دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696135020200822.Competition and Social Order
A Critique of Discrete Sociology Based on the Findings of Anthropology of Helpingرقابت و نظم اجتماعی؛ نقد جامعهشناسی گسستهگرا بر مبنای یافتههای «انسانشناسی یاریگری»73811993910.22034/jsfc.2020.119939FAمحمود مهامعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20201203.<br />The question of social discipline and durability of societies have always been among central discussions of sociology. Theoretical reflections, objective experiences, and adoption of social policies have continually added to the depth of understanding and nature of social discipline. Hence, the main question of the present article is as follows: In answering the problem of social order which of the interactions (discrete or connected) have been dominant? The classic rereading, on the one hand, and precision in the level of strength and expanse of the returning trends to cooperation, cooperatives and communitarianism, on the other, while demonstrating that ample efforts have been made in the modern era for responding to the need of sustainable dynamic social solidarity and social order, but, at the same time reveal the fact that the discrete mutual action has always been preferred to connected interaction, or, rather, has replaced it. Therefore, it is not irrelevant to say that the answers to the question of social order, despite their diversity, are based on the axis of discrete interaction. It seems that the inevitable historical priority of change recognizing over the knowledge of the order and nature of ideologies affecting sociology have played an important role in the emergence of this situation.پرسش از نظم اجتماعی و چگونگی ماندگاری جوامع همواره در محور مباحث جامعهشناسی قرار داشته است. تأملات نظری، تجارب عینی و اتخاذ سیاستهای اجتماعی، پیوسته بر عمق درک چیستی و چگونگی نظم اجتماعی افزوده است. بر این اساس، پرسش اصلی در مقاله حاضر عبارت است از اینکه در پاسخگویی به مسئله نظم اجتماعی کدام یک از انواع کنش متقابل (گسسته یا پیوسته) غلبه داشته است؟<br />بازخوانی کلاسیکها از یک طرف و دقت در میزان قوت و گستره جریانهای بازگشت به تعاون، تعاونی و انجمنگرایی از طرف دیگر، ضمن آنکه نشان داد تلاشهای فراوانی در دوره مدرن برای پاسخگویی به نیازِ همبستگی اجتماعی و نظم اجتماعی پایدار و پویا انجام شده است، اما این واقعیت را نیز آشکار ساخت که همواره کنشِ متقابلِ گسسته بر کنشِ متقابلِ پیوسته (یاریگری) ترجیح داده شده و بلکه جایگزین آن گردیده است. از اینرو، میتوان گفت که پاسخها به پرسش نظم اجتماعی، علیرغم تنوعشان بر محور کنشِ متقابلِ گسسته استوار گردیدهاند. بهنظر میرسد تقدم تاریخی و اجتنابناپذیر تغییرشناسی بر شناخت نظم و ماهیت ایدئولوژیهای مؤثر در جامعهشناسی، سهم بهسزایی در پیدایی این وضعیت داشتهاند.http://www.jsfc.ir/article_119939_ce95a1d9203307c81fc7790e44bd0b33.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696135020200822.Social Scope of Religion and
Sphere of Secularism in University: Case Study of Sharif Technical University Students, 2005-2011 Batchگستره اجتماعی دین و قلمرو سکولاریسم در دانشگاه: مطالعه موردی دانشجویان ورودیهای 84-90 دانشگاه صنعتی شریف398311993810.22034/jsfc.2020.119938FAمحمدحسین بادامچیفارغالتحصیل دکتری جامعهشناسی فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحمید پارسانیادانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهرانعبدالحسین کلانتریدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20201203Through bypassing the “measurement of religiosity” approach, the present article is an attempt to borrow its subject matter, i.e. “social scope of religion”, from the concepts and issues of “secularization studies” and “new theology”, in order to compensate the fundamental weakness of the studies of measurement of religiosity for the explanation of the status of religion in current culture of Iran. By applying survey method and development of a questionnaire extracted from this theoretical framework and its administration among a sample of the Sharif Technical University students (2005-2011 Batch), this study offers a description of the students’ religious reading and their attitude to religion. The findings of the research indicate that on average, 44 percent of the students support noninterference of religion in the public sphere (secularism) which is in contrast with 27 percent who support maximal social scope for religion while 29 percent of the students are in between the two ends of the spectrum who don’t have a specific stance in the secularist-fundamentalist dichotomy. Ultimately, given the descriptive nature of the research, and the lack of previous statistics for trend analytical inferences, the overall findings indicate that the 27 percent population of the fundamentalists should be considered a bright result of the Islamic Revolution among the new generation born in 2000s.
