دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696114120180522A Systematic Pathology of cultural industries innovation system of the Country: “Institutional Mapping” and “Stakeholder Analysis” Applicationآسیبشناسی سیستماتیک نظام نوآوری صنایع فرهنگی کشور؛ کاربرد «نگاشت نهادی» و «تحلیل ذینفعان»7446705510.22034/jsfc.2018.67055FAسیدسپهر قاضینوریاستاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرسسیاوش ملکیفردانشجوی دکتری آیندهپژوهی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورسید محمدامین قانعیراداستاد مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورآرش موسویاستادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article20170408Cultural industries are engaged in creation, production and commercialization of themes with cultural nature within the framework of goods or employment services and include such cases as publication, cinema, toys, fashion and clothes. The cultural industries innovation system refers to a network of governmental, private or public institutions and their interactions to create, product, distribute and exploit cultural products and services.<br />The objective of this paper is to conduct a pathological study of the cultural industries innovation system of the Country. Using "institutional mapping" and "stakeholder analysis" methods to analyze the innovation system, authors diagnose 5 selected clusters of the cultural industries including publication, toys, computer games, fashion, clothes and stationaries. The results show several institutional issues in cultural industries innovation systems: lack of interactions of Hawza and academia with cultural firms in generating basic concepts required for cultural products and services; redundancy in institutions assessing and supervising cultural products and services; lack of effective supervision of cultural products imports; ineffectiveness of cultural and public diplomacy institutions in foreign marketing and cultural products exports; lack of effective communications between cultural industries firms and institutions supporting entrepreneurship, technology development and knowledge economy including incubators, technology parks, and technology development funds; lack of institutions for communication and networking within the innovation system like unions and guilds, lack of effective relations between effective institutions such as the Islamic Republic of Iran Broadcasting, the Basij Organization, and the Education Ministry for information dissemination, publicity and promotion of cultural industries.صنایع فرهنگی به خلق، تولید و تجاریسازی مضامین دارای ماهیت فرهنگی در قالب کالا یا خدمات اشتغال دارند و مواردی مانند نشر، سینما، اسباببازی و مد و لباس را در بر میگیرند. منظور از نظام نوآوری صنایع فرهنگی، شبکهای از نهادهای دولتی، خصوصی یا عمومی و روابط بین آنها است که برای خلق، تولید، توزیع و انتفاع از محصولات و خدمات فرهنگی تعامل میکنند. <br />هدف این مقاله، آسیبشناسی نظام نوآوری صنایع فرهنگی کشور است و نویسندگان با بهکارگیری دو روش «نگاشت نهادی» و «تحلیل ذینفعان» بهعنوان ابزاری برای تحلیل نظام نوآوری به آسیبشناسی پنج شاخه منتخب صنایع فرهنگی (شامل نشر، اسباببازی، بازیهای رایانهای، مد و لباس و نوشتافزار) میپردازند. براساس نتایج حاصله، نظام نوآوری صنایع فرهنگی از لحاظ نهادی با چند آسیب مواجه است: عدم تعامل موثر حوزه و دانشگاه با بنگاههای فرهنگی در زمینه خلق مفاهیم اولیه مورد نیاز محصولات و خدمات فرهنگی؛ تعدد و تورم نهادی در حیطه ارزیابی و نظارت بر محصولات و خدمات فرهنگی داخلی؛ عدم نظارت مؤثر بر واردات محصولات فرهنگی؛ عدم کارکرد مؤثر نهاد دیپلماسی عمومی و فرهنگی در بازاریابی خارجی و صادرات محصولات فرهنگی؛ عدم ارتباط مؤثر بنگاههای صنایع فرهنگی با نهادهای حامی کارآفرینی و توسعه فنّاوری و اقتصاد دانشبنیان مانند مراکز رشد، پارکهای فنّاوری و صندوقهای توسعه فنّاوری؛ عدم وجود یا ضعف نهادهای مؤثر برای ارتباطات و شبکهسازی در درون نظام نوآوری مانند اتحادیهها و اصناف؛ عدم ارتباط اثربخش نهادهای مؤثر مانند سازمان صداوسیما، سازمان بسیج و وزارت آموزش و پرورش در آگاهیرسانی، تبلیغ و ترویج صنایع فرهنگی.http://www.jsfc.ir/article_67055_797a182868db0451454424b00a227f6f.