per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2013-12-01
6
23
7
28
15324
Original Article
نظریه و فرهنگ: روششناسی بنیادین تکوین نظریههای علمی
Theory and Culture:
Fundamental Methodology of Evolution of Scientific Theories
حمید پارسانیا
parsania@bou.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه باقرالعلوم (ع)
روششناسی بنیادین، بهشیوه کاربرد نظریات نسبت به موضوعات مورد مطالعه آنها نمیپردازد، بلکه شیوه شکلگیری نظریات علمی را دنبال میکند. هر نظریه برای شکلگیری و تکوین تاریخی خود از برخی مبانی معرفتی و نیز زمینههای غیرمعرفتی بهره میبرد. مبانی معرفتی با آنکه در تکوین تاریخی نظریات دخیلاند، ارتباطات منطقی نفسالامری نیز با نظریه دارند و اما مبادی وجودی غیرمعرفتی با آنکه با شیوههای منطقی شناخته میشوند، ربطی منطقی با نظریات علمی ندارند. عوامل وجودی معرفتی و غیرمعرفتی، عواملی هستند که در حوزه فرهنگ حضور بههم رساندهاند و بههمین دلیل شناخت ارتباط این عوامل با نظریات علمی بهمنزله شناخت رابطه نظریه با فرهنگ است. این مقاله با بررسی نسبت نظریه و فرهنگ، پیامدهای انتقال نظریات از دامن یک فرهنگ به فرهنگ دیگر را نیز دنبال میکند. مقاله مشتمل بر یک مقدمه و سه بخش است، در بخش اول، ابعاد منطقی و معرفتی نظریات علمی، انواع مبانیای که هر نظریه بر آن استوار است، مسیری که مبانی برای نظریه هموار میکند، روشی که نظریه در آن بهکار برده میشود و حوزههایی که نظریه در آن فعال میگردند، بهبحث گذارده میشود. در بخش دوم، چگونگی ورود نظریه به حوزه فرهنگ دنبال میشود. زمینههای وجودی معرفتی و زمینههای وجودی غیرمعرفتی نظریه و همچنین تعاملی که نظریه با محیط فرهنگی خود دارد در این بخش شناسایی میشود. در بخش سوم، به موقعیت نظریات علمی در تعاملات بنیادین فرهنگی پرداخته میشود. نظریات درونزا و برونزا و چگونگی انتقال یک نظریه از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر از مسائل این بخش است.
Grounded methodology does not study the way of application of theories to the problems under study, but follows the way of development of scientific theories. Every theory in the process of its formation and historical evolution enjoys some epistemic principles as well as non-epistemic grounds. Although epistemic principles are involved in the evolution of the theories, they have an essential logical relationship with the theory as well. However, the existential non-epistemic foundations, although are known through a logical method, do not have a logical relationship with scientific theories. The existential epistemic and non-epistemic factors are the ones meeting each other in the field of culture and this is why the understanding of their relations with scientific theories is tantamount to the understanding of the relationship between theory and culture. The present paper through studying the relationship between theory and culture will try to study the consequences of transfer of theories from one culture to another. This paper has an introduction and three sections: In the first section, attempts have been made to study the logical and epistemic aspects of scientific theories, different kinds of foundations of a theory, the path that the foundations pave for the theory, the method in which the theory is used and the fields in which the theory is active. In the second section, the way of entry of a theory into the field of culture is studied. Attempts have been made to identify the epistemic existential and non-epistemic existential grounds of a theory as well as interaction of a theory with its cultural environment. In the third section, the situation of scientific theories in fundamental cultural interactions is discussed. The indigenous and exogenous theories and the way of transfer of a theory from one culture to another is also discussed in this section.
