ORIGINAL_ARTICLE
نقد و ارزیابیِ «گویههای بهکار رفته» در پیمایشهای دینداری در ایران
اعتماد بهنتایج و الگوگیری از پیمایشهای دینداری در ایران، مستلزم اطمینان از روایی آنها در سه سطح «مدل»، «سنجه» و «گویه»های آن است. این مقاله با تمرکز بر 12 پیمایشِ شاخص، بهبررسی روایی آنها در سطح سوم پرداخته و آن را نه بر حسب مدعای ایشان در تحصیل روایی؛ بلکه از طریق تامل در فحوای گویههایِ بهکار رفته و میزان انطباق آنها با مقصود سنجش، مورد ارزیابی قرار داده است. نتیجه حاصل از این بررسی نشان میدهد که بخش قابلتوجهی از گویههای بهکاررفته در پرسشنامه این تحقیقات، مفهوم و مقوله دیگری بهجز دینداری و مولفههای ذیل آن را سنجیدهاند. این مقاله ضمن گسترش دایره مفهومی ما در این حوزه، دقتنظرهای لازم در ساخت و پرداخت گویههای مورد استفاده در پیمایشهای دینداری را نیز افزایش خواهد داد و بر روی هم، گام کوچکی است در مسیر نیل به یک الگوی استاندارد برای رصد دایمی میزان دینداری در ایران.
http://www.jsfc.ir/article_15124_095384b79f5a82030397f9b2583f7358.pdf
2014-09-01
7
38
میزان دینداری
مدل دینداری
پیمایش
سنجه
روایی
علیرضا
شجاعیزند
shojaeez@modares.ac.ir
1
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
علیهِ جامعهشناسیِ سیاستگذار
جامعهشناسی سیاستگذار آنگونه که بوراووی تشریح نموده است به شیوههای گوناگون در سیاستگذاریهای اجتماعی جوامع مداخله میکند و در خدمت هدفی است که کارفرمایش تعیین کرده و برای مشکلات سفارش داده شده راهحلهایی ارائه داده یا به راهحلهای موجود مشروعیت علمی میبخشد. مروری بر تاریخ جامعهشناسی در کشورهای پیشرفته حکایت از آن دارد که جامعهشناسی سیاستگذار سیر نزولی خاصی را از دهه 1980 میلادی تاکنون تجربه نموده است. در حقیقت، تجربه جامعهشناسی در آمریکا (کشوری که واجد جامعهشناسیِ پیشرفتهای است و از حیث فرهنگی نیز مهد پراگماتیسم و فایده عملی دانشها میباشد و معمولاً تعقیب بیغرضانه دانش، برای اثبات ضرورت وجود یک علم کافی دانسته نمیشود) نشان میدهد که جامعهشناسی سیاستگذار از اواخر دهه 1980 میلادی تاکنون نهتنها رشد نکرده، بلکه در مسیر افول هر چه بیشتر حرکت نموده است. استدلال مقاله حاضر در مقام تبیین این حقیقتِ تاریخی آن است که خلق دانش توسط جامعهشناسان و شکلدهی سیاست اجتماعی بهوسیله سیاستمداران، مدیران و دیوانسالاران اشکال متفاوت و نسبتاً ناسازگاری از فعالیتهای انسانی هستند و بههمین دلیل و دلایل دیگر، افول جامعهشناسی سیاستگذار، حتی در کشورهای صاحب علم، امری طبیعی بوده و بهاحتمال زیاد تداوم خواهد یافت.
http://www.jsfc.ir/article_15125_d60fd40ca6039cba56177fddc3f05b6f.pdf
2014-09-01
39
66
جامعهشناسی سیاستگذار
مایکل بوراووی
مهندسی اجتماعی
جاناتان ترنر
مدل تحقیق و توسعه
پیشبینی
فایده جامعهشناسی
محمدرضا
طالبان
qtaleban@gmail.com
1
استادیار گروه جامعهشناسی انقلاب پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روششناسی تحقق علوم اسلامی از دیدگاه سیدمحمدنقیب العطاس
یکی از مسایل اساسی در تحلیل دیدگاههای مختلف علم دینی، تبیین روششناسی مناسب تحقق آن است. پژوهش حاضر بهتبیین روششناسی علم دینی (اسلامی) عطاس با توجه به مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی و انسانشناختی اسلامی وی و تحلیل و بررسی آن پرداخته است. روششناسی تحقق علم اسلامی عطاس، شامل استفاده از روش ترکیبی (اجتهادی، شهودی، عقلی و تجربی)، اسلامیسازی زبان و بهکارگیری روشهای تفسیر و تاویل در مطالعه پدیدههای طبیعی و انسانی میباشد.در بررسی روششناسی عطاس، به این نتیجه رسیدیم که روششناسی ترکیبی وی بهنوعی با ابهام مواجه است. نیز اصل اسلامیسازی زبان هر چند نقش موثری در تحقق علوم اسلامی دارد، اما تاکید بیش از اندازه بر آن موجب غلطیدن در دام نسبیت میگردد. بهرهگیری از روشهای تفسیر و تاویل در مطالعه طبیعت نیز مناسب مباحث فلسفی و عرفانی است و برای تولید معرفت علمی باید روشها و تکنیکهای متناسب با روششناسی تاویلی استخراج و تبیین شود. در این نوشتار بهمنظور گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و در بررسی آن از روش تحلیل فلسفی استفاده شده است.