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696114120180522Consumption and Identity: An Anthropographical Study of Market Youth of Baneh Cityمصرف و هویت: مطالعه مردمشناختی جوانان بازاری شهر بانه45746705610.22034/jsfc.2018.67056FAامید قادرزادهدانشیار جامعهشناسی دانشگاه کردستانکمال خالقپناهاستادیار جامعهشناسی دانشگاه کردستانهیوا کریمزادهکارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه کردستانJournal Article20170411Border trade in Kurdish regions has had a considerable growth due to the border situation and expansion of global markets. Due to the considerable and increasing growth of the commercial spaces in the field under study over the past twenty years, the City of Baneh has become known as the City of malls and shopping tourism has found a considerable place in it. The present paper within framework of ethnography method is an attempt to study local people’s identity due to their consumption of international goods. In this regard, besides participative observation, interviews were conducted with 19 active youth in the market environment. On the basis of the narratives of the interviewees, market has been turned into the dominant culture of the current city and the engine and main incentive of the public for work and activity. The findings of the research indicate that the establishment of the market has brought about such trends as anti-social individualism, single-dimensional man, ritualization of the public habit, emergence of fragmented identity, moderation of justice, metamorphosis of values, popular capitalism, reactive management and a mindset of the uncertainty about tomorrow.تجارت مرزی در مناطق کُردنشین بهواسطه موقعیت مرزی و گسترش بازارهای جهانی رشد قابل توجهی پیدا کرده است. بهدلیل رشد چشمگیر و فزاینده فضاهای تجاری در میدان مورد مطالعه، در بیست سال اخیر، شهر مرزی بانه به شهر پاساژها معروف شده و گردشگری خرید جایگاه درخور توجهی پیدا کرده است. مقاله حاضر در چارچوب روش مردمنگاری بهدنبال واکاوی هویت مردم محلی بهواسطه فرهنگ مصرف کالاهای جهانی است. در اینراستا در کنار مشاهده مشارکتی، با 19 نفر از جوانان فعال در فضای بازار مصاحبه بهعمل آمده است. بر مبنای روایت مصاحبهشوندگان، بازار به روح حاکم بر فرهنگ کنونی شهر تبدیل و موتور محرکه و انگیزه اصلی عامه را برای کار و فعالیت شکل داده است. بر مبنای یافتههای پژوهش، استقرار بازار با خود جریاناتی از قبیل فردگرایی ضد اجتماعی، انسان تکساحتی، مناسکیشدن عرف عامه، ظهور هویتِ بخشیشده، تعدیل عدالت، استحاله ارزشها، سرمایهداری عامیانه، مدیریت واکنشی و ذهنیت ابهام فردا را در پی داشته است.http://www.jsfc.ir/article_67056_8713dff9bc8168a0ddc6f6e735f9c2a2.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696114120180522A Reflection on the Situation of Students’ Study, with Special Emphasis on the Role of Family and University: A Case Study of Three State Universitiesتأملی در وضعیت مطالعه دانشجویان با تأکید بر نقش خانواده و دانشگاه؛ مطالعه موردی سه دانشگاه دولتی751046705810.22034/jsfc.2018.67058FAفاطمه جواهریدانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمیامیر محمدیکارشناسارشد پژوهش علوم اجتماعیJournal Article20180812The objective of this paper is to analyze the situation of students’ study in three universities, i.e. Tehran, Kharazmi and Shahid Beheshti. 