TY - JOUR ID - 137292 TI - تبیین جامعه‌شناختی رابطه عادت‌واره و خرید کالاهای ورزشی خارجی ؛ مورد مطالعه: مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی خارجی شهر سنندج JO - فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ JA - JSFC LA - fa SN - 2008-3696 AU - محمدی, فردین AU - ملکی, علی AD - دکترای جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد AD - کارشناسی‌ارشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 14 IS - 54 SP - 123 EP - 142 KW - عادت‌واره KW - خرید KW - کالاهای ورزشی خارجی KW - بوردیو DO - 10.22034/jsfc.2021.137292 N2 - هدف اصلی مقاله حاضر بررسی تأثیر عادت‌واره مصرف‌کنندگان بر خرید کالاهای ورزشی خارجی به‌‌مثابه یک پدیده فرهنگی است. جهت دستیابی به این هدف، چارچوب نظری تحقیق بر اساس نظریه کنش بوردیو، تنظیم و بر اساس آن فرضیه‌های تحقیق شکل گرفت. جامعه آماری شامل مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی خارجی شهر سنندج بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تلفیقی طبقه‌ای و تصادفی ساده 370 نفر از آنها انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها نیز از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه بهره گرفته شد. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که میزان همبستگی بین عادت‌واره و خرید کالاهای ورزشی خارجی برابر با 0/479 است و متغیّر مستقل «عادت‌واره» حدود 22 درصد از تغییرات خرید کالاهای ورزشی خارجی مصرف‌کنندگان را تبیین می‌کند. در مورد مؤلفه‌های عادت‌واره نیز نتایج بیانگر آن است که «ارزش قائل شدن برای کالاهای خارجی» دارای بیشترین ضریب همبستگی (0/521) و ضریب تأثیر (0/270) بر خرید کالاهای ورزشی خارجی است و در اولویت‌های بعدی نیز به ترتیب متغیرهای نگرش مثبت به کالاهای خارجی و تمایل به خرید کالاهای خارجی قرار دارند. UR - http://www.jsfc.ir/article_137292.html L1 - http://www.jsfc.ir/article_137292_4302697d2f6ff88937b169275daae45f.pdf ER -