دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696156020221222Policy formulation of cultural diplomacy participation in Islamic Republic of Iran based on empirical Research of selected Iranian NGOsالگوی سیاستی مردمیسازی دیپلماسی فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران؛ مبتنی بر تجربهنگاری نمونههای منتخب ایرانی73816736810.22034/jsfc.2021.235950.2108FAنادر جعفری هفتخوانیاستادیار دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)محمدرضا کوهکندانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)0000-0001-8812-8399Journal Article20200620Considering the statements of Imam Khomeini and the Supreme Leader of I.R.Iran, as well as the upper documents of the Islamic system, it can be concluded that as the Iranian people played a pivotal role in various areas of this revolution, they should play a key role in the international fields to fulfill the "Cultural Diplomacy Participation" according to this research. However, this issue has not been realized given the current situation. This research by the observation method, the semi-structured interview and documentation, seeks to formulate a policy model of popular cultural diplomacy. and the Thematic Analysis method was used to analyze the collected data. The results showed that the participation of cultural diplomacy in Iran has not been achieved. Also, in response to the main question of the research, a special policy formulation for participating cultural diplomacy in Iran was obtained, which includes six dimensions: Popular actors, advantages, environmental areas, dimensions, executive structure and policy structure.با عنایت به بیانات امامان انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی، باید گفت همانگونه که مردم در عرصههای گوناگون این انقلاب نقش محوری داشتهاند، در عرصه بینالمللی نیز میتوانند و باید نقش کلیدی و مؤثری ایفا کنند و به تعبیر این پژوهش لازم است «مردمیسازی دیپلماسی فرهنگی» صورت گیرد. اگرچه مشاهده وضع موجود نشان میدهد این امر مهم با اینکه با ورود به گام دوم انقلاب اسلامی اهمیت مضاعفی نیز یافته ولی آنچنانکه باید و شاید، تحقق نیافته است. این پژوهش با روش تجربهنگاری برخی نمونههای منتخب ایرانی، بهدنبال تدوین الگوی سیاستی دیپلماسی فرهنگی مردمی است و تلاش دارد ابعاد و مؤلفههای چنین الگویی را شناسایی و میانشان پیوند برقرار کند. بدین منظور برای گردآوری دادهها، روش اسنادی، مشاهده (مشارکتی و غیرمشارکتی) و مصاحبه نیمهساختیافته بهکار گرفته شده و از روش تحلیل مضمون نیز برای تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج نشان میدهد بهطور کلّی مردمیسازی دیپلماسی فرهنگی در ایران محقق نشده است. همچنین در پاسخ به سؤال اصلی پژوهش، الگوی سیاستی ویژهای برای مردمیسازی دیپلماسی فرهنگی در ایران بهدست آمد که هفت بُعد را در بر میگیرد: بازیگران مردمی، مزیتها، عرصههای محیطی، ابعاد، ساختار اجرایی، ساختار سیاستگذاری و راهکارها. http://www.jsfc.ir/article_167368_6258e745216b36fc84729d1dcc1aaa22.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696156020221222Typology of Iranian Studies on the Globalization/ Mondialization of Higher Educationگونه شناسی مطالعات ایرانی در قلمرو جهانی شدن/ سازی آموزش عالی397416736610.22034/jsfc.2021.233608.2100FAحمید جاودانیدانشیار مطالعات مدیریت آموزش عالی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی0000- 0003- 4021- 05احمد کیخادانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران0000-0002-3925-1339Journal Article20200601Globalization/ Mondialization has become a phenomenon that still covers many areas of human action today. Therefore, In-depth studies of the implications of various readings from such a phenomenon on higher education seems to be indispensable. The purpose of this article is to obtain an overview of Iranian studies orientation in the field of globalization / mondialization in the higher education arena. Such an assumption can be applied to the analysis of past actions and even plans. First, by reviewing systemicaly the theoretical literature, a framework for typology and genealogy of selected articles, as a theoritical finding, was provided. In the second step, after methodical screening, out of 70 articles, 29 articles were selected for reanalysis. Findings based on content analysis led to recognize a trilogy