440 students were selected, using simple random sampling. Analytical framework of the study is based on Chalabi’s theory of Abartabe’. Based on this theory, meanings, expectations and opportunities created by family and university, interfere with individual’s pattern of study.. The findings of the research indicate that the time of study is 3.5 hours per day out of which 2.5 hours are allocated to textbooks and 1 hour to other materials. Different disciplines do not show different hours of study and among all disciplines nearly 50% of students study less than 1 hour a day. Family plays a more influential role in shaping study pattern of students before entering university but afterwards, social opportunities in university and meaning implied to study have more influential role. <br />It seems that recent changes of cultural atmosphere and economic relations of university have weakened its chief functions and led to deterioration of quality and quantity of student study.موضوع این نوشتار تحلیل وضعیت مطالعه دانشجویان سه دانشگاه تهران، خوارزمی و شهیدبهشتی است. به اینمنظور 440 نفر از دانشجویان دانشگاههای یادشده بهشیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. چارچوب تحلیلی مقاله برپایه نظریه ابرتابع چلبی استوار است. براساس این نظریه معانی، انتظارات و فرصتهایی که خانواده و دانشگاه در ارتباط با مطالعه ایجاد میکنند، در پیریزی الگوی مطالعه فرد مداخله دارد. اطلاعات تحقیق حاکی از آن است که میانگین میزان مطالعه نمونه تحقیق بهطور روزانه سه ساعت ونیم است که دو ساعت ونیم آن به مطالعه درسی و یک ساعت به مطالعه غیردرسی اختصاص دارد. میزان مطالعه دانشجویان رشتههای مختلف تفاوت چندانی ندارد و بهطور تقریبی در تمامی رشتهها نزدیک به 50 درصد دانشجویان کمتر از یک ساعت در روز به مطالعه میپردازند. خانواده قبل از ورود به دانشگاه نقش مؤثرتری در شکل دادن به مطالعه جوانان دارد. اما پس از ورود به دانشگاه، فرصتهای اجتماعی موجود در دانشگاه و معنای منسوب به مطالعه کردن نقش تعیینکنندهتری دارد. بهنظر میرسد تحولات چند سال اخیر که بر فضای فرهنگی و مناسبات اقتصادی دانشگاه اثر گذاشته، کارکردهای اصلی آن را تضعیف کرده و در نهایت به تنزل کمیت وکیفیت مطالعه دانشجویان منتهی شده است.http://www.jsfc.ir/article_67058_a2d4f1570a95b923d06efdd889b6df89.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696114120180522A Sociological Study of Academic Alienation: A Case Study of Mazandaran Universityتحلیل جامعهشناختیِ بیگانگی دانشگاهی؛ مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه مازندران1051316706410.22034/jsfc.2018.67064FAعلیاصغر فیروزجائیاناستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندرانبهزاد هاشمیانکارشناسیارشد مطالعات جوانان دانشگاه مازندرانJournal Article20180812Academic alienation, as one of the alienation forms, is a concept that explains the process of separation of the students from learning and isolation from an academic or university group to which a student should belong or be a member. The main objective of the present paper is to analyze the academic alienation of the students of Mazandaran University and its dimensions within and outside the university fields on the basis of Bourdieu’s incompatibility) Hysteresis) theory. The necessary data were collected through questionnaires developed by the researcher. 390 students of the Mazandaran University in 2014-2015 academic year were selected through classified sampling method and questionnaires were distributed among the respondents. The findings show that the inner university field (restricting norms, weak educational sociability and relational disorder) as well as the outer university field (employment ambiguity, thirst for getting a degree, crisis of status and lack of interest in study) have positive and direct impacts on the dependent variable (academic alienation). Also based on the theoretical model test, which was carried out through structural equations modelhng, it was found that the inner and outer university fields along with their indicators could explain 66 percent of the variations in academic alienation.