within the category of cultural studies. Critical method (discovery of contradictions, latent factors, criticism of ideology and liberation) has been employed for the purpose of this study. Marketization, “New Public Management” and domination of accountability in the universities are parts of conservative neoliberal policies, whose final objective is development of an identity congruent with the neoliberal system and legitimization of unequal power relations. This scheme suffers from many inherent contradictions, and, although, it apparently raises the slogan of the policy of noninterference and free election, its outcome is the increasing interference of the state in the universities and decline of the university’s independence through a new type of management based on indirect interference. Increase in competition, privatization, standardization, objective evaluation of the results and ranking of the universities based on tangible products are among the tools of this kind of interference. Considering the students as consumers undermines the citizenship education based on equal participation and criticism, and, instead, this system raises passive individuals with the concern of capitalization and commoditization of time and existence. In order to redeem the higher education from the process of marketization, the universities must be revived as democratic and academic institutions and their responsibility towards social justice and human problems, such as poverty and inequality, should be strengthened.هدف این پژوهش، بررسی انتقادی سیستم پاسخگویی و تلقی دانشگاه بهعنوان نهاد شبه بازار در نظام نولیبرالیسم است. این پژوهش در زمره سنت پژوهش کیفی و از نوع مطالعات فرهنگی است و در آن از روش انتقادی (کشف تناقض، عوامل پنهان، نقد ایدئولوژی و رهاییبخشی) بهره گرفته شده است. بازاریسازی، «مدیریت نوین عمومی» و حاکمیت سیستم پاسخگویی در دانشگاهها بخشی از سیاستهای محافظهکارانه نولیبرالیسم است که هدف نهایی آن پرورش هویتی موافق نظام نولیبرال و مشروعیت بخشی به روابط نابرابر قدرت است. این طرح در بطن خود تناقضهای زیادی دارد و گرچه در ظاهر، شعار سیاست عدم مداخله و انتخاب آزاد را سر میدهد، ولی نتیجه آن، افزایش دخالت دولت در دانشگاهها و کاهش استقلال دانشگاه از طریق نوعی جدید از حاکمیت مبتنی بر دخالت غیرمستقیم است. افزایش رقابت، خصوصیسازی، استانداردسازی، ارزیابی عینی نتایج و رتبهبندی دانشگاهها براساس تولیدات عینی از ابزارهای مهم برای این نوع دخالت است. تلقی دانشجو بهعنوان مصرفکننده، باعث تضعیف تربیت شهروندی مبتنی بر مشارکت برابر و انتقاد میشود و در عوض، افرادی منفعل با دغدغه سرمایهای و کالایی کردن زمان و وجود پرورش میدهد. برای رهاییبخشی آموزش عالی از فرآیند بازاریسازی، باید دانشگاهها را بهعنوان نهادهای دموکراتیک و آکادمیک احیا کرد و رسالت آن در برابر دغدغه عدالت اجتماعی و مسائل بشری مانند فقر و نابرابری را ترویج نمود.