per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2014-12-01
7
27
7
31
15106
Original Article
ورود اهل ایمان به مطالعة علمی دین؛ آیا ممکن است؟
Involvement of the Believers in Scientific Study of Religion; Is it Possible?
حسن بلند
1
استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان
رواج تعاریف سادهانگارانه از علم در میان بسیاری از پیشگامان علوم اجتماعی مانند فروید سبب شد تا انبوهی از معتقدات ملحدانه و فلسفی با برچسب علمبودگی، جواز ورود به مطالعه علمی دین را بیابند و بهعنوان شناختهای معتبر و بیطرفانه معرفی شوند. اگر بتوان بهگونهای حقیقتاً بیطرفانه، درباره دین به تولید دانش تجربی پرداخت، آنگاه سخن از ورود اهل ایمان به دایره مطالعه علمی دین بیوجه نخواهد بود. اگر «انسان مؤمن مدرن» از ورود به دایره مطالعه علمی دین ناگزیر باشد، باید مبانی، تلویحات و پیامدهای چنین ورودی را نقادانه بررسی کند. در این نگاشته تلاش میشود تا با معرفی و تبیین شرط «بیطرفی پیشینی نسبت به حقیقت دین» نشان داده شود که از چهار وجه حقیقت، منشأ، معنا و کارکرد دین، تحقیق علمی تنها میتواند به پژوهیدن کارکرد دین بپردازد. اما حتی حصر فعالیت علمی به کارکردپژوهی نیز از دیدگاهی مؤمنانه، تهی از برخی آسیبها نیست. در نهایت شاید بهترین گزینه مؤمنان در این عرصه همان دشوارترین گزینه باشد یعنی درانداختن طرحی نو از علم دین؛ علمی بهراستی بیطرف که هم در اعتبار چیزی کم از علوم طبیعی نداشته باشد و هم در شناخت دین و معنویت از روایی بیشتری برخوردار باشد. اگر پدیدایی چنین علمی امکانپذیر باشد.
Prevalence of simplistic notions of science among many pioneers of social sciences such as Freud has caused a large amount of atheistic and philosophical materials labeled as scientific to enter the domain of scientific study of religion and introduced as valid, unbiased cognitions. If it were possible to produce experimental knowledge about religion in a truly impartial manner, then the involvement of the believers in scientific study of religion would be relevant. If a modern believer has to inevitably involve himself in the arena of study of religion, he should critically study the principles, implications, and consequences of such an involvement. Attempts have been made in the present study to introduce and explain the condition of “apriori impartiality towards the truth of religion” to show that out of four aspects of truth, origin, meaning and function of religion, scientific research can only study the function of religion. However, even confining the scientific research to the function of religion is not devoid of some impediments in a faithful outlook. Ultimately, perhaps the best choice for the believers in this arena may be the most difficult choice, i.e. introducing a new plan of science of religion; a truly impartial science, whose impartiality is not lesser valid than natural sciences and at the same time is more credible in cognition of religion and spirituality; if the creation of such a science is possible at all.
