ORIGINAL_ARTICLE
چیستی، امکان و ملزومات فلسفه تطبیقی
مقایسه میان فیلسوفان و نظامهای فلسفی از صدر تاریخ فلسفه تا روزگار ما همواره وجود داشته، چنانکه فارابی مؤسس فلسفه اسلامی در کتاب الجمع بین رأی الحکیمین، بهنوعی تطبیق میان فلسفههای افلاطون و ارسطو پرداخته است. معهذا این پل ماسون اورسل در اوایل قرن بیستم با انتشار کتاب فلسفه تطبیقی (1931) بود که با دیدگاهی تاریخمحور و با توجه به مرکزیت اندیشه غربی، بحثی منسجم و روشمند را در این باب آغاز و به بررسی تطبیقی آراء و دیدگاههای فلسفی پرداخت. این مقاله ضمن تأمل در چیستی، امکان، ضرورت، شرایط و مقاصد فلسفه تطبیقی به زمینه فکری فرهنگی طرح فلسفه تطبیقی و وضعیت و آسیبشناسی آموزش و پژوهش آن در ایران معاصر پرداخته و در گامی ایجابی به معرفی و تحلیل سه الگوی فلسفه تطبیقی در دوره معاصر ـ یعنی رویکرد تطبیقی اتین ژیلسون، هانری کربن و توشیهیکو ایزوتسو با توجه به آثار تطبیقی این محققان ـ که نشانگر امکانات و محدودیتهای فلسفه تطبیقی با توجه به سنت فلسفه اسلامی است، میپردازد. تأمل در باب موقعیتمحوری «کانت» در تاریخ فلسفه غربی و اهمیت توجه به آن در مطالعات تطبیقی فلسفه، بخش پایانی این مقاله است.
http://www.jsfc.ir/article_15071_1d4c67d62aa3a0a0d1b4130d66f5e6e4.pdf
2015-03-01
7
27
فلسفه تطبیقی
فلسفه اسلامی
اتین ژیلسون
هانری کربن
توشیهیکو ایزوتسو
فلسفه کانت
غلامعلی
حدادعادل
1
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
علم بهنجار و بومیکردن علوم اجتماعی
بومی کردن علوم اجتماعی یکی از مباحث مهم توسعه علمی در کشورهای جهان سوم میباشد که پیوند نزدیکی با تحولات حوزه جامعهشناسی علم جدید دارد. هدف مقاله حاضر این است که نشان دهد علم بهنجار یا عادی میتواند منجر به بومی کردن علوم اجتماعی شود. برای این کار ابتدا ادعاهای دو دیدگاه اثباتگرا و انتقادی (تاریخگرا) را درباره علوم اجتماعی توضیح دادیم و نظر آنها را درباره ضرورت بومی کردن علوم اجتماعی مطرح کردیم. معلوم شد برخلاف دیدگاه اول، در دیدگاه دوم بحث بومی کردن علوم اجتماعی یک ضرورت اساسی است. سپس چارچوب مفهومی تحقیق را، که نظریه انقلابات علمی توماس کوهن بود، بهطور خلاصه توضیح دادیم، تا معلوم شود دگرگونیهای تدریجی و انقلابیِ علمی و علم بهنجار یا عادی از نظر کوهن چه معنی و جایگاهی در پژوهشهای علمی دارد. آنگاه با اشاره به پنج بُعد اساسیِ کار تحقیق در علوم اجتماعی ـ یعنی انتخاب موضوع، انتخاب روش، اکتشاف، توصیف و تبیین ـ بحث بومی کردن را در هر بُعد از نظر رهیافت اثباتگرا و انتقادی مورد بحث قرار دادیم. این مباحث نشان داد که علیرغم اختلافات اساسیِ نظری بین دو پارادایم، وقتی عملاً اصحاب هر دو رهیافت وارد کار تحقیق جدی شوند، نتیجه فعالیت آنها بومی شدن علوم اجتماعی میباشد. بنابراین، مهم آن است که پژوهشگران هر دو دیدگاه دست به تحقیقات جدی و دقیقِ انتقادی زده و همه فرایند تحقیق را از انتخاب موضوع تا تبیین و نقد نظریه طی کنند.
