دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696155720220522Overview on Maltzke and Railey's Communication Models and Presentation the Intercultural Communication Model Based on Cultural Axiomsبازنگری مدلهای ارتباطی مالتزکه و رایلی و ارائه مدل ارتباطی بین فرهنگی بر مبنای بدیهیات فرهنگی734153846FAحسن بشیراستاد جامعهشناسی ارتباطات بینالملل دانشگاه امام صادق(ع)ابراهیم خرمنژاددانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20200417The effect of media on individuals and society has been one of the oldest fields of study in communications and involves various theories. Most of these theories have studied the effects of media through belief and attitude change of the audience regardless of the fact that how changes in one's beliefs or attitude will change one's behavior. Recently many works have been written on the relation between attitude and behavior، therefore، a question may raise here and that is how the media affects the audience behavior? <br />Todays، the concept of social axioms defines the bases of conscious and unconscious acts in a society. The present article، through studying the concept of social axiom and adjusting it with Gerhard Maletzke and Riley and Riley's models of communication ، attempts to study the interactive effects of the two on each other. On the other hand، through studying Gerhard Maletzke and Riley and Riley's models of communication، simplifying them and adjusting them with modern theories of related fields، some corrections are suggested especially on Riley and Riley's model of communication. <br />At the end of the article a model is presented based on Riley and Riley's model of communication which studies socio-cultural axioms through the window of communications and attempts to analyze them. Through this model، the effects of media on the deeper layers of a society are explained and finally some analytical examples of this model and its practicality are given.تأثیر رسانه بر فرد و جامعه از قدیمیترین مطالعات حوزه ارتباطات است و نظریات متعددی در این خصوص مطرح شده است. اکثر این نظریات اولیه بر پایه تغییر نگرش و عقاید مخاطب بهعنوان تأثیر رسانه، بنا شدهاند بدون آنکه به این نکته توجه کنند که اصولاً تغییر نگرش و یا تغییر عقاید چه ارتباطی به تغییر رفتار دارد. <br />در قرن حاضر مفهومی به نام بدیهیات اجتماعی رواج یافت که بهگونهای مبنای عمل خودآگاه و ناخودآگاه جامعه را تعریف مینماید. این مقاله با بررسی مفهوم بدیهیات اجتماعی و تطبیق آن با دو مدل کلاسیک ارتباطات، سعی دارد سازوکار این تأثیر متعامل را بررسی نماید. از سوی دیگر با بررسی نظریات همگرا در حوزههای علوم تربیتی، یادگیری و روانشناسی رشد و بررسی مدلهای ارتباطی رایلی و مالتزکه و سادهسازی و تطبیق آن با نظریات ذکرشده، اصلاحاتی را بهویژه در مدل رایلی پیشنهاد میدهد.<br />در انتهای مقاله مدلی برمبنای مدل رایلی ارائه شده است که از زاویه نگاه بدیهیات فرهنگی و اجتماعی به فرایند ارتباطات نگریسته و سعی در تحلیل آن دارد. در این مدل، سعی شده این موضوع توضیح داده شود که رسانهها چگونه بر لایههای عمیق مفاهیم در یک جامعه تأثیر گذاشته و آنها را تغییر میدهند و درنهایت نمونههایی از تحلیل توسط این مدل ارائه و جنبههای کارآیی آن ذکر شده است. http://www.jsfc.ir/article_153846_d69ae32d16b5e377f53e302859515c61.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696155720220522From the subject up to the problem of science, in Shahid Sadr thematic interpretationاز موضوع، تا مسئله علم؛ در تفسیرموضوعی شهید صدر3561153850FAهادی موسویعضور هیئت علمی گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهعلیرضا محمدیفرددکتری فلسفه تفسیر پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20190713شهیدصدر را میتوان یکی از نخستین نظریهپردازان "چیستی نظریه قرانی" دانست که از طریق تفسیر موضوعی(= توحیدی) فرایندی روشمند برای این هدف (یعنی نظریهپردازی) ارائه داد. برای اینکه ما نظریهای درباره "چیستی نظریه قرآنی" داشته باشیم شناسایی موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که نادیده انگاشتن آن بمنزله محو هویت تفسیرموضوعی و کنار گذاردن هدف آن، یعنی اکتشاف نظریه قرآنی است. این نوشتار ضمن بررسی فرایند تفسیرموضوعی در دیدگاه شهیدصدر، بصورت خاص بر چگونگی شکلگیری موضوع در تفسیرموضوعی وی تمرکز میکند. سپس با تبیین نحوه شکلگیری«مسئله» در علوم اجتماعی نشان میدهد که«موضوع» در تفسیرموضوعی ایشان با «مسئله علم» قرابت دارد. در فرجام، نکتهای برجسته میشود که نشان میدهد شکل پیشرفتهتری از آنچه امروزه بدان مسئله علم میگویند، در تقریر هویت موضوع، توسط شهیدصدر مطرح است، که افراد انگشتشماری در طول تاریخ علم به این نکته توجه داشتهاند؛ و آن عبور از تبیین«قانونهای علم» به تبیین«رفتارهای جزئی» است. این مطالعه، با روش تحلیلی-مقایسهای در پی رسیدن به عناصر و فرایندهای اصلی کشف «موضوع» و «مسئله» در دو رویکرد تفسیر موضوعی و تولید علم و از طریق مقایسه میان عناصر مشترک آن دو در این زمینه استشهید صدر را میتوان یکی از نخستین نظریهپردازان «چیستی نظریه قرانی» دانست که از طریق تفسیر موضوعی فرایندی روشمند برای این هدف (یعنی نظریهپردازی) ارائه داد. شناسایی موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که نادیده انگاشتن آن بهمنزله محو هویت تفسیر موضوعی و کنار گذاردن هدف آن، یعنی اکتشاف نظریه قرآنی است. این نوشتار ضمن بررسی فرایند تفسیر موضوعی در دیدگاه شهید صدر، بهصورت خاص بر چگونگی شکلگیری موضوع در این نوع از تفسیر تمرکز میکند. سپس با تبیین نحوه شکلگیری «مسئله» در علوم اجتماعی نشان میدهد که «موضوع» در تفسیر موضوعیِ شهید صدر با «مسئله علم» قرابت دارد. در فرجام، نکتهای برجسته میشود که نشان میدهد شکل پیشرفتهتری از آنچه امروزه بدان مسئله علم میگویند، در تقریر هویت موضوع، توسط شهید صدر مطرح شده است، که افراد انگشتشماری در طول تاریخ علم به این نکته توجه داشتهاند و آن عبور از تبیین«قانونهای علم» به تبیین«رفتارهای جزئی» است. این مطالعه، با روش تحلیلی ـ مقایسهای در پی رسیدن به عناصر و فرایندهای اصلی کشف «موضوع» و «مسئله» در دو رویکرد تفسیر موضوعی و تولید علم و از طریق مقایسه میان عناصر مشترک آن دو در این زمینه است.http://www.jsfc.ir/article_153850_a58308da5c9fab988e8b2ad04cf9df42.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696155720220522The Fate of the Merton Academy in the Age of Commercialization and Scientific Neoliberalismسرنوشت آکادمی مرتونی در عصر تجاریسازی و نئولیبرالیسم علمی6393153847FAآرش موسویاستادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورمحمدامین برادران نیکوپژوهشگر مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورناصر علی عظیمیدانشیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article20190925The historical backbone of the discourse of commercialization of scientific research in the world is tied to the end of the Cold War. At this historic juncture, the institutions that emerged during World War II and later during the Cold War to direct, frame, and manage scientific and technological activities were gradually reconfigured. The neoliberal extremist version of this discourse has been around since the mid-1980s and has left profound changes in the organization and praxis of the institution of science. The most notable of these developments has been the rollback of governments in the widespread financial support of universities and public research. At the same time, in the 1980s in the United States, for the first time in these decades, the amount of private sector support from research exceeded federal support. This paper compares the modern wave of commercialization of scientific research with the norms proposed by renowned American sociologist Robert K Merton to describe the essential virtues of academia. An in-depth analysis of this shows us that the new ethical values resulting from the commercialization of science are in serious conflict with the Merton norms, and so as the wave of commercialization progresses, we must wait for the collapse of Merton academia.