http://www.jsfc.ir/article_15106_4c9bbd87bcaf42327544695d8cc67afb.pdf
مطالعه علمی دین
دینپژوهی
پدیدارشناسی دین
حقیقت دین
منشأ دین
معنای دین
کارکرد دین
الحاد روششناختی
ندانمگروی روششناختی
Scientific study of religion
Phenomenological study of religion
Truth of religion
Origin of religion
Meaning of religion
Function of religion
Methodological atheism
Methodological ignorance
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2014-12-01
7
27
33
62
15107
Original Article
عوامل تسهیلکننده اجرای موفق سیاستهای فرهنگی کشور؛ مبتنی بر تجربیات برنامههای توسعه اول تا چهارم
Factors Facilitating Successful Implementation of State Cultural Policies; Based on Experiences of the First to Fourth Development Plans
مجید مختاریانپور
mokhtarianpour@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
اجراپژوهی تلاشی است در جهت کشف عوامل موفقیت و شکست سیاستها و متعاقب آن، ارائه راهکارهایی جهت تقویت عوامل تسهیلکننده و برطرف کردن عوامل بازدارنده اجرا تا بتوان خطمشیهای آینده را با موفقیت بیشتری اجرا نمود. در اجراپژوهی حاضر تلاش شده است با توجه به تجربه اجرای برنامههای توسعه اول تا چهارم، عوامل تسهیلکننده اجرای موفق سیاستهای فرهنگی کشور که توجه به آنها میتواند منجر به اجرای کاملتر سیاستهای فرهنگی در برنامههای بعدی شود شناسایی و تبیین شود. بدینمنظور 40 مصاحبه کیفی نیمهساختیافته با خبرگان و مجریان سیاستهای فرهنگی کشور که در طی برنامههای اول تا چهارم توسعه در سطوح مختلف با پیادهسازی برنامههای توسعه در بخش فرهنگ درگیر بودهاند، ترتیب داده شده و با استفاده از روش تحلیل مضمونی و بهکمک نرمافزار MAXQDA، در سه مرحله کدگذاری توصیفی، کدگذاری تفسیری و یکپارچهسازی از طریق مضامین فراگیر تحلیل شدهاند. در مجموع 698 کد، 380 مضمون توصیفی، 15 مضمون تفسیری و 4 مضمون فراگیر که عوامل تسهیلکننده اجرای سیاستهای فرهنگی کشور را تبیین میکردند، تولید شدند. عوامل تسهیلکننده حاصل این تحقیق شامل چهار دسته عوامل زمینهای، ساختاری، کارکردی و نهایتاً عامل رفتاری جامعه میشوند که در تعامل ارگانیک با یکدیگر قرار دارند.
Evaluation of implementation is an effort to find out the factors behind success or failure of policies and also to offer some solutions to strengthen the implementation facilitators and to eliminate the obstacles so that the future policies are implemented more successfully. The present paper is an attempt to identify and explain the implementation facilitators of cultural policies in the future plans in the light of the experience of the first to fourth development plans. Hence 40 semi-organized interviews were conducted with the experts and executives of the cultural policies of the first to fourth development plans. Using thematic analysis with the help of MAXQDA software, the interviews were analyzed in three stages of descriptive codifying, interpretive codifying and integrating through universal themes. Out of 698 codes, 380 descriptive themes, 15 interpretive themes and 4 universal themes that explained the implementation facilitators of the state cultural policies were produced. The facilitators discovered in this study include four categories, i.e. background, structural, functional and behavioral which have organic interaction with each other.
http://www.jsfc.ir/article_15107_aa76aa7a3a39962b67cec289717f0dd5.pdf
سیاستگذاری فرهنگی
اجرای سیاستهای فرهنگی
عوامل تسهیلکننده اجرا
تحلیل مضمونی
Cultural Policymaking
Cultural policies implementation
Implementation facilitators
Thematic Analysis
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2014-12-01
7
27
63
89
15111
Original Article
مدل سیاستگذاری گسترش همکاریهای بینالمللیِ مراکز دینپژوهی کشور
Policymaking Model of Promotion of International Cooperation of Religious Studies Centers of Iran
محمدرضا بهمنی
m_rbahmani@yahoo.com
1
مربی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
ارتباطات و همکاریهای علمی و فرهنگی حوزههای علمیه بهعنوان میراث ماندگار تشیع، با عالمان و مراکز علمی سایر مذاهب و ادیان جهان، پیشینه درخشان و پرفروغی در گذشته علمی کشور دارد. مراودات علمی و فکری درون دینی و میاندینی بین حوزههای علمیه عراق، ایران و لبنان و تراث گرانسنگ حاصل از این ارتباطات، گواه خوبی بر این مدعاست. اما هنگامی که چنین پیشینهای در کنار وضعیت حضور بینالمللی امروزِ مراکز دینپژوهی از یکسو و نیازها، مطالبات و سؤالات و شبهات مراکز علمی و فرهنگی خارج از کشور از سوی دیگر قرار گرفته و مقایسه شود، نقش کمرنگ و غیرمؤثر این مراکز در عرصه بینالملل نمایان میگردد و یک سؤال جدی به این مضمون پیشروی سیاستگذاران و مدیران نهادها و مراکز دینپژوهی قرار میگیرد که؛ «چگونه میتوان حضور و همکاری بینالمللی مراکز دینپژوهی کشور را پررنگ و مؤثرتر کرد؟» در این مقاله تلاش شده است با شناسایی و صورتبندی عوامل مؤثر بر همکاریهای علمی، مدل سیاستگذاری جامعالاطرافی پیشنهاد شود. این مدل، برای گسترش و غنیسازی دینپژوهی در عرصه بینالملل، مؤلفههایی مانند الگوی ارتباطی همکاری مشترک، ویژگیهای طرف همکاری، شرایط محیطی فضای همکاری و رویکردهای دینپژوهی را مورد توجه قرار داده و آنها را در قالب 17 مؤلفه خرد، بسط و شرح داده است. این مؤلفهها در نهایت بهعنوان ملاکهای راهنمای مسئلهشناسی و راهحلجویی جهت توسعه و بهبود همکاریهای مراکز دینپژوهی معرفی شده و برای عملیاتی ساختن این چارچوب مفهومی نیز، یک فرآیند مدیریتی پیشنهاد شده است.
