دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369672520140601Archeology of Idea of 'Islamic University' in Iranدیرینهشناسی طرح «دانشگاه اسلامی» در ایران (قبل از انقلاب اسلامی 1357)74015131FAقاسم زائریاستادیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانحاجیه محمدعلیزادهدانشجوی کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه شاهدJournal Article20160528The present paper is an attempt to study the history of the idea of 'Islamic University'. Contrary to what is commonly perceived, the idea of 'Islamic University' existed before the 1979 Islamic Revolution, which was put forth for the first time in late 1950s. At least three trends prepared the grounds for the emergence of the idea of 'Islamic University' during this period: first, anti-religious policies of the Pahlavi I and Pahlavi II regimes, particularly the need to infiltrate the religious organizations in order to confront the revolutionary clerics after the 1963 Uprising; second, the issue of Palestine and the need to repair Iran’s Islamic image among Muslim countries to thwart the effects of the regime’s warm relations with the Israeli regime in the course of the Arab-Israeli wars; and third, the emergence of the self-criticism trend in the West in the post-Second World War era and the necessity of revising modern sciences, which led to the emergence of critical trends against modernity and modern sciences, including traditionalism with the pivotal role of Seyed Hussein Nasr in Iran. As a result of these three trends, the Pahlavi government tried to establish an 'Islamic University', while the revolutionary clerics, led by Imam Khomeini, opposed it for about two decades. The findings of this research also indicate that a kind of transition from political approach to identity approach to persuasion of the idea of 'Islamic University' took place in the pre-Revolution era. In the post-Revolution era, the idea was followed through epistemological approach in search of monotheistic sciences within a new semantic framework reflected in the 1980 Cultural Revolution. However, some of the former mechanisms for the follow-up of this plan were pursued in the post-Revolution era. The present study was conducted through Foucault’s approach to historical studies focusing on archeological method.این مقاله به بحث از تاریخِ ایده «دانشگاه اسلامی» میپردازد و نشان میدهد که برخلاف تصور اولیه، پیش از انقلاب اسلامی 1357 نیر مباحث مهمی در مورد «دانشگاه اسلامی» مطرح بوده و نخستین بار این پیشنهاد در اواخر دهه سی شمسی مطرح شده است. دستکم سه روند اصلی زمینهسازِ ظهور اندیشه «دانشگاه اسلامی» در این دوره بوده است: اولاً تداوم سیاستهای دینستیزانه پهلوی اول در دوره حکومت پهلوی دوم، بهخصوص نیاز به رخنه در تشکیلات دینی و مقابله با روحانیت انقلابی پس از قیام پانزده خرداد 1342؛ ثانیاً «مسئله فلسطین» و نیاز بهترمیم وجهه «اسلامی» ایران در بین کشورهای اسلامی بهدلیل همراهی و روابط حسنه حکومت پهلوی با رژیم اسرائیل در جریان جنگهای اعراب و اسرائیل؛ ثالثاً پیدایی جریان خودانتقادی در غرب پس از جنگ جهانی دوم و ضرورت بازاندیشی در علم جدید که منجر به ظهور جریانهای منتقد تجدد و علم جدید، از جمله سنتگرایی با محوریت سیدحسین نصر در ایران شد. درنتیجه این سه روند، حکومت پهلوی عهدهدار پیگیری و تأسیس «دانشگاه اسلامی» شد و روحانیت انقلابی با محوریت امام خمینی (ره)، طی نزدیک به دو دهه قاطعانه با آن مخالفت کردند. مقاله همچنین نشان میدهد که نوعی گذار از رویکرد «سیاسی» به «هویتی» در نحوه پیگیریِ ایده «دانشگاه اسلامی» در دوره ماقبل انقلاب اسلامی قابل شناسایی است؛ هرچند انقلاب اسلامی این ایده را بهشکل «معرفتی» و اساساً برمبنای «علم توحیدی» و با ماهیت و معنای تازهای در انقلاب فرهنگی 1359 پیگیری کرد، اما برخی سازوکارهایِ پیشینِ پیگیری این طرح، در دوره مابعد انقلاب اسلامی نیز تداوم یافت. شیوه انجام این مطالعه، بهرهگیری از جهتگیری فوکو در مطالعات تاریخی با تکیه بر روش دیرینهشناسی است.
http://www.jsfc.ir/article_15131_8821f0c2f0dc4c3d84530b87e69878a5.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369672520140601A Review of National Responsibility of Government Organizations’ Staff: Designing and Validation of a Research Scaleواکاوی مسئولیت ملی کارکنان سازمانهای دولتی؛ طراحی و اعتباریابی یک سنجه پژوهشی417015132FAحسن داناییفرددانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تربیت مدرسعلیرضا حسنزادهدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تربیت مدرسزهرا حاجیهاشمیکارشناسارشد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20160528The main objective of the present research is to review the concept of 'national responsibility' and design and validate a scale for its measurement. Combined exploratory research method was used for the purpose of this research. In the first place, the concept of national responsibility was reviewed through interview with 34 government employees. At this stage, grounded theory method was used. The results of the interview were classified on the basis of certain themes and the main and secondary themes and primary and secondary codes were extracted. In the light of the obtained results, national responsibility became operational with three dimensions: individual responsibility (responsibility towards self and family); organizational responsibility; and social responsibility. Formal and content validity was assessed with the help of 17 experts. The construct validity was assessed by studying the relationship between national responsibility and organizational indifference and organizational citizenship behavior for both of which standard questionnaires are available. The validity of the construct was studied by first and second order confirmatory factor analysis. The final questionnaire was distributed among 10 government organizations and the final garnered information was used for validation of the scale and testing the research hypotheses. Statistical analysis sustained the hypotheses and suitability of the research model. Hence, it may be concluded that national responsibility has significant negative relationship with organizational indifference and significant positive relationship with organizational citizenship behavior. In the light of these results, the said scale enjoys a high degree of validity.هدف غایی این پژوهش، واکاوی مفهوم «مسئولیت ملی» و طراحی و اعتباریابی سنجهای برای اندازهگیری آن است؛ برای تحقق این هدف از استراتژی پژوهش ترکیبی اکتشافی استفاده شده است. در مرحله اول با مصاحبه با 34 نفر از کارکنان در بخش دولتی، مفهوم مسئولیت ملی واکاوی شد. در این مرحله از شیوه تحلیل دادهبنیاد استفاده شد. بر این اساس نتایج مصاحبه در قالب مضامین دستهبندی شد، بهطوری که مضمونهای اصلی، فرعی و کدهای اولیه و ثانویه حاصل شد. با توجه به نتایج حاصل، مسئولیت ملی به سه بعد مسئولیت فردی (مسئولیت فرد نسبت به خود و خانواده)، مسئولیت سازمانی و مسئولیت اجتماعی عملیاتی شد. تعیین روایی صوری و محتوایی با استمداد از نظرات 17 خبره، صورت پذیرفت. سپس بهمنظور روایی سازه، رابطه بین مسئولیت ملی با بیتفاوتی سازمانی و رفتارشهروندی سازمانی که هر دو دارای پرسشنامههای استاندارد هستند بررسی شد. بهکمک ابزار تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، نیز روایی سازه بررسی شد. پرسشنامه نهایی در 10 سازمان دولتی توزیع شد و اطلاعات حاصل برای اعتباریابی سنجه و بررسی فرضیههای پژوهشی استفاده شد. تحلیلهای آماری، مناسب بودن مدل و فرضیههای پژوهش را تأیید کردند؛ لذا میتوان نتیجه گرفت مسئولیت ملی با بیتفاوتی سازمانی رابطه معکوس معنیدار و با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت معنیدار دارد. با توجه به نتایج حاصل، سنجه مورد نظر از روایی بالایی برخوردار است.
http://www.jsfc.ir/article_15132_c69cf818adf212fba3f4880c6029c369.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369672520140601Considerations and Strategies of Enhancing Social Capitalملاحظات و راهبردهای ارتقای سرمایه اجتماعی7110415133FAسلیمان پاکسرشتاستادیار جامعهشناسی دانشگاه بوعلیسیناJournal Article20160528Social capital is an important and popular term in a wide range of social sciences disciplines. Contrary to this common use and its entry in everydaylife conversations and rehtoric of politicians, literature on enhancing social capital for utilizing its benefits is not well-developed. Therefore, the article tries to answer a question regarding considerations and strategies needed for management of social capital in Iran. After analysing and assessing main approaches in terms of their definitions and explanations of social capital, synergy approach is used as a theoretical framework for extracting main strategic suggestions for enhancing social capital. The synergy approach concentrates on both institutional and functional characteristics of the state, social networks and finally on the pattern of intereaction between them. therefore, strategies based on this approach are prefered for the purpose of enhancing social capital. سرمایه اجتماعی یکی از مفاهیم مهم و پرکاربرد در طیف وسیعی از حوزههای علوم اجتماعی است. با وجود اینکه طی دو دهه گذشته این مفهوم از اقبال خوبی در بین محققان برخوردار شده است و حتی وارد گفتگوهای روزمره و ادبیات مردان سیاست شده است، تأمل در راهبردهای ارتقای این نوع سرمایه برای بهرهمندی از منافع آن چندان توسعهیافته نیست. نوشتار حاضر در همین راستا میکوشد به این سؤال پاسخ دهد که با اتکاء به چه ملاحظات و راهبردهایی میتوان به مداخله و مدیریت در سرمایه اجتماعی جامعه ایرانی اندیشید؟ پس از بررسی رویکردهای تئوریک مهم در ارتباط با تعریف و تبیین سرمایه اجتماعی، موضع تحلیلی همافزایی بهعنوان چارچوبی برای استخراج ملاحظات و توصیههای راهبردی مورد استفاده قرار گرفته است. راهبردهای متأثر از این دیدگاه بهدلیل تأکید همزمان بر ویژگیهای نهادی و عملکردی دولت و همچنین ویژگی شبکههای اجتماعی از حیث درونگروهی و یا برونگروهی بودن و در نهایت الگوی ارتباط و تعامل این دو بر توصیههای سایر دیدگاهها در خصوص ارتقای سرمایه اجتماعی ارجحیت دارند.http://www.jsfc.ir/article_15133_2ff6308eb0f85c78da3e997b4264707b.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369672520140601The Oppositeness of Much Writing and Good Writing in Knowledge Production: A Critical Studyتقابل پرنویسی و خوبنویسی در تولید علم؛ تحلیلی انتقادی10512815134FAسیدحسن اسلامیاردکانیدانشیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20160528One of the most famous stereotypes in academic circles is the idea that writing a lot is in sharp contrast to good writing. So, to be a good writer, we should avoid writing much. This cliché is so powerful that virtually nobody has tried to challenge it. In this article, the writer has attempted to question this belief and to analyze it critically. To achieve this end, he has articulated and reported five reasons in defense of this idea. Then he has tried to show insufficiency of them. At the end, referring to Lotka's Law, the writer has concluded that writing a lot, but at the same time well-structured and according to all grammatical rules, is the first and prime condition for knowledge production. In fact, there are mostly a few people who constitute the core of scientific disciplines, who were usually prolific writers and enriched the literature of their subjects through prolific writing, such as Aristotle, Farabi, Avicenna, Aquinas, Walton, and Rescher.یکی از موانع ذهنی تولید علم این باور کلیشهای است که پرنویسی با خوبنویسی در تقابلی بنیادین است. از اینرو، اگر در پی خوبنویسی (که لازمه تولید و گسترش علم است) باشیم، باید از پرنویسی بپرهیزیم و به کمنویسی روی بیاوریم. این باور چنان ریشه دوانده است که کمتر کسی یارای درافتادن با آن را دارد. مقاله حاضر در پی بررسی محتوای این باور و دلایلی است که بهسود آن ارائه شده است. در این راه، پژوهشگر پنج دلیل عمده بهسود این تقابل را صورتبندی، نقل و یکایک آنها را تحلیل و نقد میکند و سرانجام بهاستناد یافتههای متعدد پژوهشی و بهکمک قاعده لوتکا، نتیجه میگیرد که پرنویسی، البته در صورتی که بر اساس ضوابط نگارش عالمانه باشد، شرط لازم دانشآفرینی است و در واقع هسته مرکزی عمده رشتههای علمی را افراد معدودی تشکیل میدهند که عموماً پرنویس بودهاند و با نوشتههای بسیار خود ادبیات رشته خود را غنی و بارور ساختهاند، مانند ارسطو، فارابی، ابنسینا، ابنعربی، آکویناس، والتون و رشر.
