دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696135220210120Hollywood Cinema’s Strategies for Monitoring the Audience Culture:
Discourse Analysis of the Lorax Animation Based on the Juxtaposition Ideaراهبردهای سینمای هالیوود در پایش فرهنگ بینندگان؛ تحلیل گفتمان پویانمایی لوراکس براساس انگاره همجوارسازی7388779910.22034/jsfc.2021.87799FAاکبر شیرینیدانشگاه مطالعات بینالمللی جیلین، دانشکده زبانهای شرقی، گروه زبان فارسی، چانگ چون، چینمریمسادات غیاثیاندانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه پیامنورعلی افخمی عقدااستاد گروه زبانشناسی دانشگاه تهرانمحمدرضا احمدخانیدانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه پیامنورJournal Article20190520This paper is concerned with analyzing the tricks of the Hollywood Cinema’s discourse formation when introducing the environmental problems and their proposed solutions in the Lorax animation. Descriptive-analytical research method was employed and by using the idea of juxtaposition and critical reading of the discourse of capitalist global system, the mechanisms of stabilization and consolidation of the Western semantic discourse system was decoded or deciphered. The Lorax animation, which is a representation of this discourse, tries to present a new profile of widespread environmental problems, culprits, responsibilities and solutions to the audience. But, the findings of this research show that environmental problems, like cutting the trees and air pollution, are just an excuse for legitimization of consumerist discourse, marketing for multinational corporations, and more importantly, promotion of humanism. Believers and theists in this animation are represented as impotent and helpless beings. But, through a clearer, more powerful, and deeper expression of thoughts and abilities of independent human being, humanism uplifts its hero to the etheric domain of gods until he/she becomes the subject of observational reflection of the audience. At the end of this animation, the audience will find out that for the first time in the world history, the Western discourse has appeared in the form of a just global system that is the output of “the profound orientations and tendencies of the social world,” and, without any need to the divine guidance, can provide man with various options of semanticization of a happy life.این مقاله به واکاوی شگردهای گفتمانسازیِ سینمای هالیوود هنگام معرفی مشکلات زیستمحیطی و راهحلهای پیشنهادی در پویانمایی لوراکس میپردازد. پژوهش پیشرو توصیفی ـ تحلیلی است و در آن با بهرهگیری از انگاره همجوارسازی و خوانش انتقادیِ گفتمانِ نظامِ جهانیِ سرمایهداری، از ساز و کارهای تثبیت و تحکیم نظام معنایی گفتمان غرب رمزگشایی میشود. پویانمایی لوراکس که بازنمودهای از این گفتمان است تلاش دارد نمایی تازه از معضلات فراگیر زیستمحیطی، مقصرین، مسئولیتها و راهحلها فراروی بیننده قرار دهد. اما یافتههای پژوهش نشان میدهد که مشکلات زیستی، مثل قطع درختان و آلودگی هوا، صرفاً بهانهای است برای مشروعیتبخشی به گفتمان مصرفگرایی، بازاریابی برای شرکتهای چندملیتی و مهمتر از همه، اشاعه اومانیسم. بازنمایی مؤمنین به خدا و نبوت در این پویانمایی بهصورت موجوداتی مسلوبالاختیار و درمانده است. اما اومانیسم با بیان روشنتر، نیرومندتر و شگرفترِ اندیشهها و توانمندیهای انسان مستقل، قهرمان خود را تا قلمرو اثیری الاهگان عروج میدهد تا در آنجا موضوع تأمل تماشاگرانه بینندگان باشد. بیننده این پویانمایی در پایان درمییابد که برای اولینبار در تاریخ جهان، گفتمان غرب در قالب یک نظام دادگر جهانی پدیدار شده است که برآیند «گرایشها و تمایلات عمیق جهان اجتماعی» است و میتواند بدون نیاز به هدایت الهی، گزینههای گوناگون معنابخشی به زندگی سعادتمند را در اختیار انسان گذارد.http://www.jsfc.ir/article_87799_ccdc42cd4972883620031a8991d4a966.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696135220210120Iranian Good-Iraqi Good