Cultural and scientific relations and cooperation of seminaries, as inheritors of Shia School of Thought, with the scholars and centers of other religions and religious denominations in other parts of the world, have a bright history. The interreligious and intra-religious scientific and intellectual interactions between the seminaries in Iraq, Iran and Lebanon and their valuable outcomes bear fine testimony to this contention. But, when that situation is juxtaposed with the current international presence of religious studies centers, on the one hand, and the needs, demands and questions of scientific and cultural centers outside the country, on the other, the weak and ineffective role of these centers becomes clearer. Hence, a question is raised that should be answered by the people in charge of policymaking and managing of the religious studies centers: How can the presence and international cooperation of religious studies centers be strengthened?
Attempts have been made in this paper to identify the effective factors in scientific cooperation and formulate a comprehensive policymaking model. In order to enrich and promote religious studies in international arena, this model focuses on factors such as joint communication model, characteristics of partners, environmental conditions of the cooperation atmosphere and religious studies approaches. These factors have been explained in the form of 17 major and minor elements. These elements are introduced as criteria to identify the problems and solutions in order to promote and improve cooperation of the religious studies centers. Also a managerial process has been introduced for operationalizing of this conceptual framework.
http://www.jsfc.ir/article_15111_1267ced6894de5a583cdc7481670272e.pdf
دینپژوهی
همکاری علمی بینالمللی
مراکز دینپژوهی
مدل سیاستگذاری
حوزههای علمیه
Religious studies
International scientific cooperation
Religious studies centers
Policymaking model
Seminaries
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2014-12-01
7
27
91
118
15112
Original Article
روش کشف الگوی اسلامی مهندسی فرهنگی
Method of Discovering Islamic Model of Cultural Engineering
عبدالکریم بهجتپور
abp114@yahoo.com
1
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی، طراحی و اجرای هوشمندانه و مؤثر نقشه راه تحول فرهنگی است. هرگونه توزیع وظائف میان گروههای مرجع و دستگا ههای مربوط، توزین عناصر فرهنگی، تعیین اولویتها و اقدامات آموزشی، تربیتی، اجرایی و یا تنظیم قوانین مفید، نیاز به مهندسی دارد. درستترین راه و مفیدترین روش دستیابی به این نقشه، استفاده از تجارب مفید و موفق گذشته در این باب است. این مقاله الگوی مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی برگرفته از قرآن و سنت را پیشنهاد میکند. بهمنظور کشف مدل اسامی مذکور، نگارنده با توجه به سهم کتاب و سنت در منابع اسلامی، به نزول تدریجی قرآن و ترتیب نزول سورهها توجه میدهد و با رعایت اولویت این منبع، سنت را در راستای تکمیل، تتمیم و تفصیل مجملات مهندسی قرآن تلقی میکند. در نهایت، برای اجرایی شدن این مدل در سایر جوامع و جمعیتهای پس از عصر نزول قرآن، قاعده «جَرْی و تطبیق» را که از قواعد تصریح شده ائمه اطهار(ع) است، پیشنهاد میکند. بدینترتیب مقاله پیشرو، ابتدا کیفیت و مراحل دستیابی به روش مهندسی فرهنگی در منابع اسلامی را تبیین میکند. سپس بنابر الزامات قاعده «جَرْی و تطبیق»، انطباق مهندسی فرهنگی قرآن بر جامعه ایرانی را با همکاری رشتههای گوناگون دانشهای انسانی و اجتماعی در دو مرحله پیشنهاد میکند. الف. تعمیم و انطباق دستاوردهای منابع اسلامی بر مردم ایران؛ ب. ارائه روشهای خاص اجرای این دستاوردها بر گروههای مختلف فرهنگی جامعه ایران.