بیگانگی تحصیلی یا دانشگاهی بهعنوان یکی از اشکال بیگانگی، اصطلاحی برای توضیح جدایی دانشجویان از فرایند یادگیری و تجربه منزوی بودن از یک گروه تحصیلی یا دانشگاهی است که شخص باید به آن تعلق داشته یا درگیر آن باشد. هدف تحقیق حاضر تحلیل بیگانگی دانشگاهی و ابعاد آن در سطح میدانهای درون و برون دانشگاهی برمبنای نظریه ناسازی بوردیو در دانشجویان دانشگاه مازندران میباشد. روش تحقیق از نوع پیمایشی و ابزار سنجش آن پرسشنامه محققساخته است. تعداد 390 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 93-94 براساس نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. براساس نتایج تحقیق، بین میدان درون دانشگاهی (هنجارهای محدودکننده، جامعهپذیریآموزشی ضعیف، اختلال رابطهای) و میدان برون دانشگاهی (ابهاماشتغال، مدرکگرایی، بحران منزلت و فقدان علاقه به تحصیل) تأثیرات مثبت و مستقیمی بر متغیر وابسته (بیگانگی دانشگاهی) دارد. همچنین مطابق با آزمون مدل نظری تحقیق که با روش معادلات ساختاری انجام شده است؛ مشخصگردید که میدانهای درون و برون دانشگاهی به همراه شاخصهایشان توانستند %66 از تغییرات بیگانگی دانشگاهی را تبیین کنند.http://www.jsfc.ir/article_67064_aec7ff3378301f17cdff9b925c3c6987.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696114120180522The Experience of Sacred Walk; Dual Spiritual-Mundane Meaning in the Experience of Mashhad’s Walking Pilgrims Durring the Martyrdom Anniversary of Imam Reza (PBUH)تجربه پیادهروی مقدس؛ معنای دوگانه معنوی ـ دنیوی در تجربه سفر پیاده زائرین به مشهد در ایام شهادت امام رضا(ع)1331626706510.22034/jsfc.2018.67065FAسمیه ورشویدانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهدحسین بهرواناستاد جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهدغلامرضا صدیق اورعیاستادیار جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170531The main objective of this paper is to express the lived experience of the pilgrims who have chosen walking as a means to go on pilgrimage to holy Mashhad. Using qualitative method and semi-organized interviews with 17 pilgrims of the holy Shrine of Imam Reza (PBUH), who experienced walking and using phenomenological analysis as well as Moustakas analysis method, four main themes emerged regarding the journey of the walking pilgrims which included formation of walking journey, spirituality, the walker body and intentionality of the journey that can illustrate the understanding of the walking pilgrims of the phenomenon of journey on foot. <br />The findings of the research indicate that the journey on foot takes shape on the basis of its spiritual and material aspects. The pilgrims, in order to enjoy the spiritual reward and considering the journey as a sacred act, take this long and hard journey which shows the spirituality aspect of the pilgrims in their journey on foot. Also, the pilgrims had different material, spiritual and socioeconomic intentions and incentives. Moreover, the holiness and spirituality existed in all pilgrimage experiences of the walking pilgrims: this commonality shows the social phenomena of the pilgrimage on foot. In contrast, the individual aspect of pilgrimage, related to its material aspects, include recovering of the sick people, enjoyment of the journey on foot, finding a job and shelter, walking with barefoot, etc.