per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2017-05-22
10
37
7
50
47772
Original Article
تباریابی رخدادِ «انقلاب فرهنگی در دانشگاهها»؛ بر مبنای همسویی انتقادی روندهای کلان فرهنگی دوره ماقبل انقلاب اسلامی
3Genealogy of the “Cultural Revolution in Universities” based on Critical Similarity of Orien-tation of Major Cultural Trends of Pre-Revolution Period
قاسم زائری
qasem.zaeri@gmail.com
1
حاجیه محمدعلیزاده
hj.mohammadalizadeh90@gmail.com
2
استادیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه شاهد
این مقاله به بررسی روندهای ماقبل انقلابی مؤثر بر وقوع رخداد «انقلاب فرهنگی در دانشگاهها» (1359) اختصاص دارد. برخلاف تصور رایج که این رخداد را محصول کشاکش سیاسی نیروهای رقیب در دوره اولیه مابعد انقلاب اسلامی دانسته و آن را همچون واقعهای فاقد ضرورت اجتماعی و یک کنش سیاسی صرف فارغ از وجوه نظری معرفی میکند، از قضا این مقاله نشان میدهد که واقعه «انقلاب فرهنگی در دانشگاهها» نقطه نهایی و اوج یک مطالبه عمومی است که مدتها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 1357 نیاز و ضرورت آن در بین نیروهای اجتماعی و حتی در میان نخبگان آموزشی اواخر دوره پهلوی دوم، البته در سطح و مرتبه متفاوتی وجود داشته است. این نیروها به انحاء متفاوت اعم از تأثیرپذیری از خودانتقادیهای غرب در دوره مابعد جنگ جهانی دوم، یا بهدلیل مشکلات و مسائل نظام آموزشی و دانشگاهی کشور، نسبت به «علم جدید» و نظامات علمی و دانشگاهی انتقاد و اعتراض داشتهاند. این مواضع انتقادی گاه بهطور عینی خود را در برنامههایی نظیر «انقلاب آموزشی» یا «آموزش اسلامی» نشان داده است و گاه در قالب ایدههای ذهنی نظیر «علم بومی»، «علم قدسی»، «علم متعهد» و نظیر آن در میان نخبگان فکری مطرح شده و ذهنیت تحول در نظام علمی ـ آموزشی در آستانه وقوع انقلاب اسلامی را قوت بخشیده است. مقاله نشان خواهد داد که وقوع انقلاب اسلامی و نیروی برآمده از آن، بنا به ماهیت اسلامی انقلاب و نوع و تنوع نیروی سیاسی درگیر در آن، این خواست عمومی را در سطح و مرتبه بالاتر با جهتگیری متفاوتی پیگیری کرده که ظهور اولیه آن در واقعه «انقلاب فرهنگی در دانشگاهها» و نهادسازیها و سیاستگذاریهای آن بوده است. برای تباریابی و شناسایی این روندهای فرهنگی و اجتماعی اثرگذار، از شیوه کار فوکو استفاده شده است.
The present article is an attempt to study the pre-revolution trends that left their impacts on the event of Cultural Revolution in Universities (1980). Contrary to the dominant approach that considers this event a product of political skirmishes between the rival forces in the early period after the victory of the Islamic Revolution and introduces it as an event without any social necessity and a political act free from theoretical aspects, the findings of this paper show that the event of Cultural Revolution in Universities is the peak and pinnacle of a public demand, whose necessity had existed long time before the victory of the revolution in 1979 among the social forces and even the academic elite in late Pahlavi era, of course, on a different level and with different degrees. These forces, were critical of the “new science” as well as the scientific and university systems due to various reasons, including the impacts of Western self-criticism of post-World War II era, or due to the problems of the educational and university systems. This critical stance at times appeared in objective plans such as Educational Revolution or Islamic Education and sometimes in the form of subjective ideas such as “Indigenous Science”, “Sacred Science”, “Concerned Science”, etc. among the intellectual elites, strengthening the idea of change in the scientific-educational system on the threshold of the victory of the Islamic Revolution. The present paper’s contention is that the victory of the Islamic Revolution and the force produced by it, due to the Islamic nature of the Revolution and the type and diversity of its political forces, followed up this public demand on a higher level with a different orientation, whose early manifestation was seen in the event of the “Cultural Revolution in Universities” and its institution-building and policymaking. In order to trace back the genealogy of, and, identify this effective cultural-social trend, Foucault’s genealogical method has been employed.