Engineering of culture and cultural engineering are the intelligent and effective method of designing and implementation of roadmap of cultural change. Any allocation of duties among reference groups and related organizations, valuation of cultural elements, determination of educational and executive priorities or legislation of useful laws require engineering. The most appropriate and useful way to achieve this map is to utilize the useful and existing successful experiences related to this issue.
The present article is an attempt to study cultural engineering model based on the Quran and tradition. In order to find out the said Islamic model, priority has been given to the Quran and then the traditions. Attention has been paid to the gradual revelation of the Quran and order of the revelation of its Chapters. Traditions have been used to complement the brief explanations of the Quran. In order to implement this model in societies and communities in the post-revelation era, the rule of ‘adaptation and compatibility’, which has been emphasized by the infallible Imams, is proposed. Thus in the present article in the first place the quality and stages of finding a cultural engineering method in Islamic courses has been explained. In the next step, on the basis of requirements of the rule of adaptation and compatibility, it is proposed to adapt the Quranic cultural engineering to the Iranian society in two stages with the cooperation of different human and social sciences: First, application and adaptation of the Islamic teachings to the Iranian society; and second, offering specific methods for the implementation of these teachings with regard to different cultural strata of the Iranian society.
http://www.jsfc.ir/article_15112_39cf060de4ccf18cb56ebf3233bc9b57.pdf
الگو
فرهنگ
مهندسی فرهنگ
مهندسی فرهنگی
قرآن
سنت
قاعده جری و تطبیق
Model
culture
Engineering of Culture
Cultural Engineering
Quran
Tradition
Rule of Adaptation and Compatibility
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2014-12-01
7
27
119
137
15113
Original Article
رضایت از زندگی، اختلالات درونیسازی شده و برونیسازی شده در میان کاربران شبکههای اجتماعی و غیر کاربران
Life Satisfaction, Internalizing and Externalizing Disorders in Social Networks Users and Non-Users
آسیه اناری
asiehanari@gmail.com
1
محمدعلی مظاهری
ktahmassian@yahoo.com
2
کارینه طهماسیان
mazaheri45@gmail.com
3
دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتی
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی
امروزه شبکههای اجتماعی بر پایه اینترنت از قبیل فیسبوک، مایاسپیس و اینستاگرام در بین جوانان و نوجوانان محبوبیت بهسزایی کسب کردهاند. اعتیادآور بودن، ایجاد حسادت، افسردگی و استرس شدید، بهوجود آمدن مشکلاتی در تعاملات اجتماعی در دنیای واقعی، احساس تنهایی و نارضایتی از زندگی از جمله آثار منفی استفاده بیش از حد از شبکههای اجتماعی بهخصوص در نوجوانان محسوب میشوند. در همین راستا در این پژوهش به بررسی اختلالات درونیسازی شده و برونیسازی شده و میزان رضایت از زندگی در نوجوانان با توجه به میزان استفاده آنها از شبکههای اجتماعی پرداخته شد. بدینمنظور 20 نوجوان 14-17 سالهای که با شکایت خود یا والدینشان در مورد استفاده بیش از حد از شبکههای اجتماعی فیسبوک یا اینستاگرام به سه مرکز مشاوره شهر تهران مراجعه کرده بودند؛ بهصورت نمونهگیری در دسترس و هدفمند در گروه نمونه قرار گرفتند. گروه کنترل و نمونه دو پرسشنامه خودسنجی آشنباخ جهت سنجش میزان اختلالات درونیسازی شده و برونیسازی شده و پرسشنامه رضایت از زندگی دینر را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد نوجوانان گروه نمونه در مقایسه با گروه کنترل، بهطور معناداری نشانههای اختلالات درونیسازی شده را بیشتر از گروه کنترل نشان دادند. اما در مقیاسهای برونیسازی شده تفاوتی بین گروه کنترل و آزمایش دیده نشد. بهعلاوه گروهی که از شبکههای اجتماعی استفاده بیشتری داشتند در مقایسه با گروه کنترل، میزان رضایت از زندگی کمتری را گزارش کردند. استلزامهای بالینی و پیشگیرانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
