2024-03-29T16:41:29Z
http://www.jsfc.ir/?_action=export&rf=summon&issue=19354
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
راهبرد فرهنگ
2008-3696
2008-3696
1400
14
55
فرهنگ مبدأ در برابر فرهنگ مقصد: سنجش نگرش معلمان زبان انگلیسی به محتوای فرهنگی کتابهای نونگاشت در برنامه جدید آموزش زبان انگلیسی در ایران
حسین
داوری
سید بهنام
علوی مقدم
آیلین
فیروزیان پوراصفهانی
آیدا
فیروزیان پوراصفهانی
متأثر از تدوین و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی، از سال 1392 به بعد شاهد نوعی بازنگری و جهتگیری متفاوت نسبت به آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزش رسمی بودهایم. در جریان این تحول، شاهد تهیه و تدوین کتابهای متفاوت زبان انگلیسی از حیث محتوا، ساختار و رویکرد هستیم؛ کتابهایی که مبتنی بر اسناد بالادستی توجهی خاص به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی داشتهاند. این جهتگیری جدید سبب شده تا شاهد طرح بحثهایی در خصوص بار فرهنگی این کتابها باشیم که در این بین کمتر از منظر برداشت و نگرش معلمان به این موضوع مهم پرداخته شده است. در پژوهش حاضر با لحاظ نمودن دو دیدگاه مطرح و در تقابل با یکدیگر ـ رویکرد موسوم به لیبرالی که به لزوم اکتفا به فرهنگ مقصد یا همان فرهنگ جوامع انگلیسیزبان در کتابهای آموزش زبان انگلیسی باور دارد، در برابر رویکرد انتقادی که بر فرهنگ جامعه مبدأ یا جامعه زبانآموزان در آموزش زبان انگلیسی تأکید دارد ـ بهشیوهای کیفی برداشت معلمان زبان انگلیسی درباره محتوای فرهنگی و مفاهیم مرتبط با آن در کتابهای نونگاشت این زبان بررسی شده است. یافتهها مبین آن است که برداشت آنها، عمدتاً در راستای اولویتبخشی به فرهنگ مقصد یا همان جهتگیری رویکرد لیبرالی بوده است؛ موضوعی که سبب مواجهه انتقادآمیز آنها با کتابهای نونگاشت زبان انگلیسی در نظام آموزش رسمی شده است و بیتردید تداوم غلبه این نگاه و عدم چارهاندیشی برای آن، که بیتردید عدم همراهی مناسب معلمان را بهدنبال خواهد داشت، تحقق اهداف برنامه درسی جدید را با چالشهایی جدی روبرو خواهد ساخت.
زبان انگلیسی
فرهنگ مبدأ
فرهنگ مقصد
نگرش معلم
کتاب درسی
رویکرد انتقادی
2021
11
22
7
32
http://www.jsfc.ir/article_141188_4efdec115d3cd79b23fc69868a3e8907.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
راهبرد فرهنگ
2008-3696
2008-3696
1400
14
55
نقش فراشناخت اخلاقی در پیشبینی رفتارهای اجتماعیار
سید حمداد
پارسایی
علی
تقوایینیا
ناصر
نوشادی
رفتار اجتماعیار مجموعهای از رفتارهایی است که برای دیگران سودمند است و به منظور ارتقاء بهزیستی و آسایش دیگران انجام میشود. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش فراشناخت اخلاقی در پیشبینی رفتار اجتماعیار بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه یاسوج بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای361 نفر (176 دختر و 185 پسر) به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه فراشناخت اخلاقی (فرا اخلاق) سوانسون و هیل (1993) و پرسشنامه رفتار اجتماعیار کارلو و رندال (2002) استفاده شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از ماتریس همبستگی نشان داد که بین فراشناخت اخلاقی و خردهمقیاسهای آن با نمره کلی رفتارهای اجتماعیار و خردهمقیاسهای آن رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که فراشناخت اخلاقی رفتار اجتماعیار را پیشبینی میکند.