http://www.jsfc.ir/article_47772_ba8c9f62485c242418f1786ef55dd14a.pdf
انقلاب فرهنگی در دانشگاهها
انقلاب آموزشی
آموزش اسلامی
علم متعهد
علم اسلامی
علم بومی
انقلاب فرهنگی در چین
اسلامیسازی معرفت
Cultural Revolution in Universities
Educational Revolution
Islamic education
Concerned Science
Islamic Science
Cultural Revolution in China
Islamicization of Knowledge
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2017-05-22
10
37
51
72
47773
Original Article
مطالعه تجربی روندهای شکلگیری دینداری
An Empirical Study of the Formation Trends of Religiosity
فرشید شعبانی
farshid.sh36@gmail.com
1
علیرضا شجاعیزند
shojaeez@modares.ac.ir
2
بهاره آروین
bahare.arvin@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
مقاله حاضر به آزمون تجربی یک گونهشناسی از روندهای شکلگیری دینداری پرداخته است. به دلیل آنکه هدف پژوهش، بررسی قابلیتهای مفهومی و بررسی امکان سنجش این موضوع و ارزیابی ابزارهای شناسایی بود و قصد تعمیم نتایج آن به جامعه آماری خاصی وجود نداشت از نمونهگیری سهمیهای استفاده شد. از یازده مسیری که در مقاله مرجع این پژوهش (شجاعیزند، 1391) معرفی شده، تنها سنجش پنج مسیر با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه امکانپذیر بود. لذا به همان مسیرها اکتفا شد. این مسیرهای پنجگانه، از چهار جنبه «نخستین تماس با دین»، «بسط دینداری»، «دیندارشدن پس از توقف» و «ترجیحات» در بین نمونه انتخابی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از گردآوری و استخراج دادهها نشان داد که در نخستین تماس با دین و بسط دینداری، الگوی «دیندارشدن عملی» و الگوی «منطقی ـ عقلائی» بیشترین فراوانی را دارد. در سطح دیندارشدن بعد از توقف اما، الگوهای «منطقی ـ عقلائی» و «اتفاق باشکوه» بیشترین فراوانی را دارند. در سطح ترجیحات نیز الگوی «انتخابگرانه» و «دیندارشدن عملی» بیشترین فراوانی را دارد. از بررسی روابط همبستگی میان متغیرهای زمینهای و نحوه دیندارشدن نیز سیزده رابطه معنادار بهدست آمد و نشان داد که وضع مذهبی خانواده بیشترین رابطه را با نحوه دیندارشدن دارد.
The present paper is an attempt to empirically study of a typology of religiosity formation trends. Since the objective of the study was to investigate the conceptual capabilities and possibility of measurement of the subject as well as evaluate the identification tools, and there was no intention of generalization of the results to a specific statistical population, quota sampling method was used. Out of eleven paths introduced in the reference article (Shojaeezand, 2012), only measurement of five paths was possible through surrvey and questionnaire and hence this study was limited to those five paths. The five paths were studied from four perspectives among the selected sample: “first encounter with religion”, “development of religiosity”, “becoming religious after a halt”, and “preferences”. The results indicate that in the first encounter with religion and development of religiosity, the “practical religiosity” and “logical-rational” patterns have the highest frequencies. On the level of becoming religious after a halt, however, the “logical-rational” and “glorious happening” patterns have the highest frequencies. On the level of preferences, the selective and practical patterns of religiosity have the highest frequencies. After studying the correlation between background variables and the path of becoming religious, thirteen significant relations were extracted, showing that the religious condition of the family has the strongest relationship with the way of becoming religious.