Today, Internet-based social networks such as Facebook, Myspace and Instagram are very popular among the youth and adolescents. Some of the negative impacts of overuse of social networks by adolescents are addiction to these networks, jealousy, depression and severe stress as well as some problems in social interactions in the real world, feeling of loneliness and dissatisfaction with life. Attempts have been made in this research to study the internalizing and externalizing disorders as well as the level of adolescents’ satisfaction with life in proportion to their use of social networks. The sample of the present study consisted of 20 youths of 14-17 years of age who had consulted three Tehran City consultation centers regarding the complaint of their parents or their own complaint against overuse of the Facebook or Instagram. The sampling method was accessible targeted one. The control and experimental groups filled up the following two questionnaires: Achenbakh Self Report Questionnaire (YSQ) for assessing the internalized and externalizing disorders; and Diener Satisfaction with life questionnaire for assessing life satisfaction.
The findings show that the adolescents of the experimental group compared to those of the control group significantly suffer from sings of internalizing disorders. Regarding externalized disorder, there were no differences between the controlled and the experimental group. Moreover, the group that used social networks, compared to the control group, showed lower life satisfaction. Clinical and preventive requirements have been discussed in this paper.
http://www.jsfc.ir/article_15113_69d54c8bca47c6b371e0dc7b0e7a66c2.pdf
نوجوانان
شبکههای اجتماعی
اختلالات درونیسازی شده
اختلالات برونیسازی شده و رضایت از زندگی
adolescents
Social Networks
Internalized Disorders
Externalized Disorders
life satisfaction
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2014-12-01
7
27
139
160
15114
Original Article
سبک رهبری خدمتگزار در میان مدیران مدارس؛ مطالعه موردی شهر سنندج
A Study of the Servant Leadership Style among School Principals: Case Study of the City of Sanandaj
خلیل غلامی
igholami1972@gmail.com
1
ناصر شیربگی
nshirbagi@uok.ac.ir
2
سارا حاجیزاده
sarahajizadeh@gmail.com
3
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
کارشناسارشد مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان
هدف اولیه رهبران خدمتگزار رشد پیروانشان میباشد و اهداف سازمان برای آنان در درجه دوم اهمیت قرار دارد. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت این سبک رهبری در میان مدیران مدارس است. جامعه آماری تحقیق تمامی دبیران دبیرستانهای شهر سنندج بود که تعداد 173 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه مرتبط با سبک رهبری خدمتگزار شامل خردهمقیاسهای خدمت، فروتنی، مهرورزی، نوعدوستی، چشمانداز و اعتماد، جمعآوری شد. یافتههای تحقیق نشان داد که اکثر دبیران میزان خدمتگزار بودن مدیران را بالا میدانند. همچنین، مؤلفههای بیرونی و درونی در میزان خدمتگزار بودن مدیران به یک اندازه مؤثرند. با مقایسه ابعاد رهبری خدمتگزار از دید محققان غربی و اسامی مشخص گردید رهبری مورد نظر اندیشمندان غربی فاقد ویژگیهای رهبری خدمتمدار اسلامی است. در اسلام رهبران همیشه کاملترین افراد در جمع اطرافیان خود بوده و در کارایی، تخصص، ایمان، تعهد و خصائل انسانی سرآمد بودند. در رهبری اسلامی حساسیت فوقالعادهای نسبت به عدالت، اقامه حق، مهربانی نسبت به مردم و محترم شمردن شخصیت و حقوق آنها مشاهده میشود.
