دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
14
53
2021
04
21
عوامل مؤثر بر رونق اقتصاد فرهنگ در ایران
7
42
FA
زهرا
مسعودینیا
دکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی
z.masoudinia@gmail.com
علی
رشیدپور
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
alirashidpoor94@gmail.com
رضا
ابراهیمزاده
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
ebrahimzadeh2020@gmail.com
10.22034/jsfc.2021.130379
اقتصاد فرهنگ، تخصیص بهینه منابع به تولید و توزیع کالاها و خدمات فرهنگی، از طریق تحلیلهای اقتصادی، متناسب با اهداف فرهنگی است. رونق اقتصاد فرهنگ درگرو شناخت جایگاه آن است. این پژوهش کیفی، از نوع نظریه برخاسته از دادههاست. افراد، با نمونهگیری هدفمند با تنوع حداکثری، از بین صاحبنظران و افرادی که حوزههای گوناگون اقتصاد فرهنگ را علمی یا عملی تجربه کرده بودند، از اصفهان، تهران و قم انتخاب شدند. اطلاعات با مصاحبه عمیق، جمعآوری و همزمان با رویههای تفضیلی در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی، بهروش استروس و کوربن، تجزیه و تحلیل شد. مهمترین یافتهها عبارتاند از:<br />عوامل علّی: تقویت دانش و ارائه نظام جامع فرهنگی، نگاه اقتصادی و فرهنگی به اقتصاد فرهنگ، هزینه پایین راهاندازی، مصرفِ ابداعی فرهنگ و قطع وابستگی دولتها از اقتصادِ نفتی. راهبرها: تدوین سیاستهای کارآمد، گفتمانسازی، بهبود فضای کسبوکار فرهنگی، اصلاح قوانین حقمالکیت و تعهدات اجرایی، مداخله قاعدهمند دولت و واگذاری به بخش خصوصی، قاعدهمندشدن حمایتهای کارشناسیشده، ایجاد پایگاه دادههای دقیق، شریانسازی سالم اقتصادی و شکلگیری بازار، برندسازی شبکهای، شبکهسازی سالم غیردولتیِ تولید و توزیع، راهاندازی کسبوکارهای کوچک و ایجاد شهرهای خلاق. شرایط مداخلهگر: آشنایی عوامل فرهنگی با روابط اقتصادی و مهارتهای فرهنگی، تبلیغات و آموزش. شرایط زمینهای: نابسامانی واردات و صادرات، تضییع حقوق مادی و معنوی بخش خصوصی و نقش تعیینکننده سرمایهداران و واسطهها. و پیامدها: تأثیرات اقتصادی، حفظ، پیشبرد و انتقال فرهنگ، تقویت اقتدار و امنیت و حفظ محیطزیست.
اقتصاد,فرهنگ,اقتصاد فرهنگ,کالا و خدمت فرهنگی
http://www.jsfc.ir/article_130379.html
http://www.jsfc.ir/article_130379_249d12026a96c25c552bd4f09e45e016.pdf
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
14
53
2021
04
21
موانع و چالشهای فرهنگ نقد در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی؛ واکاوی تجارب زیسته دانشجویان
43
80
FA
محمد
امینی
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان
amini@kashanu.ac.ir
10.22034/jsfc.2021.130352
رویکرد حاکم بر این پژوهش، کیفی است و با مشارکت 28 نفر از دانشجویان سال آخر (نیمسال هفتم و هشتم) رشتههای علوم انسانی که از طریق روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام گرفته است. شواهد و اطلاعات مورد نظر با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمهساختار یافته جمعآوری و از طریق روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار گرفتند. یافتههای حاصل از بررسی تجارب و ادراکات دانشجویان در مورد فرهنگ نقد نشان داد که مجموعاً این حوزه فرهنگی مهم در دانشگاهها با دو نوع مانع اصلی یعنی چالشهای فرادانشگاهی و موانع دروندانشگاهی مواجه است. چالشهای فرادانشگاهی، تأثیر واقعیات و شرایط کلان اجتماعی و فرهنگی جامعه بر فرهنگ نقد در دانشگاه و ادراک آن توسط دانشجویان را مورد توجه قرار میدهند و موانع دروندانشگاهی، شامل عوامل آموزشی و متغیرهای مرتبط با محیط داخلی دانشگاهها در این زمینه است. تلاش منسجم و برنامهریزیشده جهت مقابله با موانع یادشده میتواند بسترهای لازم برای نقش آفرینی دانشگاهها در حوزههای مختلف بهویژه عرصه فرهنگی، فکری و اجتماعی را فراهم کند.