رفتارهای اجتماعیار
فراشناخت اخلاقی
2021
11
22
33
53
http://www.jsfc.ir/article_97396_954f0dc6ddacac75cf0ab19b818af587.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
راهبرد فرهنگ
2008-3696
2008-3696
1400
14
55
فرهنگ، نهادهای رسمی و توسعه اقتصادی
زهرا
خیری دوست لنگرودی
فرشاد
مؤمنی
امیر
خادم علیزاده
امراله
امینی
یادگیری بیشتر درباره تعاملات میان نهادها (رسمی و غیررسمی) شرط لازم برای بهبود عملکرد اقتصادی است. در این مقاله یک بعد از این تعاملات نهادی، یعنی رابطه میان فرهنگ و نهاد رسمی قانون بررسیشده است. مسئله اصلی این تحقیق نسبت میان فرهنگ و نهادهای رسمی خصوصاً قانون بهعنوان یکی از عوامل توسعه و پیشرفت اقتصادی است.این بررسی، با روش توصیفی ـ تحلیلی در چارچوب نظری «اقتصاد نهادی جدید» انجام شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که اثر پیوند، مانع مهمی در اجرای قوانین بدون توجه به شرایط فرهنگی است. فرهنگ، انگیزه اجرای نهادهای رسمی را فراهم میکند و در صورت بروز تضاد میان قانون و فرهنگ، مردم ترجیح میدهند از فرهنگ خود پیروی کنند، با اینحال قوانین ممکن است بهمرور زمان حتی با اجرای ناقص، فرهنگ را تغییر دهند. اما جهت این تغییر لزوماً مثبت نیست. فرهنگ و قوانین اگر مکمل نباشند بهمرور زمان یا در اثر تکانهها زائل میشوند.
فرهنگ
نهادهای غیررسمی
نهادهای رسمی
قانون
قانونپذیری
توسعه اقتصادی
2021
11
22
55
80
http://www.jsfc.ir/article_141190_bdbd7137a916843b1e1fda5164f5392b.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
راهبرد فرهنگ
2008-3696
2008-3696
1400
14
55
معانی بینالاذهانی اجتماع محلی در مواجهه با گردشگران جنگ؛ مطالعه موردی مقصدهای راهیان نور در خوزستان
حامد
سجادی
محسن
بدره
مهدی
دعائی
سفرهای زیارتی به مناطق مرتبط با جنگ تحمیلی ایران تحت عنوان راهیان نور، با عمری بیش از دو دهه، یکی از راهبردهای فرهنگی مهم در زمینه ترویج و نشر ارزشهای دفاع مقدس بهشمار میرود. پژوهش حاضر با هدف بررسی معانی بینالاذهانی مردم اجتماع محلی میزبان، نسبت به گردشگران جنگ و راهیان نور بهعنوان کلیتی وابسته به آن صورت پذیرفته است تا از این رهگذر، به فهم جایگاه ایشان در نزد جامعه محلی دست یابد. استراتژی پژوهش استفهامی و رویکرد روشی آن کیفی و متکی بر مردمنگاری است. در این روند نمونهگیری بر مبنای ترکیب تکنیکهای گلولهبرفی و نمونهگیری هدفمند در هفت شهر اهواز، خرمشهر، آبادان، سوسنگرد، هویزه، حمیدیه و بستان صورت پذیرفته است. درنهایت پس از دو مرحله کدگذاری دادهها، در تبیین معانی بینالاذهانی اجتماع میزبان سه دوگانه پیوستاری شامل جنگ تحمیلی ـ دفاع مقدس، دولتمحور ـ مردممحور و زائر ـ بازدیدکننده (گردشگر) شناسایی شد، که بهترتیب بسامد جنگ، دولتمحوری و بازدیدکننده نمود بیشتری داشت. از سوی دیگر دوگانۀ تقابلیِ عرب حاشیهنشین ـ فارس مرکزنشین نیز شناسایی گردید که البته در این میان تجارب موفقی از ارتباطات میانفرهنگی مبتنی بر احترام متقابل و آگاهی از حساسیتهای فرهنگی جامعه میزبان از سوی گردشگران، در تضعیفِ این دوگانه بسیار مؤثر ارزیابی شده است.
راهیان نور
اجتماع محلی
گردشگری جنگ
2021
11
22
81
110
http://www.jsfc.ir/article_107686_b658906c7cc72c2705d34fa5b3aa130d.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
راهبرد فرهنگ
2008-3696
2008-3696
1400
14
55
رویکرد فازی و شبکهای به سرقت ادبی
رحمان
شریفزاده
سرقت ادبی یکی از مهمترین معضلات اخلاق پژوهش و در کل حرفه نویسندگی در کشور ماست. علیرغم اینکه آثار متعددی در زمینه سرقت ادبی وجود دارد، به گمان نگارنده، هنوز در مورد خود مفهوم سرقت ادبی، ترجمه آن و نیز نحوه تشخیص مصادیق این مفهوم نیاز به بحث و نظرورزی وجود دارد. ارائه تعریفی چندکلمهای یا چند سطری از سرقت ادبی آسانترین و همزمان مسئلهدارترین کاری است که میتوان انجام داد. در این مقاله پس از بررسی اجمالی ادبیات موضوع، در وهله نخست به تحلیل مفهوم سرقت ادبی و نقد برخی از تعاریف رایج آن خواهیم پرداخت. سپس با تفکیک پلاجیاریزم از سرقت و نقض حق مؤلف نشان خواهیم داد که تعبیر «سرقت ادبی» ترجمه چندان دقیقی برای پلاجیاریزم نیست و تلاش خواهیم کرد که بدیل بهتری را معرفی کنیم. پس از آن با تحلیل مؤلفههای اخلاقی این پدیده استدلال خواهیم که سرقت ادبی مفهومی فازی است و در تعیین مصادیق این مفهوم و درجات آنها شبکهای از عواملِ متنی و فرامتنی نقش بازی میکنند. برای این کار ما هشت موقعیت را ترسیم خواهیم کرد که در آن عوامل متنی و فرامتنی در تعین مصادیق سرقت ادبی و درجات آنها اثرگذار هستند.