http://www.jsfc.ir/article_15126_6d18185c2fa6b9009d2ab0bb7c860068.pdf
2014-09-01
67
91
علم دینی
روششناسی
سیدمحمد نقیب العطاس
اسلامیسازی زبان
تأویل
تفسیر
سیدحمیدرضا
حسنی
hrhasani@rihu.ac.ir
1
استادیار گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
AUTHOR
محمد
درگاهزاده
dr.dargahi@gmail.com
2
دانشجوی دکتری دانشگاه معارف
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر میزان خودکنترلی بر ارتکاب جرم در میان دانشجویان
پژوهش حاضر با تمرکز بر دو جرم معیّن، به بررسی تاثیر میزان خودکنترلی بر میزان مصرف مواد و الکل در میان دانشجویان پرداخته است. برای دستیابی به این هدف ابتدا با روش نمونهگیری تصادفی ساده، دانشگاههای تهران و علامه طباطبایی از بین دانشگاههای سراسری شهر تهران انتخاب و در مرحله بعد، تعداد 416 نفر از دانشجویان این دانشگاهها بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای مورد نظر برای آنها اجرا شد. بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و لیزرل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مقیاس خودکنترلی از شش عامل اشباع شده است و مدل نظری ساختار عاملی با دادههای پژوهش برازش قابل قبولی نشان داده است. نتایج همچنین نشان داد که خودکنترلی دانشجویان در حد متوسط بوده است. شایعترین مواد مصرفی نیز، میان دانشجویان پسر «سیگار» و بین دختران «قلیان» بوده است. نتایج آزمون تی نشان داد که بین دختران و پسران از حیث مصرف مواد و الکل تفاوت معناداری وجود دارد، بهطوریکه مصرف مواد و الکل در بین دانشجویان پسر بیشتر از دختران است. در نهایت مدل معادلات ساختاری نشان داد که تمام مولفههای خودکنترلی پایین، بهجز مولفه «ابراز خشم»، میتوانند تغییرات مصرف مواد و الکل دانشجویان را تبیین کنند؛ بنابراین خودکنترلی یکی از عوامل مهم و موثر، تبیینکننده مسیله مصرف مواد و الکل دانشجویان است.
http://www.jsfc.ir/article_15127_f7ea9fdc94e5ce74de8934ab6c0727eb.pdf
2014-09-01
93
118
نظریه عمومی جرم
خودکنترلی
مصرف الکل
مصرف مواد
اکبر
علیوردینیا
aliverdinia@umz.ac.ir
1
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
AUTHOR
عرفان
یونسی
erfan.y.89@gmail.com
2
کارشناسارشد پژوهش علوم اجتماعی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل تجربههای معلمان از دوشغله بودن؛ مطالعه کیفی دلایل و پیامدها
دوشغله بودن معلمان پدیده شایعی است که بهعنوان چالشی برای نظام آموزش و پرورش تلقی میشود. اینکه معلمان دوشغله بودن را چگونه درک و تفسیر میکنند و چه شرایطی را در این نوع کنش خود دخیل میدانند جای تامل است. این پژوهش با هدف بررسی معانی ذهنی دوشغله بودن در میان معلمان سنندجی صورت گرفته است. مشارکتکنندگان این پژوهش را 25 نفر از معلمان دوشغله تشکیل میدهند. محققان از رویکرد کیفی، نظریه مبنایی و تکنیک جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختیافته بهره جستهاند. تحلیل دادهها و مدل پارادایمی ساختهشده حاکی است نیازهای برآورد نشده، فضای اجتماعی مخاطرهآمیز/فرصتآفرین و تناقض پایگاهی بهمنزله شرایط علّی، مقایسه درون/برون سازمانی و محدودیتهای سازمانی بهمنزله بستر و زمینه و اصالتزدایی از جایگاه معلمی بهمنزله شرایط مداخلهگر در دوشغله بودن تاثیرگذارند. مشارکتکنندگان با قرارگرفتن در شرایط یادشده راهبردهای متناسبسازی نقشها، ثبات علاقه و حساسیت در گزینش شغل دوم را اتخاذ میکنند. در بُعد پیامدی، شغل دوم پیامدهای وسیع و بعضاً متناقضی در پی داشته است که در ذیل مقوله هسته دو وجهی توانمندساز فشارآفرین متمرکزند.