A Comparative Study of the Iranian and Iraqi Religious Good Activities during the Arabaeen Ritual Marchخیر ایرانی ـ خیرِ عراقی؛ مقایسه الگوی فعالیتهای خیر دینی ایرانیان و عراقیان در آیین پیادهروی اربعین397412658610.22034/jsfc.2021.126586FAمحمدرضا پویافراستادیار جامعهشناسی دانشگاه علوم انتظامی امین0000-0003-0912-7908Journal Article20190105<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; color: windowtext; font-weight: normal;">The Arabeen Ritual March is one of the world’s greatest annual pilgrimage assemblies. In addition to the acquired religious experience through presentence in this march, participation in the voluntary gratuitous activates and services for the pilgrims is a referent of the concept of religious good. The manifestations of these activities and contributions to religious good have two spheres, i.e. Iranian and Iraqi. On the one hand, the Iraqis have the main contribution and render greatest chunk of services to the pilgrims, and, on the other hand, simultaneous with the increase in the number of Iranian pilgrims, their contribution to the services to the pilgrims too are increasing. Qualitative research method was employed and the necessary data was collected through interview and participative observation,</span> <span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; color: windowtext; font-weight: normal;">by recording data including photos, films and field notes.</span> <span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; color: windowtext; font-weight: normal;">Based on the findings of the research, seven types of charitable religious activities were identified in providing voluntary services to pilgrims. The findings of the research indicate that despite similarities between the Iranian and Iraqi services and activities, there are basic differences between them regarding their management style and establishment of makeshift service stations (<em>mokebs</em>), role of government in organizing the executive affairs of the Arabaeen March, political and revolutionary incentives behind the religious good activities and the level of competition for rendering services. On the basis of the abovementioned findings, the connotations of the findings of this research have been discussed for suitable policymaking related to the way of government’s handling of the religious and good actions during the Arabaeen Ritual March. </span>آیین پیادهروی اربعین یکی از بزرگترین اجتماعات زیارتی سالانه در دنیا است. از ویژگیهای این آیین پیادهروی در کنار تجربه دینی حاصل از حضور در آن، مشارکت در فعالیتها و خدمات رایگانِ داوطلبانه برای زائران است که مصداق مفهوم خیرِ دینی است. نمودهای این فعالیتها و مشارکتهای خیر دینی، دو سپهر عراقی و ایرانی دارد. از یکسو، عراقیان سهم اصلی و اکثریت در خدمات به زائران را بر عهده دارند. از سوی دیگر همراه با توجه به افزایش تعداد زایران ایرانی، مشارکت آنان در خدمات به زائران هم در حال افزایش است. روش پژوهش کیفی و با استفاده از تکنیکهای مصاحبه و مشاهده مشارکتی با ثبت دادههایی همچون عکس، فیلم و یادداشتهای میدانی بوده است. بر اساس یافتههای پژوهش هفت نوع فعالیت خیر دینی در خدماتدهی داوطلبانه به زائران شناسایی شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که فعالیتها و خدمات عراقیان و ایرانیان بهرغم شباهتهای کلی، شامل تفاوتهای اساسی، از جمله در شیوه مدیریت و تأسیس موکبها، نقش حکومت در سازماندهی اجرایی اربعین، انگیزههای سیاسی و انقلابی از فعالیت های خیر دینی و میزان رقابت برای خدمت رسانی میشود. بر این اساس، دلالتهای نتایج پژوهش برای سیاستگذاریِ مناسب در نحوه مواجهه نظام حکمرانی با امر دینی و کنشهای خیر در آیین پیادهروی اربعین مورد بحث قرار گرفته است.http://www.jsfc.ir/article_126586_e5f074116d69021ad6615c838ae6e15d.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696135220210120A Phenomenological Approach to the Study of Obstacles of Creation of Knowledge in Humanities Based on the Perception and Lived Experience of the University Elites and Scholarsرهیافتی پدیدارشناسانه در واکاوی موانع خلق دانش در علوم انسانی بر پایه ادراک و تجربه زیسته نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی7511012658310.22034/jsfc.2021.126583FAمهدی قربانخانیکارشناسیارشد تحقیقات آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانکیوان صالحیاستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران0000-0001-8673-4248Journal Article20170425<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; color: windowtext; font-weight: normal;">The quantity and quality of creation