TY - JOUR ID - 57089 TI - تأثیر مطالعه کتاب‏‌های‌ معنوی و حماسی بر ارزش‌های‌ اسلامی ـ ایرانی و رفتار اخلاقی دانش آموزان دختر با زمینه انحرافات اخلاقی JO - فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ JA - JSFC LA - fa SN - 2008-3696 AU - امیرکانیان, مریم AU - مهرام, بهروز AU - سعیدی‌رضوانی, محمود AD - کارشناس‌ارشد برنامه‌ریزی درسی از دانشگاه فردوسی مشهد AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 10 IS - 39 SP - 183 EP - 211 KW - رفتار اخلاقی KW - ارزش اخلاقی KW - کتاب KW - شخصیت‏ حماسی و معنوی KW - هویت اسلامی ـ ایرانی DO - N2 - هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مطالعه‏ی کتاب‏‌های‌ معنوی و حماسی بر ارزش‌های‌ اسلامی ایرانی و رفتار اخلاقی دانش‏آموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش مطالعه آزمایشی و از نوع طرح تک آزمودنی با خطوط پایه چندگانه بود. ابتدا در قالب خط پایه و بدون مداخله، رفتار اخلاقی و ارزش‌های‌ اسلامی ـ ایرانی آزمودنی‌ها مورد بررسی قرار گرفت و سپس در فواصل بیست روز و در پنج نوبت، کتاب‌های‌ تعیین‌شده به آزمودنی‌ها ارائه و تغییرات رفتاری و ارزشی مورد بررسی قرار گرفت. نمونه شامل چهار نفر از دانش‏آموزان دختر سال سوم متوسطه یک دبیرستان در شهر مشهد بود که به‌صورت هدفمند انتخاب و تغییرات آنان در دو مؤلفه نگرش نسبت به ارزش‏‌های‌ دینی و ملی و رفتار اخلاقی بررسی شد. برای سنجش نگرش به ارزش‌های‌ اسلامی ـ ایرانی، از پرسشنامه نگرش‌سنج و برای سنجش رفتار اخلاقی، از سیاهه مشاهده رفتار استفاده گردید. نتایج نشان داد که نگرش مثبت دانش‏آموزان به ارزش‏‌های‌ اسلامی ـ ایرانی، با مطالعه کتاب‏‌های‌ زندگینامه‌ای‌ شخصیت‏‌های‌ معنوی و حماسی افزایش یافته و رفتار‌های‌ غیراخلاقی آنها به‌طور چشمگیری کاهش داشته است. تدوین برنامه‏‌های‌ مطالعاتی و ترغیب نوجوانان به مطالعه زندگی و منش شهدا و حماسه‌سازان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، از توصیه‏‌های‌ این مطالعه بوده است که همخوان با اصل الگوپردازی و اسوه‌بخشی در مبانی تربیت اسلامی است. UR - http://www.jsfc.ir/article_57089.html L1 - http://www.jsfc.ir/article_57089_b6cb9f94ff3f6fa516bd2f7c6fd8e72a.pdf ER -