دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696124520190522Social Desirability Bias in Social Surveysتورش مطلوبیت اجتماعی در پیمایشهای اجتماعی7279559910.22034/jsfc.2019.95599FAمحمدرضا طالباندانشیار گروه جامعهشناسی انقلاب پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20191022Social surveys have always been the most important research tools for sociologists to collect data from large populations. The main problem in social surveys is “getting the correct answer” from the respondents, who may be caught in a situation when they hide their true and correct answer and instead they give an answer which is normatively considered a justified acceptable answer. This kind of answer in social survey research is considered the most important mistake by respondents and is known as social desirability bias. This article is an attempt to study the results of social desirability bias in social surveys and explain the sources and mechanisms of its production. A theoretical framework has been applied to analyze this bias. In the next step, the sensitive subjects or questions in survey are discussed, which are one of the main sources of social desirability bias. In the pursuance of this goal, one of the significant techniques for elimination or reduction of social desirability bias, when we deal with sensitive issues, has been mentioned, i.e. formulating the questions in an indirect form and addressed to “general others”. The theoretical expectation in approach to social desirability bias is that the respondents, on average, evaluate themselves as more positive than general others. <br />The empirical study of the said theoretical expectation was undertaken by 12 items related to the “Observation of Ethical Values” scale in a national survey with 4620 respondents as sample. All findings were extraordinarily consonant with the said theoretical expectation.پیمایشهای اجتماعی همواره یکی از مهمترین ابزارهای پژوهشی جامعهشناسان برای گردآوری اطلاعات از جمعیتهای وسیع بوده است. مشکل اصلی در پیمایشها «پاسخ درست گرفتن» از جمعیت پاسخگویان است که ممکن است در شرایطی قرار بگیرند که پاسخ درست یا حقیقی خویش را کتمان نموده و در عوض، پاسخی ارائه دهند که از حیث عرفی، پاسخ موجه و مقبول محسوب میشود. این نوع پاسخ، در روششناسی تحقیقات پیمایشی بهعنوان مهمترین نوع خطای پاسخگویان محسوب گردیده و بهنام «تورش مطلوبیت اجتماعی» مشهور شده است. <br />در این مقاله، نتایج تورش مطلوبیت اجتماعی در تحقیقات پیمایشی بررسی شده و منابع و سازوکارهای تولیدکننده آن تشریح شده است. همچنین، دیدگاهی نظری برای تبیین این تورش مورد تحلیل قرار گرفته است. سپس، به مسئله موضوعات یا سؤالات حساس در پیمایشها پرداخته شده که یکی از مهمترین منابع تورش مطلوبیت اجتماعی است. در همینراستا، به یکی از تکنیکهای مهم برای حذف یا کاهش تورش مطلوبیت اجتماعی در هنگامی که با موضوعات حساس سروکار داریم، اشاره شده که طرح پرسشها بهصورت غیرمستقیم و معطوف به «دگران عام» است. انتظار نظری رویکرد معطوف به تورش مطلوبیت اجتماعی آن است که پاسخگویان، بهطور متوسط، خودشان را مثبتتر از دگران عام ارزیابی خواهند نمود.<br />وارسی تجربی انتظار نظری مذکور با 12 گویه مربوط به مقیاس «رعایت ارزشهای اخلاقی» در یک پیمایش ملی با نمونه 4620 نفری از پاسخگویان صورت پذیرفت که تمامی یافتهها بهطرز فوقالعادهای با انتظار نظری یادشده، همخوانی داشت.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696124520190522The Understanding of the Concept of Scholarship in Viewpoint of Faculty Membersدرک مفهوم پژوهشگری از دیدگاه اعضای هیئت علمی29609559410.22034/jsfc.2019.95594FAناصر شیربگیدانشیار علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان0000-0001-8770-4227سمیه نعمتیدانشجوی دکتری دانشگاه کردستانرسول ساعدیکارشناسارشد مدیریت دانشگاه کردستانJournal Article20170225The present paper investigated the concept of scholarship in viewpoint of several faculty members of different disciplines. A consequential mixed approach was adopted for this research. The first part of the