عقبه تاریخی گفتمان تجاریسازی تحقیقات علمی در دنیا با پایان جنگ سرد گره خورده است. در این نقطه تاریخی، نهادهایی که در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن در خلال جنگ سرد برای هدایت، بسترسازی و مدیریت فعالیتهای علمی و فنّاورانه بهوجود آمده بودند، بهتدریج وارد دورانی از پیکربندی مجدد شدند. روایت افراطی نئولیبرال از این گفتمان از اواسط دهه 1980 میلادی همواره مطرح بوده و تغییرات عمیقی را در سازمان و عملکرد نهاد علم بر جا گذاشته است. واضحترین این تحولات عقبگرد دولتها از حمایت مالی وسیع از دانشگاهها و پژوهشگاههای عمومی بوده است. همزمان با این عقبگرد، در دهه 80 در ایالاتمتحده، برای اولین بار در طول چند دهه، میزان حمایت بخش خصوصی از تحقیقات از حمایت دولت فدرال پیشی گرفت. مقاله حاضر نسبت موج نوین تجاریسازی تحقیقات علمی را با هنجارهایی میسنجد که توسط جامعهشناس مشهور آمریکایی، رابرت کِی مرتون، برای توصیف فضائل اساسی آکادمی مطرح شده است. تحلیل عمیق از این نسبت به ما نشان میدهد که ارزشهای اخلاقی جدید ناشی از بازاری شدن علم در تقابلی جدی با هنجارهای مرتونی هستند و بنابراین همانقدر که موج تجاریسازی به پیش میراند، باید منتظر فروپاشی آکادمی بهمعنای مرتونی آن باشیم.http://www.jsfc.ir/article_153847_14301e66e3affb88a589f0bf45d4646a.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696155720220522.نگاشت نظام مسائل سیاستگذاری تولید علم نافع95136153854FAصالح رشید حاجی خواجهلودانشجوی دکتری برنامهریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتیجمیله علمالهدیدانشیار دانشگاه شهید بهشتیمحمد مهدی طهرانچیاستاد دانشکده فیزیک دانشگاه شهید بهشتیمحمود ابوالقاسمیدانشیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20220723.در پژوهش حاضر سعی شد با بهرهگیری از روش تحلیل محتوی کیفی و با نمونهگیری هدفمند و بهوسیله مصاحبه نیمهساختاریافته با 14 نفر از خبرگان و صاحبنظران علمی و اجرایی و درکی نظاممند از مسائل موجود در سیاستگذاری تولید علم نافع در نظام آموزش عالی کشور ارائه گردد. در گام بعدی، مسئلهبندی و لایهبندی مسائل از طریق اجرای گروه کانونی و با مشارکت 6 نفر از افراد شرکتکننده در مصاحبههای نیمهساختار یافته انجام یافت. مصاحبههای انجام شده در هر دو مرحله (نیمهساختاریافته و گروه کانونی) ضبط شدند و به شیوه مبتنی بر الگوی گرانهایم و لاندمن (2004) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که مسائل سیاستگذاری تولید علم نافع را میتوان در هشت مضمون (مسئله)؛ «ضعیف بودن پیوند بین دانشگاه و جامعه»، «نبود نظام نظارت و اعتبارسنجی مناسب برای رتبهبندی و تضمین کیفیت نهادهای علمی»، «ناکارآمدی نظام ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی در جهتدهی فعالیتهای اعضای هیئت علمی بهسمت نیازها و مسائل کشور»، «نبود نظام مدیریت ملی و یکپارچه پژوهش در کشور»، «ناکارآمدی شیوه تأمین و تخصیص منابع مالی پژوهش»، «پایین بودن منابع مالی و اقتصادی اختصاص یافته به پژوهش و تولید علم»، «مبتنی نبودن سیاستگذاریهای علم بر آمایش آموزش عالی» و «ضعف در آموزشهای کاربردی و آموزش پژوهشمحور» ارائه نمود. همچنین لایهبندی مسائل فوق بر مبنای سه معیار گلوگاهی بودن مسئله، رابطه علت و معلولی بین مسائل و ویژگی برتری و نازسازگاری نشان داد که مسئله «مبتنی نبودن سیاستگذاریهای علم بر آمایش آموزش عالی» لایه اصلی در نظام مسائل سیاستگذاری تولید علم نافع محسوب میگردد.http://www.jsfc.ir/article_153854_dd70eea146e43a17af17b2726eae2759.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696155720220522.تدوین الگویی برای توسعه مالی دانشگاه مبتنی بر نظریه دادهبنیاد137165153853FAسید سعید منجمزادهدانشآموخته دکترای اقتصاد و مدیریت مالی
آموزش عالی دانشگاه تهرانابوالقاسم نادریاستاد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران، تهران، ایرانناهید پوررستمیاستادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهرانغلامرضا گرایینژاداستادیار دانشکده اقتصاد و حسابداری
دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزJournal Article20220723.تحقق کارکردهای مورد انتظار از دانشگاه، مستلزم تدوین سیاستهای مناسب و توسعهیافتگی درونزا در وجوه مختلف ازجمله مالی است. بهویژه آنکه دانشگاهها در سالهای اخیر با چالشهای مالی متعددی نظیر تأمین منابع و کارایی درونی مواجه بودهاند. هدف این پژوهش، ارائه الگویی برای توسعه مالی دانشگاه است تا بتوان با تکیه بر ظرفیتها، نهادسازی و توانمندسازی، امکان تأمین، تخصیص و هزینهکرد منابع مالی را به نحو مطلوب فراهم آورد. این پژوهش مبتنی بر روش کیفی و نظریه دادهبنیاد است و جامعه آماری، صاحبنظران توسعه مالی دانشگاه، پژوهشگران و مدیران دارای تجربه زیسته عمیق در این زمینه است. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه اکتشافی نیمهساختمند با 15 صاحبنظر بر اساس راهبرد نمونهگیری نظری انجام شد. پایایی یافتهها، از طریق بررسیهای متقابل و کدگذاری مجدد ارزیابی شد و بهمنظور اعتباربخشی به نتایج، از چهار روش بازبینی مشارکتکنندگان، مثلثسازی دادهها، مثلثسازی بررسیکننده/ پژوهشگر و بازبینی همکاران استفاده شد. یافتهها شامل مدل مفهومی حاوی عوامل مؤثر بر توسعه مالی دانشگاه است و از پنج مؤلفه اصلی تأمین، تخصیص، کارایی، ترتیبات و ساختارهای نهادی و عوامل محیطی تشکیل شده است. نتایج بیانگر آن است که دستیابی به توسعه مالی در دانشگاه فرایندی چندوجهی است و تنها با استقرار نگرشی جامع محقق میشود. http://www.jsfc.ir/article_153853_6e2f499816092b279dcc6d83883dcc92.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696155720220522Analysis of the penetration of Academic Capitalism on the Iranian Higher Education System by Analyzing the Country's Strategic Documentsتحلیلی بر نفوذ سرمایهداری آکادمیک در نظام آموزش عالی ایران با واکاوی اسناد راهبردی کشور167203114276FAسیده گل افروز رمضانیدکتری برنامهریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه کردستاننعمتاله عزیزیاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستانمریم شفیعی سروستانیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شیرازJournal Article20191212The present study, as a qualitative study, tries to examine the scope and radius of the influence of academic capitalism in the higher education system of the country by analyzing the superior documents. For this purpose, using qualitative content analysis method and using inductive approach, the textual content of higher education upstream documents as communication strategies was analyzed and the concepts were extracted in the form of open and Axial codes. The results of content analysis of six selected higher education documents and mandatory statements for universities, which are indicative of academic capitalism, were extracted and categorized into twelve main concepts. These concepts include commercialization, commodification, globalization, customer-orientation, Privatization, transparency and accountability, competitiveness and quantification, new public management, internationalization, changing university funding policies, and designing interstitial organizations. By taking attention to paradigm shifts stemming from the knowledge-based economy These findings show that although today market-based reforms in higher education exist throughout the world, But what is currently evolving in the Iranian higher education system is the privatization and commercialization of higher education, which, as a faint copy of the logic of neoliberalism, justifies the view of the profitability of knowledge and academia. Such market-oriented reforms are not only in complete contrast with the principles of religious value in an Islamic society, but even by neglecting some of the considerations of the Iranian-Islamic model in the management of the country's academic institutions, due to the lack of appropriate hardware and software conditions and absence of various infrastructures, it is not compatible with the educational goals of the country.