فرهنگ,نقد,فرهنگ نقد,دانشگاه
http://www.jsfc.ir/article_130352.html
http://www.jsfc.ir/article_130352_30585fac1d47df1af445d3a0e14a728f.pdf
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
14
53
2021
04
21
طراحی مدل رتبهبندی گروههای آموزشی و تعیین ضریب اهمیت عاملهای مدل رتبهبندی به روش AHP؛ مورد مطالعه: دانشگاههای دولتی ایران
81
111
FA
رحیم
صفری فارفار
دانشجوی دوره دکتری رشته برنامهریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی
safari_rahim@yahoo.com
محمود
ابوالقاسمی
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
m-abolghasemi@sbu.ac.ir
مقصود
فراستخواه
دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
m_farasatkhah@yahoo.com
عبدالرحیم
نوهابراهیم
دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران
naveh20001@yahoo.com
10.22034/jsfc.2021.130353
گروههای آموزشی بارزترین بخش در ساختار تشکیلاتی دانشگاهها هستند که موفقیت، پیشرفت و کارایی دانشگاهها به عملکرد آنها وابسته است و لذا ضروری است که رتبهبندی دانشگاهها از گروههای آموزشی دانشگاهها آغاز شود. در این پژوهش براساس یک رویکرد آمیخته و در بخش کیفی از طریق مطالعات کتابخانهای، تحلیل محتوای اسناد، مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان، متخصصان، مدیران نظام آموزش عالی و اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ابتدا مدل مفهومی رتبهبندی تدوین و سپس به روش گروه کانونی مدل طراحی شده مورد اعتباریابی قرار گرفت. <br />گروه آموزشی در این پژوهش بهمثابه یک سیستم در نظر گرفته شده که عناصر آن عبارت است از: درونداد، فرآیند، برونداد و پیامد. بدینترتیب، با بررسی و جمعبندی نتایج، چهار عامل درونداد با چهار ملاک اعضای هیئت علمی، پذیرفتهشدگان، فضاهای کالبدی، امکانات و تجهیزات و مدیریت و راهبری با مجموعاً 29 نشانگر، عامل فرآیند با سه ملاک یاددهی یادگیری، بهکارگیری فنّاوری اطلاعات و ارتباطات و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مجموعاً با 16 نشانگر، عنصر برونداد با چهار مؤلفه انتشار مقاله و کتاب، انجام طرحهای پژوهشی، ثبت اختراع، کسب جوایز و عضویت در مجامع علمی و زمان تحصیل و معدل دانشآموختگان با مجموعاً 21 نشانگر و عامل پیامد با سه ملاک ادامه تحصیل دانشآموختگان، اشتغال و کارآفرینی دانشآموختگان و اثرگذاری علمی و تخصصی با 8 نشانگر برای رتبهبندی گروههای آموزشی حاصل و مدل مفهومی رتبهبندی گروههای آموزشی مشخص گردید. در انتهای این پژوهش با استفاده از جدول مقایسات زوجی، میزان اهمیت هر یک از عاملها، ملاکها و نشانگرها به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) تعیین و مدل عملیاتی رتبهبندی گروههای آموزشی حاصل شد.