http://www.jsfc.ir/article_47773_2fb86fab41ea072cc9dd8b9f7c45ebc1.pdf
شکلگیری دینداری
درگیرشدن دینی
بسط دینداری
جامعهپذیری دینی
التزام دینی
Religiosity Formation
Religious Engagement
Development of Religiosity
Religious Sociability
Religious Commitment
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2017-05-22
10
37
73
96
47776
Original Article
بررسی تجربی تفاوت دینداری در دو ساختار شهری و روستایی
An Empirical Study of Differences between Religiosity in Urban and Rural Structures
محمدرضا طالبان
qtaleban@gmail.com
1
صداقت شفیعزاده حور
shafizadehhor@gmail.com
2
استادیار گروه جامعهشناسی انقلاب پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
کارشناس ارشد جامعهشناسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
هدف پژوهش حاضر آزمون این تصور غالب در جامعهشناسی بوده است که شهر و روستا بهمثابه قلمروهای محیطی مدرنیسم و سنتگرایی تأثیرات متفاوتی بر دینداری اعضایشان میگذارند. براساس مباحث مربوط به ویژگیها و تمایزهای جامعهشناختی شهر و روستا و با طرح استدلالهای اقامهشده در نظریههای عرفی شدن در جامعهشناسی دین، دو فرضیه استنتاج شد مبنی بر آنکه اولاً، میانگین دینداری در روستا بیش از شهر و ثانیاً، واریانس دینداری در روستا کمتر از شهر است. این فرضیات در قالب یک پژوهش پیمایشی در میان 200 خانوار روستایی و 200 خانوار شهری در استان اردبیل مورد آزمون تجربی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که تمایز چندانی میان دینداری شهرنشینان با دینداری روستانشینان وجود ندارد و فقط در ابعاد مناسکی، دینداران شهرنشینان، بیشتر از روستائیان است. در مجموع، شواهد محکمی برای تأیید فرضیات تحقیق بهدست نیامد.
The objective of this research is to study the dominant perception in sociology that city and village as environmental domains of modernism and traditionalism leave different impacts on religiosity of their inhabitants. On the basis of the issues related to sociological characteristics and distinctions of city and village, and relying on argumentations about secularization in sociology of religion, two hypotheses have been formulated: First, the average religiosity in village is higher than that in the city; and second, the religiosity variance in village is less than that in city. The hypotheses were empirically tested through a survey conducted among 200 rural and 200 urban families in Ardabil Province of Iran. The findings of the research showed that there are no significant differences between religiosity of urban and rural dwellers, but with regard to ritualistic dimensions, religiosity of urbanites is more than that of the rural dwellers. Overall, the findings did not substantiate the hypotheses.
http://www.jsfc.ir/article_47776_05087838278e650a9daba0bd7d43637b.pdf
شهر
روستا
دینداری
عرفی شدن
مدرنیسم
سنتگرایی
Village
Religiosity
Secularization
modernism
Traditionalism
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2017-05-22
10
37
97
124
47779
Original Article
ابعاد و مؤلفههای تحول در علوم انسانی در اندیشه مقام معظم رهبری و دلالتهای آن بر علوم انسانی مطلوب جمهوری اسلامی
Dimensions and Elements of Change in Humanities in the Thought of the Supreme Leader of Iran and Its Implications in Ideal Humanities in Islamic Republic
حسین قلیپور
hghpor@gmail.com
1
علیرضا چیتسازیان
achitsazian1361@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسیارشد معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیهالسلام
استادیار دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیهالسلام
علوم انسانی کنونی همانند دیگر علوم مدرن، محصول اندیشهای است که در اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم میلادی در دوره «روشنگری» شکل گرفت. این علوم تا پیش از انقلاب اسلامی، با همین ویژگی و پیشینه بهتدریج به ایران وارد و به دانشجویان عرضه شد. اما انقلاب اسلامی، طلیعهدار اندیشهای مبتنی بر مبانی دینی و پایبند به ارزشهای اسلامی بود. روشن است که چنین دیدگاهی علوم انسانی مدنظر خود را میطلبد. با توجه به اینکه خطمشیگذاری برای هر مسئلهای، مستلزم شناخت ابعاد و مؤلفههای آن است، لذا اندیشههای مقام معظم رهبری بهعنوان اندیشمندی اسلامی که از قبل از انقلاب تاکنون در این راستا، تلاش کردهاند، میتواند زمینه خوبی برای استخراج مدل مفهومی تحول در علوم انسانی باشد. در این مقاله با بهرهگیری از روش نظریهپردازی داده بنیاد بهتحلیل 38 سخنرانی و 6 نامه مکتوب از ایشان پرداخته شد و در نهایت پنج مقوله اصلی استخراج گردید. پس از آن از طریق تمسک به دلالت التزامی گزارههای انتقادی و راهکاری مقام معظم رهبری، ویژگیهای نهاد علوم انسانی مطلوب جمهوری اسلامی نیز در سه بعد ساختار، محتوا و کنشگران بهدست آمد. همراهی علم و دین، توجه ویژه به علوم انسانی اسلامی، بهبود شیوههای آموزشی و فعالیتهای پژوهشی متناسب از ویژگیهای ساختاری مطلوب؛ اعتماد بهنفس، نوآوری، اسلامگرایی، انگیزه و استعداد بالا از ویژگیهای نیروی انسانی مطلوب و در نهایت، اسلامی بودن و بومی بودن از ویژگیهای محتوای مطلوب علوم انسانی است.
