per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2014-09-01
7
26
7
38
15124
Original Article
نقد و ارزیابیِ «گویههای بهکار رفته» در پیمایشهای دینداری در ایران
Criticism and Evaluation of Used Items in Religiosity Surveys in Iran
علیرضا شجاعیزند
shojaeez@modares.ac.ir
1
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
اعتماد بهنتایج و الگوگیری از پیمایشهای دینداری در ایران، مستلزم اطمینان از روایی آنها در سه سطح «مدل»، «سنجه» و «گویه»های آن است. این مقاله با تمرکز بر 12 پیمایشِ شاخص، بهبررسی روایی آنها در سطح سوم پرداخته و آن را نه بر حسب مدعای ایشان در تحصیل روایی؛ بلکه از طریق تامل در فحوای گویههایِ بهکار رفته و میزان انطباق آنها با مقصود سنجش، مورد ارزیابی قرار داده است. نتیجه حاصل از این بررسی نشان میدهد که بخش قابلتوجهی از گویههای بهکاررفته در پرسشنامه این تحقیقات، مفهوم و مقوله دیگری بهجز دینداری و مولفههای ذیل آن را سنجیدهاند. این مقاله ضمن گسترش دایره مفهومی ما در این حوزه، دقتنظرهای لازم در ساخت و پرداخت گویههای مورد استفاده در پیمایشهای دینداری را نیز افزایش خواهد داد و بر روی هم، گام کوچکی است در مسیر نیل به یک الگوی استاندارد برای رصد دایمی میزان دینداری در ایران.
Trusting the results and following the pattern of religiosity surveys in Iran requires assurance of their validity on three levels: model, measure and item. The present research has studied the validity of 12 outstanding surveys on the third level. Their validity has been evaluated not on the basis of their claims of validity but through reflection on the content of their items and the level of their compatibility with the objective of measurement. The findings of the study show that a considerable number of items used in the questionnaires of the said surveys have measured concepts and categories other than religiosity and their underlying components.
While expanding the conceptual scope in this field, the present paper will increase the necessary precision for construction and processing of items used in religiosity surveys and overall it is a small step towards achieving a standard model for permanent monitoring of the degree of religiosity in Iran.
http://www.jsfc.ir/article_15124_095384b79f5a82030397f9b2583f7358.pdf
میزان دینداری
مدل دینداری
پیمایش
سنجه
روایی
Degree of Religiosity
Religiosity Model
Survey
Item
Validity
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2014-09-01
7
26
39
66
15125
Original Article
علیهِ جامعهشناسیِ سیاستگذار
Against Policymaking Sociology
محمدرضا طالبان
qtaleban@gmail.com
1
استادیار گروه جامعهشناسی انقلاب پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
جامعهشناسی سیاستگذار آنگونه که بوراووی تشریح نموده است به شیوههای گوناگون در سیاستگذاریهای اجتماعی جوامع مداخله میکند و در خدمت هدفی است که کارفرمایش تعیین کرده و برای مشکلات سفارش داده شده راهحلهایی ارائه داده یا به راهحلهای موجود مشروعیت علمی میبخشد. مروری بر تاریخ جامعهشناسی در کشورهای پیشرفته حکایت از آن دارد که جامعهشناسی سیاستگذار سیر نزولی خاصی را از دهه 1980 میلادی تاکنون تجربه نموده است. در حقیقت، تجربه جامعهشناسی در آمریکا (کشوری که واجد جامعهشناسیِ پیشرفتهای است و از حیث فرهنگی نیز مهد پراگماتیسم و فایده عملی دانشها میباشد و معمولاً تعقیب بیغرضانه دانش، برای اثبات ضرورت وجود یک علم کافی دانسته نمیشود) نشان میدهد که جامعهشناسی سیاستگذار از اواخر دهه 1980 میلادی تاکنون نهتنها رشد نکرده، بلکه در مسیر افول هر چه بیشتر حرکت نموده است. استدلال مقاله حاضر در مقام تبیین این حقیقتِ تاریخی آن است که خلق دانش توسط جامعهشناسان و شکلدهی سیاست اجتماعی بهوسیله سیاستمداران، مدیران و دیوانسالاران اشکال متفاوت و نسبتاً ناسازگاری از فعالیتهای انسانی هستند و بههمین دلیل و دلایل دیگر، افول جامعهشناسی سیاستگذار، حتی در کشورهای صاحب علم، امری طبیعی بوده و بهاحتمال زیاد تداوم خواهد یافت.