http://www.jsfc.ir/article_15324_d68a96853d9a5f640b3173b9951c5d14.pdf
نظریه
فرهنگ
روششناسی بنیادین
جهانهای سهگانه
مبانی معرفتی
مبانی وجودی
نظریات درونزا و برونزا
علم بومی
theory
culture
Fundamental Methodology
Trio-worlds
Epistemic Principles
Existential Principles
Indigenous And Exogenous Theories
Indigenous Science
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2013-12-01
6
23
29
52
15325
Original Article
ترابط عقل و دین و تأثیر آن بر فرهنگ اسلامی
Interaction between Reason and Religion and Its Impact on Islamic Culture
عبدالحسین خسروپناه
akhosropanah@yahoo.com
1
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
بحث عقل و دین یکی از مهمترین مباحث بشری است که قرنها، ذهن آدمیان را بهخود مشغول کرده است. عقل در این مقال بهمعنای عقلانیت ابزاری و برنامهریز، عقل استدلالگر و معقولات و دستاوردهای عقلی است. دین بهمعنای مجموعه آموزههایی است که ترابط دنیا و آخرت یا ملک و ملکوت انسانها را جهت رسیدن به هدایت و سعادت تأمین میکند. دیدگاههای مختلف در ترابط عقل و دین بر فرهنگ اسلامی تأثیرگذار است. فرهنگ بهمعنای مجموعه باورها و اخلاقیات و مناسک است. نگارنده به عقلانیت برنامهریز و عقلگرایی اعتدالی باور دارد که در تحقق فرهنگ اسلامی نقش بهسزایی دارند. هر یک از دیدگاههای عقلگرایی حداکثری، عقلگرایی انتقادی، ایمانگرایی، دیدگاه تعارض عقل و دین و غیر اینها، نوعی از فرهنگ را تولید میکنند.
The issues of reason and religion are among the most important human problems, preoccupying man’s thought for centuries. Reason here refers to the instrumental and planning reason, demonstrative reason and rational achievements. Religion refers to a set of doctrines that provides interaction between the world and the hereafter or between the terrestrial and celestial worlds in order to ensure guidance and felicity. Different viewpoints about the relationship between reason and religion have left their impacts on the Islamic culture. Culture refers to a set of beliefs, moralities and rituals. This paper advocates planning and moderate rationalism that plays an important role in realization of Islamic culture. Each approach, i.e. maximal rationalism, critical rationalism, fideism as well as the approach advocating contradiction between reason and religion produce their own kind of culture.
http://www.jsfc.ir/article_15325_faf7dec9b1c013155499cc06d10fabc5.pdf
عقل
دین
فرهنگ
عقلگرایی
معقولات
Religion
reason
culture
Rationalism
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2013-12-01
6
23
53
76
15326
Original Article
دینداری فرهنگی؛ نمود فرهنگ در صور دینداری
Cultural Religiosity; Manifestation of Culture in the Forms of Religiosity
هادی اسماعیلی
hadi.esmaeili82@gmail.com
1
حسامالدین آشنا
ashna@isu.ac.ir
2
دانشجوی دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع)
استادیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
در تعامل دین با فرهنگ اشکالی گونهگون از تدین بروز میکند. عوامل متعددی در شکلگیری دینداری فرهنگی دخالت دارند که از جمله میتوان به شرایط جغرافیایی و تاریخی، فضا، عادتواره و رسانهها اشاره کرد. این مقاله برای گونهشناسی دینداری فرهنگی چهارگونه اصلی: تدین قشر فرودست فرهنگی، تدین قشر متوسط فرهنگی، تدین روشنفکران و تدین عالمان دینی را مفهومپردازی کرده است. مهمترین عاملی که دو دسته روشنفکران و عالمان دینی را از دو قسم دیگر جدا مینماید بهرهمندی از تعقل در دینداری است و در عین حال نحوه رویارویی با عقل به شکاف میان روشنفکران و عالمان دینی میانجامد.