http://www.jsfc.ir/article_15080_914f6b417369f53435f04b4388c58e3c.pdf
2015-03-01
29
59
جامعهشناسی علم
علم بهنجار
بومی کردن علوم اجتماعی
پارادایم اثباتگرایی
پارادایم انتقادی
محمدحسین
پناهی
panahi@atu.ac.ir
1
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقد مطالعات گونهشناسی دینداری و ارائه چارچوبی نو
بررسیهای چندگانه در سطوح و جوانب مختلف مطالعات گونهشناسی دینداری داخلی نشان میدهد که این پژوهشها فاقد الگویی جامع و منطقی برای گونهشناسی دینداریاند. این فقدان الگو و چارچوب مطالعه از حیث منطق، فرایند و روش مطالعه، تحقیقات پیشین در این زمینه را دچار آشفتگیهای عدیده و نقایص جدی ساخته است. احراز این مدعا، مستلزم مرور و نقادی تحقیقات گونهشناسی دینداری بهمنظور دستیابی به الگویی برای مطالعات گونهشناسی دینداری آتی است. نتایج این تتبع و نقادی، در پژوهش حاضر نشان میدهد، نقایص مطالعات پیشین، ناظر بر: عدم تعریف دقیق مفاهیم، عدم اشاره به شیوه، موضوع و معیار گونهشناسی، تشریح نساختن مسیر مطالعه و نهایتاً فاقد منطق بودن این گونهشناسیها است. این پژوهش با ارائه «نقشه پیشینه» مطالعات گونهشناسی دینداری، راهکارهایی را جهت رفع این کاستیها پیشنهاد نموده و نهایتاً چارچوب پیشنهادی خود را برای مطالعات گونهشناسی دینداری ارائه مینماید.
http://www.jsfc.ir/article_15081_53ea84276125645ef5ba4f5f5032677f.pdf
2015-03-01
61
89
مطالعات دینداری
گونهشناسی دینداری
اجزاء گونهشناسی
مسیر گونهشناسی
چارچوب گونهشناسی
آرش
حسنپور
arash.hasanpour@gmail.com
1
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
علی
ربانی
a.rabbani@ltr.ui.ac.ir
2
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پژوهشی پدیدارشناسانه برای فهمِ جوهره مدیریت جهادی
جریان انقلاب اسلامی و رویدادهای پس از آن، به شکلگیری نوعی رفتار، فرهنگ و سبک مدیریت سازمانی منجر شد که بعدها بهعنوان کار و مدیریت جهادی تعبیر گردید. بدیهی است که بیتوجهی به جوهره اصلی و عامل حیاتی اندیشه جهادی، باعث انحراف یا سوء برداشت از آن گردد. هدف این پژوهش، فهم جوهره این پدیده نوظهور و شناخت تفاوتهای مبنایی آن با سایر پدیدههای مشابه است. از اینرو، پژوهش حاضر با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری، به بررسی و تحلیل بیش از 60 مورد از بیانات حضرت آیتالله خامنهای در موضوع جهاد پرداخته است. بر اساس یافتههای این پژوهش، تمایز محوری فعالیتهای جهادی در قالب ایمان به غیب، معنادار است و کسب و تقویت آن از طریق تقوا ممکن میباشد. ریشه اثرگذاری مدیریت جهادی به روح عرفانی و معنوی فرد برمیگردد و در نهایت، ماهیت مدیریت جهادی بر مبنای مبارزه تعریف میشود و بر دو رکن اساسی «کوشش فراوان» به همراه «مقابله با موانع موجود» در مسیر دستیابی به پیشرفت و تمدن اسلامی قوام یافته است. درک صحیح از ماهیت مدیریت جهادی میتواند منجر به شکلگیری فرهنگ جهادی با ابعادی مانند استفاده از ظرفیتها، مقابله با مانعها و محدودیتها و نیز ارائه نمونهها و اسوهها گردد. توفیق در اجرای این سبک از مدیریت، منجر به پیامدهایی از جمله ایجاد نشاط و امید در سازمان، دستیابی سریعتر به هدف، تقویت ساخت درونی، چشیدن طعم عزت و رسیدن به پیشرفت و تمدن خواهد شد.