دانشگاه,گروه آموزشی,رتبهبندی,سیستم,روش تحلیل سلسه مراتبی
http://www.jsfc.ir/article_130353.html
http://www.jsfc.ir/article_130353_d6f7685ee1f6427918464b6b718e0479.pdf
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
14
53
2021
04
21
تحلیلی بر عوامل مؤثر بر جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان؛ مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، شیراز و فردوسی
113
154
FA
علی
نظرمنصوری
دکتری رشته جامعهشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه اصفهان
nazarmansori@yahoo.com
بهجت
یزدخواستی
دانشیار رشته جامعهشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه اصفهان
b.yazdkhasty@gmail.com
رضا
همتی
استادیار رشته جامعهشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه اصفهان
rhemati@gmail.com
با توجه به نقش اساسی دورههای آموزشی تحصیلات تکمیلی در پویایی فضای علمی کشور، مطالعه و ارزیابی روند جامعهپذیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نقشپذیری آنها در دانشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. مطالعه حاضر باهدف بررسی وضعیت جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و عوامل مؤثر بر آن در دانشگاههای کشور صورتگرفته و براساس رویکرد کمّی و پیمایش از 482 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، شیراز و فردوسی، که به شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدهاند، سامانیافته است. نتایج این مطالعه نشان میدهد وضعیت کلی جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پنج دانشگاه مورد بررسی در ابعاد چهارگانه فراگیری نقش دانشجوی تحصیلات تکمیلی، درگیری در نقش، مشارکت، سرمایهگذاری و احساس هویت حرفهای، براساس طیف مطلوبیت در سطح متوسط قرار دارد. همچنین براساس مدلسازی معادله ساختاری صورتگرفته، سرمایه دانشگاهی و خود اثربخشی دانشگاهی بیشترین تأثیر را بر جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی داشتهاند.
جامعهپذیری دانشگاهی,ارزشها و هنجارهای علمی,خود اثربخشی دانشگاهی,سرمایه دانشگاهی,دانشجویان تحصیلات تکمیلی
http://www.jsfc.ir/article_89162.html
http://www.jsfc.ir/article_89162_4e80de8b8f19dbfee0c6c0595718fcf7.pdf
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
14
53
2021
04
21
هنجاریابی پرسشنامه عملکرد خانواده بلوم در میان زنان و مردان متأهل اصفهان
155
182
FA
رضا
جعفری هرندی
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم
rjafarih@gmail.com
زینت
اسلامی هرندی
کارشناسارشد روانشناسی تربیتی
markazmehr@gmail.com
10.22034/jsfc.2021.98984
هدف اصلی پژوهش، هنجاریابی، تعیین روایی و پایایی پرسشنامه عملکرد خانواده بلوم (FFS)، در میان زنان و مردان متأهل شهر اصفهان بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع روانسنجی است. بدین منظور تعداد 524 پرسشنامه در میان جامعه آماری به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای توزیع شد که 262 عدد مربوط به زنان و همین تعداد مربوط به مردان است. براساس نتایج، روایی مقیاس بلوم به چهار روش؛ مدلسازی معادله ساختاری، همبستگی، روایی ملاکی و روایی محتوایی تأیید گردید. ضریب اعتبار (پایایی) خردهمقیاسها به شیوه آلفای کرانباخ محاسبه و تأیید گردید. در نهایت رتبههای درصدی و نمرات استاندارد T بهعنوان هنجارهای پرسشنامه محاسبه گردید. در مجموع میتوان اذعان داشت که پرسشنامه عملکرد خانواده بلوم در جامعه مورد پژوهش دارای روایی و پایایی قابل قبولی بوده و میتوان از آن بهعنوان پرسشنامه عملکرد خانواده در کارهای پژوهشی، راهنمایی و مشاوره استفاده کرد.