studies: studies consistent with the neo-liberal approach (55% Percent); studies unable to recognize approaches/ Confused (38% Percent); critical/tolerant studies (7% Percent). Based on the academic genealogy patterns, the re-analyesed studies were classified into two genealogies: research / sustainable university and guild / corporate / entrepreneur higher Education institute. Results of such findings can reveal, more or less, some of the shortcomings and difficulties of Iranian higher education in dealing with the phenomenon of globalization/ mondialization, which are forming two research questions at the end of this article.جهانیشدن/ سازی به پدیدهای بدل شده است که همچنان بر بسیاری از قلمروهای کنش کنونی بشر سایه انداخته است. از اینرو، ژرفکاوی درباره رهاوردهای خوانشهای گوناگون از این پدیده که به گفتمانها و کنشهای ناسازواری انجامیده است گریزناپذیر بهنظر میرسد. هدف این مقاله، دریافت سوگیری مطالعات ایرانی در قلمرو جهانیشدن/ سازی آموزشعالی است. نخست با بازنگری ادبیات نظری، چارچوبی برای گونهشناسی فراهم شد. در گام دوم، پس از غربال روشمند از میان 70 مقاله، 29 مقاله برای بازکاوی، برگزیده شد. یافتهها برپایه بازکاوی محتوایی به گونهشناسی سهگانهای از این مطالعات انجامید: مطالعات همسو با رویکرد نولیبرال (55 درصد)، مطالعات بازمانده از بازشناسی دو رویکرد یا آشفته (38 درصد) مطالعات نقادانه/ دگراندیشانه (7 درصد). بر پایه الگوهای گونهشناسی دانشگاهی، مطالعات بازکاوی شده، در دوگونه دانشگاه پژوهشی/ پایدار و نهادهای آموزشعالی صنفی/ شرکتی/ بنگاهی جای گرفتند. رهیافتهای چنین دادههایی کم و بیش، میتواند روشنگر برخی از کاستیها و دشواریهای آموزشعالی ایران در رویارویی با پدیده جهانیشدن/ سازی انگاشته شود که در چارچوب دو پرسش پژوهشی، پایان بخش این مقاله است. http://www.jsfc.ir/article_167366_881a6246cf9e7cde9765fb3a53b69240.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696156020221222An explanation and analysis of the gap between academic research and policy-making; a case study of the articles of Iranian policy journalsتبیین و تحلیل شکاف میان پژوهش دانشگاهی و کنش سیاستگذاری؛ مطالعه موردی مقالات حوزه سیاستگذاری در ایران7510416736710.22034/jsfc.2021.222022.2062FAرحمان شریفزادهاستادیار پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران (ایرانداک)رضا حساناستادیار پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران (ایرانداک)Journal Article20200311There has been much debate in recent years about the role of academic research in, and its impact on, policymaking in scientific and political circles. Many scholars in this field emphasize the importance of filling the gap between research and policy-making. Several strategies have been proposed to bridge the gap and thereby enhance the role of academic research in the policy process. One of these strategies is to change the approach of research products from descriptive-explanatory knowledge production to prescriptive knowledge one. Shifting from descriptive-explanatory to prescriptive, and paying attention to the nature of prescribing and its accreditation methods can provide a link between policy research and policy action. In this paper, we will, firstly, explain the importance of this strategy, along with other solutions. In the second step, we will represent the main differences between descriptive-explanatory and prescriptive research. Distinguishing ‘prescriptive research’ from ‘research with prescription’ we will also provide a more detailed analysis of the concept of prescription. In the third step, by studying 100 articles published in three specialized journals of policymaking in Iran, we will review their approach and research goals in light of the main concerns of this research. According to the findings of this study, most of the articles had a descriptive-explanatory approach and most of the articles containing prescriptive statements did not meet the criteria for prescriptive research.راهکارهای متعددی برای پر کردن شکاف پژوهشهای دانشگاهی و کنشهای سیاستگذاری و در نتیجه بالا بردن نقش پژوهشهای دانشگاهی در فرایند سیاستگذاری ارائه شده است. یکی از این راهکارها تغییر رویکرد محصولات پژوهشی از تولید دانش توصیفی ـ تبیینی به دانش تجویزی است. تغییر رویکرد از توصیفی ـ تبیینی به تجویزی و توجه به سرشت تجویز و روشهای اعتباربخشی آن میتواند حلقه اتصالی میان پژوهشهای سیاستگذاری و کنش سیاستگذاری را ایجاد کند. ما در این مقاله در گام نخست اهمیت این راهکار را در کنار دیگر راهکارها تبیین خواهیم کرد و با تفکیک پژوهش تجویزی از پژوهش حاوی تجویز، تحلیل دقیقتری از مفهوم تجویز ارائه خواهیم کرد. در گام دوم، در چهارچوب یک مطالعه موردی و از طریق روش تحلیل مضمون، به بررسی 100 مقاله انتشاریافته در سه مجله اختصاصی سیاستگذاری در ایران خواهیم پرداخت و رویکردها و اهداف پژوهشی آنها را با توجه به دغدغه اصلی این پژوهش بررسی خواهیم کرد. طبق یافتههای این مطالعه، اکثر مقالات بررسیشده رویکردی توصیفی ـ تبیینی داشتهاند و بیشتر مقالاتی نیز که حاوی گزارههای تجویزی بودهاند معیارهای لازم یک پژوهش تجویزی را نداشتهاند. http://www.jsfc.ir/article_167367_805e85233bd4667a5a5a55c14765a5f0.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696156020221222Identification of Dimensions and Indicators Preventing Damage to Science Production in Islamic Azad Universityشناسایی ابعاد و نشانگرهای بازدارنده آسیبهای تولید علم در دانشگاه آزاد اسلامی10512816736910.22034/jsfc.2021.255534.2159FAمحمدرضا کرامتیدانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانحیدر احمدیدانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالغلامعلی احمدیدانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20201102Recognizing the harms and challenges of science production is one of the most important tools in formulating strategies and transient policies of science and technology in the country. Given the role that universities play in responding to the changes and needs of society, improving the quality of education, improving the position of the university, increasing income and developing scientific communication, this issue is of great importance. The study of the history of injuries of science production in the country's universities shows that so far many studies have been done in the fields of culture, society, communication, education, individual, etc. in this field. However, no independent study has been performed on injury prevention. Therefore, the present study was conducted with the aim of identifying the dimensions and indicators preventing the damage of science production in the Islamic Azad University by a mixed method "quantitative and qualitative". In the qualitative part of the research, data were collected using in-depth and semi-structured interviews and analyzed by inductive content analysis using coding at three levels: open, axial and selective. In the quantitative part of the research, the data were analyzed using Smart PLS software and in the form of structural equation modeling (factor analysis). Based on the results of indicators; Science and technology planning, empowerment of researchers, the rule of systemic thinking, promoting the culture of science production and systematic monitoring and evaluation are among the dimensions and indicators that prevent the damage of university science production.شناخت آسیبها و چالشهای تولید علم یکی از مهمترین ابزارها در تدوین استراژیها و سیاستگذرای علم و فنّاوری کشور است. توجه به این موضوع در دانشگاهها بهدلیل نقشی که در پاسخ به تغییرات و نیازهای جامعه، بهبود کیفیت آموزش، ارتقاء جایگاه دانشگاه، افزایش درآمد و توسعه ارتباطات علمی دارند، اهمیت بالایی دارد. بررسی پیشینه آسیبهای تولید علم در دانشگاههای کشور بیانگر آن است که تاکنون مطالعات زیادی در این عرصه انجام گرفته لیکن در ارتباط با عوامل بازدارندۀ آسیبها، مطالعه مستقلی صورت نگرفته است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و نشانگرهای بازدارنده آسیبهای تولید علم در دانشگاه آزاد اسلامی با روش آمیخته «کمی و کیفی» انجام شده است. در بخش کیفی، دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته جمعآوری شده و با روش تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی تحلیل شدهاند. در بخش کمی تحقیق نیز دادهها با استفاده از نرمافزار Smart PLS و در قالب روش مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی) تحلیل گردیدهاند. بر اساس نتایج بهدست آمده مؤلفههای آمایش علم و فنّاوری، توانمندسازی پژوهشگران، حاکمیت تفکر سیستمی، ارتقاء فرهنگ تولید علم و نظارت و ارزیابی نظاممند از ابعاد و نشانگرهای بازدارندۀ آسیبهای تولید علم دانشگاه آزاد اسلامی میباشند. http://www.jsfc.ir/article_167369_e0311c952501ca4d29a3d744b851c238.