As explained by Michael Burawoy, policymaking sociology intervenes in social policymaking of societies in various forms and is in the service of the employer to find solutions to the ordered problems or scientifically legitimize the existing solutions. A review of the history of sociology in advanced countries indicates that policymaking sociology has experienced a declining trend since 1980s. In fact, the experience of sociology in the United States (which has an advanced sociology and from cultural point of view is the cradle of pragmatism and practical utility of knowledge and where usually unbiased pursuit of knowledge is not considered necessary for the existence of one science) indicates that policymaking sociology not only has not grown since late 1980s but also has experienced a declining trend. The argument of this paper in explanation of the said historical fact is that creation of knowledge by sociologists and shaping of social policy by politicians, managers and bureaucrats are different and relatively incompatible human activities and due to this very reason and other reasons the decline of policymaking sociology in the countries that produce knowledge is quite natural and this trend will most probably continue in the future.
http://www.jsfc.ir/article_15125_d60fd40ca6039cba56177fddc3f05b6f.pdf
جامعهشناسی سیاستگذار
مایکل بوراووی
مهندسی اجتماعی
جاناتان ترنر
مدل تحقیق و توسعه
پیشبینی
فایده جامعهشناسی
Policymaking Sociology
Michael Burawoy
Social Engineering
Jonathan Turner
Research and Development Model
prediction
Utility of Sociology
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2014-09-01
7
26
67
91
15126
Original Article
روششناسی تحقق علوم اسلامی از دیدگاه سیدمحمدنقیب العطاس
Research Methodology of realization of Islamic Sciences in Viewpoint of Syed Muhammad Naquib al-Attas
سیدحمیدرضا حسنی
hrhasani@rihu.ac.ir
1
محمد درگاهزاده
dr.dargahi@gmail.com
2
استادیار گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دانشجوی دکتری دانشگاه معارف
یکی از مسایل اساسی در تحلیل دیدگاههای مختلف علم دینی، تبیین روششناسی مناسب تحقق آن است. پژوهش حاضر بهتبیین روششناسی علم دینی (اسلامی) عطاس با توجه به مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی و انسانشناختی اسلامی وی و تحلیل و بررسی آن پرداخته است. روششناسی تحقق علم اسلامی عطاس، شامل استفاده از روش ترکیبی (اجتهادی، شهودی، عقلی و تجربی)، اسلامیسازی زبان و بهکارگیری روشهای تفسیر و تاویل در مطالعه پدیدههای طبیعی و انسانی میباشد.در بررسی روششناسی عطاس، به این نتیجه رسیدیم که روششناسی ترکیبی وی بهنوعی با ابهام مواجه است. نیز اصل اسلامیسازی زبان هر چند نقش موثری در تحقق علوم اسلامی دارد، اما تاکید بیش از اندازه بر آن موجب غلطیدن در دام نسبیت میگردد. بهرهگیری از روشهای تفسیر و تاویل در مطالعه طبیعت نیز مناسب مباحث فلسفی و عرفانی است و برای تولید معرفت علمی باید روشها و تکنیکهای متناسب با روششناسی تاویلی استخراج و تبیین شود. در این نوشتار بهمنظور گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و در بررسی آن از روش تحلیل فلسفی استفاده شده است.
One of the fundamental issues in analysis of various viewpoints about religious science is explanation of a suitable methodology for its realization. The present paper is an attempt to explain the methodology of Attas’ religious (Islamic) science in the light of the principles of his Islamic ontology, epistemology and anthropology. The methodology of realization of Attas’ Islamic science includes a synthetic method (individual inferential, intuitive, rational and empirical), Islamization of language and application of interpretative and hermeneutical methods in studying natural and human phenomena. The findings of the present paper indicate that Attas’ synthetic method suffers from some ambiguities. Also, although the Islamization of language plays an effective role in realization of Islamic sciences, laying disproportionate emphasis on it would lead to relativism. On the other hand, interpretative and hermeneutical methods in studying the nature are suitable for philosophical and mystical issues, while in order to produce scientific knowledge, one should extract and explain methods and techniques that are compatible with hermeneutical methods. The required data for this research was collected through library method and studied through philosophical analysis.