هدف این مطالعه بیان روایت تجربه زیسته سفر پیاده زائرانی است که زیارت را بهصورت پیادهروی به مشهد مقدس انتخاب نمودهاند. با استفاده از روش کیفی و مصاحبه نیمهساختاریافته با 17 زائر حرم مطهر امام رضا(ع) که تجربه پیادهروی داشتند و استفاده از تحلیل پدیدارشناسی و بهرهمندی از شیوه تحلیل موستاکاس، 4 مضمون اصلی پیرامون سفر زائران پیاده پدیدار شده است که شامل شکلگیری سفر پیاده، معناگرایی، بدن پیادهرو و نیتمندی سفر است که میتوانند درک زائران پیاده از پدیده سفر پیاده به مشهد را بهتصویر درآورند. <br />نتایج مطالعه بیانگر آن است که سفر بهصورت پیادهروی بر اساس وجوه مادی و معنوی آن شکل میگیرد. در این سفر، زائران بهمنظور بهرهمندی از ثواب معنوی و مقدس بودن سفر پیاده، رهسپار این سفر طولانی و مشقتبار شدهاند که وجه معناگرایی زائران در سفر پیاده را نشان میدهد. همچنین، زائران نیتها و انگیزههای متفاوت مادی، معنوی و اجتماعی ـ اقتصادی برای زیارت بهصورت پیادهروی داشتند. علاوه بر این، مقدس و معنوی بودن در همه تجارب زیارتی زائران پیاده وجود داشت که این اشتراک، نشاندهنده پدیدار اجتماعی زیارت بهصورت پیاده است. در مقابل، وجه تفریدی زیارت مربوط به جنبههای مادی از جمله شفا یافتن بیمار، لذت سفر پیاده، رسیدن به شغل و مسکن، پیادهروی بدون کفش و... است.http://www.jsfc.ir/article_67065_b150bfab02a2ea4c6529c1779563bf84.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696114120180522The Future of Western Media’s Activities in Encountering Islam with Special Emphasis on Hollywood Cinemaآینده فعالیتهای رسانههای غرب در مواجهه با اسلام با تأکید بر سینمای هالیوود1631986705410.22034/jsfc.2018.67054FAفاطمه عموعبداللهیکارشناسارشد پژوهش، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) تهرانJournal Article20160825With the victory of the Islamic Revolution of Iran and strong Islamic inclinations across the world, particularly after the collapse of the Soviet Union and decline of Marxism, “Islam” has been introduced and known as one of the fault-lines against the hegemony of the United States. Simultaneous with the introduction of the issue of Islam in the West, it is observed that the media of these countries have launched the project of Islamophobia, particularly in the Hollywood films. One of the main means to confront the said condition is utilizing the capacities of the Iranian domestic media, which requires to be equipped with knowledge, technology and Islamic insight in this campaign. In this regard, one should prepare a suitable picture of the possible future trends and take steps toward proper planning and offering policies to confront the problem. By employing scenario planning method and critical uncertainty approach as well as using Micmac software, attempts have been made in this paper to find out the alternative future scenarios of Hollywood cinema activities in the field of Islam. The findings indicate that the drives of US National Security Doctrine and globalization have the highest degree of uncertainty and in their crossing in two axes, four scenarios are created about the alternative futures of Hollywood Cinema in the field of Islam, i.e. scenario of terrorists, scenario of the Third World people, scenario of the globalized people, and the scenario of outsiders.با ظهور انقلاب اسلامی ایران و گرایشهای عمیق اسلامی در سطح دنیا بهخصوص پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و زوال مارکسیسم، «اسلام» از گسلهای اساسی در برابر هژمونی ایالاتمتحده، شناخته و معرفی شده است. همزمان با طرح مسئله اسلام در غرب، شاهد هستیم که در رسانههای این کشورها نیز پروژههای عظیم اسلامهراسی؛ خصوصاً در فیلمهای سینمایی هالیوود به اجرا درمیآید. یکی از اصلیترین راهکارهای مقابله با این شرایط، بهرهگیری از ظرفیتهای رسانههای داخلی ایران است که لازم است با تجهیز به سلاح دانش، فنّاوری و بصیرت اسلامی به مبارزه در این عرصه برخیزند. در این راه میتوان با کسب تصویری مناسب از رویدادهای ممکن در آینده، در جهت برنامهریزیهای مناسب و ارائه راهکارهای مقابله گام برداشت.