The prime objective of the servant leaders is growth of their followers, while the organizational goals are of secondary importance to them. The objective of this paper is to study this leadership style among principals of the schools. The statistical population of this research was all high school teachers of the city of Sanandaj. The sample consisted of 173 teachers. The data for the present study were collected through a questionnaire related to servant leadership style, including subscales of service, humbleness, agapao love, altruism, insight and trust.
The findings of the research indicate that majority of the high school teachers maintained that the level of service-rendering of managers is high. Also, the internal and external factors are equally effective in the level of service. A comparative study of servant leadership in viewpoint of the Western and Muslim researchers showed that the leadership defined by the Western thinkers lacked the characteristics of service-based Islamic leadership. In Islam, leaders have always been the most prefect figures among their community and have been the most efficient, professional, faithful, committed figures, enjoying the highest level of other human characteristics. In Islamic leadership, there is a high sensitivity towards justice, establishment of right, kindness towards the people and respect to their personality and rights.
http://www.jsfc.ir/article_15114_11db981cd90070ef4227a3bd6e1355c4.pdf
رهبری خدمتگزار
مهرورز
نوع دوستی
خدمت
اعتماد
فروتنی
Servant leadership
Agapao love
Altruism
Service
Trust
Humbleness
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2014-12-01
7
27
161
188
15115
Original Article
تقلب در امتحان؛ نگاهی از درون؛ مطالعهای در بین دانشجویان دانشگاه گیلان
Cheating in Exams; A Look from Within; A Study among Students of Guilan University
فردین علیخواه
faralikhah@gmail.com
1
مهدی بولاغی
mahdiboulaghi@gmail.com
2
هدا یاقوتی
hoda.yaghouti@gmail.com
3
استادیار دانشگاه گیلان
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی دانشگاه مازندران
کارشناس ارشد پژوهش اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی
مسئله اصلی این مقاله بررسی تقلب در امتحان، با تأکید بر فهم مسئله است. این نوشتار در پی ریشهیابی دلایل تقلب، از نظریه تکنیکهای خنثیسازی سایکز و ماتزا استفاده کرده است. نظریه تکنیکهای خنثیسازی بهدنبال آن است که متخلفان چگونه رفتار خود را در قالبی همسو با ارزشها و هنجارهای مرسوم جامعه توجیه میکنند تا از فشار ناشی از سرپیچی از هنجارها بر خود بکاهند. این تکنیکها شامل انکار مسئولیت، انکار زیان، سرزنش سرزنشکنندگان، انکار آسیبدیده و نیز ادعای وفاداری به دیگران است. رویکرد پژوهش، کیفی و تکنیک مورد استفاده مصاحبه بوده است که طبق آن با 20 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان، مصاحبه عمیق صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد که دانشجویان از هر پنج تکنیک خنثیسازی سایکز و ماتزا برای توجیه تقلب خود در امتحان استفاده میکنند. نگاهی به یافتهها حاکی از آن است که امتحانات در سیستم آموزشی کشورمان از یک مسئله سنجشی به یک مسئله ارزشی تبدیل شده است و این تبدیل نابجا، عاملی در افزایش میزان تقلب در بین دانشجویان شده است.
The main objective of this paper is to study cheating in the exams with emphasis on understanding the problem. The main thrust of this study is to find out the roots of cheating by using Sykes and Matza neutralization technique theory. This theory tries to find out the way the offenders try to justify their behaviors within a framework compatible with the prevailing values and norms of the society to reduce the pressures stemming from violation of norms. These techniques include Denial of responsibility, Denial of injury, Condemnation of condemners, Denial of Damaged and Expression of loyalty to others. Qualitative research methodology was applied and interview was conducted to garner the necessary data. Hence, deep interview was conducted with 20 students of Guilan University. The findings of the research indicate that the students use the abovementioned five techniques to justify their cheating in the exam. The findings also indicate that exams in the educational system of our country have turned from a measurement category into a value-based one and this improper change has caused more cheating among the students.
http://www.jsfc.ir/article_15115_266a4436fee38c7a443b2f13fb298229.pdf
تقلب امتحانی
تکنیکهای خنثیسازی
دانشگاه گیلان
دانشجویان
Cheating in Exams
Neutralization Techniques
Guilan University
Students