of knowledge prepares the grounds for a fundamental change and sustainable and balanced development in every society. The present paper aims to analyze the perception of the university elites and scholars about the obstacles in the way of creation of knowledge in humanities. To this end, by employing the capacity of qualitative methods and phenomenological approach, the subject under study has been identified and its depth represented. The data was collected through targeted sampling (chain-referral method) and semi-structured in-depth interview with 27 elites and professors of the University of Tehran and analyzed based on Colaizzi seven-step method. The analysis of the data culminated in the identification of seven main themes: The cultural and social obstacles; economic obstacles; communication obstacles; individual obstacles; obstacles related to facilities; and, obstacles related to policymaking and planning. The domination of the advocates of quantitative approach over the educational and research decision-making processes has created serious challenges in the way of the formation of the discourse of creation of local or indigenous knowledge and moving towards the realization of scientific authority. While moving towards the institutionalization of the discourse of transformation, it is pertinent to put the following measures on the agenda: Replacing centralization and extreme emphasis on the production and number of research articles with the trends of creation of knowledge and value; revising and readdressing the policies; and consequently preparing a comprehensive action plan. </span>کیفیت و کمیّت خلق دانش در هر جامعهای، بستر تحول بنیادین و توسعه پایدار و متوازن را قوام میبخشد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل ادراک نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی از موانع خلق دانش در حوزه علوم انسانی انجام شده است. بدینمنظور با بهرهگیری از ظرفیت شگرف روشهای کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی به شناسایی و بازنمایی عمق پدیده مورد بررسی پرداخته شد. دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند از نوع زنجیرهای و مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با 27 نفر از نخبگان و استادان دانشگاه تهران گردآوری شد و بر پایه راهبرد هفتمرحلهای کُلایزی تحلیل گردید؛ تحلیل دادهها به شناسایی 7 مضمون اصلی شامل «موانع فرهنگی و اجتماعی»، «موانع اقتصادی»، «موانع ارتباطی»، «موانع فردی»، «موانع مرتبط با امکانات» و «موانع مرتبط با سیاستگذاری و برنامهریزی» منتهی گردید. استیلای رویکرد کمّیگرا در تصمیمگیریهای آموزشی و پژوهشی، زمینه شکلگیری گفتمان خلق دانش بومی و حرکت در راستای تحقق مرجعیت علمی را با چالشهایی جدی همراه ساختهاست. ضرورت دارد ضمن حرکت در راستای نهادینهسازی گفتمان تحول، جایگزینی رویههای خلق دانش و ارزشآفرینی بجای تمرکز و تأکید افراطی بر تولید و تعدد مقالهها و بازاندیشی و بازنگری در سیاستها و بهتبع آن، تدوین برنامه جامع اقدام، در دستور کار قرار گیرد.http://www.jsfc.ir/article_126583_9f8067a11f334c5bc81694570fd0d573.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696135220210120An Explanation of Ethical Contexts of Planning within the Framework of Post-Positivism Theory
A Case Study: Five-Year Development Plansتبیین زمینههای اخلاقی برنامهریزی در چارچوب نظریه پسااثباتباوری؛ موردپژوهی: برنامههای توسعه پنجساله11113611558110.22034/jsfc.2021.115581FAبهزاد ملکپور اصلاستادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتیعلی اصغر قائمینیادکترای اقتصاد اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20180420<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; color: windowtext;">New findings of philosophy of science question and challenge positive concepts regarding the inclusion of conditions of knowledge, neutrality of observation and data’s independence from theoretical interpretations as well as the distinction between natural and social sciences in a serious manner. In contrast to positive approach, data, theories, and different disciplines, like ethics have expanded as a part of social and historical contexts. This outstanding effect has developed with the help of different approaches, including