http://www.jsfc.ir/article_15082_05fb624da20afe39d0689f69d457d19b.pdf
2015-03-01
91
122
نظریههای مدیریت
سبکهای مدیریت
مدیریت جهادی
مدیریت اسلامی
دفاع مقدس
پدیدارشناسی
میثم
لطیفی
latifi@isu.ac.ir
1
استادیار دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیهالسلام
AUTHOR
حسن
سعدآبادی
saadabadi@isu.ac.ir
2
کارشناسارشد معارف اسلامی و مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی ارزشیابی خطمشیهای عمومی در پرتو معرفت علوی
یکی از جوانب مهم نظامهای اجتماعی که در جهتدهی و هویتبخشی به آنها اهمیت دارد، اهداف و بهتبع آن شاخصهای ارزشیابی عملکرد آنها است. در نوشتار پیشرو، پژوهشگران با بهرهگیری از منابع ارزشمند «نهجالبلاغه» و «غررالحکم و دررالکلم» و با استفاده از روش تحلیل محتوا، شاخصهای ارزشیابی را استنباط کرده و بر مبنای مدلسازی ساختاری ـ تفسیری ارتباط آنها با یکدیگر را تبیین و سطحبندی نمودهاند. جامعه آماری این پژوهش 15 نفر از خبرگان آشنا به منابع دینیاند و نمونهگیری بهصورت نظری صورت گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که اهداف نظامهای اجتماعی به دو دسته بزرگ ایجابی و سلبی قابل تقسیم است. هدف ایجابی نظام اجتماعی، تربیت انسانها و قربالیالله و اهداف سلبی، رفع فقر، رفع ظلم، رفع ترس، رفع موانع اختیار، رفع وابستگی، رفع ذلت، رفع جهل، و رفع ویرانی است. این دو گونه اهداف، با هم پیوندی ناگسستنی دارند.
http://www.jsfc.ir/article_15083_dfde1b2b919e711c654d51304e5027d3.pdf
2015-03-01
123
152
الگوی ارزشیابی خطمشی
حکومت
معرفت علوی
هدف
شاخص ارزشیابی
بهروز
رضاییمنش
rezaeemanesh@gmail.com
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
AUTHOR
مهدی
عبدالحمید
m.abdolhamid@atu.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
LEAD_AUTHOR
علیاصغر
پورعزت
pourezzat@ut.ac.ir
3
استاد دانشگاه تهران
AUTHOR
فتاح
شریفزاده
sharifzadeh@atu.ac.ir
4
استاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر جهتگیریهای مذهبی و روشهای مقابله مذهبی بر اعتیادپذیری دانشجویان دانشگاه تبریز
اعتقادات دینی بهعنوان مجموعهای از باورها، بایدها و نبایدها و نیز ارزشهای تعمیمیافته، از مؤثرترین تکیهگاههای روانی بهشمار میرود که قادر است معنای زندگی را در لحظههای عمر فراهم سازد و در شرایطی خاص نیز با فراهمسازی تکیهگاههای تبیینی، فرد را از تعلیق و بیمعنایی و گرایش به رفتارهای ناسازگانه نجات دهد. این پژوهش با هدف تعیین نقش جهتگیری و روشهای مقابله مذهبی بر اعتیادپذیری دانشجویان دانشگاه تبریز انجام گرفت. از این دانشجویان 383 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی نسبتی از دانشکدههای برق، شیمی و علوم انسانی ـ اجتماعی انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه جهتگیری مذهبی مالتبای، پرسشنامه مقابله مذهبی پارگامنت و همکاران و پرسشنامه اعتیادپذیری استفاده شد. برای تحلیل آماری دادهها از تحلیل مسیر بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد اثر مستقیم روش مقابلهای مذهبی مثبت، جهتگیری مذهبی درونی، جهتگیری مذهبی بیرونی شخصی و روش مقابله مذهبی منفی بر اعتیادپذیری دانشجویان معنیدار است. همچنین یافتهها بیانگر آن است که 33 درصد از اعتیادپذیری دانشجویان از طریق جهتگیری مذهبی درونی، جهتگیری بیرونی شخصی و اجتماعی، مقابله مذهبی مثبت و منفی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم تبیین میشود.