هنجاریابی,روایی,پایایی,عملکرد خانواده بلوم
http://www.jsfc.ir/article_98984.html
http://www.jsfc.ir/article_98984_b273a63a7a79503c11cf9c6131afddad.pdf
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
14
53
2021
04
21
واکاوی رویکردهای مختلف درباره پیوند جهانیشدن و بومیگرایی و اشارات تربیتی آن
183
213
FA
محمدشریف
طاهرپور
0000-0001-5769-0426
استادیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه ملایر
m.s.taherpour@malayeru.ac.ir
افسانه
عبدلی
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستان
abdoli.a@lu.ac.ir
10.22034/jsfc.2021.130382
بررسی رویکردهای مختلف درباره پیوند جهانیشدن و بومیگرایی و کارکردهای تربیتی آن، هدف اصلی مقاله حاضر است. برای نیل به این هدف از روش تحلیلی استفاده شد. بر این اساس، چهار رویکرد یکسانسازی، کثرتگرایی رادیکال، اختلاط و پیوند فرهنگی و جهانی محلیشدن و نیز کارکردهای تربیتیِ هر یکاز این رویکردها موردمطالعه قرار گرفت. در میان این رویکردها، رویکرد یکسانسازی، با توجه به تلاش آن برای حاکم کردن فرهنگ غربی، نسبت به بومیگرایی و تعلیموتربیت بومی بیتفاوت است. رویکرد کثرتگرایی رادیکال نیز با دامن زدن به نسبیتگرایی رادیکال، نوعی بومیگرایی و تعلیموتربیت بومی افراطی را تجویز میکند و باب هر نوع تعاملی را بین فرهنگهای مختلف و نظامهای آموزشی میبندد. اما رویکرد جهان محلیشدن نسبت به بومیگرایی و تعلیموتربیت بومی، رویکرد معتدلتری دارد و بر تعامل جنبه محلی و بومی با جنبه جهانی تأکید میکند.
جهانیشدن,بومیگرایی,تعلیم و تربیت
http://www.jsfc.ir/article_130382.html
http://www.jsfc.ir/article_130382_fe95d9b2f1a5c74dd84b59a9bbbd12c3.pdf
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
14
53
2021
04
21
آسیبشناسی فرایند تولید و توزیع محصولات قرآنی کودک در بازار
215
243
FA
مجید
جعفریان
دانشآموخته دکتری دینپژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
majidjafarian1357@yahoo.com
ریحانه
تمیزیفر
دانشآموخته دکتری جامعهشناسی توسعه دانشگاه آزاد اسلامی
tamizi.r@gmail.com
سمیه
لبافی
استادیار پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران(ایرانداک)
labafi@irandoc.ac.ir
10.22034/jsfc.2021.130380
کارکرد اصلی محصولات قرآنی در حوزه کودکان، انتقال معارف و آموزههای قرآنی با سبکی نوآورانه و خلاقانه است. محصولات قرآنی نظیر دیگر محصولات فرهنگی، در بازار تولید و توزیع میشوند. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون به دنبال کشف و برساختهکردن آسیبهای فرایند تولید و توزیع این محصولات است. از اینرو، براساس روش نمونهگیری هدفمند، 20 نفر از کنشگران اصلی این حوزه انتخاب شد و دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته جمعآوری گردید. براساس یافتههای پژوهش، آسیبهای فرایند تولید و توزیع محصولات قرآنی در هفت دسته و در سه بعد فرایندی، ساختاری و محیطی قرار دارد و در این عرصهها قابل مشاهده است: تدوین اسناد بالادستی و آییننامههای رسمی، سیاستگذاری و تعیین خطمشیهای راهبردی، نظامسازی، سازوکار حمایتهای مالی و بودجهای، خلق دانش، خلاقیت و نوآوری، بازاریابی و نگرشهای ناظر به محصول.
آسیبشناسی,تولید,توزیع,محصول قرآنی,کودک,الگوی سهشاخگی
http://www.jsfc.ir/article_130380.html
http://www.jsfc.ir/article_130380_5e086c262509d1a479ea7323fb4ae38b.pdf