research, following an explorative objective, employed phenomenological method and interviews were conducted with 30 faculty members who taught and researched in different disciplines. In the next step, in order to generalize the results, the research was conducted by employing descriptive-survey method with a sample of 120 faculty members. The tools used for this research included semi-structured interviews and a researcher-made questionnaire on the basis of qualitative results. The results of the qualitative section demonstrated that the experience of faculty members could be categorized into five patterns: research as a professional responsibility, artistic work, journey to the unknown, puzzle and judgment. The researchers also extracted five components from the quantitative data all of which were almost equivalent to the concepts of the qualitative section: discovery of the truth, information gathering, problem solving, reinvestigation and misconception of research. <br />The patterns and components enumerated based on the concept of scholarship in the present study provide a method for the understanding of the problems or lack of completion of courses or research programs due to the incompatibility of the concepts and perceptions of professors and student. Since any pattern contains a different kind of orientation related to the research product, the framework of the present study provides a useful tool regarding issues related to the study of research performance of faculty members. The applied implications given in this research offer a foundation for the understanding of some of the phenomena related to research in the higher education system that have not been understood properly till date.مطالعه حاضر مفهوم پژوهشگری را از دیدگاه استادان رشتههای مختلف موردبررسی قرارداد. به این منظور یک رویکرد ترکیبی متوالی اتخاذ گردید. بخش اول پژوهش با اهداف اکتشافی و بهکارگیری روش پدیدارنگاری و مصاحبه با 30 نفر از اعضای هیئت علمی که در رشتههای علمی مختلف تدریس و پژوهش میکردند انجام شد. به دنبال آن، بهمنظور تعمیم نتایج، پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ پیمایشی با نمونهای120 نفره از اعضای هیئت علمی ادامه یافت. ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بر اساس نتایج بخش کیفی بود. نتایج بخش کیفی گویای آن بود که پنج الگوی متفاوت از تجربه پژوهشگری استادان دانشگاهی میتوان احصا نمودکه عبارتاند از: تحقیق بهمثابه مسئولیت حرفهای، کار هنری، سفر به ناشناختهها، جورچین و داوری. پژوهشگران همچنین توانستند از دادههای بخش کمّی نیز پنج عامل را بهشرح ذیل استخراج نمایند که تقریباً با مفاهیم بخش کیفی معادل بودند: کشف حقیقت، گردآوری اطلاعات، حل مسئله، بازکاوی و برداشت نادرست از تحقیق. الگوها و عاملهای احصاءشده از مفهوم پژوهشگری در تحقیق حاضر شیوهای برای درک مشکلات یا عدم تکمیل دروس و دورههای پژوهشی بهدلیل عدم تناسب مفاهیم استاد و دانشجو فراهم میکند. ازآنجا که هر الگو، گونه مختلفی از جهتگیری را در ارتباط با فرآوردههای پژوهشی در بر دارد، چارچوب تحقیق حاضر ابزاری مفید در مباحث مربوط به بررسی عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی فراهم میکند. اشارات کاربردی مطرحشده در پژوهش حاضر مبنایی را برای درک برخی پدیدههای مرتبط با پژوهش در نظام آموزش عالی ارائه میکند که تاکنون بهصورت کامل درک نشده است.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696124520190522A Study of Various Types of Relativism in Hossein Kachuyan’s Thoughtپیگیری انواع نسبیگرایی در اندیشه حسین کچویان61959559510.22034/jsfc.2019.95595FAعلیرضا حدادیدانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران0000-0002-6774-9337Journal Article20170409Indigenous science and its relationship with religious science has drawn the attention of Muslim thinkers over the past few decades. Based on some of the readings of indigenous science, reason’s access to science, are quite indigenous and historical. This approach is normally classified in the category of epistemological relativism and