Different kinds of religiosity emerge in the interaction between religion and culture. Various factors are involved in the formation of cultural religiosity, including geographical and historical conditions, environment, habitus and media. The present paper is an attempt to conceptualize the typology of four main forms of cultural religiosity: the religiosity of culturally lower stratum, religiosity of culturally middle stratum, religiosity of intellectuals and religiosity of religious scholars. The main factor distinguishing the intellectuals and religious scholars from the other two strata is their possession of reasoning in religiosity, while the way of dealing with reason leads to the gap between intellectuals and religious scholars.
http://www.jsfc.ir/article_15326_3627de3b311352b776ca857a087c5dde.pdf
فرهنگ
عادتواره
دین
تنوع دینداری
دینداری فرهنگی
culture
Habitus
Religion
Diversity Of Religiosity
Cultural Religiosity
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2013-12-01
6
23
77
97
15327
Original Article
جهانیسازی و فرهنگ در اندیشه متفکران عرب
Globalization and Culture in the Thought of Arab Thinkers
کامیار صداقت ثمرحسینی
kamyarsedaghat@gmail.com
1
مهدی گلشنی
mehdigolshani@yahoo.com
2
آیتالله شیخ محمدعلی تسخیری
www.taskhiri.ir
3
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
استاد دانشگاه صنعتی شریف
استاد حوزه علمیه و دانشگاه مذاهب اسلامی
یکی از نیازهای مطالعات راهبردی کشور، شناخت جریانها و وقایعی است که در کشورهای منطقه و جهانِاسلام حضور دارند و ایران، بنا بر ضرورتهای همجواری و نیز آرمان همکاری با جهانِاسلام، خواهناخواه با آنها مواجه میشود. از سوی دیگر یکی از موضوعات مشترک میان کشورهای اسلامی، مواجهه با تبعات فرهنگی جهانیسازی است. با در نظر گرفتن رابطه میان سه سطحِ توصیف، تحلیل و راهبرد در پژوهش و ضرورت بررسی موضوعات بر پایه روشها، مقاله حاضر بهبررسی پرسشهای زیر میپردازد: متفکران عرب چه تعاریفی از جهانیسازی ارائه دادهاند؟ مهمترین مسائل فرهنگیِ مورد توجهشان چه بوده است؟ و چه راهبردهایی مد نظرشان است؟ متفکران عرب، مسائل جهانیسازی را معمولاً در قالب مسئله تقابل اسلام و غرب، اعراب و غربیها، شرق و غرب (یا بهتعبیر متأخر شمال و جنوب) مطرح میکنند و در حالیکه محرک جهانیسازی در غرب، انگیزه و ابزار اقتصادی و مادی است، در جهانِعرب، مسئلهای فرهنگی است. همچنین اندیشمندان عرب غالباً جهانیسازی را با پنج مقوله 1. عوامل شکلگیری و بازیگران؛ 2. اهداف و آرمانها؛ 3. نتایج و پیامدها؛ 4. فلسفه شکلگیری و 5. طبیعتشناسیِ متأثر از فناوریهای نوین میشناسند که در غالب آنها جهانِعرب بهصورتی منفعل تصویر میشود و با بیان نمونههای از راهحلهای آنان مشخص میشود که متفکران عرب بیاطلاع از راهحل مسائلشان نیستند، اما در غالب موارد ناتوان از تولید ادبیاتی بودهاند که واقعبین باشد و بتواند «شناختِ نادرست و کاذب» در جهانِاسلام و جهانِعرب را مورد نقد قرار دهد. امری که تحقق طرحهایی چون ایجاد همکاری و همدلی میان اعراب، رشد اقتصادی و یا تحققِ توسعه پایدار و فراگیر، منوط به آن است.