http://www.jsfc.ir/article_15126_6d18185c2fa6b9009d2ab0bb7c860068.pdf
علم دینی
روششناسی
سیدمحمد نقیب العطاس
اسلامیسازی زبان
تأویل
تفسیر
Religious Science
methodology
Seyed Muhammad Naquib al-Attas
Islamization of Language
Hermeneutics
interpretation
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2014-09-01
7
26
93
118
15127
Original Article
تأثیر میزان خودکنترلی بر ارتکاب جرم در میان دانشجویان
The Effect of Level of Self-control on Crime Commitment; among University Students
اکبر علیوردینیا
aliverdinia@umz.ac.ir
1
عرفان یونسی
erfan.y.89@gmail.com
2
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
کارشناسارشد پژوهش علوم اجتماعی
پژوهش حاضر با تمرکز بر دو جرم معیّن، به بررسی تاثیر میزان خودکنترلی بر میزان مصرف مواد و الکل در میان دانشجویان پرداخته است. برای دستیابی به این هدف ابتدا با روش نمونهگیری تصادفی ساده، دانشگاههای تهران و علامه طباطبایی از بین دانشگاههای سراسری شهر تهران انتخاب و در مرحله بعد، تعداد 416 نفر از دانشجویان این دانشگاهها بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای مورد نظر برای آنها اجرا شد. بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و لیزرل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مقیاس خودکنترلی از شش عامل اشباع شده است و مدل نظری ساختار عاملی با دادههای پژوهش برازش قابل قبولی نشان داده است. نتایج همچنین نشان داد که خودکنترلی دانشجویان در حد متوسط بوده است. شایعترین مواد مصرفی نیز، میان دانشجویان پسر «سیگار» و بین دختران «قلیان» بوده است. نتایج آزمون تی نشان داد که بین دختران و پسران از حیث مصرف مواد و الکل تفاوت معناداری وجود دارد، بهطوریکه مصرف مواد و الکل در بین دانشجویان پسر بیشتر از دختران است. در نهایت مدل معادلات ساختاری نشان داد که تمام مولفههای خودکنترلی پایین، بهجز مولفه «ابراز خشم»، میتوانند تغییرات مصرف مواد و الکل دانشجویان را تبیین کنند؛ بنابراین خودکنترلی یکی از عوامل مهم و موثر، تبیینکننده مسیله مصرف مواد و الکل دانشجویان است.
The present paper is an attempt to study the effects of level of self-control on two specified crimes namely alcohol consumption and drug abuse among university students. The sample was selected from amongst the students of Tehran and Allama Tabatabi universities through simple random sampling. In the next step, 416 students were selected through random-access sampling method, who filled the questionnaires. Softwares such as SPPS and LISREL were used for the analysis of the garnered data. The results of confirmatory factor analysis indicate that self-control scale is saturated by six factors. The theoretical model of factor structure has an acceptable fitness with the research data. The results also indicate that the degree of students’ self-control is average. The most widely drug used by boy students is cigarettes and among girl students is hookah. The t-test results indicate that there are significant differences between boys and girls regarding abuse of drug and consumption of alcohol. The abuse of drug and consumption of alcohol among boy students is more than that of girl students. Finally, the structural equation modeling showed that all of low self-control components, except expression of anger, can explain variations in drug consumption among students; therefore, self-control is an effective and explanatory factor of alcohol consumption and drug abuse among students.
http://www.jsfc.ir/article_15127_f7ea9fdc94e5ce74de8934ab6c0727eb.pdf
نظریه عمومی جرم
خودکنترلی
مصرف الکل
مصرف مواد
General Crime Theory
self-control
alcohol consumption
Drug Abuse
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2014-09-01
7
26
119
146
15128
Original Article
تحلیل تجربههای معلمان از دوشغله بودن؛ مطالعه کیفی دلایل و پیامدها
An Analysis of Experience of Dual-Job Teachers; A Qualitative Study of Reasons and Consequences
امید قادرزاده
ogh1355@gmail.com
1
سیروان فرجی
shapoliawin@yahoo.com
2
استادیار جامعهشناسی دانشگاه کردستان
کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه کردستان
دوشغله بودن معلمان پدیده شایعی است که بهعنوان چالشی برای نظام آموزش و پرورش تلقی میشود. اینکه معلمان دوشغله بودن را چگونه درک و تفسیر میکنند و چه شرایطی را در این نوع کنش خود دخیل میدانند جای تامل است. این پژوهش با هدف بررسی معانی ذهنی دوشغله بودن در میان معلمان سنندجی صورت گرفته است. مشارکتکنندگان این پژوهش را 25 نفر از معلمان دوشغله تشکیل میدهند. محققان از رویکرد کیفی، نظریه مبنایی و تکنیک جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختیافته بهره جستهاند. تحلیل دادهها و مدل پارادایمی ساختهشده حاکی است نیازهای برآورد نشده، فضای اجتماعی مخاطرهآمیز/فرصتآفرین و تناقض پایگاهی بهمنزله شرایط علّی، مقایسه درون/برون سازمانی و محدودیتهای سازمانی بهمنزله بستر و زمینه و اصالتزدایی از جایگاه معلمی بهمنزله شرایط مداخلهگر در دوشغله بودن تاثیرگذارند. مشارکتکنندگان با قرارگرفتن در شرایط یادشده راهبردهای متناسبسازی نقشها، ثبات علاقه و حساسیت در گزینش شغل دوم را اتخاذ میکنند. در بُعد پیامدی، شغل دوم پیامدهای وسیع و بعضاً متناقضی در پی داشته است که در ذیل مقوله هسته دو وجهی توانمندساز فشارآفرین متمرکزند.
Dual-job teacher is a prevalent phenomenon that poses a major challenge to the educational system. It is pertinent to study the understanding and interpretation of the dual-job teachers and also to understand the conditions they consider effective in their action. The objective of the present paper is to study the Sanandaj city teachers’ Subjective meanings of having two jobs. The participants were 25 dual-job teachers. The data was collected through semi-organized interviews and analyzed through qualitative approach and fundamental theory. The analysis of the data and the developed paradigmatic model indicate that unfulfilled needs, risky/opportunity-creating social environment and status Inconsistency are the causal conditions; in/out organizational comparison and organizational limitations are the context and undermining the originality of the status of teacherhood are the intervening conditions that affect dual-job teachers’ decision for having two jobs. Once, facing the said conditions, the participants adopt strategies to make roles compatible and stabilize interests and sensitivity in selecting the second job. With regard to consequences, the second job has had broad and in some cases contradictory consequences which are concentrated under the bidirectional nucleus category of empowering stressor.
http://www.jsfc.ir/article_15128_a516d4b2400326c07b632c4728f6cbd1.pdf
دوشغله بودن
نظریه مبنایی
تناقض پایگاهی
مقایسه درون/برون سازمانی
معلمان
Having Two Jobs
Fundamental Theory
Status Inconsistency
in/out Organization Comparison
Teachers
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2014-09-01
7
26
147
177
15129
Original Article
انواع دینداری و اخلاق کار؛ مورد مطالعه: کارمندان دانشگاه زنجان
Different Types of Religiosity and Work Ethics; Case Study of Employees of Zanjan University
ابوالفضل ذوالفقاری
zolfaghariab@gmail.com
1
اکرم محبی
akrammohebi1@gmail.com
2
استادیار جامعهشناسی دانشگاه شاهد
کارشناسی ارشد جامعهشناسی
اخلاق کار یکی از مهمترین عوامل فرهنگی در توسعه محسوب میگردد. این پژوهش باتوجه به انواع دینداریها، میزان اخلاق کار را مد نظر قرار داده و درصدد پاسخ به این نکته است که با توجه به شرایط اجتماعی ایران آیا میان انواع دینداری افراد و میزان اخلاق کار آنها رابطهای وجود دارد. جامعه آماری پژوهش، کارمندان دانشگاه زنجان بودهاند که از میان آنان جمعیت نمونه بهصورت نمونهگیری طبقهبندیشده، بهتعداد 259 نفر انتخاب شدند. برای توجیه نظری رابطه انواع دینداری و میزان اخلاق کار ازنظریات وبر و شپرد استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که بهطور کلی میزان اخلاق کار اکثریت کارمندان متوسط و بالا بود. بین انواع دینداری و میزان اخلاق کارمندان رابطه معنادار وجود دارد، از حیث ابعاد چهارگانه اخلاق کار نیز تفاوت عمده میان تجددگرایان و اسلام گرایان رادیکال با انواع دیگر وجود دارد و میزان اخلاق کار این دو گروه دینداران نسبت به دو گروه دیگر بیشتر است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیونی نشان دادند که تجددگرایی اسلامی و اسلامگرایی رادیکال بیشترین تاثیر را بر اخلاق کار داشتهاند.
