دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696114420190220The Role of the Physical and Intentional Aspects of Artefacts as Social Agents
(Especially for Converging Human Enhancement Technologies)نقش جنبههای فیزیکی و التفاتی مصنوعات فنّاورانه در عاملیت اجتماعی؛ با تأکید بر فنّاوریهای همگرای بهسازی انسان7278916110.22034/jsfc.2019.89161FAمحمود مختاریاستادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فنّاوری دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170829The objective of this paper is to analyze and explain the physical features and human aspects of technical artefacts in social changes with referential emphasis on converging human enhancement technologies. In this line, three approaches to technical artefacts as a social agency are studied and analyzed, i.e. essentialism, social constructionism, and dual nature theory of technical artefacts. On the basis of the functional interpretation of the theory of dual nature, attempt has been made to explain the following contention: realization of function of technical artefacts is subject to taking into consideration the role of social agents (including the user). Hence, if the users of a convergent technical artefacts, belong to a society other than its designers, they can determine a function for that technical artefacts compatible with their own objective, although its realization will become restricted to the objectives of its designers (for instance through the structure and physical features of the target product).هدف از این مقاله عبارت از تحلیل و تبیین نقش ویژگیهای فیزیکی و جنبههای انسانی مصنوعات فنّاورانه در تغییرات اجتماعی، با تأکید مصداقی بر فنّاوریهای همگرای بهسازی انسان (فبا) است. در این راستا سه دیدگاه اصلی در باب عاملیت اجتماعی مصنوعات فنّاورانه شامل ذاتگرایی، برساختگرایی اجتماعی و نظریه ماهیت دوگانه مصنوعات فنّاورانه مورد بررسی و تحلیل واقع میشود. در نهایت و براساس تفسیر کارکردی از نظریه ماهیت دوگانه از این ادعا دفاع میشود که تعیّن کارکرد مصنوعات فنّاورانه، منوط به ملاحظه نقش عوامل اجتماعی (از جمله جامعه کاربران) است، بنابراین اگر کاربران یک مصنوع فنّاوریهای همگرا، همچون ابرلباس فبا، متعلق به جامعهای غیر از جامعه طراحان آن باشند میتوانند برای این مصنوع، کارکردی متناسب با هدف خود تعیین نمایند، گرچه تحقق آن توسط هدف طراحان (مثلاً از طریق ساختار و ویژگیهای فیزیکی مصنوع مورد نظر) مقید میشود.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696114420190220Social Ontological and Epistemological Principles of Critical Realism, with Emphasis on Roy Bhaskar’s Viewpointsمبانی هستیشناختی و معرفتشناختیِ اجتماعی رئالیسم انتقادی؛ با تأکید بر آراء روی بسکار29579214310.22034/jsfc.2019.92143FAحسین بنیفاطمهاستاد جامعهشناسی دانشگاه تبریزراب شیلدزاستاد جامعهشناسی دانشگاه آلبرتا، کانادافاطمه گلابیدانشیار جامعهشناسی دانشگاه تبریزفردین قریشیاستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانفرهاد بیانیپژوهشگر پسادکتری گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی و دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه آمستردامJournal Article20170315The objective of this study is to introduce the social ontological and epistemological principles of the school of critical realism and to explain the approach of this school in relation to social world and its event to show how by utilizing the principles of this school one can attain a better explanation of social realities. Although this school is realist from ontological perspective and is interpretative-hermeneutic from epistemological perspective, it has serious criticisms on these two schools and accuse both of them of epistemic fallacy. In viewpoint of critical realists, the nature of social reality has three layers, i.e. real, actual, and empirical. The real layer is the very fundamental mechanism of creation and development of social realities that should be emphasized and studied by social sciences researchers. However, most of social researches are limited to the discovery of actual layer of social reality. Bhaskar, by offering RRREIC schema (resolution, redescribing, retroduction, eliminating, identifying, and correcting), tries to understand the more fundamental layers of social reality and also believes that continued criticism of human findings and experiences of human society leads to acquisition of reliable knowledge and prepares the grounds for possibility of redemption. Attempt has been made in this article through development of this method and its employment for explanation of one example of social realities to provide answer to the claim that critical realism has remained at the level of a philosophical school and has not been able to provide an applied methodology for analysis of social events.هدف این نوشتار ارائه مبانی هستیشناسانه و معرفتشناسانه مکتب رئالیسم انتقادی است و سعی میشود نگرش این مکتب را در ارتباط با جهان اجتماعی و رویدادهای درون آن توضیح دهد و نشان دهد چگونه میتوان با استفاده از مبانی این مکتب به تبیین بهتر واقعیت اجتماعی دست یافت. اگرچه این مکتب از جهت هستیشناسی، رئالیست و از بابت معرفتشناسی، تفسیری ـ هرمنوتیک است اما انتقادهای جدی به این دو مکتب دارد و هر دو مکتب را به مغالطه معرفتی متهم میکند. از نظر رئالیستهای انتقادی ماهیت واقعیت اجتماعی دارای سه لایه واقعی، رویدادی و تجربی است که لایه واقعی همان مکانیسم بنیادی خلق و تحول واقعیتهای اجتماعی است که باید مورد تأکید و مطالعه محققین علوم اجتماعی باشد. این در حالی است که بیشتر تحقیقات اجتماعی محدود به کشف لایه رویدادی واقعیت اجتماعیاند. بسکار با ارائه روش پژوهشی Rrreic سعی در شناخت لایههای بنیادی تر واقعیت اجتماعی دارد و همچنین معتقد است انتقاد مداوم از یافتهها و تجارب انسانها از جامعه هم سبب دستیابی به معرفت معتبر میشود و هم امکان رهاییبخشی را فراهم میکند. در این مقاله با بسط این روش و استفاده از آن در تبیین یک نمونه از واقعیتهای اجتماعی کوشش میشود تا به این اتهام که رئالیسم انتقادی درحد یک مکتب فلسفی باقی مانده است و نتوانسته برای تحلیل رویدادهای اجتماعی روششناسی کاربردی ارائه کند، پاسخ داده شود.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696114420190220Researchers’ Experiences in Encountering Citation Ethical Challenges:
A Case Study of PhD Students of Isfahan Universityتجارب پژوهشگران در مواجهه با چالشهای اخلاق استنادی؛ مطالعه موردی دانشجویان دکتری دانشگاه اصفهان59859214110.22034/jsfc.2019.92141FAقاسم موحدیاندانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهانعاصفه عاصمیدانشیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهانابوالفضل اسدنیادانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهانمحبوبه شکوهیاندانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20160925One of the important issues of research and publication of its results in the form of scientific texts is observation of research ethic. But, currently the ethics of citation, as a part of research ethic, faces serious challenges. The present study is an attempt to study the experience of researchers in the field of citation behavior and its ethical challenges, instances of unethical citation and also the factors that prepares the grounds and incentive for students to refrain from observing the ethics of citation. Phenomenological method was used in this qualitative study. The research population consisted of 19 PhD students of the departments of Education and Psychology of Isfahan University. In the light of the analysis of the data gathered through interview with the researchers, regarding the citation ethic, overall five main categories were identified including types of citation, citation inclination, influence of colleagues, skill and training, laws and mechanisms.یکی از مسائل مهم امر پژوهش و انتشار نتایج آن در قالب نوشتارهای علمی، رعایت اخلاق پژوهش است. اما در حال حاضر اخلاق استنادی بهعنوان بخشی از اخلاق پژوهش با چالشهای جدی روبرو است. پژوهش حاضر به بررسی تجربیات پژوهشگران در حوزه رفتار استنادی و چالشهای اخلاقی آن پرداخته و جنبههای اخلاقی رفتار استنادی پژوهشگران و مصادیق بیاخلاقی استنادی را بررسی و مورد تحلیل قرار داده و عوامل زمینهساز و انگیزههای دانشجویان را در عدم رعایت اخلاق استنادی مورد واکاوی قرار میدهد. پژوهش، بصورت کیفی و با رویکرد پدیدارشناسانه انجام شده است. جامعه پژوهش را 19 نفر از دانشجویان دکتری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان تشکیل میدهند. با توجه به تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با پژوهشگران، در بحث اخلاق استنادی در مجموع، 5 مقوله اصلی شامل انواع استناد، گرایش استنادی، تأثیر همکاران، مهارت و آموزش و قوانین و سازوکارها شناسایی شدند.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696114420190220The Cultural Capital and Collective Identity:
A Survey of Students of Kurdistan Universityسرمایه فرهنگی و هویت جمعی؛ مطالعه پیمایشی دانشجویان دانشگاه کردستان871199215510.22034/jsfc.2019.92155FAفردین محمدیدکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190820On the basis of synthetic theoretical viewpoints, identification is a dialectical, two-way process and on the side of factors on major level, the capability of identity reflection depends on the degree of possession of tangible and cultural capital and resources. The present research is an attempt to study the impact of cultural capital on aspects of collective identity of the students of Kurdistan University through synthetic theoretical frameworks. This research is a survey for which 325 students of the Kurdistan University were interviewed. The descriptive findings indicate that the students simultaneously enjoy triad of ethnic, national and cosmopolitan identities. The triad of identities and belongingness to each of these identities is not tantamount to denial and breach of others. The explanatory results indicate that cultural capital, while having significant relations with dimensions of collective identity of students, has different impact on dimensions of identity. In other words, cultural identity has positive correlations with national and cosmopolitan identity, but has negative correlation with ethnic identity. On the basis of regression analysis results, the variable of cultural capital at 0.324, 0.23 and 0.144 respectively explains the variations of the cosmopolitan, ethnic and national identities. Given the high share of cultural capital in epistemological orientations and identity reflection of the students, the following measures seem to be necessary: optimization of cultural activities and extracurricular programs in the university, as a hidden curricular program, encouraging the students to undertake cultural activities, holding different courses and awarding certificates to the students, increasing students’ access to related cultural goods and resources and reviewing the method and policy of selecting local students.بر مبنای دیدگاههای نظری تلفیقی، هویتیابی فرایندی دیالکتیکی و دوسویه است و در کنار عوامل سطح کلان، قابلیت بازاندیشی هویتی به میزان برخورداری از سرمایهها و منابع مادی و فرهنگی وابسته است. پژوهش حاضر در چارچوب دیدگاههای نظری تلفیقی به بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر ابعاد هویت جمعی دانشجویان دانشگاه کردستان پرداخته است. این تحقیق از نوع پیمایشی است که در طی آن با 325 نفر از دانشجویان دانشگاه کردستان مصاحبه شده است. یافتههای توصیفی بیانگر آن است که دانشجویان بهطور همزمان از هویتهای سهگانه قومی، ملی و جهانوطنی برخوردار هستند و تعلق به هر یک از ابعاد هویت جمعی بهمنزله نفی و نقض دیگری نیست. نتایج تبیینی نشان داد که سرمایه فرهنگی ضمن داشتن رابطه معنادار با ابعاد هویت جمعی دانشجویان، تأثیر متفاوتی بر ابعاد هویتی دارد؛ به بیان دیگر، سرمایه فرهنگی با هویت ملی و جهانوطنی همبستگی مثبت و با هویت قومی همبستگی منفی دارد. بر مبنای نتایج تحلیل رگرسیون، متغیر سرمایه فرهنگی بهترتیب 0/324، 0/23 و 0/144 تغییرات هویتهای جهانوطنی، قومی و ملی را تبیین مینماید. با نظر به سهم بالای سرمایه فرهنگی در جهتگیریهای معرفتی و بازاندیشی هویتی دانشجویان، بهینهسازی فعالیتهای فرهنگی و فوق برنامه در دانشگاه بهعنوان برنامه درسی پنهان، ترغیب دانشجویان به فعالیتهای فرهنگی، برگزاری دورههای مختلف و اعطای گواهینامه به دانشجویان، افزایش دسترسی دانشجویان به کالاها و منابع فرهنگی مرتبط و بازاندیشی در شیوه بومیگزینی دانشجو در سیاستگذاری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ضروری بهنظر میرسد.