%0 Journal Article %T کاستی‌های دانش روان‌شناسی در ایران %J فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ %I دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی %Z 2008-3696 %A آذربایجانی, مسعود %D 2012 %\ 11/21/2012 %V 5 %N 19 %P 7-26 %! کاستی‌های دانش روان‌شناسی در ایران %K روان‌شناسی %K کاستی‌شناسی و آسیب‌شناسی روان‌شناسی %K تحول در روان‌شناسی %K روان‌شناسی اسلامی %R %X موضوع این مقال کاستی‌های روان‌شناسی در ایران است. هدف ارائه فهرستی از کاستی‌ها و آسیب‌های دانش روان‌شناسی برای دستیابی به ضرورت تحول و راهکارهای تحول است. روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد انتقادی نسبت به وضع موجود است که به‌طور ضمنی توصیه‌ها و راهکارهایی هم ارائه شده است. نتایج این پژوهش در سه محور ذیل خلاصه می‌شود:الف) غنی‌سازی: عدم توجه به رویکردها و دیدگاه‌های جدید، ضعف در کاربردی کردن روان‌شناسی، ضعف روش‌شناسی، عدم توجه به فلسفه روان‌شناسی، فقدان آموزش پژوهش‌محور، حاکمیت ترجمه در متون و منابع.ب) بومی‌سازی: نبود نیازسنجی و توازن جنسیتی، عدم تناسب کمی به‌لحاظ مقاطع تحصیلی، گرایش‌های تحصیلی و پراکندگی استانی، ضعف عملی و مهارتی در روان‌شناسی.ج) ارزش‌مداری: نگاه مادی‌گرایی در پیش‌فرض‌های روان‌شناسی، جبرگرایی و عدم توجه به اراده و اختیار، ضعف انسان‌شناسی و نبود نگاه جامع به انسان، محدودیت در مبانی معرفت‌شناختی و روش‌شناختی.بنابراین روان‌شناسی موجود در ایران نیازمند تحول و بازنگری است. %U http://www.jsfc.ir/article_43846_dea6d347cfe4a0bafc50b1e867248ec1.pdf