http://www.jsfc.ir/article_15134_c135c699cc8af00104528643cce03f82.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369672520140601The Degree of Observation of Ethical Standards in Research: A Case Study of PhD Theses of Faculty of Humanities of Ferdowsi University, Mashad, 2007-2012رعایت اخلاق پژوهش در رسالههای دکتری؛ مورد مطالعه: گروه علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد طی سالهای 1386 تا 139012915215135FAسمیه بهمنآبادیدانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطباییطاهره جاویدی کلاته جعفرآبادیدانشیار دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهدبختیار شعبانی ورکیاستاد دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160528The main purpose of the present paper is to study the degree of observation of ethical standards in the PhD theses at the Faculty of Humanities of Ferdowsi University, Mashad. Content analysis has been employed for the purpose of this study. All PhD theses defended in a period of five years between 2007 and 2012 have been analyzed by using the researcher-made list. The following elements have been used in the list: observation of the rights of participants, observation of ethical principles in giving references and sources, observation of ethical principles in preparation of research report and having ethical codes. The findings of the research indicate that some ethical standards have been observed in major chunk of the PhD theses, while other standards of research ethics have either been neglected or have not been precisely reported. For example, the findings indicate that in most of the theses (75 percent) the following elements have been observed: anonymity of participants, secrecy, clarity of the method of data collection, report on validity of research tools , clarity of method of data analysis, congruity of the method of data analysis with the method of conducting research, and having ethical code. Also in 50 percent of the theses reference standards have been observed, while in 5 percent of the theses the following elements have been taken into consideration: getting conscious consent, giving information about the objectives and nature of the research to the participants, introduction of the researcher to the respondents, health and convenience of the participants, seeking a remedy for negative consequences of research and preparation of a stress-free environment.هدف این پژوهش بررسی میزان رعایت اصول اخلاقی در رسالههای دکتری گروه علوم انسانی در دانشگاه فردوسی مشهد است. روش پژوهش تحلیل محتوا است. کلیه رسالههای دکتری دفاعشده گروه علوم انسانی طی 5 سال (1386 تا 1390) با استفاده از سیاهه محققساخته مورد بررسی قرار گرفت. در این سیاهه مؤلفههایی نظیر رعایت حقوق آزمودنیها در پژوهش، رعایت اصول اخلاقی در استناددهی و ارجاع، رعایت اصول اخلاقی در تدوین گزارش پژوهش و داشتن تعهدنامه اخلاقی در نظر گرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که در بخش معتنابهی از رسالههای دکتری برخی از معیارهای اخلاق پژوهش مورد توجه قرار گرفته و بقیه موازین اخلاق پژوهش مورد غفلت واقع شده یا با دقت گزارش نشده است. بهعنوان نمونه یافتهها نشان داد که در اغلب رسالهها موضوع گمنامی آزمودنیها، رعایت رازداری، مشخصبودن روش گردآوری دادهها، گزارش اعتبار ابزار پژوهش، مشخصبودن روش تحلیل دادهها، همسو بودن روش تحلیل دادهها با روش اجرای پژوهش و داشتن تعهدنامه اخلاقی مورد توجه قرار گرفته است (حدود %75 رسالهها). همچنین در %50 رسالهها استانداردهای استناد به منابع مورد استفاده رعایت شده است. در تعداد بسیار ناچیزی (حدود %5 رسالهها) از رسالهها بحث اخذ رضایت آگاهانه، آگاه کردن آزمودنیها از هدفها و ماهیت مطالعه، معرفی خود بهعنوان پژوهشگر به آزمودنیها، سلامت و آسایش آزمودنیها، چارهاندیشی برای عوارض مربوط به مطالعه، شیوه تدارک فضای عاری از استرس مورد توجه قرار گرفته است.
http://www.jsfc.ir/article_15135_24ca8c2a24147094b30a96a7880c63e8.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369672520140601A Sociological Study of Scientific Elite's Tendency to Emigrate from Iranبررسی جامعهشناختی تمایل به برونکوچی نخبگان علمی15317815136FAحیدر جانعلیزاده چوببستیدانشیار جامعهشناسی دانشگاه مازندراناکبر علیوردینیادانشیار جامعهشناسی دانشگاه مازندرانشیوا پورقاضیکارشناسارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه مازندرانJournal Article20160528The present research follows two main objectives: 1- Studying the tendency of the members of the National Elite Foundation of Mazandaran Province to emigrate; and 2 – Studying the effective social factors and grounds for tendency of the scientific elite to migrate. Lee’s theory of pull and push has been used as theoretical framework. Based on this framework and the existing empirical studies as well as consultation with experts, a questionnaire was prepared for this study (construct and formal validity). The reliability of the scales was approved by Cronbach’s alpha. After three