http://www.jsfc.ir/article_15128_a516d4b2400326c07b632c4728f6cbd1.pdf
2014-09-01
119
146
دوشغله بودن
نظریه مبنایی
تناقض پایگاهی
مقایسه درون/برون سازمانی
معلمان
امید
قادرزاده
ogh1355@gmail.com
1
استادیار جامعهشناسی دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
سیروان
فرجی
shapoliawin@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه کردستان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
انواع دینداری و اخلاق کار؛ مورد مطالعه: کارمندان دانشگاه زنجان
اخلاق کار یکی از مهمترین عوامل فرهنگی در توسعه محسوب میگردد. این پژوهش باتوجه به انواع دینداریها، میزان اخلاق کار را مد نظر قرار داده و درصدد پاسخ به این نکته است که با توجه به شرایط اجتماعی ایران آیا میان انواع دینداری افراد و میزان اخلاق کار آنها رابطهای وجود دارد. جامعه آماری پژوهش، کارمندان دانشگاه زنجان بودهاند که از میان آنان جمعیت نمونه بهصورت نمونهگیری طبقهبندیشده، بهتعداد 259 نفر انتخاب شدند. برای توجیه نظری رابطه انواع دینداری و میزان اخلاق کار ازنظریات وبر و شپرد استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که بهطور کلی میزان اخلاق کار اکثریت کارمندان متوسط و بالا بود. بین انواع دینداری و میزان اخلاق کارمندان رابطه معنادار وجود دارد، از حیث ابعاد چهارگانه اخلاق کار نیز تفاوت عمده میان تجددگرایان و اسلام گرایان رادیکال با انواع دیگر وجود دارد و میزان اخلاق کار این دو گروه دینداران نسبت به دو گروه دیگر بیشتر است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیونی نشان دادند که تجددگرایی اسلامی و اسلامگرایی رادیکال بیشترین تاثیر را بر اخلاق کار داشتهاند.
http://www.jsfc.ir/article_15129_489ad34c36efc5b8e7b60285c5d57187.pdf
2014-09-01
147
177
اخلاق کار
دلبستگی به کار
جدیت در کار
روابط انسانی در کار
مشارکت در کار
انواع دینداری
ابوالفضل
ذوالفقاری
zolfaghariab@gmail.com
1
استادیار جامعهشناسی دانشگاه شاهد
AUTHOR
اکرم
محبی
akrammohebi1@gmail.com
2
کارشناسی ارشد جامعهشناسی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه معنویت محیط کار با رضایت مشتریان و نقش تعدیلگری رفتار شهروندی سازمانی
در ادبیات مدیریت از معنویت محیط کار بهعنوان یک دارایی باارزش ناملموس یاد میشود و تاثیر آن بر کارکردهای مهم مدیریت و سازمان در حال بررسی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر این متغیر مهم بر رضایت مشتریان با لحاظ نقش تعدیلکننده رفتار شهروندی سازمانی است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی/ همبستگی است. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سطح 27 دانشکده از دانشگاههای تبریز، صنعتی سهند و هنر اسلامی تبریز تشکیل میدهند. با استفاده از فرمول کوکران، در سطح اطمینان 95 درصد، نمونه آماری برای اعضای هیئتعلمی و کارکنان 289 نفر و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی 359 نفر مشخص و بهروش طبقهای - تصادفی گردآوری شد. نتایج بهدست آمده از تجزیه و تحلیل رگرسیون گامبهگام، بیانگر رابطه معنیدار معنویت محیط کاری و رضایت مشتریان بهطور مستقل و عدم تأیید نقش تعدیلگری رفتار شهروندی سازمانی است. همچنین نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد معنویت، در سطوح فردی (کار بامعنا) و سازمانی (همسویی ارزشها) با رفتار شهروندی سازمانی و رضایت مشتریان رابطه مثبت و معنیدار دارد؛ اما در سطح گروهی (احساس همبستگی) با رفتار شهروندی سازمانی و رضایت مشتریان رابطه معنیداری ندارد.
http://www.jsfc.ir/article_15130_03eeaf7d9dd6560e5c90a6803cad96f0.pdf
2014-09-01
179
207
معنویت محیط کاری
رفتار شهروندی سازمانی
رضایت مشتری
ناصر
صنوبر
sanoubar@tabrizu.ac.ir
1
دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز
AUTHOR
صمد
رحیمیاقدم
s.rahimi@tabrizu.ac.ir
2
کارشناسیارشد مدیریت اجرایی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR