TY - JOUR ID - 47781 TI - بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران JO - فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ JA - JSFC LA - fa SN - 2008-3696 AU - خروشی, پوران AU - نصر, احمدرضا AU - میرشاه جعفری, سیدابراهیم AU - موسی‌پور, نعمت‌الله AD - مدرس پردیس فاطمه زهراسلام‌الله علیها دانشگاه فرهنگیان اصفهان AD - استاد دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان AD - دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 10 IS - 37 SP - 163 EP - 186 KW - تربیت معلم KW - معلم شایسته KW - اسناد تحولی آموزش و پرورش DO - N2 - به‌رغم تأکید اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت، به پرورش و توسعه شایستگی‌‌های پایه، جهت تعمیق هویت مشترک و حرفه‌ای معلمان در ابعاد فردی، انسانی، اسلامی و ایرانی، فقدان الگوی مناسب تربیت معلم و عدم وجود چارچوب مدونی از شایستگی‌‌های معلمان در برنامه درسی تربیت معلم، موجب بروز آشفتگی و سردرگمی در شیوه تربیت و تأمین منابع انسانی در دستگاه تعلیم و تربیت شده است. لذا هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و ارائه الگوی مناسب آن است. بدین‌منظور با استفاده از راهبرد نظریه داده‌بنیاد در یک تحلیل کیفی، متن اسناد تحولی بالغ بر 544 صفحه به‌طور دقیق مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. سپس 148 گزاره نشانگرِ عوامل و شرایط زمینه‌ساز معلم شایسته استخراج و مقوله‌بندی شد. نتایج تحلیل طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی در قالب یک الگوی نظری، با محوریت مقوله اصلی (شایستگی‌‌های معلمان)، شرایط علّی (هدف‌گذاری و برنامه درسی)، شرایط زمینه‌ای (نهادها، سازمان‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی سهیم در امر تربیت رسمی و عمومی)، شرایط واسطه‌ای (ویژگی‌های فردی، اجتماعی و عوامل سازمانی)، راهبردها (برنامه‌ریزی و توسعه حرفه‌ای) و پیامدها (هویت یکپارچه توحیدی) منعکس شده است. یافته‌‌های حاضر می‌تواند به‌عنوان چارچوبی مفهومی برای طراحی و تدوین برنامه درسی تربیت معلم مبتنی بر شایستگی‌‌های معلمان استفاده شود. UR - http://www.jsfc.ir/article_47781.html L1 - http://www.jsfc.ir/article_47781_a6450729043fd762be9f3286a246f33d.pdf ER -