.مقاله حاضر با عبور از رویکرد «سنجش دینداری» در جامعهشناسی دین تلاش میکند تا با اخذ مفهوم اصلی مورد مطالعه خود یعنی «گستره اجتماعی دین» از مفاهیم و مباحث «مطالعات سکولارشدن» و «کلام جدید»، ضعف مبنایی مطالعات سنجش دینداری را برای توضیح جایگاه دین در فرهنگ کنونی ایران جبران کند و با کاربست روش پیمایشی و با تدوین پرسشنامهای مستخرج از این چارچوب نظری و اجرای آن در میان جمعیت نمونه دانشگاه صنعتی شریف (ورودیهای 84-90) توصیفی از قرائت دینی و نگرش به دین در میان دانشجویان ارائه دهد. نتیجه کلی تحقیق حکایت از آن دارد که بهصورت میانگین 44 درصد دانشجویان گرایش به عدم مداخله دین در حوزه عمومی دارند (سکولاریسم) که در مقابل 27 درصدی قرار میگیرند که گستره اجتماعی حداکثری برای دین قائلاند و در میانه آنها 29 درصد دانشجویان قرار میگیرند که موضع مشخصی در دوگانه سکولاریست ـ بنیادگرا نیافتهاند. در نهایت با توجه به توصیفی بودن تحقیق و فقدان آمار پیشین جهت استنتاجهای روندپژوهانه، تحلیل کلی نشان میدهد که جمعیت 27 درصدی بنیادگرایان را باید از ثمرات درخشان انقلاب اسلامی در نسل جدید دهه هشتاد شمسی بهشمار آورد.http://www.jsfc.ir/article_119938_23f544951eefea9032b89cddb8b506be.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696135020200822. Social Philosophy in the Quranفلسفه اجتماعی در قرآن8511811994310.22034/jsfc.2020.119943FAسیدحسین فخرزارعاستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20201203Social philosophy is an ontological and essencological insight, and philosophical theorization about the societies and the way of organizing social life in a manner that a social philosopher, through establishing true foundations and philosophical reflections about the society and community, attains a kind of social understanding and reasoning. Attempts have been made in this article to represent a perspective of a social philosophy reproduced from the Quran that encompasses issues such as the type of combination of society, study and originality of the society’s identity, the source of its emergence and the philosophy of classification of societies. In fact, the said issues are among the serious problems in social philosophy that determine many other social issues and explain the entire system of universe, in which there is interaction among all aspects of life, particularly the individual and structural spheres, in a teleological process, whose main core is shaped by the logic of monotheism, spirituality, primordial nature, and revelational rationality.فلسفه اجتماعی، بینش هستیشناسانه و چیستیشناسانه و نظریهپردازیهای فلسفی درباره جوامع و چگونگی نظامبخشی به زندگی اجتماعی است؛ بهگونهای که فیلسوف اجتماعی، با پیریزی شالودههای حقیقی و تأملات فلسفی پیرامون جامعه و اجتماع، بهنوعی تعقل و فهم اجتماعی دقیق برسد. در این مقاله کوشش شده تا چشماندازی از یک فلسفه اجتماعی بازتولید شده از قرآن، که مسائلی از قبیل نوع ترکیب جامعه، بررسی و اصالت هویت جامعه، منشأ پدیداری آن و فلسفه تقسیمبندی جوامع را در بر میگیرد، بازنمایی شود. چرا که اینها از مباحث جدی در فلسفه اجتماعی است و تعیینکننده بسیاری از مباحث دیگر اجتماعی و تبیینکننده کل نظام هستی است؛ نظامی که در آن، همکنشیِ میان تمام ابعاد زندگی بهویژه ساحتهای فردی و ساختاری، در فرایندی غایتگرایانه وجود دارد و هسته اصلی آن را منطق توحیدی، معنویت، فطرت و عقلانیت وحیانی شکل میدهد.http://www.jsfc.ir/article_119943_f8de7db59998fb28b15ca34657c8b3a8.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696135020200822The Relationship between “Islamic Culture” and “Humanities” in Ayatollah Morteza Motahari’s Thoughtمناسبات «فرهنگ اسلامی» با «علوم انسانی» در تفکر آیتالله مرتضی مطهری11914211994510.22034/jsfc.2020.119945FAمهدی جمشیدیمربی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20201203This paper is an attempt to provide answer to the following question: What kind of relationship exists between culture and humanities in Ayatollah Morteza Motahari’s thought? To answer this question, in the first place, the two concepts of culture and humanities and their features and components in Motahari’s viewpoint have been defined. In the next step, Motahari’s viewpoint about the relationship between culture and humanities has been reproduced, which encompasses four sections: Relative