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696156020221222girls and shame: A qualitative phenomenological studyفهم دیدگاه دختران پیرامون مفهوم شرم؛ یک پژوهش کیفی پدیدارشناختی12914815855210.22034/jsfc.2021.278962.2236FAلیلا علویاستادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)Journal Article20210507Shame is a social emotion that has not been clearly defined in sociological studies. The purpose of this article is interpreting the views of female students about the concept of shame. This study was performed by hermeneutic phenomenology. For this purpose, unstructured interviews were conducted with 13 female students in the age range of 20 to 26 years old from middle-class families in Tehran, during which the respondents expressed their experiences of this feeling in their lives. The data obtained from these interviews were analyzed using Van Mannen's phenomenological method. As a result, four themes were extracted from the findings that can depict the experiences of female students from the phenomenon of shame. These include "shame on losing one's reputation", "shame on failing to achieve the ideal", "shame on oneself" and "social shame". Common features in different types of shame are “negative self-evaluation ” and “relationship between shame and identity”. Also, types of shame are different according to the type deviation and their function. The intensity and weakness of different types of shame has also been different in the situations related to each of them.شرم یکی از انواع احساسات اجتماعی است که تعاریف مختلفی از آن شده اما تعریف روشنی از آن در بررسیهای جامعهشناختی ارائه نشده است. هدف مقاله حاضر تبیین تئوریک نظرات دختران دانشجو از مفهوم شرم میباشد. این مطالعه با روش پدیدارشناسی هرمنوتیک انجامشده است. به این منظور مصاحبههای بدون ساختار با 13 دختر دانشجو در دامنه سنی 20 تا 26 سال از خانوادههای طبقه متوسط شهر تهران صورت گرفته که طی آن پاسخگویان تجربیات خود را از این حس در زندگی خود بیان کردهاند. دادههای بهدست آمده از این مصاحبهها با استفاده از روش پدیدارشناسی ونمنن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه چهار مضمون از یافتهها استخراج شد که میتوانند تجربیات دختران دانشجو را از پدیده شرم بهتصویر کشند. این مضامین عبارتاند از: «شرم از دست رفتن آبرو»، «شرم از شکست در دستیابی به ایدهآل»، «شرم از خود» و «شرم اجتماعی». ویژگیهای مشترک در انواع شرم، خودارزیابی منفی و ارتباط انواع شرم با هویت فردی و جمعی است. همچنین انواع احساس شرم استخراج شده، نسبت به نوع انحراف و خطا و نیز کارکردشان متفاوت بودند. شدت و ضعف تجربه انواع شرم نیز در موقعیتهای مربوط به هرکدام از آنها متفاوت بوده است.http://www.jsfc.ir/article_158552_3a10f3a1ccf0a05305b0627d4e29df98.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696156020221222The silent discourse of women's body management
(Women aged 17 to 50 in Kerman, spring 2020)گفتمان خاموش مدیریت بدن زنان؛ مورد مطالعه: زنان 17 تا 50 ساله شهر کرمان14917816737010.22034/jsfc.2021.265315.2197FAبتول صیفوریاستادیارگروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-9667-2546نسرین عربیدانشجوی دکترای جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210101The aim of this study is the tendency of women to extreme body management. A qualitative approach, an interpretive paradigm, and a grounded theoretical method were chosen to gain a deep understanding and understanding of the mental meaning of women who engage in extreme body management. The sample size includes 30 women aged 17 to 50 years old in Kerman who have been selected by theoretical and aimed sampling. Data were collected through in-depth interviews and encoded and analyzed using Maxqda software. The central category is "management of the female body as silent violence in the control of men." In other words, the various dimensions of body management are the result of the expectations that men have under the influence of the superficial structure and gender orientation that exists in society; Women are forced to pay extreme attention to their bodies in order to satisfy men. By making pattern of ideal types, diversifying and changing the criteria of beauty, etc., women in a harsh environment of comparison and competition suffer from a crisis of anxiety, self-confidence and social status.