pluralism and its application to issues related to religious science is considered in contradiction with Islamic epistemological principles. <br />However, it should be borne in mind that contrary to the prevailing secular approach which considers relativism as a general concept and traces its roots to the skepticism of sophists that was reproduced by postmodernists in different arenas, relativism is not a single totality and has various types. <br />Hossein Kachuyan is a scholar of methodology of human-Islamic science, who by explaining man’s necessarily historical nature, maintains that reason and humanities are plural. This attention to essential indigenousness of humanities has prompted some alternative currents of religious science to accuse it as rejected relativism. <br />Attempts have been made in this research to precisely study different aspects of issue and make a distinction between what is known as relativism and rejected relativism and reasonable relativism. Also the social viewpoints of this Muslim thinker are explained to present a reading of his ideas so that his approach to indigenous science is not entangled in epistemological problems of various types of rejected relativism.علم بومی و نسبت آن با علم دینی در چند دهه اخیر در کانون توجه اندیشمندان مسلمان بوده است. بنابر برخی خوانشها از علم بومی، دستیابی عقل به علم، کاملاً بومی و تاریخی است. این رویکرد معمولاً در زمره نسبیگرایی و تکثرگرایی معرفتی قرار گرفته و استفاده از آن در مباحث علم دینی، با مبانی معرفتشناختی اسلامی در تعارض دانسته میشود.<br />اما باید توجه داشت برخلاف تلقّی رایج و عرفی که نسبیگرایی را مفهومی عام درنظر گرفته و ریشه آن را در شکاکیت سوفسطائیان میداند که مابعدتجددگرایان آن را در ساحتهای گوناگون بازتولید کردهاند، نسبیگرایی یک کل واحد نبوده و دارای انواع گوناگونی است.<br />حسین کچویان یکی از اندیشمندانِ حوزه روششناسی علم انسانی ـ اسلامی است، که با تبیین ماهیت بالضروره تاریخی انسان، عقل و علوم انسانی را متکثر میداند. این توجه به بومی بودن ذاتی علوم انسانی، سبب اتهام نسبیگرایی مردود از طرف برخی جریانهای بدیل علم دینی گردیده است. <br />نگارنده در این مقاله کوشیدهاند تا با دقت در ابعاد مسئله و تفکیک میان آنچه مشهور به نسبیگرایی است، با نسبیگرایی مردود و نسبیگرایی معقول و با تبیین دیدگاههای اجتماعی این متفکر مسلمان، خوانشی از دیدگاه وی را ارائه دهند که نظر ایشان در مورد علم بومی گرفتار ایرادات معرفتشناختی انواع نسبیگرایی مردود نشود.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696124520190522The Impact of Cyber and Traditional Victimization on Students’ Deviant Behaviorsتأثیر بزهدیدگی سایبری و سنتی بر رفتارهای انحرافی دانشجویان971309560010.22034/jsfc.2019.95600FAاکبر علیوردینیااستاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندرانناهید ریسمانچیکارشناسارشد پژوهش علوم اجتماعیJournal Article20191022Computers create different types of crimes, one of whose examples is cyber harassment. In contrast, there is another type of harassment called traditional one. The response of the people who are exposed to harassment as a source of strain appears in the form of deviant behaviors such as suicide and self-harm. The objective of this paper is to study victimization (cyber and traditional) as a source of strain on deviant behavior. Robert Agnew’s General Strain Theory (GST) has been adopted as theoretical framework for this paper. In Agnew’s viewpoint, one of the sources of strain is the existence of negative stimulus; and, victimization (cyber and traditional) has been studied as a negative stimulus. The necessary data were collected through questionnaire for this survey. <br /> The research population included all students studying in Mazandaran University in 2014-2015. The sample constituted of 400 students who were selected through proportional stratified random sampling method. The findings of the research indicate that victimization (cyber and traditional) leaves more impact on extrinsic deviant behavior of boy students, while it has more effect on intrinsic deviant behavior of girl students. Also the impact of cyber victimization is stronger than traditional victimization on the deviant behavior of students; and, negative emotional tempers of students are positive function of cyber and traditional victimization.