follow-ups, 40 scientific elite responded to email requests. The data collected through 32 filled questionnaires were analyzed. The findings of the study indicate that more than half (54 percent) of the responding elite were inclined to stay in Iran, while more than one-forth (25.45) were inclined to emigrate. In viewpoint of the population studied, the resultant of low degree of pull in the origin and high degree of push in the origin and high degree of pull in the destination are the factors for the tendency of the elite to emigrate. Among the pull factors, job opportunities are the most important ones for the tendency of the elite to emigrate; while unsuitable grounds for continuation of education and research as well as insufficient appreciation of the scientific elite are the most important push factors causing the tendency of the elite towards emigration.دو هدف در این مطالعه دنبال شده است: 1. بررسی وضعیت تمایل به برونکوچی اعضای بنیاد ملی نخبگانِ استان مازندران و 2. علل و زمینههای اجتماعی مؤثر بر گرایش به برونکوچی نخبگان علمی. نظریه «جاذبه و دافعه لی» چارچوب نظری این تحقیق بود. مبتنی بر این چارچوب و استفاده از تحقیقات تجربی موجود و نیز مشاوره با متخصصان، پرسشنامه این مطالعه ساخته شد (اعتبار سازهای و صوری). پایایی مقیاسها با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شده است. پس از سه مرحله پیگیری، 40 نخبه علمی بهدرخواستِ ایمیلی واکنش نشان دادند. نتایج حاصل از 32 پرسشنامه پرشده، مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان دادند بیش از نیمی از نخبگان مشارکتکننده در این مطالعه (حدود 54 درصد) تمایل به ماندن در ایران داشتهاند و بیش از یکچهارم این شرکتکنندگان (25/45 درصد) مایل بهمهاجرت بودند. تمایل به برونکوچی نخبگان علمی به شرایط و عملکرد عاملان اجتماعی در داخل و خارج کشور مربوط میشود. از نظر جمعیت مورد بررسی برایند پایین بودن جاذبه مبدأ و بالا بودن دافعه مبدأ و جاذبه مقصد سبب تمایل به برونکوچی نخبگان است. در میان عوامل کششی، فرصتهای اشتغال، بااهمیتترین جاذبهای است که پاسخگویان را متمایل بهمهاجرت میکند و دو عامل نامساعدبودن زمینه برای ادامه تحصیل و پژوهش و عدم قدردانی کافی از نخبگان علمی مهمترین دافعههایی هستندکه سبب تمایل بهمهاجرت این نخبگان میشوند.
http://www.jsfc.ir/article_15136_86f8d87991bd72dc2f8b0b1bc6301e23.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-369672520140601Globalization & Spread of English Language: Necessities & Requirements of Adopting a Critical Approach to English Language in Iranجهانیشدن و گسترش زبان انگلیسی؛ ضرورتها و الزامات بهرهگیری از رویکرد انتقادی در مواجهه با زبان انگلیسی در ایران17920315137FAفردوس آقاگلزادهدانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس تهرانحسین داوریدانشجوی دکتری زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20160528The spread of English language in the era known as globalization has had various consequences for linguistic, cultural, social, political and educational systems, whose results have been emergence of some sweeping discussions, trends and criticisms around the subject. The study of the current situation in Iran indicates that despite the growing spread of English language, not only a comprehensive plan has not been prepared to deal with this trend, but also certain aspects of this important issue have been neglected in the existing studies. The present study is an attempt to pursue the following objectives: introducing the trend though briefly; shedding light on the necessity of promoting English language in different areas, while confirming some cultural, social, political and ideological differences between the Iranian and English-speaking societies; and presenting an effective strategy – based on existing viewpoints and through a critical approach – for dealing with English language, particularly in education sector that plays the most important role in systematic promotion of English language in Iran.گسترش زبان انگلیسی در عصر موسوم به جهانیشدن با پیامدهای متعددی برای نظامهای زبانی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و آموزشی همراه شده که ماحصل آن طرح مباحث، جهتگیریها و نقدهایی پردامنه در این خصوص بوده است. بررسی شرایط کنونی جامعه ایران بیانگر آن است که با وجود روند رو بهگسترش زبان انگلیسی، نهتنها شاهد تدوین برنامهای جامع درخصوص چگونگی مواجهه با این روند نیستیم، که حتی ابعاد مختلفی از این موضوع در پژوهشهای موجود مغفول مانده است. از اینرو، این مقاله ضمن معرفی اجمالی این رویداد، با لحاظنمودن نیاز به زبان انگلیسی در حوزههای مختلف از یکسو و اذعان بهوجود تعارضهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ایدئولوژیکی جامعه ایران با جوامع انگلیسی زبان از سوی دیگر، بر پایه دیدگاههای مطرحشده و مبتنی بر رویکرد انتقادی، راهبردی مناسب درخصوص نحوه مواجهه با این زبان بهویژه در بخش آموزش که بیشترین نقش را در گسترش نظاممند زبان انگلیسی در ایران بهعهده دارد، ارائه نماید.http://www.jsfc.ir/article_15137_8aacfb88c9f9a02598c4283ff90d78eb.pdf