http://www.jsfc.ir/article_15084_8444b11ef072ff3013508723fbf6fea7.pdf
2015-03-01
153
175
باورهای دینی
مقابله مذهبی
اعتیاد به مواد مخدر
جهتگیری مذهبی
دانشجویان
رحیم
بدریگرگری
badri_rahim@yahoo.com
1
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرهنگ سازمانی دانشگاه و ازخودبیگانگی تحصیلی دانشجویان: نقش واسطهای اهداف تسلط
ازخودبیگانگی حالت انزوا از یک گروه یا فعالیتی است که انتظار میرود فرد در حالت عادی با آن گروه احساس همبستگی نموده یا با آن فعالیت درگیر شود. ازخودبیگانگی تحصیلی باعث میشود دانشجویان کمترین مشارکت را در فرآیندهای سازمانی داشته باشند و این امر باعث محروم شدن و جدا ماندن آنها از گروه یادگیران در جامعه دانش محور امروز میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی دانشگاه با ازخودبیگانگی تحصیلی دانشجویان، با توجه به نقش واسطهای اهداف تسلط در قالب الگوی علّی است. نظریه اهداف پیشرفت بیان میکند که هر چقدر عوامل محیطی مانند فرهنگ سازمانی از آزادی عمل فرد حمایت کنند، این فرد اهداف تسلط را در خود شکل داده و ازخودبیگانگی تحصیلی کمتری را تجربه خواهد نمود. برای آزمون مدل نظری از طریق روش مدلیابی معادلات ساختاری، 357 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامههای ازخودبیگانگی تحصیلی، اهداف تسلط و ابعاد فرهنگی هافستد پاسخ دادند. نتایج آزمون مدل نظری نشان داد که اهداف تسلط اثر منفی بر ازخودبیگانگی تحصیلی دارد. ابعاد فرهنگ سازمانی (ابهامگریزی، جمعگرایی و فاصله قدرت) نیز اثر منفی بر اهداف تسلط دارند. اما اثر مردانگی معنیدار نبود. بهطور کلی یافتههای مطالعه حاضر نشان دادند اگر فرهنگ سازمانی دانشگاه از خودمختاری دانشجویان حمایت کند، آنها ازخودبیگانگی تحصیلی کمتری را تجربه خواهند کرد.
http://www.jsfc.ir/article_15085_609c268a49c8b525b71ae221e3cbf078.pdf
2015-03-01
177
194
فرهنگ سازمانی
اهداف تسلط
ازخودبیگانگی تحصیلی
منصور
بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
1
استاد دانشگاه تبریز
AUTHOR
جواد
امانی ساریبگلو
mj.amani@gmail.com
2
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
میرمحمود
میرنسب
mirnasab2006@gmail.com
3
دانشیار دانشگاه تبریز
AUTHOR
مهسا
صالح نجفی
m.yamur66@gmail.com
4
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران
AUTHOR