Like other modern sciences, current humanities are the result of the thought that was formed in the late 16th and early 17th centuries during the age of enlightenment. These sciences with the same background and characteristics were gradually imported to Iran and offered to students until the Islamic Revolution. However, the Islamic Revolution was the ushering of a thought based on religious principles and committed to Islamic values. Clearly, this approach requires its own humanities. Given the fact that policymaking for any problem requires knowledge of its different aspects and elements, the thoughts of the supreme leader of Islamic Revolution, Ayatollah Seyed Ali Khamenei, as a Muslim thinker who has been making endeavors in this regard from the pre-revolution years till date, can be a suitable background for development of a conceptual model for bringing about change in humanities. Employing grounded theory, 38 speeches and 6 letters of the Leader have been analyzed and finally five main categories have been extracted. Based on implications of the critical statements and solutions offered by the Leader, characteristics of the institution of ideal humanities in three dimensions, i.e. structure, content and actors, were inferred. The compatibility of science and religion, special attention to Islamic humanities, improvement of educational methods, and suitable research activities are among ideal structural features. Self-confidence, innovation, Islamism, high incentive and talent are the characteristics of ideal human force. And, being Islamic and indigenous are the characteristics of the content of ideal humanities.
http://www.jsfc.ir/article_47779_777e32396507a5036ede346cff7952a2.pdf
علوم انسانی
تحول در علوم انسانی
مقام معظم رهبری
خطمشیگذاری علم
تئوریپردازی دادهبنیاد
humanities
Change in Humanities
the Leader of Islamic Revolution
Policymaking for Science
Grounded theory
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2017-05-22
10
37
125
162
47780
Original Article
تصویر از خود: برساختی انتقادی ـ ایدهآلیستی از هویت ملی؛ مورد مطالعه: دانشجویان دکترای دانشگاه اصفهان
Self-image: A Critical-Idealistic Construct of National Identity; Case Study: PhD Students in University of Isfahan
راضیه مهرابی کوشکی
mehrabiraziye@gmail.com
1
سیدجواد امامجمعهزاده
javadmam@yahoo.com
2
حسین مسعودنیا
hmas2005@yahoo.com
3
علی ربانی
a.rabani@ltr.ui.ac.ir
4
دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بازنمایی تجارب ذهنی دانشجویان از هویت ملی و عینیسازی آن صورت گرفته است. سؤال اصلی این است که نظم ساختاری و نظام معنایی مندرج در اذهان دانشجویان از هویت ملی چگونه است و مهمترین مؤلفههای معنایی آن کدام است؟ روش این مطالعه کیفی و از سنخ استراتژی تئوری دادهبنیاد انتخاب گردید. با استفاده از مصاحبههای عمدتاً باز و نیمه ساختاریافته، دادههای تحقیق از میان 27 نفر از دانشجویان دکترای دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 93-94 و 94-95 انتخاب گردید. یافتههای پژوهش و مقولات حاصل از فرآیند کدگذاری، حاکی از منظر و مدلی انتقادی ایدهآلیستی از معنای هویت ملی در بینالاذهان دانشجویان است که آگاهی و احساس تعلق آنان به مؤلفههای ایرانبودگی و تمایز و تفاوت از سایر ملتها را بر میسازد. مفاهیم محوری در این پژوهش چهار مقوله «خودخوانش انتقادی»، «مؤلفههای ایران بودگی»، «غشای ایدهآلیسم» و «خود آیینهگون» میباشد که از این میان تصویر دانشجویان از خودِملی بر دو مقوله «خودخوانش انتقادی» و «غشای ایدهآلیسم» بهعنوان مقولات هستهای و پایههای نظام معنایی آنان قرار دارد، بهنحوی که با وجود انتقادات فراوانی که از هویت ایرانی و منش ملی خود سراغ دارند، تلاش میکنند خود ملی را در پوشش و غشایی از ایدهآلیسم به دیگران نشان دهند.