<br /><br />دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696114420190220Government Intervention and Efficiency of Cultural Products: Determining the Optimum Border for Government Interventions in Tehran Theatersمداخله دولت و کارآیی تولیدات فرهنگی؛ تعیین مرز بهینه مداخلههای دولت در تئاترهای تهران1211469214410.22034/jsfc.2019.92144FAزهرا خوشبوئیکارشناس ارشد اقتصاد هنرسید محمد حسینیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمحمد علی ابوترابیاستادیار اقتصاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20170521Government intervention is one of the significant issues in economics. Hence, the study of the effects of government behavior on market is a very necessary issue. The question that arises regarding dramatic arts is whether government intervention has been effective in increasing efficiency of theater? The present article is an attempt to study the effect of government intervention on efficiency of production and the optimum border of government intervention in theater production. Linear, inverse U, and threshold specifications were used for the analysis of the data garnered from 120 plays produced in Tehran. <br />The data for this research were collected by a reliable questionnaire based on test-retest approach. The threshold level results indicate that in most cases government intervention has been more than optimum level and has reduced the efficiency of theater production. The results of linear specifications and inverse U are either negative and significant or insignificant. In sum, although these results do not prescribe lack of government intervention, they suggest that the government pays more attention to the impacts of its interventions. Moreover, the government in each intervention should take into consideration the border of effective interventionموضوع مداخله دولت یکی از مباحث مهم در اقتصاد بهشمار میرود. بنابراین، بررسی اثر رفتار دولت در بازار امری بسیار ضروری است. در ارتباط با هنرهای نمایشی، این سئوال مطرح میشود که آیا مداخله دولت در افزایش کارآیی تولید تئاتر مؤثر بوده است؟ مقاله حاضر، در تلاش است تا با بررسی اثر مداخله دولت بر کارآیی تولید، مرز بهینه مداخلات دولت در تولید تئاتر را تعیین نماید. در این مقاله، از تصریحهای خطی، U وارون و رگرسیون حد آستانهای، با استفاده از اطلاعات 120 تئاتر تولیدشده تهران استفاده شده است. دادههای این پژوهش بهوسیله پرسشنامه تأیید شده با روش بازآزمایی جمعآوری شده است. نتایج حد آستانهای نشان میدهد که در اکثر موارد، مداخله دولت بیش از حد بهینه صورتگرفته و کارآیی تولید تئاتر را کاهش داده است. نتایج تصریحهای خطی و U وارون نیز یا منفی و معنیدار و یا بیمعنی بوده است. بهطور خلاصه، هر چند این نتایج مداخله نکردن دولت را تجویز نمیکند، اما پیشنهاد میکند که دولت توجه بیشتری به آثار مداخلههای خود داشته باشد و بهعلاوه، در هر نوع مداخله، مرز کارآی مداخله را مدنظر قرار دهد.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696114420190220Quality Culture in Farhangian University:
Presenting a Model Based on Grounded Theoryفرهنگ کیفیت در دانشگاه فرهنگیان؛ ارائه مدلی بر پایه نظریه دادهبنیاد1471709214710.22034/jsfc.2019.92147FAسید محمد سیدکلاندانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-5550-3209عادل زاهد بابلاناستاد دانشگاه محقق اردبیلیمهدی معینیکیادانشیار دانشگاه محقق اردبیلیعلی رضایی شریفدانشیار دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20170827In order to better understand ‘quality culture’ in the Farhangian University, the ‘grounded theory’ helps us develop a particular conceptual model for the teacher training system in our country, and, this model will provide a proper understanding of quality for the society. The sample of this study includes 23 faculty members of universities and research institutes. Three tools were used to collect the data, namely, interview, taking notes, and review of documents. The data were analyzed through content-analysis method. In the first stage of open coding, 784 concepts were obtained. In the second stage, the data were classified in the form of 120 concepts and 45 categories. In the stage of axial coding, 10 core categories were obtained. In the selective coding stage too the 10 core categories were promoted to the higher abstract level and were classified based on conditional, interactive/procedural and consequential characteristics. <br />The three fundamental categories of quality culture in this university are dividable to inputs (development of quality culture), processes (enablers), an outputs (the issue of improvement of quality) and the university will witness a fundamental change towards improvement of quality by moving towards this model.