contributive postmodernist and neo-pragmatic approaches. The mentioned developments in the field of thought, directed social sciences and planning towards post-positivist situation and highlighted the ethical contexts of planning; this effect is traceable in the application context of planning. The purpose of this paper is to express the features of planning theory within the framework of post-positivism, and, also to explain the contexts of involvement of ethics in the field of planning, in its broad sense, as well as the way it affects the planning process. The result of this paper is presentation of the process of new work in the planning process based on attention to new ethical contexts that distinguishes this process from the previous ones, which were regarded as value-free. Also, for practical evaluation of this paper’s hypothesis, the dominant approach of the Five-Year Development Plans of the country has been carefully studied as one of the mid-term planning documents. The findings of the research indicate that value-freeness of these plans is traceable and it sheds light on the necessity of revision of these plans from this perspective.</span>یافتههای جدید فلاسفه علم، مفاهیم اثباتی در خصوص شمول شرایط شناخت، خنثی بودن مشاهده و استقلال دادهها از تفاسیر نظری، همچنین تمایز میان علوم طبیعی و اجتماعی را مورد پرسش و چالش جدی قرار داده است. در مقابلِ رهیافتِ اثباتی، دادهها، نظریهها و انتظامهای مختلف همچون علم اخلاق بهعنوان بخشی از زمینههای گسترده اجتماعی و تاریخی بسط یافتهاند. این تأثیر چشمگیر به کمک رهیافتهای مختلف، از جمله رهیافتهای مشارکتی، پسانوباور و نو عملباوری شکل گرفته است. تحولات مذکور در حوزه اندیشه، علوم اجتماعی و برنامهریزی را به موقعیت پسااثباتباوری سوق داد و زمینههای اخلاقی برنامهریزی را پررنگتر نموده و این تأثیر در زمینه کاربست برنامهریزی نیز قابل ردیابی است. هدف از این مقاله بیان ویژگیهای نظریه برنامهریزی در چارچوب پسااثباتباوری و تبیین زمینههایِ ورود اخلاق به عرصه برنامهریزی به مفهوم کلی و چگونگی اثرگذاری آن بر فرآیند برنامهریزی است. دستاورد مقاله ارائه روند کار نوین در فرآیند برنامهریزیِ مبتنی بر توجه به زمینههایِ نوین اخلاقی است که آن را از فرآیندهای پیشین که رها از ارزش محسوب میشدند، متمایز میکند. همچنین بهمنظور انضمامی کردن ادعای مقاله، رهیافتِ غالبِ برنامهریزیِ پنجساله توسعه در کشور بهعنوان یکی از اسناد برنامهریزی میانمدت مورد مداقه قرار گرفته است؛ بهطوری که رها از ارزش بودن این برنامهها نیز قابل ردیابی بوده و نیاز ضروری به بازنگری این منظر را آشکار میسازد.http://www.jsfc.ir/article_115581_8e20c393b30c7eae11680e00af2615a2.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696135220210120The Study of the Iranian Cyber Space’s Content Quality Structure in Iran’s 2025 Vision through Futures Studies Approachمطالعه ساختار کیفیت محتوای فضای مجازی ایران در افق سال ۱۴۰۴ با رویکرد آیندهپژوهی13716210335410.22034/jsfc.2021.103354FAمسعود کوثریدانشیار گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانمحمدمهدی مولاییاستادیار گروه روزنامهنگاری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180420A combination of several national and international factors in different fields affect the content quality of cyber space. In this paper, the structure of environment and factors affecting the future of content quality in Iran’s 2025 Vision are analyzed within the framework of the French school’s strategic foresight (La Perspective), and, by using MICMAC software. For this purpose, interactions between 51 variables in seven groups (economic, political, social, technological, legal, environmental and internal key forces), which were gained through diligent search in the environment, were identified. The assessment of interaction between each couple of variables was converted from qualitative analysis to a quantitative figure and ultimately a matrix of interactions was attained. Structural analysis was carried out with the help of software in three parts: Direct relations, indirect relations and latent relations. The results show that the most important factors affecting the content quality are as follows: Users’ facilities (reinforcing variable), contradictory pictures of the desirable future (risk variable), free circulation of content in the cyberspace (target variable), Iran’s relation with the world’s hegemonic system (environmental variable), the future communication networks, and Convergent Technologies (NBIC - nano-bio-info-cogno provinces of science and technology) (highly effective latent variables). Also, 16 factors were identified as influential variables.کیفیت محتوا در فضای مجازی تحت تأثیر مجموعه گستردهای از عوامل ملی و بینالمللی در موضوعات مختلف است. در این مقاله در چارچوب آیندهنگاری راهبردی مکتب فرانسوی (لا پراسپکتیو) و با بهرهگیری از نرمافزار تخصصی میکمک، ساختار محیط و عوامل مؤثر بر آینده کیفیت محتوا در افق ایران 1404 تحلیل شده است. بدینمنظور روابط متقابل تعداد 51 متغیر در هفت گروه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فنّاورانه، حقوقی و زیستمحیطی و نیروهای کلیدی داخلی که از پویش محیط بهدست آمده بودند شناسایی شد. ارزیابی رابطه هر متغیر بر متغیر دیگر براساس دستورالعمل، از تحلیل کیفی به مقداری کمی تبدیل شد و در نهایت ماتریسی از روابط متقابل بهدست آمد. با بهرهگیری از نرمافزار، تحلیل ساختاری در سه بخش روابط مستقیم، روابط غیرمستقیم و روابط نهفته انجام گرفت. نتایج نشان داد مهمترین عوامل اثرگذار بر کیفیت محتوا به این شرح است: امکانهای کاربران (متغیر تقویتکننده)، تصاویر متناقض از آینده مطلوب (متغیر ریسک)، گردش آزاد محتوا در فضای مجازی (متغیر هدف)، رابطه ایران با نظام غالب در جهان (متغیر محیطی)، شبکههای ارتباطی آینده و فنّاوریهای شزان (متغیرهای دارای اثر نهفته بسیار بالا). همچنین تعداد 16 عامل نیز در جایگاه متغیرهای نافذ قرار گرفتند.http://www.jsfc.ir/article_103354_277b40ad2fc01f265ea238fb6ce807a1.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696135220210120Identification and Prioritization of the Components of Knowledge-Based Organizationشناسایی و اولویتبندی مؤلفههای سازمان دانشمحور1632029150010.22034/jsfc.2021.91500FAسیدجلال موسوی خطیردکتری مدیریت آموزش عالی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانابوالقاسم نادریاستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانمقصود فراستخواهدانشیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالیJournal Article20180709The purpose of this paper is to identify and prioritize the components of knowledge-based organization. To this end, mixed method was used in two parts, i.e. quantitative and qualitative. In the qualitative part, meta-synthesis method was used to identify the components of knowledge-based organization. In the first step, 670 relevant researches were identified through searching the most important local (domestic) and global databases. In the next step, 40 researches, which directly discussed the components of knowledge-based organization, were identified based on definite indexes. Then, using the coding technique, related concepts were identified and classified in eight categories. These components are: knowledge-baseness supportive management; knowledge-baseness supportive culture; knowledge-baseness supportive structures and laws; process of knowledge management; knowledge-baseness supportive strategy; knowledge-baseness supportive environment; knowledge-baseness supportive information and communication technology. The statistical population of the quantitative part are knowledge-based experts and researchers and 18 from amongst them were selected through targeted sampling method. The required data was collected by couple comparisons questionnaires, whose reliability was confirmed by the knowledge-based experts. The data was analyzed using Analytic Hierarchy Process (AHP) and components of knowledge-based organization and relevant criteria for each one were prioritized. The result of the quantitative part shows that the “knowledge-baseness supportive culture” component with relative 0.221 weight enjoys the highest degree of significance.