رایانهها اشکال مختلفی از جرایم را بهوجود میآورند که یکی از مصادیق آن مزاحمتهای سایبری است. در مقابل مزاحمتهای سایبری نوع دیگری از مزاحمت بهنام مزاحمت سنتی قرار دارد. افرادی که در معرض مزاحمت بهعنوان یک منبع فشار قرار میگیرند رفتارهای انحرافی مانند خودکشی و خودآزاری از خود نشان میدهند. هدف تحقیق حاضر بررسی بزهدیدگی (سایبری و سنتی) بهعنوان منبع فشار بر روی انحراف است. چهارچوب نظری تحقیق حاضر، نظریه فشار عمومی رابرت اگنیو میباشد. از دیدگاه اگنیو، یکی از منابع فشار، وجود محرک منفی است و بزهدیدگی (سایبری و سنتی) بهعنوان یکی از محرکهای منفی، مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه است. جمعیت تحقیق را کلیه دانشجویان مشغول بهتحصیل در دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 1395-1396تشکیل دادهاند، که در مجموع 400 نفر از آنها بهروش نمونهگیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که بزهدیدگی (سایبری و سنتی) بر روی رفتار انحرافی بیرونی دانشجویان پسر تأثیر بیشتری دارد ولی بزهدیدگی (سایبری و سنتی) بیشتر بر رفتار انحرافی درونی دانشجویان دختر مؤثر است. همچنین از بین دو نوع بزهدیدگی سایبری و سنتی، تأثیر بزهدیدگی سایبری بر روی رفتار انحرافی دانشجویان بیش از تأثیر بزهدیدگی سنتی میباشد و حالات عاطفی منفی در دانشجویان تابعی مثبت از بزهدیدگی سایبری و سنتی استدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696124520190522Planning a Monitoring System for Effects of Iran’s Creative Industriesطراحی نظام پایش اثرات صنایع خلاق ایران1311529559610.22034/jsfc.2019.95596FAمهدی شاملی حاجیآبادیدانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات دانشگاه مازندرانمهرداد مدهوشیاستاد دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندرانحسنعلی آقاجانیدانشیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندرانJournal Article20171105Creative and cultural industries are one of the fastest growing sectors in the world. This sector will predictably play a greater role in the world economy in the coming years. The increasing growth of these industries, in addition to economic results, will have certain other effects and consequences which are much more important than economic results at enterprise level. Some of the effects of creative industries include change of identity, change in the lifestyle, society's approach to national independence, etc. Hence, the ruling system should develop a mechanism to monitor the effect and consequences of creative industries. <br />This study paper presented a system compatible with the Iranian value system for monitoring the effects of creative industries through grounded theory and interview with elites as well as employing the standardized framework offered by the Cooperation and Development Organization. (CDO) <br />Three main categories, including the monitoring of poetical effects of creative industries, effects of creative industries on national development and identification effects of creative industries, as well as fifteen axial concepts under the three main concepts were identified. In the end, validation of the research findings were conducted through Delphi Fuzzy method.صنایع خلاق و فرهنگی یکی از سریعترین بخشهای رشدکننده در سطح جهانی است. پیشبینی میشود که این بخش در سالهای آینده نقش بیشتری را در اقتصاد دنیا بازی کند. رشد روزافزون این صنایع، علاوهبر نتایج اقتصادی، تأثیرات و پیامدهایی را بهدنبال خواهند داشت که به مراتب از نتایج اقتصادی در سطح بنگاه مهمتر است. تغییر هویت، تغییر سبک زندگی، رویکرد جامعه به استقلال ملی و مواردی از اینقبیل، از جمله اثرات صنایع خلاق میتواند باشد. بنابراین، نظام حاکمیتی باید با ایجاد سازوکاری به پایش پیامدها و اثرات صنایع خلاق بپردازد.