One of the needs of strategic studies at the country level is identification of currents and events that unfold in the regional countries or in the Muslim world and due to requirements stemming from adjacency as well as the ideal of cooperation with the Muslim world, Iran inevitably encounters them. On the other hand, one of the common problems of the Muslim world is encountering the cultural consequences of globalization. Taking into account the relationship between three levels of description, analysis and strategy in research and the necessity of studying issues on the basis of methods, the present study is an attempt to provide answers to the following questions: what are the definitions of the Arab thinkers of globalization? What are the main cultural problems of the Arab thinkers? What are their strategies? Arab thinkers normally look at globalization issues within the framework of confrontation between Islam and the West, Arabs and Westerners and East and West (or North and South). While the engine of globalization in the West is economic and materialistic tools and motivations, in the Arab world, it is a cultural issue. Also, Arab thinkers identify globalization with the following five categories: 1 – the formation factors and actors; 2 – objectives and ideals; 3 – results and consequences; 4 – philosophy of formation; and 5 – the nature of changes originated from modern technology. In most of these areas a passive picture of the Arab world is depicted, while by having a glimpse of some of their solutions it becomes clear that the Arab thinkers are not uninformed of the solutions to their problems. However, in most cases, they have been unable to produce a realistic literature capable of critically studying the “correct and incorrect cognition” in the world of Islam and the Arab world. It is something which is required for the realization of such plans as cooperation and empathy among Arabs, economic growth and realization of sustainable comprehensive development.
http://www.jsfc.ir/article_15327_f21670cc2ec1f15feaa40e73c0b1e8be.pdf
جهانیسازی
جهانِعرب
فرهنگ عربی
متفکران عرب
تراکم زمانی ـ جهانی
Globalization
Arab World
Arab Culture
Arab Thinkers
Time Condensation
Global
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2013-12-01
6
23
99
125
15328
Original Article
مطالعه عوامل روانشناختی تأثیرگذار بر فرهنگپذیری دانشجویان
A Study of Psychological Factors Affecting Acculturation among Students
فاطمه تقییاره
f.yareh@yahoo.com
1
دکتری روانشناسی محض از دانشگاه علامه طباطبایی
تحقیق حاضر از سه مرحله تشکیل شد. در مرحله اکتشافی اول، 190 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، هر یک در یکی از دو موقعیت پژوهشی و در پاسخ به متن تجدیدنظر شده مرگ، زندگی و اطمینان همکاری داشتند. نتیجه این مرحله، دستیابی به 73 درصد مخاطرهگریزی در موقعیت مثبت و 68 درصد مخاطرهپذیری در موقعیت منفی بود. این یافته نشان داد که این نسخه سناریو توانسته است با آزمودنیهای ایرانی ارتباط برقرار کند. در مرحله دوم، 361 نفر از دانشجویان پردیس فنی دانشگاه تهران، در چارچوب طرح علی ـ مقایسهای، هر یک در یکی از هشت گروه، نسخهای از متون هشتگانه تجدیدنظر شده مرگ، زندگی و اطمینان را پاسخ دادند. نتایج نشان داد که اثر چارچوب، ارتباط مستقیمی با «اهمیت سرنوشت قربانی برای آزمودنی» دارد. بهعبارت دیگر هنگامی که در آزمودنیها «درگیری هیجانی» نسبت به «سرنوشت مخاطبین در معرض خطر» ایجاد میشود اثر چارچوب بارز میگردد. همچنین، مطابق با یافتههای مرحله دوم، فرهنگ دانشجویی مؤلفههای ارزشی نسبتاً متفاوتی را به آنان عرضه میدارد. مطابق با این یافته، میتوان دانشجویان را گروه اقلیت محسوب دانست و عوامل مرتبط با فرهنگپذیری را در آنان مطالعه نمود. مرحله سوم پژوهش بههمین منظور بهانجام رسید. در این مرحله، 155 نفر از دانشجویان پردیس فنی دانشگاه تهران، در چارچوب طرح همبستگی، با پاسخدهی به مقیاس محققساخته مشارکت کردند. یافتهها بهطور کلی حاکی از وجود ارتباط معنادار میان منابع فرهنگپذیری (خانواده و دین)، عوامل تنشزا و انطباق روانشناختی در این جامعه میباشد. بنابراین، برای افزایش انطباق روانشناختی دانشجویان میتوان از مؤلفههای مربوط به منابع خانوادگی و دینی کمک گرفت. از آنجا که انطباق روانشناختی و انطباق جامعهشناختی از سازههای مجاور و همپوش میباشند، از یافتههای این پژوهش میتوان جهت ارتقای سطح فرهنگپذیری و افزایش انطباق جامعهشناختی دانشجویان بهره جست.