گرایش زنان به مدیریت افراطی بدن موضوع این مطالعه است. برای دستیابی به درکی عمیق و تفهم معنای ذهنی زنانی که اقدام به مدیریت افراطی بدن مینمایند رویکرد کیفی، پارادایم تفسیری و روش نظریه زمینهای انتخاب شد. حجم نمونه شامل 30 نفر از زنان 17 تا 50 سال کرمان است که با نمونهگیری نظری و هدفمند انتخابشدهاند. دادهها با مصاحبه عمیق جمعآوری و با نرمافزار مکس کیودا کدگذاری و تحلیل شدند. مقوله مرکزی عبارت است از «مدیریتِ بدنِ زنان بهمثابه خشونتی خاموش در کنترل مردان». بهعبارتدیگر ابعاد گوناگونِ مدیریت بدن زنان، حاصل انتظارات و تلاشهای مردان است که تحت تأثیر ساختار ظاهرگرایانه و جنسیت محورِ جامعه؛ زنان را وادار میکنند به شکل افراطی به بدن خود توجه کنند تا رضایت مردان جلب شود. بدین ترتیب زنان در محیطهای خشن رقابتی، با الهامگیری از الگوهای زیبایی و متنوع و متغیر کردن معیارهای زیبایی و... دچار بحران اضطراب، اعتمادبهنفس و منزلت اجتماعی میشوند. http://www.jsfc.ir/article_167370_7e698aa0ff89727bcc9957c8dcf9af23.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696156020221222A sociological study of dramatic consumption of clothing in a qualitative study
(Case study: 15-55 years old residents of Birjand, Fall 1399)مطالعه جامعهشناختی مصرف نمایشی پوشاک؛ مورد مطالعه: ساکنان 15-55 ساله شهر بیرجند17920416737110.22034/jsfc.2021.268886.2206FAعلی محمد طالبیدانشجوی دکترای جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهدغلامرضا حسنی درمیاناستادیار جمعیتشناسی دانشگاه فردوسی مشهدعلیاکبر مجدیاستادیار جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهدمهدی کرمانیاستادیار جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210116Today, the consumption of goods and services has undergone extensive changes and in addition to meeting essential needs, has become an area for "redefining the identity" of individuals; of course, this phenomenon occurs in urban areas where the social relations of individuals are often based on anonymity and take the form of acquired template and have many cultural and social implications.<br />The purpose of this study is to express the reasons given by the residents of Birjand for their dramatic consumption of clothing and how they understand and interpret this phenomenon. This research has been done in an interpretive paradigm with a qualitative approach using the grounded theory method and with a theoretical and purposeful sampling method, with a total of 30 residents of this city who were in the age group of 15-55 years This research was carried out in a interpretive paradigm with a qualitative approach using the grounded theory method and by theoretical and purposeful sampling method, with a total of 30 residents of this city who were in the age group of 15-55 years and with experience in dramatic consumption of clothing, Having the necessary preparation to express personal experiences, in-depth interviews have been conducted. Data are analyzed based on the three stages of Strauss and Corbin by open, axial and selective coding methods; conformity, differentiation and show-off are the three main categories of research and the central category is: "Dramatic consumption as redefining identity in urban society through conformity, differentiation and show-off."امروزه مصرف پوشاک، دچار تغییرات وسیعی شده و در ورای تأمین نیازهای ضروری، به عرصهای برای بازتعریف هویت افراد، بدل شده است؛ این پژوهش، بهدنبال بررسی این نکته است که افراد مورد مطالعه در شهر بیرجند، چه دلایلی را درباره مصرف نمایشی پوشاک، ابراز کرده و این پدیده از سوی آنان، چگونه درک و تفسیر میشود. این تحقیق، با رویکردی کیفی و با استفاده از روش نظریه زمینهای انجامگرفته است. بنابراین با روش نمونهگیری نظری و هدفمند، درمجموع با 31 نفر از ساکنان این شهر که در گروه سنی 15-55سال قرار داشتهاند و ضمن داشتن تجربه مصرف نمایشی پوشاک، از توانایی لازم برای بیان تجارب فردی برخوردار بودهاند، مصاحبه عمیق بهعمل آمده است. بر اساس یافتهها، همنوایی، تمایزطلبی و جلوهگری، «شرایط علّیِ» مصرف نمایشی بوده است. همچنین دسترسی به منابع و عادات مصرفی از شرایط زمینهایِ این نوع مصرف بوده و افراد برای تصمیمگیری در مصارف نمایشی از راهبردهای رقابت، مبادله و مدیریت احساسات استفاده کردهاند. http://www.jsfc.ir/article_167371_c9e056bc84334a76f0cee3ed625c6450.pdf