Work ethics is one of the most important cultural factors of development. The present paper is an attempt to study the degree of work ethics in relation with various types of religiosity. The main question of this research is: is there any relationship between various kinds of religiosity and degree of work ethics in the social context of Iran? The statistical population of this research includes the employees of Zanjan University. The sample was collected through classified sampling method constituting 259 employees. Theories of Weber and John Shepherd were used for justification of relationship between various types of religiosity and the degree of work ethics. The findings of the paper indicate that overall the degree of work ethics of employees was average and high. There is a significant relationship between various types of religiosity and degree of work ethics of employees. Regarding the four aspects of work ethics, there are major differences between modernists and radical Islamists with other types. The degree of work ethics of the said two groups of believers is more than those of other two groups. Also, regression analysis results indicate that Islamic modernism and radical Islamism have the highest impacts on work ethics.
http://www.jsfc.ir/article_15129_489ad34c36efc5b8e7b60285c5d57187.pdf
اخلاق کار
دلبستگی به کار
جدیت در کار
روابط انسانی در کار
مشارکت در کار
انواع دینداری
work ethics
Attachment to Work
Seriousness in Work
Human Relations in Work
Participation in Work
Various Types of Religiosity
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2014-09-01
7
26
179
207
15130
Original Article
رابطه معنویت محیط کار با رضایت مشتریان و نقش تعدیلگری رفتار شهروندی سازمانی
The Relationship between Workplace Spirituality and Customers’ Satisfaction and Adjusting Role of Organizational Citizenship Behavior
ناصر صنوبر
sanoubar@tabrizu.ac.ir
1
صمد رحیمیاقدم
s.rahimi@tabrizu.ac.ir
2
دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز
کارشناسیارشد مدیریت اجرایی دانشگاه تبریز
در ادبیات مدیریت از معنویت محیط کار بهعنوان یک دارایی باارزش ناملموس یاد میشود و تاثیر آن بر کارکردهای مهم مدیریت و سازمان در حال بررسی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر این متغیر مهم بر رضایت مشتریان با لحاظ نقش تعدیلکننده رفتار شهروندی سازمانی است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی/ همبستگی است. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سطح 27 دانشکده از دانشگاههای تبریز، صنعتی سهند و هنر اسلامی تبریز تشکیل میدهند. با استفاده از فرمول کوکران، در سطح اطمینان 95 درصد، نمونه آماری برای اعضای هیئتعلمی و کارکنان 289 نفر و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی 359 نفر مشخص و بهروش طبقهای - تصادفی گردآوری شد. نتایج بهدست آمده از تجزیه و تحلیل رگرسیون گامبهگام، بیانگر رابطه معنیدار معنویت محیط کاری و رضایت مشتریان بهطور مستقل و عدم تأیید نقش تعدیلگری رفتار شهروندی سازمانی است. همچنین نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد معنویت، در سطوح فردی (کار بامعنا) و سازمانی (همسویی ارزشها) با رفتار شهروندی سازمانی و رضایت مشتریان رابطه مثبت و معنیدار دارد؛ اما در سطح گروهی (احساس همبستگی) با رفتار شهروندی سازمانی و رضایت مشتریان رابطه معنیداری ندارد.
workplace spirituality is considered a valuable intangible asset in the management literature whose effects on significant managerial and organizational activities are under study. The main objective of the present paper is to study the impacts of this important variable on consumer’s satisfaction regarding the moderating role of organizational citizenship behavior. It is an applied research with regard to its objective and a descriptive-correlative one with regard to research methodology. Standard questionnaires were used to collect the data. The sample was taken from faculty members, staff and postgraduate students of 27 faculties of Tabriz, Sahand Technical, and Islamic Arts universities of Tabriz. Using Cochran formula at 95 percent certitude, the sample was selected through stratified random sampling method and the questionnaires were sent to 289 faculty members and staff and 359 postgraduate students. The results of stepwise regression analysis indicate that there is an independently significant relationship between workplace spirituality and consumers’ satisfaction, while organizational citizenship behavior did not play an adjusting role. Also t-test (Spearman correlation coefficients) results indicate that on individual level (working with the meaning) and organizational level (congruence of values) there are significant positive relationships between spirituality and organizational citizenship behavior and consumer’s satisfaction; but on group level (feeling of solidarity) there are no significant relationship between organizational citizenship behavior and consumer’s satisfaction.
http://www.jsfc.ir/article_15130_03eeaf7d9dd6560e5c90a6803cad96f0.pdf
معنویت محیط کاری
رفتار شهروندی سازمانی
رضایت مشتری
Workplace Spirituality
organizational citizenship behavior
Consumer’s satisfaction