The present study consists of three stages. In the first stage, which was the exploratory stage of the study, 190 students of Health, Medicine, and Rehabilitation Faculties of Tehran University of Medical Sciences (TUMS) participated on modified death, life, and certainty scenario. Results of this stage indicated a 73% risk-averse in positive conditions and a 68% risk-seeker in negative conditions. The finding indicated that this version of the scenario could be associated with Iranian subjects. In the second stage, 361 students of the Engineering Faculty of Tehran University each one in one of the eight groups, in causal-comparative research, filled out one of the eight modified versions of the death, life and certainty questionnaire. The results of this stage indicated that the framing effect has a direct relationship with “the importance of the sacrifice fate for the test subject”. In other words, the framing effect reveals itself when “emotional involvement” occurs among test subjects for the “fate of the endangered prospects”. In addition, based on the results of the second stage, the student culture provides them with fairly different value components. Based on these results, the students can be considered as a minority group, in which the factors involving acculturation can be studied. Therefore, the third stage of the study was conducted for this purpose. In this stage, 155 students of the Engineering Faculty of Tehran University, in correlation research, participated in the study by filling out the researcher-made questionnaire. The results of this stage indicate a significant relationship between the origins of acculturation (i.e. family and religion), stressors, and psychological adaptation in the society. The factors related to family and religion components can be used to increase the psychological adaptation of the students. Since psychological and societal adaptations are overlapping and adjacent constructs, the results of this study can be used to promote the level of acculturation and social adaptation of the students.
http://www.jsfc.ir/article_15328_31235a4f87e17e7997a0b780aad74df1.pdf
اثر چارچوب
انطباق روانشناختی
درگیری هیجانی
فرهنگپذیری
منابع دینی
منابع خانوادگی
Acculturation
Psychological adaptation
Emotional Involvement
Family Resource
Framing Effects
Religion Resource
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2013-12-01
6
23
127
154
15329
Original Article
انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی و تمدن نوین اسلامی
Islamic Revolution, Islamic Awakening and Modern Islamic Civilization
محمدباقر خرمشاد
bossoffice@icro.ir
1
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
نوشتار حاضر در پاسخ به این پرسش که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی چه تأثیری بر شکلگیری بیداری اسلامی کنونی و بسترسازی برای تمدن جدید اسلامی دارد، تدوین شده و در یک مطالعه اسنادی، با روش توصیفی و تحلیلی به نتایج ذیل دست یازیده است: نقطه آغازین هر تحول سازنده بیداری است و انقلاب اسلامی تداوم بیداری اسلامی و موج دوم آن است. از آنجا که انقلاب اسلامی حدوث و بقای تمدنی دارد، چشمانداز نظام سیاسی برآمده از آن در دهه چهارم حیات خود، تمدنسازی است. جمهوری اسلامی بهدلیل گام برداشتن در امر تمدنسازی و بهدستآوردن موفقیتهایی در ابعاد فردی، داخلی، منطقهای و جهانی، موجبات تداوم بیداری اسلامی در موج سوم را فراهم ساخته است. بنابراین یک رابطه سهگانه بین تمدنسازی انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن و بیداری اسلامی به برکت بازتابندگی آن و نیز بقای خود انقلاب اسلامی وجود دارد. بیداری اسلامی امروزین که خود ملهم از بیداری انقلاب اسلامی ایران است، در شرایط زمانی و جهانی کنونی میتواند با تکیه بر ظرفیتهای تمدنساز دهه چهارم حیات جمهوری اسلامی، تقاضا و میل فزاینده موجود در جهان اسلام بهسوی تمدن نوین اسلامی را تقویت، تأمین و تحکیم نماید.