بهمنظور فهم «فرهنگ کیفیت» در دانشگاه فرهنگیان، روش «نظریه دادهبنیاد» به ما کمک خواهد کرد تا به مدل مفهومی خاص در نظام تربیت معلم کشور نائل شویم و این مدل، درک درستی از کیفیت برای جامعه فراهم خواهد کرد. تلاش محققان بر آن بوده است تا با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند، در مجموع تعداد 23 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شوند. از سه ابزار اصلی گردآوری دادهها؛ مصاحبه، یادداشتبرداری و مرور اسناد استفاده شد. دادهها به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. با بررسی دادههای بهدستآمده در مرحله اول کدگذاری باز، 784 مفهوم بهدست آمد. دادههای مرحله دوم کدگذاری باز، در قالب 120 مفهوم و 45 مقوله عمده طبقهبندی شدند. در مرحله کدگذاری محوری، 10 مقوله هستهای تعیین شدند. در مرحله کدگذاری انتخابی نیز 10 مقوله هستهای به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاء داده شد و بر حسب ویژگیهای شرایطی، تعاملی/ فرایندی و پیامدی طبقهبندی گردید.<br />سه مقوله اساسی فرهنگ کیفیت در این دانشگاه بر پیشایندها (توسعه فرهنگ کیفیت)، فرایندها (توانمندسازها) و برایندها (مسئله بهبود کیفیت) قابل تقسیماند و دانشگاه با حرکت بهسوی این الگو، شاهد تغییر اساسی در جهت بهبود کیفیت خواهد بود.دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696114420190220The Relationship between Leisure and Religious Lifestyles with Social Happiness among High School Studentsرابطه سبک زندگی فراغتی و دینی با شادمانی اجتماعی؛ مورد مطالعه: دانشآموزان دبیرستانی شهر جهرم1712119214210.22034/jsfc.2019.92142FAسعید کارگردانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه شیرازمحمد تقی ایماناستاد جامعهشناسی دانشگاه شیرازمحمد تقی عباسی شوازیاستادیار جامعهشناسی دانشگاه شیرازJournal Article20170327The main objective of this survey is to describe and explain the relationship between leisure and religious lifestyles with social happiness among students. The statistical population of this study includes all students of Jahrom City, Fars Province, Iran, while 400 students were selected through multistage random sampling method. The research tool included a questionnaire containing three scales of happiness, leisure lifestyle and religious lifestyle. The descriptive findings of the research show that the students’ happiness average score is medium and upward. As students put their primary years behind and get closer to the last high school years, their happiness decreases and the more they move from the lower classes to the upper classes, from collective religious lifestyle to individualistic lifestyle, from traditional to modern lifestyle, and from public schools to private schools their happiness increases. The inferential results indicate that traditional leisure lifestyle, collective religious lifestyle, social class and household income are related to different dimensions of happiness of students. Overall, it may be concluded that one of the main sources of happiness lies in social communications: on the one hand, extensive and satisfactory communications, and, on the other, membership in social communities and collective activities – entertainment or religious – can increase the social happiness of the individual and consequently that of the society, but, these variables cannot independently explain the dependent variable’s high variation.این مطالعه پیمایشی با هدف توصیف و تبیین رابطه بین سبک زندگی فراغتی و دینی با شادمانی اجتماعی دانشآموزان انجام شده است. جامعه آماری مطالعه، تمامی دانشآموزان دبیرستانی شهر جهرم بودهاند که 400 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای مشتمل بر سه مقیاس شادمانی، سبک زندگی فراغتی و دینی بوده است. نتایج توصیفی پژوهش بیانگر آن است که میانگین نمره شادمانی دانشآموزان در سطح متوسط و رو به بالا است. دانشآموزان هر چه از سالهای ابتدایی به سالهای انتهایی دبیرستان میروند شادمانیشان کاهش و هر چه از طبقات پائین بهسمت بالا، از سبکهای دینداری جمعگرایانه بهسمت فردگرایانه، از سبکهای زندگی سنتی بهسمت مدرن و از مدارس دولتی به غیردولتی میروند، شادمانی آنها افزایش مییابد. نتایج استنباطی نشان میدهد سبک زندگی فراغتی سنتی، سبک زندگی دینی جمعگرایانه، طبقه اجتماعی و درآمد خانواده با ابعاد شادمانی دانشآموزان رابطه دارند. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که یکی از منابع اساسی شادمانی، در ارتباطات اجتماعی نهفته است؛ از یکسو، ارتباطات گسترده و رضایتبخش و از سوی دیگر عضویت در اجتماعات انسانی و انجام فعالیتهای جمعی ـ تفریحی یا مذهبی ـ میتواند شادمانی اجتماعی افراد و بهتبع آن، جامعه را افزایش دهد، اما این متغیرها بهتنهایی نمیتوانند میزان بالایی از واریانس متغیر وابسته را تبیین کنند.