اخلاق
سرقت ادبی
رویکرد شبکهای
رویکرد فازی
حق مؤلف.
2021
11
22
111
133
http://www.jsfc.ir/article_132007_ca148604f50efc15113dcb5edc39c458.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
راهبرد فرهنگ
2008-3696
2008-3696
1400
14
55
ترسیم فرآیند نوآوری در مراکز تحقیقاتی علوم انسانی؛ مطالعه موردی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلام
خلیل
نوروزی
میثم
کرشی
علیرضا
نجفی اوریمی
نوآوری به عنوان مولود جوامع صنعتی، برای تفسیر فناوری بهکار گرفته شد و مطرح کردن آن در فضای علوم انسانی رویدادی جدید است. این پژوهش با بررسی تطبیقی مطالعات انجام شده پیشین و مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلام به عنوان یکی از مصادیق نوآور در عرصه تحقیقات علوم انسانی، در جستوجوی وامگیری از مدیریت فنّاوری برای استفاده از مفهوم نوآوری در عرصه مراکز تحقیقاتی مربوط به علوم انسانی است. بدینمنظور با استفاده از روششناسی آمیخته متشکل از تحلیل محتوای کیفی و مدلسازی تفسیری ساختاری به تطبیق مولفهها و شاخصهای کلیدی نوآوری پرداخته شده است. بر پایه یافتههای تحلیل محتوای کیفی، در مجموع 3 بعد، 7 مؤلفه و 18 شاخص بهعنوان اجزای مراحل فرآیند نوآوری در مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلام شناسایی و سپس بر پایه نتایج روش ISM، شاخصهای مذکور از نظر تقدم نفوذ بر یکدیگر در 8 سطح ارائه گشت. نتایج نشان داد که، مسئله پایهایِ شکلگیری نوآوری در عرصه علوم انسانی، ارائه خروجیها به زبان غیر فنی و قابل استفاده برای عامه است در مرتبه اول و توسعه هدفمند ایدهها و کاربردیکردن آنها بهمثابه اسباب اصلی پذیرفتنیکردنِ نتایج تحقیقات علوم انسانی، در مرتبه دوم. انجام تدابیر کافی و موثر برای تأمین مالی تحقیقات این عرصه، تطبیق خروجیها با نیازهای بازار هدف و پایش رقبای مؤسسات پژوهشی علوم انسانی نیز بهعنوان عوامل کلیدی موفقیت این مؤسسات قابل طرح است.
فرآیند نوآوری
مراکز تحقیقاتی علوم انسانی
دانشگاه امام صادق علیهالسلام
مرکز رشد
2021
11
22
135
160
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
راهبرد فرهنگ
2008-3696
2008-3696
1400
14
55
نقد پیامهای بازرگانی رسانه ملی از منظر بازاریابی اسلامی
فاطمه
نوربخش
رسول
عباسی
در میان برنامههای گوناگونی که از رسانه ملی پخش میشود، آگهیهای بازرگانی بخش زیادی را به خود اختصاص داده است. هدف این پژوهش، شناسایی و طراحی شاخصهای بازاریابی اسلامی در حوزه تبلیغات و بررسی میزان تطابق پیامهای بازرگانی سیما با شاخصهای بازاریابی اسلامی است. ابتدا شاخصهای بازاریابی اسلامی با استفاده از منابع اسلامی استخراج و در اختیار خبرگان حوزه مدیریت و تجارت اسلامی قرار داده شد و 23 شاخص مورد تأیید قرار گرفت. در ادامه، 323 پیام بازرگانی پخششده از شبکههای 1، 2، 3 و 5 سیما در بازه زمانی 15/1/1396 تا 15/3/1396 بهعنوان نمونه آماری انتخاب و مبتنی بر روش تحلیل محتوا با 23 شاخص نهایی مطابقت داده شد. نتیجه حاکی از آن بود که تنها پنج شاخص بهطور کامل در تبلیغات رعایت شدهاند و در رعایت 18 شاخص دیگر نواقصی وجود دارد. بنابراین در اغلب آگهیهای پخششده ضعف در رعایت اصول و شاخصهای بازاریابی اسلامی مشاهده میشود.
تبلیغات
بازاریابی اسلامی
پیامهای بازرگانی
رسانه ملی
2021
11
22
161
190
http://www.jsfc.ir/article_129601_4518363a4e65e44ab1deae3e03545ec5.pdf