intertwinement of culture and humanities; Islamic culture and humanities; the solution of the problem of relativity with the assumption of interference of Islamic culture in humanities; and, the way of interaction of Muslims with foreign culture and humanities. The findings of the research indicate that the natural and definite interference of culture in humanities is in the form of “specific cause” not general cause; i.e. not necessarily all humanities propositions are affected by the surrounding environment, rather, there are also empirical and pure rational propositions that are cross-cultural. On the other hand, contrary to the prevailing perception, not all categories of cultures are relative and unrealistic, rather, the supposition of the existence of an absolute and universal culture, whose statements are reasonable, is justified and the “Islamic culture” belongs to this category. Finally, with the involvement and actualization of Islamic culture in humanities, “Islamic humanities” will be shaped.مقاله حاضر به این سوال میپردازد که در رهیافت نظریِ آیتالله استاد شهید مرتضی مطهری، میان فرهنگ و علوم انسانی چه نوع مناسباتی برقرار است؟ برای این منظور، ابتدا دو مفهوم اساسی فرهنگ و علوم انسانی براساس دیدگاههای مطهری تعریف شده و خصایص و مؤلفههای هر یک مشخص شدهاند. آنگاه نظریه مطهری درباره مناسبات فرهنگ و علوم انسانی تقریر شده که دربردارنده چهار بخش زیر است: بههمآمیختگیِ نسبیِ فرهنگ و علوم انسانی، فرهنگ اسلامی و علوم انسانی، حلّ معضله نسبیت در فرض مدخلیّت فرهنگ اسلامی در علوم انسانی و چگونگی تعامل مسلمانان با فرهنگ و علوم انسانیِ بیگانه. در نهایت این نتیجه به دست آمد که مدخلیّتِ قهری و حتمی فرهنگ در علوم انسانی، بهصورت «موجبه جزئیّه» است نه موجبه کلیّه؛ یعنی چنین نیست که همه قضایای علوم انسانی، متأثر از فرهنگِ محیط بر آن باشند، بلکه در این میان، قضایای «تجربی» و «عقلی» محض نیز وجود دارند که فرافرهنگیاند. از سوی دیگر برخلاف تصور شایع، همه گونههای فرهنگ، «نسبی» و «غیرواقعنما» نیستند، بلکه فرضِ وجود فرهنگِ «مطلق» و «عام» که گزارههایش «استدلالپذیر» باشد، موجّه است و «فرهنگ اسلامی» از این نوع است. در نهایت، با مدخلیّت و فعلیت یافتن فرهنگ اسلامی در علوم انسانی، «علوم انسانیِ اسلامی» شکل میگیرد.http://www.jsfc.ir/article_119945_4b0b50bfe1076857d451a5c5690fd78a.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696135020200822From the History of Culture to Cultural Historyاز تاریخ فرهنگ تا تاریخ فرهنگی14317011994010.22034/jsfc.2020.119940FAحسین احمدیاستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20201203The history of culture and cultural history are two approaches in social sciences, each of which describe and explain culture in human society. Given the semantic complexity and vast scope of the concept of culture and conceptual change of the concept of history, the epistemic scopes of the history of culture and cultural history have indeterminable scopes and depths. However, these two attitudes, despite their semantic convergence, have differences and divergence in the epistemic and methodological fields. The history of culture, focusing on elites, reflects on the history of thought, while cultural history focuses on the popular culture and in addition to studying cultural processes in the context of sociopolitical developments, it also examines the lived human experiences. Moreover, in cultural history, contrary to the history of culture, the human history is not theme-centered or event-centered; rather it is meaning-centered. Also from mythological point of view, the history of culture is predominantly based on quantitative and positivistic method, while cultural history follows a qualitative method that looks for cultural understanding. This research aims to study the divergent and convergent aspects of the history of culture and cultural history and is an attempt to shed light on the following fundamental contention: Despite all advantages of the approach of history of culture, the cultural history’s attitude, due to its interdisciplinary nature, is capable of paying attention to the neglected and latent aspects of human life, instead of relying on narrations and events.