The present study was conducted to investigate and represent the mental experiences of university students of national identity and its objectivizing. The main question of the present study is: how is the structural order and semantic system in the mind of the students of national identity and what are its most important semantic factors? Qualitative research method, particularly, the strategy of grounded theory was employed. Open and semi-structured interviews were conducted and the data was collected form 27 PhD students of University of Isfahan during the 2014-15 and 2015-16 academic years. The findings of the research and the categories resulting from the codification process indicate a critical idealistic model of, and, approach to the meaning of national identity in the intersubjectivity of students that construct their awareness and sense of belonging to the factors of Iran-ness and distinction and difference from other nations. The main concepts in this research included four categories, i.e. “critical self-reflection”, “factors of Iran-ness”, “membrane of idealism”, and “looking-glass self”. The self-image of students of national self is based on two categories, i.e. “critical self-reflection” and “membrane of idealism’ as central and fundamental categories of semantic system to the extent that despite several criticisms that they have of their Iranian identity and national manners, they try to represent their national self in a membrane of idealism to others.
http://www.jsfc.ir/article_47780_c62f2b7bc444497e74139d236cea2bbd.pdf
هویت ملی
نظام معنایی
خودخوانش انتقادی
غشای ایدهآلیسم
خود آیینهگون
تئوری زمینهای
National Identity
Semantic System
Critical Self-reflection
Membrane of Idealism
Looking-glass Self
Grounded theory
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2017-05-22
10
37
163
186
47781
Original Article
بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
A Study of the Approach to Training Qualified Teachers on the Basis of the Educational Devel-opment Document of the Islamic Republic of Iran
پوران خروشی
pooran.khorooshi@gmail.com
1
احمدرضا نصر
arnasr@edu.ui.ac.ir
2
سیدابراهیم میرشاه جعفری
sebrahimjafari@yahoo.com
3
نعمتالله موسیپور
n_mosapour@yahoo.com
4
مدرس پردیس فاطمه زهراسلامالله علیها دانشگاه فرهنگیان اصفهان
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
بهرغم تأکید اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت، به پرورش و توسعه شایستگیهای پایه، جهت تعمیق هویت مشترک و حرفهای معلمان در ابعاد فردی، انسانی، اسلامی و ایرانی، فقدان الگوی مناسب تربیت معلم و عدم وجود چارچوب مدونی از شایستگیهای معلمان در برنامه درسی تربیت معلم، موجب بروز آشفتگی و سردرگمی در شیوه تربیت و تأمین منابع انسانی در دستگاه تعلیم و تربیت شده است. لذا هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و ارائه الگوی مناسب آن است. بدینمنظور با استفاده از راهبرد نظریه دادهبنیاد در یک تحلیل کیفی، متن اسناد تحولی بالغ بر 544 صفحه بهطور دقیق مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. سپس 148 گزاره نشانگرِ عوامل و شرایط زمینهساز معلم شایسته استخراج و مقولهبندی شد. نتایج تحلیل طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی در قالب یک الگوی نظری، با محوریت مقوله اصلی (شایستگیهای معلمان)، شرایط علّی (هدفگذاری و برنامه درسی)، شرایط زمینهای (نهادها، سازمانها و ادارات دولتی و غیردولتی سهیم در امر تربیت رسمی و عمومی)، شرایط واسطهای (ویژگیهای فردی، اجتماعی و عوامل سازمانی)، راهبردها (برنامهریزی و توسعه حرفهای) و پیامدها (هویت یکپارچه توحیدی) منعکس شده است. یافتههای حاضر میتواند بهعنوان چارچوبی مفهومی برای طراحی و تدوین برنامه درسی تربیت معلم مبتنی بر شایستگیهای معلمان استفاده شود.
