%0 Journal Article %T واکاوی رویکردهای مختلف درباره پیوند جهانی‌شدن و بومی‌گرایی و اشارات تربیتی آن %J فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ %I دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی %Z 2008-3696 %A طاهرپور, محمدشریف %A عبدلی, افسانه %D 2021 %\ 04/21/2021 %V 14 %N 53 %P 183-213 %! واکاوی رویکردهای مختلف درباره پیوند جهانی‌شدن و بومی‌گرایی و اشارات تربیتی آن %K جهانی‌شدن %K بومی‌گرایی %K تعلیم و تربیت %R 10.22034/jsfc.2021.130382 %X بررسی رویکردهای مختلف درباره پیوند جهانی‌شدن و بومی‌گرایی و کارکردهای تربیتی آن، هدف اصلی مقاله حاضر است. برای نیل به این هدف از روش ‌تحلیلی استفاده‌ شد. بر این اساس، چهار رویکرد یکسان‌سازی، کثرت‌گرایی رادیکال، اختلاط و پیوند فرهنگی و جهانی محلی‌شدن و نیز کارکردهای تربیتیِ هر یکاز این رویکردها موردمطالعه قرار گرفت. در میان این رویکرد‌ها، رویکرد یکسان‌سازی، با توجه به تلاش آن برای حاکم کردن فرهنگ غربی، نسبت به بومی‌گرایی و تعلیم‌وتربیت بومی بی‌تفاوت است. رویکرد کثرت‌گرایی رادیکال نیز با دامن زدن به نسبیت‌گرایی رادیکال، نوعی بومی‌گرایی و تعلیم‌وتربیت بومی افراطی را تجویز می‌کند و باب هر نوع تعاملی را بین فرهنگ‌های مختلف و نظام‌های آموزشی می‌بندد. اما رویکرد جهان محلی‌شدن نسبت به بومی‌گرایی و تعلیم‌وتربیت بومی، رویکرد معتدل‌تری دارد و بر تعامل جنبه محلی و بومی با جنبه جهانی تأکید می‌کند. %U http://www.jsfc.ir/article_130382_fe95d9b2f1a5c74dd84b59a9bbbd12c3.pdf