.تاریخ فرهنگ و تاریــخ فرهنگی دو رویکــرد در حوزه علوم اجتماعیاند که هر کدام از منظر خود به توصیف و تبیین فرهنگ در جامعه انســانی میپردازند. با توجه به گســتردگی و پیچیدگی معنایــیِ واژه فرهنگ و تغییر مفهومــی واژه تاریخ، قلمرو معرفتی تاریخ فرهنگ و تاریخ فرهنگی نیز دارای گستره و ژرفای غیرقابل تعین است. البته این دو رهیافت بــا وجود همگرایی معنایی، هم در حوزه معرفتی و هم در حیطه متدولوژی، دارای اختلاف و افتراقاند. تاریخ فرهنگ با محوریت نخبگان، تاریخ اندیشه را مورد تأمل قرار میدهد حال آنکه تاریخ فرهنگی به فرهنگ عامه توجه ویژه دارد و در کنار بررسی فرایندهای فرهنگی در بستر تحولات سیاسی و اجتماعی، تجربههای زیستی انسانی را نیز مورد بررسی قرار میدهد. بهعلاوه در تاریخ فرهنگی بر خلاف تاریخ فرهنگ، تاریخ انسانی موضوع محور یا واقعه محور نیست بلکه معنا محور است. از لحاظ روششناختی نیز تاریخ فرهنگ بیشتر مبتنی بر روش کمّی و اثباتگرا است حال آنکه تاریخ فرهنگی از روش کیفی تبعیت میکند که بهدنبال فهم فرهنگی است. این نوشته به اجمال، وجوه همگرایی و واگرایی تاریخ فرهنگ و تاریخ فرهنگی را مورد تأمل قرار میدهد و به این ابهام اساسی پاسخ میدهد که با وجود همه مزایای رویکرد تاریخ فرهنگ، رهیافت تاریخ فرهنگی بهسبب ماهیت میان رشتهای این توانایی را دارد که بهجای تکیه بر روایت ها و رویدادها، به جنبههای پنهان و مغفول زندگی انسانی توجه کند.http://www.jsfc.ir/article_119940_1fb11a7f6ec6553efcd8494a8f1dafee.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696135020200822An Analysis of the Physical System of the City and Its Digital Indexes Concomitant with Islamic Lifestyleتحلیلی بر کلیت نظام کالبدی شهر و شاخصههای عددیِ آن مطابق با سبک زندگی اسلامی1711989725910.22034/jsfc.2020.97259FAمحمدمنان رئیسیاستادیار گروه معماری دانشگاه قمJournal Article20180227The digital indexes of a city such as population, size, density, etc. are among the factors that affect the realization of Islamic lifestyle, for they can facilitate or weaken performance of religious duties and inattention to them is a lacuna that has blocked the realization of Islamic lifestyle, justice, and security in contemporary megacities. Through relying on religious sources, a new approach and utilization of rational method, attempts have been made to answer the following question: In line with the realization of Islamic lifestyle, is it possible to infer specific digits for digital indexes of the city? Most of the previous studies related to an Islamic city have either failed to touch the digital indexes of the city, or, if they have done so, they are not based on religious sources. The findings of this research indicate that the maximum area and population of a city, compatible with Islamic lifestyle, are respectively 38,000 acres and 1.7 million people. Neglect of these figures and going beyond the said digital indexes can lead to undesirable impacts on Islamic lifestyle.