نظر به تغییرات پارادیمی ناشی از اقتصاد مبتنی بر دانش، امروزه اصلاحات بازارمحور در آموزش عالی در سراسر جهان به یک پدیده رایج تبدیلشده است؛ اما آنچه در حال حاضر در نظام آموزش عالی ایران در حال تکوین است، خصوصیسازی و تجاریسازی در آموزش عالی است که بهعنوان یک کپی کمرنگ از منطق نئولیبرالیسم، دیدگاه سودآوری دانش و دانشگاه را توجیه میکند. چنین اصلاحات بازارگرایانهای نهتنها با مبانی ارزشی دینی در یک جامعه اسلامی در تباین کامل است، بلکه بهدلیل فراهم نبودن شرایط مناسب سختافزاری و نرمافزاری و در غیاب زیرساختهای مختلف، به آموزش عالی کشور آسیب جدی وارد خواهد ساخت. از اینرو پژوهش حاضر بهعنوان یک مطالعه کیفی در تلاش است تا با تحلیل اسناد فرادستی، دامنه و شعاع نفوذ سرمایهداری آکادمیک در نظام آموزش عالی کشور را بررسی نماید. برای این منظور با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و بهرهگیری از رویکرد استقرایی، محتوای متنی اسناد فرادستی آموزش عالی، تحلیل و مفاهیم در قالب کدهای باز و محوری استخراج شدند. نتایج حاصل از تحلیل محتوای شش سند فرادستی منتخب آموزش عالی و گزارههای الزامآور برای دانشگاه ها در دوازده مفهوم اصلی استخراج و دستهبندی شد. این مفاهیم مشتمل بر تجاریسازی، کالاییسازی، جهانیسازی، مشتریمداری، خصوصیسازی، شفافیت و پاسخگویی، رقابتپذیری و کمیسازی، مدیریت دولتی نوین، بینالمللیسازی، تغییر سیاستهای تأمین منابع مالی دانشگاهها و طراحی سازمانهای درون شبکهای بودند. http://www.jsfc.ir/article_114276_c1e1cd9536579a7157e543a8882c0ffb.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696155720220522The hidden logic of the official education field in Iran
(Case Study: Mashhad Education Field)منطقِ پنهان حاکم بر میدان آموزش و پرورش رسمی در ایران؛ مورد مطالعه: میدان آموزش و پرورش مشهد205234153848FAفردین محمدیدکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-3887-8279Journal Article20180722The present study try to explain that what Apart from the written Logics of the education Field, there are other Logics that affect the actions of social agents (teachers and students) in the education Field secretly.To reach the goal, conceptual framework was based on the ideas of Pierre Bourdieu. We used the thematic analysis methods to gather and analyze data. The statistical population consists of teachers in Mashhad city are that interview 31 participants by Using purposive sampling and Theoretical saturation. Than gathered data are analyzed with Maxqda Software and open coding and axial coding. The results showed that In recent years, Incorrect prioritizationeducational policies such as Quantitative educational policies, Unofficial educational policy, Incorrect prioritization of educational policies generate hidden and unwritten rules such as logic of unity / neglect of merit, The priority of the role master rather than of the teacher and the logic of increasing the unrealistic acceptance rate in the education field that has the power and authority required. Generally the logics indicate unwritten logic that has a non-teaching and anti-teaching element.نوشتار حاضر سعی در تبیین این مسئله دارد که آیا غیر از قوانین مکتوب میدان آموزش، قوانین دیگری (نامکتوب) نیز وجود دارند که کنش عاملان اجتماعی (معلمان و دانشآموزان) را در میدان آموزش بهطور پنهانی تحت تأثیر قرار دهند. بدینمنظور چارچوب مفهومی پژوهش بر اساس نظریات بوردیو تدوین گردید. جهت گردآوری و تحلیل دادهها از روش تحلیل موضوعی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه عبارت بودند از معلمان شهر مشهد که با استفاده از نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری با 31 نفر از آنها مصاحبه گردید. سپس مصاحبهها با استفاده از نرمافزاز Maxqda و تکنیکهای کدگذاری باز و محوری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن است که در سالهای اخیر سیاستهای آموزشی نامناسب از جمله سیاست آموزشی غیرمنصفانه، اولویتبندی نادرست سیاستهای آموزشی و سیاست آموزشی کمیّتگرا موجب شکلگیری قوانین پنهان ـ نانوشتهای مانند منطق یکسانانگاری/ نادیدهانگاری شایستگیها، اولویت نقش مبصری بر معلمی و منطق افزایش آمار قبولی غیرواقعی در میدان آموزش شدهاند که دارای قدرت قهری و الزام میباشند. قوانین مذکور بهطور کلی بیانگر منطق پنهان ـ نانوشتهای هستند که از ویژگی غیرآموزشی و ضد آموزش برخوردارند. http://www.jsfc.ir/article_153848_07d77a26d04c2c80384daf9ceb41a43c.pdf