هدف این مقاله شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای سازمان دانشمحور است. برای اینمنظور از روش تحقیق آمیخته در دو بخش کیفی و کمّی استفاده شد. در بخش کیفی روش فراترکیب بهکار گرفته شد. در قدم اول با کلیدواژههای مختلف در مهمترین بانکهای اطلاعاتی خارجی و داخلی جستجو صورت گرفت و تعداد 670 اثر پژوهشی مرتبط در این زمینه شناسایی شد. در قدم بعد با بررسی اولیه این پژوهشها، تعداد 40 اثر علمی و پژوهشی از آنها انتخاب شدند. سپس با تکنیک کدگذاری، مفاهیمِ مرتبط، شناسایی و ذیل هشت مؤلفه دستهبندی شد. این مؤلفهها عبارت است از: «مدیریت حامی دانشمحوری»، «فرهنگ حامی دانشمحوری»، «ساختار و قوانین حامی دانشمحوری»، «فرایند مدیریت دانش»، «راهبرد حامی دانشمحوری»، «محیط حامی دانشمحوری»، «فنّاوری اطلاعات و ارتباطات حامی دانشمحوری». در بخش کمّی تحقیق، جامعه آماری، خبرگان و پژوهشگران «دانشمحور» است که تعداد 18 نفر از آنها بهوسیله نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مقایسات زوجی استفاده گردید و دادهها با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مؤلفههای سازمان دانشمحور و ملاکهای مرتبط با آنها اولویتگذاری شد. نتایج بخش کمّی پژوهش نشان داد که مؤلفه «فرهنگ حامی دانشمحوری» با وزن نسبی 0/221 دارای بیشترین میزان اهمیت است.http://www.jsfc.ir/article_91500_2c6006deca427c2c6d07c479f8521f2c.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696135220210120The Effect of Reality-Therapy on the Negligence and Self-Regulation of School Studentsاثربخشی واقعیت درمانی بر اهمالکاری و خودنظمبخشی دانشآموزان20322112658510.22034/jsfc.2021.126585FAزهرا مطهرینسبکارشناسیارشد مشاوره مدرسه دانشگاه خوارزمی تهرانفرشاد محسنزادهاستادیار گروه مشاوره دانشگاه خوارزمی تهرانکیانوش زهراکاردانشیار گروه مشاوره دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20180520The purpose of this paper is to study the effect of reality-therapy on reducing negligence and increasing self-regulation of school students. The method of the study is quasi-experimental and 16-18 girl students of Hassanieh Girls’ High school (Second Middle) of Tehran District 2, who educated in 2015-2016, constituted the target population. For this purpose, cluster and judgmental sampling methods were used and the data was collected through questionnaires of Educational Negligence (Atkin, 1982) and Self-Regulation (Pintrich & Digroot, 1990). The questionnaires were distributed among 100 high school students (grades two, three, and four). Then, using judgmental sampling method, 30 students, who had high level of educational negligence and low self-regulation, were selected and were randomly placed into two groups of 15 students: experimental and control groups. The experimental group members were exposed to 5 sessions of reality-therapy intervention based on WDEP; but the control group members were not. Multivariate analysis of covariance was used to test the hypotheses. The findings show that reality-therapy intervention significantly reduces educational negligence; also, the level of the marks of self-regulation of experimental group significantly increased compared to those of the group control.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر واقعیت درمانی بر کاهش اهمالکاری و افزایش خودنظمبخشی دانشآموزان بوده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی است و جامعه آماری آن را، دانشآموزان دختر 16 تا 18 ساله دبیرستان دخترانه حسنیه (متوسطه دوم) ، منطقه 2 شهر تهران که در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهند. برای انجام این پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای و هدفمند و برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی اتکین (1982) و پرسشنامه خودنظمبخشی پنتریچ و دیگروت (1990) (MSLQ) استفاده شد. بر این اساس پرسشنامهها در بین 100 نفر از دانشآموزان مقطع دوم، سوم و چهارم دبیرستان، توزیع شد و سپس به روش نمونهگیری هدفمند، 30 نفر از دانشآموزانی که میزان بالای اهمالکاری تحصیلی و میزان پایین خودنظمبخشی، داشتند، انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض پنج جلسه مداخله واقعیت درمانی که براساس رویه WDEP طراحی شده بود قرار گرفت، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای آزمون فرضیههای آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره اجرا شد. <br />نتایج نشان داد که مداخله واقعیت درمانی بهطور معناداری موجب کاهش اهمالکاری تحصیلی میگردد و همچنین میزان نمرات خودنظمبخشی گروه آزمایش بهطور معناداری از نمرات خودنظمبخشی گروه کنترل افزایش یافته است.http://www.jsfc.ir/article_126585_998b853c0ac11541dea7efa8e47a0da0.pdf