The present paper is an attempt to study the following question: What are the impacts of the Islamic Revolution and the Islamic Republic of Iran on the formation of the current Islamic awakening and preparation of grounds for the modern Islamic civilization? Through a documental study and descriptive-analytical approach the following results have been found: the starting point of any constructive development is awakening and the Islamic Revolution is the continuation of Islamic awaking and is its second wave. Since the Islamic Revolution has a civilizational generation and survival, the prospect of the political system stemming from this revolution in its fourth decade will be civilization-building. Due to moving towards building a civilization and its achievements in the individual, domestic, regional and global arenas, Islamic Republic of Iran has prepared the grounds for the continuation of the third wave of the Islamic awakening. Therefore, a triangular relationship exists between civilization-building of the Islamic Revolution, the system based on it and the Islamic awakening which is inspired by its ramification and the survival of the Islamic Revolution itself. Under the present global circumstances at this historical juncture, today’s Islamic awakening, which is inspired by the awakening of the Islamic Revolution of Iran, by relying on the civilization-building capacities of the fourth decade of the Islamic Revolution, can strengthen and fulfill the increasing demand of the Muslim world for a modern Islamic civilization.
http://www.jsfc.ir/article_15329_5c97dbd8ec80ae4ad2d9ca4130dd3eae.pdf
بیداری اسلامی
انقلاب اسلامی
جمهوری اسلامی
تمدنسازی
تمدن نوین اسلامی
Islamic awakening
Islamic Revolution
Islamic Republic
Civilization-Building
Modern Islamic Civilization
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2013-12-01
6
23
155
183
15330
Original Article
صیانت از حریم خصوصی در فضای مجازی بر اساس هنجارهای اسلامی
Preservation of Privacy in Cyberspace on the Basis of Islamic Norms
فهیمه سیدسعادتی
fs_saadaty@yahoo.com
1
مدرس دانشگاه هنر اسلامی تبریز
حریم خصوصی در نظام حقوقی و اخلاقی اسلام از جایگاه ویژهای برخوردار است. این بدان جهت است که حیثیت و اعتبار انسان در حوزه فردی و همچنین در بین کسانی که با او در حوزه عمومی زیست میکنند، نزد خداوند اهمیت بالایی دارد. خداوند متعال برای آنکه جامعه را در مسیری قرار دهد که روابط انسانی خالی از هرگونه تضاد و درگیری بوده و در جهت وفاق اجتماعی گام بردارند، رعایت حریم خصوصی افراد را در قالب دستورات اخلاقی و احکام دینی بر پیامبران خود وحی نموده تا آن را به گوش مردمان برسانند. این پژوهش بهروش کتابخانهای توصیفی سعی کرده است به سؤالات مطرحشده در ارتباط با ارزش و اهمیت حریم خصوصی و تطبیق آن در فضای حقیقی و مجازی پاسخ دهد و در این راستا تلاش نموده است نظر اسلام را در پاسداشت حریم خصوصی بر مبنای سه اصل کرامت انسان، حرمت مؤمن و عمومیت اذن بیان نماید. همچنین با برجسته کردن هنجارهای اخلاقی حریم خصوصی در حوزه کاربران و مدیرانِ فضای مجازی، مفاهیم اخلاقی را بازخوانی کرده است.
Privacy enjoys a special place in legal and ethical systems of Islam. In fact, man’s dignity and credibility in the individual sphere as well as among those living with him in the public sphere enjoy a high status before God. In order for the society to be free from conflict and contradiction and to move towards social consensus, God the Almighty, through revelation to His Prophet, has asked human beings to observe people’s privacy through ethical instructions and religious commandments. This paper is an attempt to investigate questions in relations to the value and significance of privacy in real and virtual atmospheres and also to discuss the viewpoints of Islam about safeguarding of privacy on the basis of human dignity, reverence of believer, and universality of permission. Also attempts have been made to reread ethical concepts by shedding light on the ethical norms of privacy in the field of users and managers of cyberspace.
http://www.jsfc.ir/article_15330_ce604b629d1661c0194edf7e8c8d9ee1.pdf
اخلاق اسلامی
هنجار
حریم خصوصی
فضای مجازی
Islamic ethics
norm
Privacy
Cyberspace