.شاخصهای عددی شهر نظیر جمعیت، اندازه و تراکم و غیره از جمله عوامل مؤثر بر تحقق سبک زندگی اسلامی است، چرا که میتواند تسهیلگر یا تضعیفگر ایفای وظایف دینی باشد و بیتوجهی به آنها، خلأی است که در کلانشهرهای معاصر مانع تحقق سبک زندگی اسلامی، عدالت و امنیت شده است. در این پژوهش با استناد به منابع دینی، با رویکردی نو و با استفاده از روش استدلالی به این سؤال اصلی پرداخته شده است که آیا در راستای تحقق سبک زندگی اسلامی میتوان از متون دینی برای شاخصهای عددی شهر، ارقام مشخصی استنباط نمود؟ اغلب پژوهشهای پیشین مربوط به شهر اسلامی یا به شاخصههای عددی شهر ورود نکردهاند و یا اگر وارد شدهاند، مبتنی بر منابع دینی نبوده است. براساس یافتههای این پژوهش، حداکثر مساحت و جمعیتِ تقریبیِ شهر، مطابق با سبک زندگی اسلامی، 38000 هکتار و یک میلیون و هفتصد هزار نفر است که غفلت از این ارقام و فرارفتن شهر از شاخصهای عددیِ مذکور میتواند تأثیر نامطلوبی بر تحقق سبک زندگی اسلامی داشته باشد.http://www.jsfc.ir/article_97259_a68a7669aa565fbff5412994d3daac82.pdfدبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ2008-3696135020200822Introduction and Evaluation of Hofstede’s Transcultural Studies Theoryمعرفی و ارزیابی نظریه مطالعات فرافرهنگی هافستد19922511994410.22034/jsfc.2020.119944FAیعقوب مهارتیاستادیار گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهدمهدی دادخواهدانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180306Hofstede’s transcultural studies<strong> </strong>theory is known as one of the mostly applied theories in the field of national culture studies and numerous articles and researches have been written based on this theory. However, it seems that most of the studies applying Hofstede’s theory do not have enough knowledge of the dimensions, shortcomings, limitations, context and conditions for specific application and the critiques of this theory. Attempts have been made in this article to review Hofstede’s theory about cross-cultural studies and then compare it with the theory of Golab that is one of the well-known studies in the field of national culture. Finally, relying on the existing literature, the critiques of Hofstede’s theory are discussed. In the next step, this theory is reviewed in a more organized manner based on general, detailed, and utility criteria of the theory. The findings of the research show that the following criticisms are applicable to this theory: Lack of generalization, neglect of cultural dimensions, overlooking of sub-cultures, etc.مطالعات فرافرهنگی هافستد بهعنوان یکی از پرکاربردترین نظریهها و مطالعات در زمینه فرهنگ ملی شناخته شده است و تاکنون مقالات و پژوهشهای متعددی براساس آن شکل گرفتهاند. اما اکثر پژوهشهایی که از نظریه هافستد استفاده میکنند، از ابعاد، نقصها، محدودیتها، زمینه و شرایط بهکارگیری خاص و انتقادات واردشده به این نظریه، شناخت کافی ندارند.<br />در این مقاله ابتدا به مرور نظریه هافستد در مورد مطالعات فرافرهنگی پرداخته خواهد شد، سپس این نظریه با مطالعه گلاب که یکی از تحقیقات شناختهشده در حوزه فرهنگ ملی است مقایسه میگردد. نهایتاً با استفاده از ادبیات موجود، انتقادات وارد به نظریه هافستد مورد بحث قرار میگیرد. سپس این نظریه بهصورت ساختیافتهتر براساس معیارهای کلی، تفصیلی و مطلوبیت نظریه واکاوی میشود. مطابق نتایج تحقیق، انتقاداتی مانند عدم تعمیمپذیری، غفلت از ابعاد مختلف فرهنگی، نادیده گرفتن خردهفرهنگها و ... به این نظریه وارد است.http://www.jsfc.ir/article_119944_8c911844a63b7a4e61bfc9ca97420026.pdf