<br />این پژوهش با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد و مصاحبه با خبرگان و بهکار بردن چارچوب استانداردشده سازمان همکاریها و توسعه اقتصادی به ارائه نظام پایش اثرات صنایع خلاق متناسب با نظام ارزشی ایران پرداخته است. سه مقوله اصلی شامل پایش اثرات سیاسی صنایع خلاق، اثرات صنایع خلاق بر توسعه ملی و اثرات هویتی صنایع خلاق و پانزده مفهوم محوری ذیل این سه مقوله، شناسایی شدند. در انتها نیز با استفاده از روش دلفی فازی، اعتبارسنجی یافتههای پژوهش، انجام گرفت.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696124520190522A Study of Mechanisms of Internationalization of Higher Education System in Iranواکاوی سازوکارهای توسعه بینالمللیسازی نظام آموزش عالی کشور1531849559310.22034/jsfc.2019.95593FAحامد زمانیمنشدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییعلیرضا عصارهدانشیار برنامهریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییغلامعلی احمدیدانشیار برنامهریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20161224Due to globalization, international competitiveness, spread of Information Technology, etc. the internationalization of higher education has achieved a strategic status in the field of academic activities and in the light of this progress, different countries are promoting this activity to be able to attain higher academic reputation and status among the peoples of other countries. In the light of the said conditions, the present research, is an attempt to study the mechanisms for promotion of internationalization of Iran’s higher education. Synthetic-explorative method has been employed in this study. <br />The participants of the qualitative section were university elites who were selected through targeted and network sampling method and the statistical population in the quantitative method consisted of faculty members of state universities of the city of Tehran totaling 301 members who were selected through multistage cluster sampling. The main findings in the qualitative method indicate that international academic cooperation, extracurricular international activities, organizational strategies, supportive strategies, development of human resources, internationalization of curriculums, international opportunities, supervision and evaluation and background conditions are the identified mechanisms for promotion of internationalization of Iran’s higher education. In the quantitative section, all identified variables enjoyed a component loading above 0.7 and this indicated that the identified mechanisms enjoyed the necessary validity for the promotion of internationalization of higher education of Iran.امروزه بهواسطه جهانیشدن، رقابتپذیری بینالمللی، گسترش فنّاوری اطلاعات و... بینالمللیسازی آموزش عالی به جایگاه راهبردی در فعالیتهای دانشگاهها رسیده و با تأسی از این شرایط، کشورهای مختلف به توسعه این پدیده میپردازند تا بتوانند جایگاه، شهرت و منزلت علمی بیشتری در بین مردمان سایر ملل بهدست آورند. با توجه به این شرایط پژوهش حاضر با هدف واکاوی سازوکارهای توسعه بینالمللیسازی نظام آموزش عالی کشور با استفاده از روش پژوهش ترکیبی ـ اکتشافی انجام شده است. مشارکتکنندگان در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و شبکهای انتخاب شدند و جامعه آماری در بخش کمّی اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران بودند و نمونهای با حجم 301 نفر انتخاب و برای نمونهگیری از روش خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است. عمدهترین یافتهها در بخش کیفی حکایت از آن داشت که همکاریهای علمی بینالمللی، فعالیتهای فوقبرنامه بینالمللی، راهبردهای سازمانی، راهبردهای حمایتی، توسعه منابع انسانی، بینالمللیسازی برنامههای درسی، فرصتهای بینالمللی، نظارت و ارزیابی و شرایط زمینهای، سازوکارهای شناساییشده برای توسعه بینالمللیسازی نظام آموزش عالی کشور است و در بخش کمّی همه متغیرهای شناساییشده دارای بار عاملی بالاتر از 0/7 بودند و این نشانگر آن بود که سازوکارهای شناساییشده از اعتبار لازم برای توسعه بینالمللیسازی نظام آموزش عالی کشور برخوردار است.