Despite emphasis of the high-level educational document on training and promotion of the fundamental qualifications to deepen common and professional identity of teachers in individual, humane, Islamic and Iranian aspects, still we lack a suitable model for training the teachers. Also lack of a comprehensive framework of qualifications of teachers in the curriculum of teacher’s training has caused disorder and ambiguity in the method of training and raising human resources in educational organizations. The main objective of this paper is to study the approach to raising qualified teachers on the basis of the educational development document of Islamic Republic of Iran to offer a suitable model. Qualitative analysis was used based on strategy of grounded theory to precisely study the text of the development document (more than 544 pages). Then, 148 statements marking the factors and conditions that prepare the grounds for qualified teachers were extracted and categorized. The results of the research are presented in three stages of open, axial and selective coding within the framework of a theoretical model, focusing on the main category (qualifications of teachers), causal conditions (goal setting and curriculum), contextual conditions (public and private institutions, organizations and departments contributing to the issue of official and public education), intermediate conditions (individual and social traits and organizational factors), strategies (professional planning and development) and consequences (total monotheistic identity). The findings of this paper can be used as a conceptual framework for planning and preparation of a curriculum for teacher’s training based on teachers’ qualifications.
http://www.jsfc.ir/article_47781_a6450729043fd762be9f3286a246f33d.pdf
تربیت معلم
معلم شایسته
اسناد تحولی آموزش و پرورش
Teacher’s Training
Qualified Teacher
Educational Development Document
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2017-05-22
10
37
187
211
47782
Original Article
فراتحلیل عوامل مؤثر بر اخلاق سازمانی
Meta-analysis of Factors Affecting Organizational Ethic
سیداحمد میرمحمدتبار
ahmad.mirtabar@stu.um.ac.ir
1
علیاکبر مجدی
majdi@um.ac.ir
2
مریم سهرابی
m.sohrabi.artan@gmail.com
3
دانشجوی دکترای جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناسارشد جامعهشناسی دانشگاه مازندران
پیچیدهتر شدن روزافزون سازمانها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرمسئولانه در محیطهای کاری، توجه مدیران و محققان را به بحث اخلاق سازمانی و مدیریت آن معطوف کرده است. این توجه به موضوع اخلاق سازمانی باعث شد که در سالهای اخیر تحقیقات زیادی درباره عوامل مؤثر بر اخلاق در محیطهای کاری انجام شود. تحقیق حاضر درصدد بررسی مهمترین عوامل تأثیرگذار بر اخلاق سازمانی در تحقیقات انجامشده در ایران با استفاده از روش فراتحلیل است. جامعه آماری تحقیق همه مقالات معتبر علمی است که در سالهای 1380 تا 1393 با موضوع اخلاق سازمانی منتشر شده است. در نهایت 36 تحقیق انتخاب و با نرمافزار CMA2 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که در مجموع رابطه 44 متغیر با اخلاق سازمانی در تحقیقات مختلف بررسی شده است. از بین این متغیرها، سه متغیر تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی بیشترین تأثیر را بر اخلاق سازمانی داشتهاند. نتایج فراتحلیل نشان داد که اندازه اثر بین تعهد سازمانی و اخلاق سازمانی با 0/55 در حد بالا و اندازه اثر ترکیبی فرهنگ سازمانی و اخلاق سازمانی با 0/49 در حد متوسط قرار دارد. رابطه رضایت شغلی و اخلاق سازمانی، در تحقیقات مرور شده معادل 0/38 و در حد متوسط است.