<br />این پژوهش با بهکارگیری روش سناریوپردازی با رویکرد عدم قطعیت بحرانی و استفاده از نرمافزار میکمک، بهدنبال بررسی آیندههای بدیل فعالیتهای سینمای هالیوود در حوزه دین اسلام است. براساس نتایج بهدست آمده دو پیشران دکترین امنیت ملی آمریکا و جهانیشدن، دارای بیشترین عدم قطعیت میباشند و از تقاطع آنها در دو محور، چهار سناریو (سناریوی تروریستها، سناریوی جهان سومیها، سناریوی جهانیشدهها، سناریو غیرخودیها) در مورد آیندههای بدیل سینمای هالیوود در حوزه اسلام ایجاد میشود.http://www.jsfc.ir/article_67054_d28e8c549a922e67f371d702e7e5e7c0.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696114120180522An Analysis of Ethno-Cultural Empathy Ability in Tehran Metropolisتحلیلی بر توانایی همدلی قومی ـ فرهنگی در کلانشهر تهران1992196705710.22034/jsfc.2018.67057FAسعید شریفیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)فاطمه خوشنویساندانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170418The objective of the present paper is to study the ethno-cultural empathy ability in the metropolitan Tehran. 156990 citizens from five neighborhoods in the geography of the Tehran constituted the statistical population of this research. The sample constituted of 553 citizens who were selected through classified sampling. The Scale of Ethno-Cultural Empathy (ECE) by Wang, et al. (2003) was used to collect the data. Cluster analysis with Akaike Information Criterion (AIC), single t-test and analysis of variance were used to analyze the data. The results indicate that overall ethno-cultural empathy ability in the mega city of Tehran is above the average and two groups can be identified on the basis of empathy ability. The average of all dimensions in the first group, expect acceptance of cultural differences, is above the mean, while in the second group awareness and acceptance of cultural differences is above the mean. The average of the expression of empathic feelings in the first group is higher than that of the second group. Accordingly, it may be said that the first group is emotionally oriented and the second one is pragmatist. In both groups the acceptance of cultural differences has higher predictability significance compared to other factors. The findings of the research imply the domination of emotional empathy over pragmatist empathy in the mega city of Tehran. پژوهش حاضر با هدف بررسی توانش همدلانه قومی ـ فرهنگی در کلانشهر تهران انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش 156990 نفر از شهروندان پنج منطقه در پهنه جغرافیایی کل شهر تهران بود. حجم نمونه برابر 553 نفر برآورد و به روش طبقهای متناسب با حجم انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه همدلی قومی ـ فرهنگی وانگ و همکاران (2003) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل خوشهای با ضابطه اطلاعات آکائیکه (AIC)، آزمون تی تکراهه و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد بهطور کلی توانایی همدلی قومی و فرهنگی در کلانشهر تهران از متوسط بالاتر بود و براساس توانایی همدلی دو گروه را میتوان از یکدیگر متمایز کرد. در گروه اول میانگین همه ابعاد بهجز پذیرش تفاوتهای فرهنگی از متوسط به بالا قرار داشت. این در حالی است که در گروه دوم آگاهی و پذیرش تفاوتهای فرهنگی در سطح متوسط به بالا قرار دارد. در گروه اول بیان احساس همدلانه میانگین بیشتری نسبت به گروه دوم داشت. بر این اساس میتوان گروه اول را احساسگرا و گروه دوم را عملگرا نامید. در هر دو گروه پذیرش تفاوتهای فرهنگی اهمیت پیشبینیکنندگی بالاتری نسبت به سایر عوامل دارد. نتایج این تحقیق بهطور تلویحی، غلبه همدلی احساسی نسبت به همدلی عملگرا در کلانشهر تهران را نشان میدهد.http://www.jsfc.ir/article_67057_dfdaa631d6367177be0c19b4317a6e74.pdf