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696124520190522Development of a Model for Comparative Study of Cultural Policies of Iran and Australiaطراحی مدلی برای مطالعه تطبیقی سیاستهای فرهنگی ایران و استرالیا1872229559810.22034/jsfc.2019.95598FAفرشاد رحمتی زنجانطلبدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسید رضا صالحی امیریدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانعلیاکبر رضاییاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانافسانه زمانیمقدمدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20171111Cultural policy is a category of strategic significance which includes written and unwritten principles that are defined for attaining the goals of sustainable cultural development. Descriptive and comparative-analytical methods were used through which in the first stage, six component and 24 indexes of cultural policy were extracted from the literature and theoretical principles and then through interview with five members of the Delphi panel of Iranian cultural elites, the validity and reliability of the cultural components and indices were confirmed and then the conceptual model was developed on the basis of Kraft and Furlong process model and its validity was approved by Lavsheh method. <br />In the second stage, the similarities and differences between Iranian and Australian cultural policies were garnered by determining the degree of the final membership of each of the cultural policy components and indices in the Fuzzy sets by acquiring the viewpoints of five cultural elites from Iran and five from Australia with the help of MATLAB software. <br />The findings indicate that there are similarities between the cultural policies of the two countries regarding the following indexes: Prioritization of cultural problems, adoption of cultural policy, and legislation of cultural policy in the Parliament or cultural policymaking institutions; but there are differences regarding other indexes and components. It may be concluded that given the higher degree of final membership of Australia, the degree of significance given by Australia to the processes of agenda setting, formation, approval, execution, evaluation and feedback of cultural policy is higher than those of Iran and the dominant approach to cultural policies in Australia is a group approach while that of Iran is a political and institutional one.سیاست فرهنگی مقولهای است دارای اهمیت راهبردی و شامل اصول مکتوب و غیرمکتوبی است که برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار فرهنگی تدوین میشود. این پژوهش، با هدف مطالعه تطبیقی سیاستهای فرهنگی ایران و استرالیا انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و مقایسهای ـ تحلیلی میباشد که در مرحله اول 6 مؤلفه و 24 شاخص سیاست فرهنگی از ادبیات و مبانی نظری استخراج و پس از مصاحبه با 5 نفر از اعضای «پانل دلفی» خبرگان فرهنگی ایرانی، روایی و پایایی مؤلفهها و شاخصهای فرهنگی تأیید و سپس مدل مفهومی براساس الگوی فرایندی کرافت و فورلانگ طراحی شده و اعتبارسنجی آن از روش لاوشه مورد تأیید قرار گرفته است. در مرحله دوم تشابه و تفاوت سیاستهای فرهنگی ایران و استرالیا با تعیین درجه عضویت نهایی هر یک از مؤلفهها و شاخصهای سیاست فرهنگی در مجموعههای فازی، با نظرسنجی از 5 خبره فرهنگی کشور ایران و 5 خبره فرهنگی کشور استرالیا با استفاده از نرمافزار «متلب» انجام شده است. <br />یافتهها نشان میدهد که بین شاخصهای «اولویتگذاری مسائل فرهنگی»، «پذیرش سیاست فرهنگی» و «قانونی نمودن سیاست فرهنگی در مجلس و یا نهاد سیاستگذاری فرهنگی» تشابه ولی در سایر مؤلفهها و شاخصهای سیاست فرهنگی بین دو کشور تفاوت وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت با توجه به بالاتر بودن درجات عضویت نهایی کشور استرالیا، میزان اهمیت دادن این کشور به فرایندهای دستورگذاری، شکلگیری، تصویب، اجرا، ارزیابی و بازخورد سیاست فرهنگی از ایران بیشتر و دیدگاه حاکم بر سیاستهای فرهنگی در استرالیا دیدگاهی گروهی و در ایران دیدگاهی سیاسی و نهادی است.