The Increasing complication of organizations and rising degree of unethical, illegal and irresponsible acts in workplaces have drawn the attention of managers and researchers to the issue of organizational ethic and its management. Attention to the issue of organizational ethic in recent years has caused many studies about the factors affecting ethic in the workplace. The present research is an attempt to study the most important factors affecting organizational ethic as they have already been found in studies conducted in Iran. Meta-analysis has been employed. The statistical population of the present research is all the research papers published between 2001 and 2014 focusing on organizational ethic in Iran. Finally 36 research papers were selected and analyzed using CMA2. The results indicated that overall 44 variables related to organization ethic have been studied. Out of these variables, three variables, i.e. organizational commitment, organizational culture and job satisfaction have had the highest degree of impact on organization ethic. The results of meta-analysis showed that the effect size of relationship between organizational commitment and organizational ethic was approximately 0.55 percent, which is high. Also combined effect size of relationship between organizational culture and organizational ethic was about 0.49 percent which is moderate. The results showed that the relationship between job satisfaction and organizational ethic was 0.38 percent, which is moderate.
http://www.jsfc.ir/article_47782_890717dbc7ae49a769b399add04fc9b0.pdf
اخلاق سازمانی
فراتحلیل
تعهد سازمانی
فرهنگ سازمانی
رضایت شغلی
Organizational Ethic
Meta-analysis
organizational commitment
Organizational Culture
Job Satis-faction
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2017-05-22
10
37
213
229
57091
رابطه سبک زندگی اسلامی با هویت اخلاقی و خودکنترلی در نوجوانان
Relation of Islamic Lifestyle with Ethical Identity and Self-control among Adolescents
شیما پژوهینیا
sh.pajouhinia@yahoo.com
1
سیدمحمدحسن فاطمی اردستانی
fatemiardestani@gmail.com
2
محمود اسلامی
raha7053@yahoo.com
3
معصومه کفیلی یوسفآباد
masumeh.kafili@mailfa.com
4
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناسارشد علوم قرآن و حدیث دانشکده اصولالدین تهران
کارشناسارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامشهر
کارشناسارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهراسلامالله علیها
در این پژوهش به بررسی رابطه سبک زندگی اسلامی با هویت اخلاقی و خودکنترلی در نوجوانان به روش توصیفی و علّی پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشآموزان پسر پایه دوم و سوم دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 93-94 بودند که 380 دانشآموز بهعنوان نمونه آماری از میان آنها به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای، انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبک زندگی اسلامی، هویت اخلاقی و خودکنترلی استفاده شد و دادههای بهدست آمده با شاخصهای آماری توصیفی، ضریب همبستگی و رگرسیون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر طبق نتایج حاصل از پژوهش، بین نمره کلی سبک زندگی اسلامی با هویت اخلاقی و خودکنترلی در نوجوانان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که سبک زندگی اسلامی و برخی شاخصهای آن میتوانند میزان هویت اخلاقی و نیز خودکنترلی را در نوجوانان تبیین کنند.
The present study focuses on the relation of Islamic lifestyle with ethical identity and self-control among the adolescents through descriptive and causal method. The statistical population of this research included all students of grades 2 and 3 intermediate school of the City of Tehran during the academic year 2014-15. The sample consisted of 380 students selected through stratified random cluster sampling method. The data was collected through Islamic Lifestyle, Ethical Identity and Self-Control Questionnaires. The data was analyzed through employing descriptive statistical techniques, correlation coefficient and regression. The results show that there is a positive significant relationship between Islamic lifestyle and ethical identity and self-control among the adolescents. Also the multiple regression analysis showed that Islamic lifestyle and some of its indexes can explain the variance of ethical identity and self-control among the adolescents.
http://www.jsfc.ir/article_57091_0412347343f3caf2df7e500de0104924.pdf
سبک زندگی اسلامی
هویت اخلاقی
خودکنترلی
نوجوانان
Islamic lifestyle
Ethical Identity
self-control
adolescents